Vänner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vänner?

Inläggav LordNelson » 2017-08-26 14:17:08

Varför har jag inga vänner?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Vänner?

Inläggav Batte » 2017-08-27 14:15:01

Det er umulig å svare på hvorfor du ikke har venner eller ikke har noen du kaller venner uten å vite mer.

Hva definerer du som en venn?
Vil du ha venner?
Hva forventer du av den andre parten i et vennskap?
Hva kan du by på i et vennskap?
Hvor har du søkt vennskap?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vänner?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-27 14:28:49

Är du ett rövhål i största allmänhet?

(Jag har heller inga vänner nästan)
Senast redigerad av Pinghis Khan 2017-08-27 14:30:26, redigerad totalt 1 gång.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vänner?

Inläggav Julianus » 2017-08-27 14:29:19

Vad är definitionen av vänner?
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vänner?

Inläggav Toblerone » 2017-08-27 14:51:40

En sak som jag har märkt: Det hänger lite på om man är villig att satsa på att skaffa/ha vänner. Jag har märkt att jag själv ibland vill ha fler vänner, samtidigt orkar/hinner jag egentligen inte. Oftast går det ju att hitta någon, och bara hänga på. Men det är kanske inte det man är intresserad av. Man vill ha en lämplig vän, en person som man har något gemensamt med. Och då blir det redan svårare att hitta nån.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vänner?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-27 14:58:33

Jag vill ha fler vänner men de flesta skyr mig som pesten.
:(
Jag har iofs en egen tråd om detta.

(Att Lilith_ var rabiat kliniskt svartsjuk under tio år hjälpte ju inte till heller.)
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vänner?

Inläggav StefanJC » 2017-10-14 14:50:53

LordNelson skrev:Varför har jag inga vänner?


När någon visar intresse för dig kanske du inte uppfattar
signalerna?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vänner?

Inläggav nescio » 2017-10-14 16:23:13

Vad ska man ha vänner till?
nescio
 
Inlägg: 3800
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vänner?

Inläggav Richard » 2017-10-14 17:26:32

Vänner är viktigt, ta kontakt via t.ex. Facebook med gamla skolkamrater o liknande. Jag har 6 kompisfalanger;

Barndomsvännerna - De flesta av dessa har fått barn o familj, så det blir inte så mycket att umgås med dessa.
Skolvännerna - De som inte fått barn o familj, men är i samma ålder, plus en del som jag träffat genom dem.
DV-gänget - De från min dagliga verksamhet och psykvården, dessa är väl de jag umgås mest med.
Drogpolarna - Jag har haft, o ibland faller jag tillbaka i missbruk. Försöker undvika dessa, även om de är sjysta.
Internetvännerna - Folk som jag träffat via Internet.
Familjegänget - Min pappas frus släkt o min svågers är väldigt trevliga o jag ser dem som kompisar, mer än släktingar.

Har mest tjejkompisar, min flickvän, hennes kompis (som vi träffades via), o en tjejkompis till som jag umgås med rätt mycket, men bara som kompis.
Richard
 
Inlägg: 3337
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vänner?

Inläggav december16 » 2017-10-16 16:05:52

Förr trodde jag inte jag hade vänner. Men det visade sig att jag hade för snäv definition av vad man menar med "vänner". Ja faktiskt, även när jag ansåg att jag inte hade vänner så hade jag egentligen många vänner. Det var bara att jag inte ansåg dem tillräckligt nära för att benämna dem som vänner.

Så ja, troligtvis har du vänner. Du måste bara ha en bredare definition av vad en vän är, helt enkelt :-)Happy
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Vänner?

Inläggav elle » 2017-10-16 17:01:30

Julianus skrev:Vad är definitionen av vänner?

Varje människa tror jag har sin egen definition.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vänner?

Inläggav yakamoko » 2017-10-16 17:49:19

Jag tror ofta att jag har vänner. Sedan visar det sig att det bara var jag som ansåg oss vara vänner.
Händer hela tiden.
Och jag blir lika ledsen varje gång jag får reda på att min vän faktiskt inte är en vän utan snarare en ytlig kontakt/lätt bekant ur den andres perspektiv.
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Vänner?

Inläggav Parvlon » 2017-10-16 18:30:41

Julianus skrev:Vad är definitionen av vänner?
detta verkar vara Jesus definition;

Detta är mitt bud, att I skolen älska varandra, såsom jag har älskat eder.

