Psykiatri för aspie i Sthlm?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Psykiatri för aspie i Sthlm?

Inläggav loremipsum » 2017-12-08 1:02:24

Hej. Ny här, men skulle behöva er hjälp om någon vet vart jag ska vända mig.

Jag har asperger men även diagnosen GAD (generellt ångestsyndrom) som jag behöver hjälp för.

Jag har försökt få hjälp från psykriatrin i flera år och varit hos 5-6st olika psykiatriker men alla har tyvärr varit helt skrämmande dumma i huvudet. Så korta frågan är om det finns någon psykiatri mottagning i sthlm som har kunskap om asperger eller inte är helt blåsta?

Om man lider av GAD i Sverige, har man verkligen bara alternativen:
1. Självmord
2. Flytta utomlands och få hjälp
3. Köpa medicin olagligt?

När vi har perfekta mediciner mot ångest?

Jag får bara massa olika SSRI preparat hela tiden som inte hjälper ett dugg. Jag har snart gått igenom hela fass med olika antidepressiva snart utan att vara det minsta deprimerad. Suck..

Jag försöker förklara för läkarna att skriva ut ssri för ångest är som att gipsa foten på någon som blivit skjuten i magen. Jag förklarar även att ssri påverkar serotoninet systemet i hjärnan vilken man ofta har brist på vid depression och att bensodiazepiner, z-analoger och lyrica påverkar GABA systemet (som har med ångest att göra enkelt förklarat) vilket är den medicingruppen jag behöver.

Läkarna hävdar alla att jag har helt fel, de hävdar att antidepressiva inte existerar ens utan att SSRI är speciellt framtaget för ångest och sömnproblem och att de inte alls påverkar serotoninet i hjärnan. Samtidigt hävdar de att medicinen jag behöver inte lindrar ångest utan istället skapar ångest och att jag kommer uppleva den värsta ångesten i mitt liv om jag tar det. :shock:

När jag hävdar att de har fel och att dom är välkomna att kolla fass.se för att se att jag har rätt blir de alla fly förbannade. Dom är nog inte vana en aspie som är riktigt påläst så mig kan dom inte lura, det är där det skär sig. :lol:

Jag har gått på både bensodiazepiner och lyrica. Jag blir som en helt annan människa av det, jag kan jobba, vara ultra social och sköta mitt liv vilket jag inte klarar annars. Ska det vara så svårt verkligen att få rätt medicin?
loremipsum
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-12-08

Psykiatri för aspie i sthlm?

Inläggav Liljan » 2017-12-09 17:56:53

Jag tror det bästa är att du skriver ut de medicinerna du vill ha från FASS och de SSRI mediciner du fått, markera de viktiga styckerna med en markeringspenna och ta med dig, då blir det inte att du bara sitter och tjafsar, du har fakta med dig som du kan visa dem direkt. Läkare gillar inte att bli rättade så det kan bli problem hur du än gör, men det här är i alla fall värt ett försök. Ber du om benzo kommer du bli sedd som en missbrukare så nämn inte det om du inte absolut måste.

Läkarna har en lista över mediciner som man ska testa i en viss ordning, det här är oavsett hur man mår och såklart helt idiotiskt, det går att göra undantag från den listan men vänta dig inga mirakel. Steget efter SSRI är SNRI, sedan får du testa Voxra om de tror att du är deprimerad (som gör ångesten värre), du måste troligen testa dig igenom diverse olika histamin läkemedel, oftast börjar de med Atarax. I vilket sammanhang fick du benzo och Lyrica? Om det var under en akut kris kan de ha gjort undantag från listan, men nu när du ser ut att må bättre vill de återgå till listan igen.

Ta gärna med dig en anhörig om du har möjlighet, läkarna lyssnar mer om de har ett vittne på hur man mår och neurotypiska är bättre på att uttrycka sig på det sättet läkarna vill.

Det är riktigt skrämmande att läkarna inte vet att SSRI påverkar seretonin, det heter ju seretonin återhämmare, det trodde jag var allmän kunskap hos alla. Är det verkligen en psykiatriker som sagt så?

Jag har rakt motsatta problemet mot dig, läkarna tar inget intiativ överhuvudtaget utan jag måste ha fullt ansvar för alla mina mediciner, jag skulle gärna vilja ha något tips ibland men de säger bara att vet jag inte vad jag vill ha så kan de inte hjälpa mig. Jag har också varit på lite olika mottagningar och jag rekommenderar den i Upplands Väsby, de är riktigt initiativlösa och kan inget om Asperger, men de gör som man vill om man har egna idéer.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in