Asperger på en arbetsplats

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger på en arbetsplats

Inläggav runkeeper » 2017-12-05 9:48:16

Hej, jag är pappa till ett barn med autism, men jag är också chef på ett företag där vi har åtminstone en person som jag tror har asperger.

Jag har några frågor i min roll som chef:
Den här personen (som jag tror har asberger) är mycket duktig i sitt jobb. Men han slänger inte sällan ur sig elaka kommentarer till andra medarbetare och till mig, han har skrivit lappar där han kallar andra för "idioter" som inte gjorde det och det på det sätt som han själv ville, tex ställde lådorna på rätt ställe).

Hans beteende och uttalanden gör det både jobbigt för mig, men det påverkar också övriga medarbetares arbetsmiljö negativt. Om han går och pratar negativt om företaget så dras de lätt med. Om han uttrycker sig elakt om andra personer eller företaget så blir andra ledsna.

Mina frågor:
1) Hur ska jag bete mig som chef?
- Får han bete sig hur han vill
- Hur ska jag sätta gränser
- Vad kan jag göra för att underlätta för honom
- Vad kan jag säga till övriga medarbetare
- Han har ingen diagnos, skulle det underlätta om han fick hjälp med detta
- Finns andra insatser man kan göra i arbetslivet

Tacksam för svar och idéer.
runkeeper
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-12-03

Asperger på en arbetsplats

Inläggav Liljan » 2017-12-05 13:19:09

Att han kallar andra idioter har inget med Asperger att göra, allt negativt man gör beror inte på ens diagnos, vi är trots allt individer och har olika personlighet. Alla med Asperger har både bra och dåliga sidor som inte beror på diagnosen. Du har dessutom hobby diagnosticerat honom, det är inte alls säkert att han har Asperger.

Jag tycker du ska behandla honom som vem som helst, ta ett enskilt samtal med honom och påpeka problemet. Var inte otrevlig men berätta exakt vad han gör för fel och ge exempel, lägg inte för stort fokus på hur andra uppfattar det de flesta tenderar att gå i försvarsställning då, men säg att andra har reagerat negativt och säg att en förändring är nödvändig. Nämn inget om en eventuell diagnos, det är inte din sak som chef att spekulera i. Slutar han inte skulle jag ta ett samtal till och vara betydligt allvarligare och säga till på skarpen, slutar han ändå inte skulle jag försöka en gång till och blir det fortfarande ingen förändring skulle jag undersöka möjligheten att ge honom sparken. Kolla upp hur du ska dokumentera allt negativt han gör, det är viktigt inför en uppsägning om han är fast anställd.

Säg till kollegorna att du pratat med honom och be dem komma till dig om de har problem med honom.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Asperger på en arbetsplats

Inläggav antonius » 2017-12-05 14:22:52

runkeeper skrev:Tacksam för svar och idéer.


Man kan väl börja med att ha ett utvecklingssamtal, där man försiktigt frågar hur han har det och nappar han inte på det, fortsätta med att du undrar om han vet vad autismspektrumtillstånd är för något och berätta att du är nöjd med hans arbete, men att en del inte klarar hans höga tempo och kan bli ledsna om man skäller på dem för mycket.

Det går inte att ge någon sparken för de saker du nämnt, det enda som gäller som laga grund för avsked är stöld eller arbetsbrist. Men som jag fattar det är ju inte det fallet här. Men i det fall det går att göra en omplacering, där det är mer ensamarbete som utförs, kan ju sådant vara en lösning... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Asperger på en arbetsplats

Inläggav Batte » 2017-12-05 20:38:43

Hei ja. :-)Happy

runkeeper skrev:Hur ska jag bete mig som chef?
Du må skille rollene. Du må skille situasjonene. Hjemme er du pappa og barnet ditt har autisme. På jobb er du sjef og din medarbeider er en ansatt. Det har ikke noe med hverandre å gjøre. Du skal bete deg som en sjef, ikke som en pappa.

runkeeper skrev:Men han slänger inte sällan ur sig elaka kommentarer till andra medarbetare och till mig, han har skrivit lappar där han kallar andra för "idioter" som inte gjorde det och det på det sätt som han själv ville, tex ställde lådorna på rätt ställe).
Hvordan har du fått denne informasjonen? Snakker dere om denne personen bak hans rygg etc.?

Du må snakke med ham, høre hans side av saken, legge fram fakta og be om de endringene du ønsker. Det må du gjøre når det er ferskt. Du må vite at det du sier er fakta og du må kjenne hele situasjonen godt før du tar det opp.

Noen ting du skal gjøre:
-Luke bort alt som ikke er objektive fakta.
-Snakke med medarbeideren din om fakta.
-Be om det du vil ha.
-Du skal si ifra straks du hører noe uakseptabelt.
-Du skal løse konflikter så raskt som mulig.
-Du skal høre begge sider før du dømmer.