Ingen har större kärlek, än att han giver sitt liv för sina vänner. I ären mina vänner, om I gören vad jag bjuder eder. Jag kallar eder nu icke längre tjänare, ty tjänaren får icke veta vad hans herre gör; vänner kallar jag eder, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag kungjort för eder. I haven icke utvalt mig, utan jag har utvalt eder; och jag har bestämt om eder att I skolen gå åstad och bära frukt, sådan frukt som bliver beståndande, på det att Fadern må giva eder vadhelst I bedjen honom om i mitt namn. Ja, det bjuder jag eder, att I skolen älska varandra.
- Johannesevangeliet 15:12-17
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vänner?

Inläggav LordNelson » 2017-10-17 16:04:12

Batte skrev:Hvor har du søkt vennskap?

Ibland när det känns väldigt ensamt brukar jag ringa en jag känner. Hon svarar aldrig och gör hon det säger hon att hon inte vill prata.

Ibland ringer jag nån släkting som jag tror ska bli glad av ett samtal.


(Jag trodde tråden dog utan att någon skrev eller att den inte ens startade)
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Vänner?

Inläggav Batte » 2017-10-17 17:01:27

LordNelson skrev:Ibland när det känns väldigt ensamt brukar jag ringa en jag känner. Hon svarar aldrig och gör hon det säger hon att hon inte vill prata.
Ok, er hun NT? Fra hva slags sammenheng kjenner du henne?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vänner?

Inläggav Batte » 2017-10-17 21:42:25

Dersom du ikke har venner er det nok fordi du ikke har oppsøkt det med de rette menneskene via de rette sammenhengene. Hvor(dan) du kan komme i kontakt med potensielle venner er avhengig av hvilket innhold du vil ha i vennskapet. Hvilken type vennskap du søker er dermed relevant.

Batte skrev:
LordNelson skrev:Ibland när det känns väldigt ensamt brukar jag ringa en jag känner. Hon svarar aldrig och gör hon det säger hon att hon inte vill prata.
Ok, er hun NT? Fra hva slags sammenheng kjenner du henne?
Dersom vedkommende er NT og dette er deres eneste form for uformell kommunikasjon, kan man ganske sikkert si at du blir avvist. NT avviser på denne måten. Jeg vil tro de fleste som ikke er NT også avviser når de gjør dette. Men det finnes nok alltid unntak.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vänner?

Inläggav LordNelson » 2017-10-18 15:47:21

Batte skrev:
Batte skrev:
LordNelson skrev:Ibland när det känns väldigt ensamt brukar jag ringa en jag känner. Hon svarar aldrig och gör hon det säger hon att hon inte vill prata.
Ok, er hun NT? Fra hva slags sammenheng kjenner du henne?
Dersom vedkommende er NT og dette er deres eneste form for uformell kommunikasjon, kan man ganske sikkert si at du blir avvist. NT avviser på denne måten. Jeg vil tro de fleste som ikke er NT også avviser når de gjør dette. Men det finnes nok alltid unntak.

Jag är puckad men förstår nu det är så. Därför försöker jag undvika att ringa. Jobbigt när det är någon att prata med. Nu är jag helt själv men ändå inte.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Vänner?

Inläggav Batte » 2017-10-18 16:08:42

LordNelson skrev:
Batte skrev:
Batte skrev: Ok, er hun NT? Fra hva slags sammenheng kjenner du henne?
Dersom vedkommende er NT og dette er deres eneste form for uformell kommunikasjon, kan man ganske sikkert si at du blir avvist. NT avviser på denne måten. Jeg vil tro de fleste som ikke er NT også avviser når de gjør dette. Men det finnes nok alltid unntak.

Jag är puckad men förstår nu det är så.
Jeg tror ikke du er dum. :-)Hug

LordNelson skrev:Därför försöker jag undvika att ringa. Jobbigt när det är någon att prata med.
Det kan som sagt finnes unntak, men det er ikke sannsynlig. Det forstår jeg, det er fint å ha noen å prate med.

LordNelson skrev:Nu är jag helt själv men ändå inte.
Hva mener du med dette?

Vil du ikke forsøke å finne nye venner i annen sammenheng? Alle mennesker passer ikke sammen, men det betyr ikke at du ikke kan finne vennskap i en annen person.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vänner?

