Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Neutrino » 2017-11-24 18:35:43

Jag kom hem från ICA för lite mer än en timma sedan. Fick mina pengar senare än vanligt idag och kunde därför inte gå och handla när jag hade planerat att handla (under förmiddagen då många är på jobbet/i skolan). När jag kom till ICA kändes det ungefär som att hela stadens befolkning befann sig där, vilket var riktigt jobbigt. Det var trångt och folk stannade mitt i gångarna så att jag knappt kunde gå förbi. Något jag har stora problem med är hur kaotiskt det blir (i affären/i stan/platser där folk samlas) när alla går åt olika håll. Det blir så mycket att hålla koll på och jag klarar inte riktigt av att sortera allt i mitt huvud. Hursomhelst, det var mycket folk på ICA. Mycket folk, mycket ljud, allmänt kaos, folk som gick in i mig osv och trots att jag hade en lista på allt jag skulle handla kände jag mig förvirrad. Antar att de flesta (både folk med och utan autism) tycker att det är ganska jobbigt i sådana situationer men jag gick där och var helt överväldigad, irriterad, svettades, hade hjärtklappning, ville nästan slå ner folk (för att få dem att lämna mig i fred) och gråta lite.

Jag klarade mig dock och nu har jag varit hemma i ungefär en timma. Har fortfarande hjärtklappning samt känner mig skakig, trött, stressad och något nedstämd. Ligger under mitt kedjetäcke i soffan och tittar på TV-serier. Vill inte prata med någon eller se en enda människa till på hela helgen.

Vet inte riktigt vad syftet med denna tråd är. Har egentligen inte någon fråga eller något vettigt att säga. Jag ville nog mest bara dela med mig av detta till er då jag misstänker att en del av er kan relatera till det här. För det kan ni väl? Ibland är det bara skönt att få prata lite med någon som förstår hur jobbig en sådan här sak kan vara ibland. Nåväl, jag ska försöka lugna ner mig lite till nu. Ville bara prata av mig lite som sagt.

Ha en fin helg!
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav ankhh » 2017-11-24 18:55:15

Samma fredagsblues här, känns nästan mystiskt att se din tråd när jag just satt och tänkte på ungefär samma saker.

Jag hade andra anledningar till att inte komma iväg och handla förrän det var för sent för att undvika folkmassorna, och jag handlade inte på ICA. Men, usch, paniken känner jag igen.

Jag är glad att jag cyklade. Det gör gott att trampa på i en uppförsbacke hemåt när man har för mycket adrenalin i kroppen (och det har den intressanta bieffekten att jag kan göra det trots att jag normalt har leder som gör sig alltför påminda).

Jag har alltså inte direkt något att bidra med, annat än att säga att jag definitivt kan relatera, och blev glad att du skrev om det.

Fin helg, önskar jag också!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav nescio » 2017-11-24 18:58:54

Efter 2000 brukar det vara rätt tomt på ICA.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Huggorm » 2017-11-24 19:00:16

Ja, jobbigt att handla när det är mycket folk. Kön vid kassorna är nog jobbigast av allt. Inträngd med en massa folk som inte tycks ha några som helst intentioner att vara effektiva.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Huggorm » 2017-11-24 19:00:54

nescio skrev:Efter 2000 brukar det vara rätt tomt på ICA.
Då borde det vara okej nu 2017 :D
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Neutrino » 2017-11-24 19:07:04

ankhat skrev:Jag är glad att jag cyklade. Det gör gott att trampa på i en uppförsbacke hemåt när man har för mycket adrenalin i kroppen (och det har den intressanta bieffekten att jag kan göra det trots att jag normalt har leder som gör sig alltför påminda).


Kan tänka mig det. Jag promenerade hem (tog bara 10 minuter) och att komma ut i den friska luften och promenera lite efter den där helvetestiden inne i affären var riktigt fint.

ankhat skrev:Jag har alltså inte direkt något att bidra med, annat än att säga att jag definitivt kan relatera, och blev glad att du skrev om det.


Fint att jag kunde hjälpa någon lite med mina klagomål. :-)Happy Tack för att du skrev. Skönt att någon kan relatera till det hela som sagt.

nescio skrev:Efter 2000 brukar det vara rätt tomt på ICA.


