Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav DIProgan » 2017-12-06 22:13:39

Om du vill dela med dig av grundläggande förståelse för Asperger som är något längre än vad du önskar repetera för egen maskin men kortare än en bok, vad använder du då för källa? En del vill veta vad det är utan att för den skull bara få kriterierna uppradade.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Ricke » 2017-12-06 22:18:55

Det finns en hel del intressant material på nätet som beskriver det ur ett inre perspektiv. Jag har hittat en del blogginlägg och youtube-videor jag tycker om att referera till.
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Batte » 2017-12-06 22:42:01

Godt spørsmål!

Jeg har nok aldri sett en kilde med en kortfattet, konkret og korrekt oppsummering av AS og som ikke medfører stor risiko for en stereotypisk eller feilaktig forestilling om "aspergeren" og hens væremåte.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav DIProgan » 2017-12-06 22:55:53

Ricke skrev:Det finns en hel del intressant material på nätet som beskriver det ur ett inre perspektiv. Jag har hittat en del blogginlägg och youtube-videor jag tycker om att referera till.
Tar gärna länkar :)
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Ricke » 2017-12-06 23:45:26

Är tyvärr inte särskilt organiserad av mig och hittade inte ens hälften av de artiklar och videoklipp jag sparat nu bara för det, men jag skulle kunna posta dem vid ett senare tillfälle när jag hittat dem.

Följande artiklar beskriver alexitymi (nedsatt förmåga att identifiera och beskriva egna och andras känslor), mind-blindness och theory of mind och jag personligen anser att dessa är de fundamentala skillnaderna mellan individer med AS och NT:s. Den här människan är oerhört duktig på att sätta ord på "det där" som jag kämpat med att få andra att förstå, så förhoppningsvis kan det vara användbart för dig med. Det är bland de första gångerna i mitt liv som jag faktiskt känner igen mig i en beskrivning, så jag kan tänka mig att många andra aspergare också gör det.

https://musingsofanaspie.com/2013/01/31 ... d/?wref=tp

https://musingsofanaspie.com/category/emotions-2/ <- bläddra ned en bit här så kommer du hitta intressant läsning om skillnaden mellan empati och sympati och dessutom ur ett AS-perspektiv.

https://www.youtube.com/watch?v=bXSwGBQxW8s - Den här illustrerar s.k "mind-blindness" på ett simpelt och relativt humoristiskt sätt. Många i min omgivning blir ofta irriterade på mig eftersom jag missuppfattar saker ständigt och inte snappar upp det där som enligt dem är uppenbart, men med denna video faller i alla fall en del bitar på plats. Talar man klarspråk med en aspie är de oftast tillmötesgående och gör sitt yttersta. De behöver bara få reda på vad som förväntas av dem för de kan ju inte veta vad andra tänker om de inte talar om det :mrgreen:
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Batte » 2017-12-07 0:33:48

Det er viktig å være klar over at Alexitymi er en separat diagnose. Det er vanligere blant AS/ mennesker med autisme, men ikke en del av diagnosen AS.

ToM er en teori og heller ikke krav for å få en diagnose. Mange med AS og spesielt voksne har ikke (vesentlige) utfordringer med å sette seg i andres perspektiv/mind blindness.

Disse punktene/lenkene kan være vesentlige og gode kilder for å forklare hvordan et eller noen individer med AS fungerer, man fungerer ikke som kilde for å beskrive AS generelt. Det ikke er relevant for alle, og det er derfor viktig at man forstår og påpeker dette.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Ricke » 2017-12-07 17:07:37

Batte skrev:Det er viktig å være klar over at Alexitymi er en separat diagnose. Det er vanligere blant AS/ mennesker med autisme, men ikke en del av diagnosen AS.

ToM er en teori og heller ikke krav for å få en diagnose. Mange med AS og spesielt voksne har ikke (vesentlige) utfordringer med å sette seg i andres perspektiv/mind blindness.

Disse punktene/lenkene kan være vesentlige og gode kilder for å forklare hvordan et eller noen individer med AS fungerer, man fungerer ikke som kilde for å beskrive AS generelt. Det ikke er relevant for alle, og det er derfor viktig at man forstår og påpeker dette.