Inläggav LordNelson » 2017-12-08 22:24:37

Pinghis Khan skrev:Är du ett rövhål i största allmänhet?

(Jag har heller inga vänner nästan)

Jag är snäll och riktigt trevlig.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Vänner?

Inläggav Huggorm » 2017-12-08 23:00:17

LordNelson skrev:
Pinghis Khan skrev:Är du ett rövhål i största allmänhet?

(Jag har heller inga vänner nästan)

Jag är snäll och riktigt trevlig.
Ja, det är ganska sällan det beror på sånt att aspergare är ensamma. Det är snarare att man inte orkar lägga ner så mycket energi på en vänskapsrelation som behövs för att hålla den igång, precis som beskrevs ovan. Åtminstone är det så för mig också. Och om det är svårt att hålla igång en vänskap är det ännu svårare att skapa en ny...
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vänner?

Inläggav Batte » 2017-12-09 1:17:18

LordNelson skrev:
Pinghis Khan skrev:Är du ett rövhål i största allmänhet?

(Jag har heller inga vänner nästan)

Jag är snäll och riktigt trevlig.
Hvordan har du forsøkt å få kontakt med mennesker slik at de ser dette da? :-)Happy

Huggorm skrev:Och om det är svårt att hålla igång en vänskap är det ännu svårare att skapa en ny...
Jeg synes det vanskeligste er å opprettholde et vennskap. Jeg tenker sjelden på mennesker som er et annet sted enn meg, med mindre det er noe helt spesielt. Derfor faller det meg for sjelden inn å kontakte dem. I tillegg er jeg ikke sosial så ofte. Da føler de seg avvist og slutter å ta kontakt.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vänner?

Inläggav Mammaspojke » 2017-12-09 12:48:11

Tycker det är svårt med vänner som vuxen. Det är så stor skillnad på hur man umgås jämfört med när man var barn och ungdom. När man var liten kunde man dra ut på upptäcktsfärd i skogen och leka rollspel typ drakar och demoner. Det fanns oändligt med saker man kunde hitta på.. Vad gör man som vuxen, gillar inte ens nya filmer som går på bio kollar bara på 80-90-tals mest. Mina intressen brukar vara rätt tekniska och svårt att göra med någon annan. Spela multiplayer är väl det enda då kanske men jag har svårt att tjattra medans jag spelar då jag inte kan koncentrera mig på många saker samtidigt. Prata i telefon gör jag inte om det inte är något specifikt man ska avhandla. Har aldrig gillat gå på puben, höga ljud eller stökiga miljöer.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Vänner?

Inläggav LordNelson » 2017-12-09 12:54:12

Batte skrev:
LordNelson skrev:
Pinghis Khan skrev:Är du ett rövhål i största allmänhet?

(Jag har heller inga vänner nästan)

Jag är snäll och riktigt trevlig.
Hvordan har du forsøkt å få kontakt med mennesker slik at de ser dette da? :-)Happy

I torsdags sa jag hej till tjejen på återvinningsstationen, eller det var hon som sa ett hurtigt hej till mej. Men jag hejar ofta på människor både kända och okända. Minns inte om det var nu eller förra veckan som jag började prata helt spontant med en man i kassakön och sen samtalade vi på väg ut ur affären.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Vänner?

Inläggav Batte » 2017-12-09 14:20:00

LordNelson skrev:
Batte skrev:
LordNelson skrev:Jag är snäll och riktigt trevlig.
Hvordan har du forsøkt å få kontakt med mennesker slik at de ser dette da? :-)Happy

I torsdags sa jag hej till tjejen på återvinningsstationen, eller det var hon som sa ett hurtigt hej till mej. Men jag hejar ofta på människor både kända och okända. Minns inte om det var nu eller förra veckan som jag började prata helt spontant med en man i kassakön och sen samtalade vi på väg ut ur affären.
Ok, da er du sikkert god på å komme i kontakt med mennesker. Kontakt innebærer ikke alltid vennskap. God kontakt innbærer ikke heller alltid vennskap, og det samme kan gjelde selv om god kontakt er gjentagende.

Jeg kan forsøke å komme med tips, men da vil jeg gjerne først vite:
-Hvordan definerer du vennskap (av den/de sortene du ønsker)?
-Kan du beskrive det praktiske og følelsesmessige innholdet/omfanget du ønsker at et vennskap skal ha?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in