Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav rapchic » 2017-11-14 16:21:10

Jag har svårt att komma ihåg ansikten och namn, det är vad jag förstår inte helt ovanligt vid AS.
Finns det något sätt att öva upp ansiktsigenkänning och namnminne?
I mitt jobb skulle jag behöva kunna komma ihåg folk.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav Huggorm » 2017-11-14 16:39:32

Man måste nog uppbåda ett verkligt intresse för personen, vilket kan vara svårt med kunder. Men det blir nog lite lättare om du kan associera dom med något, som tex. den som köpte en massa te av den där ovanliga sorten, eller något sånt
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav rapchic » 2017-11-14 16:52:14

Huggorm skrev:Man måste nog uppbåda ett verkligt intresse för personen, vilket kan vara svårt med kunder. Men det blir nog lite lättare om du kan associera dom med något, som tex. den som köpte en massa te av den där ovanliga sorten, eller något sånt

Jag minns även folk som jag är vän med dåligt. Tex min senpai kände jag inte alls igen på stan. Hon hade nämligen smink på sig då. Jag hade känt henne i ett år el så och träffats ungefär 2 ggr/vecka
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 17:54:39

rapchic skrev:Jag har svårt att komma ihåg ansikten och namn, det är vad jag förstår inte helt ovanligt vid AS.
Finns det något sätt att öva upp ansiktsigenkänning och namnminne?
I mitt jobb skulle jag behöva kunna komma ihåg folk.

Hitta något unikt drag för personen och i fantasin göra dig lustig
eller skrämd av det. T ex så har jag lite spetsigt öra. Tänk dig då
att jag är en lustig räv som attackerar små barn när dom sover.

Det är minnestekniken topp 3 på vm i minne använder. En del
av dem använder dock sexuella perversioner om namn för att
minnas dem men det är inget dom i allmänhet berättar.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 18:01:16

Jag hade det som specialintresse några dagar. Lärde mig
memorera 40 slumpvis utvalda siffror på 5 minuter och
nöjde mig med det. Såg hur jag kunde utveckla det men
bedömde min tid som mer värdefull.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav antonius » 2017-11-14 19:56:04

rapchic skrev:Jag har svårt att komma ihåg ansikten och namn, det är vad jag förstår inte helt ovanligt vid AS.
Finns det något sätt att öva upp ansiktsigenkänning och namnminne?
I mitt jobb skulle jag behöva kunna komma ihåg folk.


Installera en kamera med ansiktsigenkänning och namn, samt vad de har för favoritvara och som bara du ser, Vet inte om det är lagligt överhuvudtaget, men det är ju för kundens bästa...:-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav rapchic » 2017-11-14 20:01:04

antonius skrev:
rapchic skrev:Jag har svårt att komma ihåg ansikten och namn, det är vad jag förstår inte helt ovanligt vid AS.
Finns det något sätt att öva upp ansiktsigenkänning och namnminne?
I mitt jobb skulle jag behöva kunna komma ihåg folk.


Installera en kamera med ansiktsigenkänning och namn, samt vad de har för favoritvara och som bara du ser, Vet inte om det är lagligt överhuvudtaget, men det är ju för kundens bästa...:-)063

Jag träffar oftast inte kunder i mina lokaler (dvs hemma hos mig) utan tex på marknader, på provsmakningar osv
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav antonius » 2017-11-14 20:07:09

rapchic skrev:Jag träffar oftast inte kunder i mina lokaler (dvs hemma hos mig) utan tex på marknader, på provsmakningar osv


Men då får du fråga om du får ta en selfie med dem, så då har du dem lättare tillhands om du vill memorera... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 20:33:21

antonius skrev:
rapchic skrev:Jag träffar oftast inte kunder i mina lokaler (dvs hemma hos mig) utan tex på marknader, på provsmakningar osv


Men då får du fråga om du får ta en selfie med dem, så då har du dem lättare tillhands om du vill memorera... :-)063

När jag var 27 insåg jag att allt negativt kunde vändas till
något lika positivt. Ovanstående är ett exempel på det. Om
man har problem komma ihåg någon kan man ge den personen
extra uppmärksamhet.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav kiddie » 2017-11-16 2:24:14

Jag har samma problem. Jag minns konceptet av personen och hen får ofta ett smeknamn i min hjärna. Jag skulle kunna öva mig på namn, för iallafall vissa namn kan man komma på minnesregler för. Men att lära sig att komma ihåg hur folk ser ut? Möjligtvis om man har kort på dem, flera olika, och man sitter och tittar på dem väldigt ofta. Inte heller då vet jag om det funkar, det beror på hur gravt ansiktsblind man är. När jag gick i skolan kände jag igen alla mina klasskamrater som jag såg jämt. Som vuxen krävs det att jag ska möta någon 50 ggr för att jag ska börja få en uppfattning om den personens ansikte. Skulle jag ha ett foto skulle jag kunna hemma öka på gångerna jag ser dem. Men det skulle krävas mycket tid till det.