Det har du helt rätt i. Vad bra att du tog upp det.
Alla fungerar vi olika, trots allt. Jag personligen lider av ovanstående problem i varierande grad och jag finner därför materialet jag länkade till väldigt användbart. Generellt brukar "svårigheter med det sociala samspelet" omnämnas som ett utmärkande drag hos de med AS, men sällan beskrivs det mer ingående än så och på så sätt upplever jag ofta att omgivningen inte alls förstår eftersom de inte känner till orsaken till det avvikande beteendet.

Förhoppningsvis kommer andra också bidra till tråden och belysa olika aspekter av AS. :-)Happy
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav antonius » 2017-12-07 20:41:45

Ingen skulle jag nog säga, för de flesta NT har varken lust eller intresse att sätta sig in i sådant, de ser oss bara som en samling knäppskallar bland andra knäppskallar. Enda chansen skulle kanske i så fall vara ngt enstavigt som de kan få upp på sin smartfån, kanske bara helt enkelt från t ex 1177:vårdguiden... :-)004

https://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/?ar=True
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Vildsvin » 2017-12-07 22:48:52

Ricke skrev: https://www.youtube.com/watch?v=bXSwGBQxW8s - Den här illustrerar s.k "mind-blindness" på ett simpelt och relativt humoristiskt sätt. Många i min omgivning blir ofta irriterade på mig eftersom jag missuppfattar saker ständigt och inte snappar upp det där som enligt dem är uppenbart, men med denna video faller i alla fall en del bitar på plats. Talar man klarspråk med en aspie är de oftast tillmötesgående och gör sitt yttersta. De behöver bara få reda på vad som förväntas av dem för de kan ju inte veta vad andra tänker om de inte talar om det :mrgreen:
Väljer man att stanna i en relation med någon som inte är NT är man förmodligen själv inte helt NT. Jag är därför skeptisk mot relationsråd där den ene ses som frisk och den andre som sjuk.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Ricke » 2017-12-08 0:10:49

Vildsvin skrev:
Ricke skrev: https://www.youtube.com/watch?v=bXSwGBQxW8s - Den här illustrerar s.k "mind-blindness" på ett simpelt och relativt humoristiskt sätt. Många i min omgivning blir ofta irriterade på mig eftersom jag missuppfattar saker ständigt och inte snappar upp det där som enligt dem är uppenbart, men med denna video faller i alla fall en del bitar på plats. Talar man klarspråk med en aspie är de oftast tillmötesgående och gör sitt yttersta. De behöver bara få reda på vad som förväntas av dem för de kan ju inte veta vad andra tänker om de inte talar om det :mrgreen:
Väljer man att stanna i en relation med någon som inte är NT är man förmodligen själv inte helt NT. Jag är därför skeptisk mot relationsråd där den ene ses som frisk och den andre som sjuk.


Så kan man givetvis också se på det hela. Jag är själv singel och skall väl således inte uttala mig om romantiska relationer, men jag tycker om ovanstående förklaringsmodell ändå eftersom den kan appliceras på platoniska relationer också. Har börjat dela med mig av liknande videor till familj och vänner och många gånger trillar faktiskt polletten ned, har jag märkt.

Exemplen illustrerar oftast en företeelse eller ett beteende som NT:s oftast misstolkar, till nackdel för personer med AS, samt hur man istället bör gå tillväga för att skapa en bättre tillvaro för alla berörda. Om någon exempelvis säger till mig att "det vore trevligt att gå på bio och se den där nya filmen" kan jag instämma (under förutsättning att jag delar personens uppfattning, givetvis) och även prata vidare om ämnet utan att haja att den andra personen egentligen ville gå och se filmen med mig. Resultatet blir då att NT:n missuppfattar det hela som att jag inte är intresserad av att umgås med denne och blir sårad, även fast jag i själva verket är det. Om personen ifråga omformulerar frågan och istället säger "jag vill gärna se filmen X på bio och undrar om du har lust att gå och se den med mig?" så slipper man riskera att alla blir besvikna på varandra över onödiga missförstånd.

För mig handlar exemplen om problematiken i allmänhet. :-)Happy (försöker träna på att använda uttryckssymboler då och då. Har fått klagomål av människor som uppfattat mig som kort i tonen eftersom jag aldrig gör det, så jag tänkte bara försöka markera att så inte är fallet.)
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Vildsvin » 2017-12-11 16:17:51

Rickie, har du läst kommentarerna under youtubeklippet? En del är förstående, men så finns även detta:
Stop talking about your feelings". Right. Just kill your soul, and be content with any crumbs of attention the Aspie decides to throw at you. Isn't that every girl's dream marriage?