Så kan det nog vara. Jag behövde dock mat så jag kunde äta middag och fick därför gå dit tidigare.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Alien » 2017-11-24 19:55:45

Jag kanske inte mår så dåligt som du TS, men jag kan definitivt relatera. Blir helt slut av att handla.

Brukar handla efter att jag tränat på tisdagar och då handlar alla andra också tydligen. Men att handla före går inte, jag vill verkligen inte ha med mig maten (vara en del ska direkt in i kylskåpet) till gymmet.

Idag tränade jag en timme tidigare och var tvungen att kompletteringshandla. Men lika fullt i affären. Folk med barn i barnvagnar och äldre högljudda barn. Gamlingar med rullatorer. Par som stod och diskuterade vad de skulle handla (och stod i vägen). Trångt och bökigt. Upptäcker att jag glömt något och måste gå mot strömmen. Själva kön i kassan besvärar mig inte. Det är flera kassor öppna och befrielsens stund är nära.

Att handla på kvällen är inget alternativ för mig. Då vill jag verkligen inte ut igen och mörkt är det också. Bäst vore väl att handla tidigt på fm, men jag vaknar sent.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav kuj kuj » 2017-11-24 20:03:10

jag hatar att handla. det är så jobbigt att jag nästan hälare svälter än går och handlar.
därför så ska jag börja handla mat på nätet och få den hemkörd. lite dyrare men det är det värt.
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Neutrino » 2017-11-24 20:21:42

Jag brukar inte ha särskilt stora problem med att handla just mat. Det är värre när jag måste åka in till centrum för att göra andra ärenden. Där är det alltid mycket ljud- och synintryck, folk som rör sig i olika riktningar och så. Men ja, ibland blir det jobbigt att handla mat också. Att handla en fredagseftermiddag då folk har fått lön/studiebidrag kanske inte är optimalt.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Batte » 2017-11-24 20:37:08

Jeg kjenner meg igjen i stresset, men får ikke vanligvis fysiske reaksjoner.

Neutrino skrev:Ha en fin helg!
Tusen takk for det, Neutrino! :-)154 Ønsker deg det samme! :D
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Flinta » 2017-11-24 21:44:37

Tar man upp detta med de flesta NT får man veta att de har det precis lika besvärligt :wink: :roll:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Neutrino » 2017-11-24 21:59:22

Flinta skrev:Tar man upp detta med de flesta NT får man veta att de har det precis lika besvärligt :wink: :roll:


Därav "antar att de flesta (både folk med och utan autism) tycker att det är ganska jobbigt i sådana situationer...", även om jag kanske inte håller med om att NT har det precis lika besvärligt. Men det beror givetvis på vilka personer du jämför.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav LordNelson » 2017-11-24 23:17:34

Just nu har jag inga problem med att handla. Tycker det är ganska kul.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Huggorm » 2017-11-24 23:20:07

LordNelson skrev:Just nu har jag inga problem med att handla. Tycker det är ganska kul.
Julhandel :D
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Flinta » 2017-11-25 0:28:28

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Just nu har jag inga problem med att handla. Tycker det är ganska kul.
Julhandel :D


Hjulhandeln ska slå rekord (elcykeln är tydligen årets julklapp).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav Liljan » 2017-11-25 8:05:51

Jag har inga problem med det förutom att jag föredrar att inte köa (men inte mer än vad en NT ogillar det). Om du föredrar att det är lugnt hade du kanske kunnat vänta till dagen efter med att handla eller handla på nätet. Min bror tycker det är svårt att gå in i en affär även om den är tom så han handlar allt på internet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav antonius » 2017-11-25 11:57:22

Neutrino skrev:Vet inte riktigt vad syftet med denna tråd är. Har egentligen inte någon fråga eller något vettigt att säga. Jag ville nog mest bara dela med mig av detta till er då jag misstänker att en del av er kan relatera till det här. För det kan ni väl? Ibland är det bara skönt att få prata lite med någon som förstår hur jobbig en sådan här sak kan vara ibland. Nåväl, jag ska försöka lugna ner mig lite till nu. Ville bara prata av mig lite som sagt.