Jag är rätt glad att jag inte har ett sådant yrke, det skulle vara en extra utmaning. Jag kommer ihåg typ hur min mamma och pappa och min kompis ser ut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav kiddie » 2017-11-16 2:30:02

De som inte förstår riktigt vad ansiktsblindhet är att vi har nedsatt användning av det området som är gjort för att känna igen ansikten. Ofta funkar det ganska bra, har man inte en hjärnskada brukar området fungera såpass bra att man kan utskilja att det är ett ansikte, om det är en man eller kvinna och om det är ett barn, en medelålders eller gammal människa. Det är olika om man kan minnas hur folk ser ut. De flesta kan minnas de de träffar mycket ofta och under lång tid. En del minns i stort sett ingen, men det är ovanligare.

Vi som har detta använder även andra delar av hjärnan än denna specialförmåga att skilja på ansikten. Delar som folk skulle använda för att känna igen folks fötter. Nu är det ju bevisat att många inte ens kan känna igen sin parters fötter så det kan ge ett litet hum om de problem vi har. Vi använder samma metod att känna igen ansikten som fötter, byggnader och träd. Tänk dig att behöva sitta och plugga in vems fot som är vilken medan andra minns alla fötter efter att ha sett dem en gång...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav Bortbyting40+ » 2017-11-27 12:12:27

Jag antecknar i smyg om det är ett jobbmöte. Skriver något som ska påminna om personen, till exempel "Maria, Prinsessan Leia" (skriver aldrig något osympatiskt utifall att någon skulle råka se). Minns bättre när jag skriver och kan även kolla anteckningsboken nästa gång jag träffar gruppen. Jag har lätt för att komma ihåg personer med ovanliga namn och de verkar förvånade över det. Svårast är en blond Anna. Om folk byter frisyr eller tar på sig en mössa händer det att jag inte känner igen dem, samma sak kan hända om de dyker upp i ett nytt sammanhang. Köpte en bok om minnesträning men den här jag glömt att läsa ...
Bortbyting40+
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2017-11-23

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav kiddie » 2017-11-27 19:55:03

TS, känner du igen kändisar och skådespelare?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav rapchic » 2017-11-27 21:33:36

kiddie skrev:TS, känner du igen kändisar och skådespelare?

Ibland, ibland inte. Jag känner däremot i princip alltid igen dom på samma serie/film

Jag vet att jag inte är jätteansiktsblind min man tex har betydligt värre problem med det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-27 21:45:37

Ingen aning.

Har hört många aspies tala om prosopagnosi, alltså ansiktsblindhet.

Själv har jag snarare väldigt lätt för att känna igen och komma ihåg ansikten.
Känner omedelbart igen ett ansikte jag sett förr även om det var länge sen.
Det sker dessutom på bråkdelen av en sekund.

Namn är svårare att lägga på minnet... särskilt om det är vanliga namn som Anders, Johan, Maria, Erik, Svensson, Andersson, Anna och sånt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav kiddie » 2017-11-27 22:51:50

rapchic skrev:
kiddie skrev:TS, känner du igen kändisar och skådespelare?

Ibland, ibland inte. Jag känner däremot i princip alltid igen dom på samma serie/film

Jag vet att jag inte är jätteansiktsblind min man tex har betydligt värre problem med det


Det låter som jag ungefär. Film kan ställa till vissa problem, men i serier får man mer repetition. Skulle vara jobbigt att vara ännu mer ansiktsblind!

Har en kompis som har autistiska drag som minns typ alla efter att ha sett dem en gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Går det att lära sig att komma ihåg "folk" bättre?

Inläggav rapchic » 2017-11-27 23:20:47

kiddie skrev:
Det låter som jag ungefär. Film kan ställa till vissa problem, men i serier får man mer repetition. Skulle vara jobbigt att vara ännu mer ansiktsblind!

Har en kompis som har autistiska drag som minns typ alla efter att ha sett dem en gång.

Svärmor är ungefär likadan som min man (eller kanske snäppet värre) ett skämt går i hans familj att om båda skulle se ett rån så skulle den ena beskiva förövaren som en vit dvärg och den andra som en mörkhyad jätte :lol: Svärmor är duktig på namn däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in