Its's hell to be married to an aspie man! Cold, mean and unfeeling

Aspie men can be very cruel. extreme self centernedess is their issue

Well, sorry but this has not worked for me.... 25 years about to go Titanic. What a waste of a good life, and still no one professional believes me when I explain his behavior.


Jag tvivlar på att detta är så välfungerande personer i övrigt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-11 17:38:05

Finns flera välformulerade aspergerinformatörer som gör ett bra jobb, jag brukar hänvisa till dom.

Vad som behövs är Asperger ur inifrån-perspektiv utan att det blir omsorgssanktionerad freakshow.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav vofff » 2017-12-11 20:29:39

Det går inte förklara till dom trög fattade NT människor, dom måste själva uppleva såsom vi gör. Då kanske dom fattar litegrann men inte annars.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-12-11 21:02:16

Jovars, det går bra att berätta om AS om de är intresserade.
Men förstå på djupet kan de nog aldrig göra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Flinta » 2017-12-11 23:03:08

Ja, först och främst måste det ju finnas ett intresse hos ens omgivning. Finns det inte det kan det gynna en att söka sig till bättre sammanhang.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Ricke » 2017-12-12 0:44:21

Vildsvin skrev:Rickie, har du läst kommentarerna under youtubeklippet? En del är förstående, men så finns även detta:
Stop talking about your feelings". Right. Just kill your soul, and be content with any crumbs of attention the Aspie decides to throw at you. Isn't that every girl's dream marriage?

Its's hell to be married to an aspie man! Cold, mean and unfeeling

Aspie men can be very cruel. extreme self centernedess is their issue

Well, sorry but this has not worked for me.... 25 years about to go Titanic. What a waste of a good life, and still no one professional believes me when I explain his behavior.


Jag tvivlar på att detta är så välfungerande personer i övrigt.


Rötägg verkar det finnas överallt, tyvärr.
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Liljan » 2017-12-12 9:37:12

Ricke skrev:Följande artiklar beskriver alexitymi (nedsatt förmåga att identifiera och beskriva egna och andras känslor), mind-blindness och theory of mind och jag personligen anser att dessa är de fundamentala skillnaderna mellan individer med AS och NT:s. Den här människan är oerhört duktig på att sätta ord på "det där" som jag kämpat med att få andra att förstå, så förhoppningsvis kan det vara användbart för dig med. Det är bland de första gångerna i mitt liv som jag faktiskt känner igen mig i en beskrivning, så jag kan tänka mig att många andra aspergare också gör det.

https://musingsofanaspie.com/2013/01/31 ... d/?wref=tp

Tack så jättemycket för att du delade med dig av den här länken! Det var många aha upplevelser för mig och nu har jag lättare att sätta ord på hur jag fungerar i det här sammanhanget och därmed lättare att förklara för andra.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Flia » 2017-12-12 15:30:04

Autismhangout på Youtube använde jag sjäkv när jag ville lära mig mer.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Vilken källa föredrar du att förklara AS genom?

Inläggav Ricke » 2017-12-15 21:13:02

Liljan skrev:
Ricke skrev:Följande artiklar beskriver alexitymi (nedsatt förmåga att identifiera och beskriva egna och andras känslor), mind-blindness och theory of mind och jag personligen anser att dessa är de fundamentala skillnaderna mellan individer med AS och NT:s. Den här människan är oerhört duktig på att sätta ord på "det där" som jag kämpat med att få andra att förstå, så förhoppningsvis kan det vara användbart för dig med. Det är bland de första gångerna i mitt liv som jag faktiskt känner igen mig i en beskrivning, så jag kan tänka mig att många andra aspergare också gör det.

https://musingsofanaspie.com/2013/01/31 ... d/?wref=tp

Tack så jättemycket för att du delade med dig av den här länken! Det var många aha upplevelser för mig och nu har jag lättare att sätta ord på hur jag fungerar i det här sammanhanget och därmed lättare att förklara för andra.


Roligt att jag kunde vara till hjälp :-)Happy
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in