Noen ting du ikke skal gjøre:
-Du skal ikke godta eller delta i baksnakking.
-Du skal ikke akseptere at dine medarbeidere utsettes for personangrep.
-Du skal ikke si til noen at du tror han har AS.
-Du skal ikke si noe vagt som f.eks "andre har sagt at du er slem/sier slemme ting".
-Du skal ikke ta opp ting vage problemstillinger.
-Du skal ikke ta opp "gammelt grums" og saker du ikke har tatt opp innen rimelig tid.


runkeeper skrev:Får han bete sig hur han vill
Nei, det får han ikke. Han er en ansatt og må forholde seg til sine ledere og gjeldende lover og regler. Man skal ikke kalle folk idiot. Man skal ikke kalle andre stygge ting overhodet. Ser man et problem eller behov må man ta opp dette på en skikkelig måte, uten personangrep.

runkeeper skrev:Hur ska jag sätta gränser
Glem at du tror den ansatte har AS. Hen er en ansatt. Du er ingen lege og ingen pappa for denne personen. Derfor må du være bevisst din rolle i relasjon til vedkommende. Du skal formidle bedriftens retningslinjer og reglene som gjelder. Du gir pålegg og konkrete beskjeder når det er nødvendig.

runkeeper skrev:Vad kan jag göra för att underlätta för honom
Underlette? Hva skal du underlette? Hvis en medarbeider presenterer konkrete behov vurderer du om de kan dekkes. Ut over det handler det om å lede ansatte basert på situasjon og personlighet.

runkeeper skrev:Vad kan jag säga till övriga medarbetare
Si til dem? Baksnakking? :-)063 Hvis en konflikt oppstår involveres vel partene i konfliktløsingen. De andre skal du vel ikke si noe til? De som har en konflikt er med på å løse konflikten. De andre har ikke noe med det å gjøre.

runkeeper skrev:Han har ingen diagnos, skulle det underlätta om han fick hjälp med detta
Nei, hva skulle det være godt for?

runkeeper skrev:Finns andra insatser man kan göra i arbetslivet
Siden du er sjef har du kanskje personalansvar. Uansett har du et ansvar for å lede.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Asperger på en arbetsplats

Inläggav Braincandy » 2017-12-05 21:17:31

Den största orsaken till konflikter är kommunikationsproblem.

Att förklara sakligt såsom nämnts skulle kunna vara en bra idé. Förklara varför om saker och ting för att få honom att förstå. Det du och andra tar som självklart kanske han inte förstår helt enkelt.

Det kan jag tycka är smått otroligt med det sociala, att så många bara tror att man ska förstå subtila signaler bara för att de gör det, theory of mind är något som brister även bland så kallade "normala" människor.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Asperger på en arbetsplats

Inläggav kiddie » 2017-12-06 17:36:28

runkeeper skrev:1) Hur ska jag bete mig som chef?


Gör klart för honom att du är chefen, inte han. Har du själv problem med din chefsroll eftersom han kan göra så här utan att du reagerar och ställer honom till svars? Det är inte OK att negga ner en hel arbetsplats.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger på en arbetsplats

Inläggav Zirre » 2017-12-06 18:43:44

Tala om för personen att på denna arbetsplats beter vi oss så här....
På så vis vet han vad det är som gäller istället för att bara säga vad som är fel.
Funkar bra i många lägen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Asperger på en arbetsplats

Inläggav nescio » 2017-12-06 19:13:34

Zirre skrev:Tala om för personen att på denna arbetsplats beter vi oss så här....
Men om han tycker att chefen är en idiot kanske han inte bryr sig.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Asperger på en arbetsplats

Inläggav ehmd93 » 2017-12-09 10:05:35

Men chefens roll ska ska agera för anställdas trygghet på en arbetsplats och förebygga mot kränkande behandling.

Enligt AV är arbetsgivaren är skyldig till att arbetet kan utföras utan risk för ohälsa eller olycksfall. I arbetsmiljölagen står det att arbetsgivaren ska göra allt som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Asperger på en arbetsplats

Inläggav runkeeper » 2017-12-12 16:21:21

Tack alla för intressanta svar.
runkeeper
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2017-12-03

Asperger på en arbetsplats

Inläggav 123123 » 2017-12-18 22:13:20

Det här året har varit kantat av konflikter och missförstånd på min arbetsplats. I början av året förstod jag inte att jag förmodligen har Asperger och trodde att det var yttre faktorer som skapade dessa konflikter. Allt eftersom att konflikterna och missförstånden bara fortsatte att återkomma fast med nya medarbetare började jag inse min roll i det hela.

Nu mår jag väldigt dåligt över att se tillbaka på detta. Å ena sida förstår jag inte vad jag kunde gjort annorlunda, å andra sidan tänker jag att jag borde avslutat min anställning efter första konflikten.
Jag har aldrig varit så nära att gå in i väggen som jag varit i år.

Ska träffa psykolog och förhoppningsvis kommer jag kunna få hjälp att ta första steget mot att få en diagnos. Jag kommer byta arbetsplats under 2018 och vill tro att jag inte kommer behöva må så här dåligt någonsin igen. :-|
123123
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2017-11-17
Ort: Västmanlands län

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in