Tre saker som förenklar en del:

1. Man måste gör en lista att fokusera på, så man glömmer alla idioter runt omkring en, tycker man det är pensionäraktigt och skämmigt kan man göra som mig ta ett foto av sin lista, så ser man bara ut som ett fån som kollar sitt Facebook konto... :-)005

2. Handla för guds skull på kvällen eller efter 17:00 åtm, då är ju affären tom.

3. Skaffa shoppexpress, så ni slipper att köa och kan sköta betalningen själv utan irriterande störande moment.

Dessa små justeringar har underlättat min skräck och handlingsfobi en hel del. Det var så dåligt ett tag, att jag handlade min mat på bensinmackar (!!), till stort förtret för mitt matkonto, det är ju typ dubbelt så dyrt där... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav LordNelson » 2017-11-25 13:06:25

Huggorm skrev:
LordNelson skrev:Just nu har jag inga problem med att handla. Tycker det är ganska kul.
Julhandel :D

Jag tänkte i ett längre perspektiv. För några år sen gick jag knappt in i en affär. Är väl inte överförtjust i shoppingcenter med riktig trängsel men jag brukar julhandla. Det går okej och kan vara trevligt.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-25 13:10:35

Ja klart man känner igen sig.

När det är en massa ljud, en massa människor och intryck.
Det tröttar ut.
Blir liksom uppfylld av intryck.
Blockerad.

Köpcentrum och gallerior undviks därför i möjligaste mån och om jag måste dit ser jag till att veta vad jag ska ha och var det finns. In i affärn, snabbt leta upp det jag ska ha, betala och gå ut.
Strategier som funkar för mig är alltså effektivitet.
Kollar upp sortiment och öppettider i förväg.

Väl på plats försöker jag skärma av omgivningen mentalt.
Ser till att gå in i ett slags industri-mode, alltså ett mentalt tillstånd där jag är effektiv och målinriktad.
Direkt från A till B.
Terminator, fast utan skjutande.
Det här med trivas, känna efter, vara social, koppla av tar jag när jag väl kommit tillbaka.
Eftersom alla intryck kommer samtidigt är det nödvändigt.

En dag av mycket intryck ger en tung känsla i huvudet... snarlikt bakfylla och då är det vitalt med återhämtning. För mig är bästa enskildhet och tystnad bästa medicinen.

Nåt som också är jobbigt är röriga och stökiga hem.
Om det är belamrat med saker, ständiga ljud i form av radioapparater, fläktar, dörrar som öppnas och stängs, ringsignaler, porslinsslammer - alla de här vardagsljuden.
Om det är en massa spring fram och tillbaka, om det är en massa avbrott och pågående ärenden hela tiden... en massa rörelser.
I sådana hem mår jag rätt tjockt efter ett tag och vissa anhöriga har en sådan tillvaro.
När jag hälsar på känns det som att besöka nåt slags mellanstation för inkommande logistik.
Och så har jag sett till att inte ha det.
Min livsföring ser med nödvändighet helt annorlunda ut.
Hos mig är ordning, tystnad, en sak i taget grundläggande principer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav kiddie » 2017-11-25 13:45:37

Kanske inte exakt om samma sak men hatar Ica. Det är ofta smala gångar och höga hyllor och gångar som kan vara återvändsgränder, det är klaustrofobiskt.

Handlar helst på Lidl och Willys, iofs för att det är billigast, men medger att den öppna planlösningen är mycket tilltalande. Det är bara lagerhyllor och raka rader.

Ica med mycket folk = helvetet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-25 13:52:59

Man får se till att handla under tider då inte barnfamiljerna stormar stället.
Mellan 16-19 bör man alltså stanna hemma.

Stå i lång kö med gallskrikande snorpaket bakom sig... det är inget man bör utsätta sig för i onödan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav antonius » 2017-11-25 14:39:19

Det finns ju internethandel, men har inte provat det själv. Är det någon som provat hur handla mat online funkar?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav nallen » 2017-11-27 21:13:21

KrigarSjäl skrev:Strategier som funkar för mig är alltså effektivitet.

Det håller jag med om. Att skapa effektivitet och försöka optimera sitt handlande gör dessutom att man får något annat än folk att fokusera på.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att handla mat är riktigt jobbigt ibland.

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-27 21:31:19

nallen skrev:
KrigarSjäl skrev:Strategier som funkar för mig är alltså effektivitet.

Det håller jag med om. Att skapa effektivitet och försöka optimera sitt handlande gör dessutom att man får något annat än folk att fokusera på.

Så är det.

Effektivitet generellt gör att processer sker snabbare.
Effektivitet eliminerar kaos och ambivalens.

Från A till B snarare än sick-sack fram-och-tillbaka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in