Hur orkar man leva?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur orkar man leva?

Inläggav InfiniteDream » 2017-12-09 1:13:19

Jag är en kille som har asperger.
Jag jobbar 75%, orkar inte mer. Det är lite för mycket, men jag kan inte gå ner mer pga ekonomiska skäl. Jag känner mig helt jävla död efteråt. Jobbet är i sig väldigt stressigt och ganska svårt vilket kan göra det hela jobbigare än vad andra arbeten kanske är. Byta jobb kan jag inte, jag har pluggat till detta och jag får inget annat vettigt jobb ändå. Sjukskrivning är omöjligt att få eftersom jag har pluggat på ganska hög nivå, då förväntas man klara av att jobba också tydligen.

Men grejen är den att jag orkar inte, jag jobbar sen orkar jag inte göra nått mer den dagen. Lediga dagar ägnar jag åt att vila upp mig inför nästa arbetsvecka/dagar. Så mitt liv är bara jobb. Finns det någon mening med det? jag har funderat på det lite och kommit fram till att det gör det inte. Varför slutar jag inte bara tycker ni? joo, för att jag är livrädd för att bli utan inkomst. Jag får inga bidrag om jag slutar mitt jobb. Frågan är om det ens blir bättre av att sluta jobba. Vet inte. Varför jobba ens? vad ska jag göra med pengar? Jag har knappt vänner. Inga direkta intressen. Jag är i princip levande död. Inget liv. Livet är meningslöst. Jag gör ingenting. Jag jobbar i princip bara för att överleva känns det som.

Jag är egentligen svårt socialt handikappad, riktigt socialt efterbliven. Men kompenserar det med att försöka vara smart. Inte för att jag är smart, jag är förmodligen ganska normalbegåvad. Detta leder till ett helvete. Folk tror man är duktig (normal) på alla områden, men det lyser igenom förr eller senare och folk tycker inte om mig pga det.

Borde jag hänga mig? Ingen gillar mig ändå och jag är för dum för att förstå vad jag gör för fel.
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Hur orkar man leva?

Inläggav truthseeker » 2017-12-09 14:47:50

Jag förstår precis hur du känner. Jag är likadan. Har jobbat heltid i 17 år och det har brutit ner mig totalt. Fördelen med att jobba heltid och inte ha några vänner eller aldrig orka göra någonting är att man inte förbrukar så mycket pengar. Iaf gör inte jag det. Så jag har sparat ihop till en stuga i skogen som jag köpte för några månader sen. Min plan är att investera mina kommande löner i den. Skaffa solceller och odla min egen mat osv så att jag blir så självförsörjande som möjligt och inte behöver mycket pengar eller andra människor för att överleva. Tanken är ju sen att säga upp mig. Eller iaf hitta ett jobb där jag bara jobbar några timmar i veckan. På så vis kommer jag kunna leva(överleva) på ett sätt som jag mår bra av. Äta när jag är hungrig, sova när jag är trött osv. Utan stress eller krav.

Det verkar som det var ett bra val såhär långt. Jag har aldrig varit intresserad av att leva, för livet är bara grymt och massa elände. Men samtidigt kan jag ju inte ta livet av mig heller då jag inte vet om jag kanske valt detta liv. Det vore ju ett himla hyckleri då. Och jag vill inte vara en hycklare. :-)Happy
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Hur orkar man leva?

Inläggav nallen » 2017-12-09 15:51:24

InfiniteDream skrev:[...] jag jobbar sen orkar jag inte göra nått mer den dagen. Lediga dagar ägnar jag åt att vila upp mig inför nästa arbetsvecka/dagar.

Det låter tämligen normalt.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur orkar man leva?

Inläggav nescio » 2017-12-09 15:55:07

truthseeker skrev: inte behöver mycket pengar eller andra människor för att överleva. Tanken är ju sen att säga upp mig.
Så har jag också gjort. Jobbat tills jag fått ihop tillräckligt med pengar för att kunna slippa jobba mer.
nescio
 
Inlägg: 3832
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in