Vad äter du absolut inte?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Ricke » 2017-11-26 23:59:59

Egentligen upplever jag inte mig själv som särskilt kräsen, men nu när jag tänker på det har jag faktiskt en hel lista med saker jag absolut inte äter (en lista i fysisk form till och med, heh). Bearnaisesås, lever, rödbetssallad och maränger - för att nämna några. Det sistnämnda är det värsta jag vet. Står verkligen inte ut med den vidriga konsistensen!
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2017-11-27 13:47:47

Maränger och bea är ju himmelskt!
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2017-11-27 14:09:38

Blodpudding (sen magsjuka i barndomen), köpt pytt i panna, skaldjur (musslor funkar säkert har inte testat det i vuxen ålder utan jag menar kräftor, krabbor osv)
Sen såklart gåslever, utrotningshotade djur m.m

Ovanliga djur och insekter tex katt, hund, andra insekter än myror (för det har jag testat) vet jag inte då jag aldrig blivit erbjuden det men med tanke på att jag äter andra djur så finns det ju inget moraliskt ivägen egentligen (vi åt ju inte aveldjuren/keldjuren när vi hade köttkaniner men vi åt kanin så känner jag inte katten/hunden och dom hållits och slaktats på ett bra sätt så borde det ju inte vara problem men säker vet man ju inte förrän man är där).

Blodigt kött äter jag normalt sätt inte då det i princip bara är svärmor som bjuder på kött (och hon vill att djuret ska vara dött som hon säger) och jag själv gör alltid långkok på någon spännande del men skulle jag bjudas skulle jag äta. Stekt kött är generellt sätt ett väldigt fantasilöst sätt att tillaga kött på enligt mig däremot
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Ricke » 2017-11-27 18:58:05

Kostymhippie skrev:Maränger och bea är ju himmelskt!

Tur att någon tycker om det i alla fall. :-)Happy
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Nisse1982 » 2017-11-27 19:22:39

Lever, blodpudding och lutfisk.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Huggorm » 2017-11-27 19:48:44

Kostymhippie skrev:Maränger och bea är ju himmelskt!
Tillsammans?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äter du absolut inte?

Inläggav yumxi » 2017-11-27 20:13:57

Olivolja. Det är ett mysterium för mig hur folk kan tycka om det :-)006
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kahlokatt » 2017-11-27 21:49:54

Kostymhippie skrev:Maränger och bea är ju himmelskt!


Inte tillsammans.

Jag älskar maräng, den får gärna vara lite seg. Önskar alltid marängtårta med mockagrädde när jag fyller år.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kahlokatt » 2017-11-27 21:54:46

Jag vet att jag som barn har ätit leverbiffar utan att klaga, så jag undrar om jag bara har fått för mig att lever är äckligt, för att det är en sådan där grej man "ska" hata.
Som barn hatade jag rågmjölsgröt, tyckte det var som att tugga på en gammal ylletröja. I dag tycker jag om det mesta i grötväg.

Min mamma har en barndomsväninna vars ena son är nästan jämngammal med mig, så vi lekte som barn. Att leka med honom var roligt, men jag bävade alltid för att äta mat hos den här familjen, för det blev tamigf-n ALLTID en rätt jag fullkomligt HATADE, nämligen någon sorts skinkrullader fyllda med SPARRIS. Gul, sladdrig, kissluktande jäkla sparris. Brrrr! :x icon
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad äter du absolut inte?

Inläggav nallen » 2017-11-27 21:59:28

Rätt tillagad kan lever vara alldeles fantastiskt.

Gröna ärtor däremot, det äter jag icke.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Huggorm » 2017-11-27 22:04:44

Leverpastej luktar fantastiskt gott men jag vill ändå inte äta det

Fast ärtor är gott, exempelvis i någon gryta. Ärtsoppa däremot, då hjälper det inte ens om det är torsdag
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kahlokatt » 2017-11-27 22:15:35

När jag var på Jersey beställde jag en kväll någon form av grilltallrik och upptäckte en mystisk liten bit mitt bland korvarna och köttbitarna. När jag smakade den höll jag på att smälla av, för det var bland det vidrigaste jag smakat.
Farsgubben upplyste mig om att jag precis hade ätit en bit lever.


Blomkål har jag aldrig tyckt om, men har extra svårt för det efter att ha sett slutscenen i Hannibal (ni vet, när han sitter på planet och en unge vill smaka av hans matlåda...).
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Huggorm » 2017-11-27 22:18:32

Kahlokatt skrev:Blomkål har jag aldrig tyckt om, men har extra svårt för det efter att ha sett slutscenen i Hannibal (ni vet, när han sitter på planet och en unge vill smaka av hans matlåda...).
Har inte sett den filmen och skall nog låta det fortsätta vara så eftersom jag tycker blomkål är delikat, nom nom
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2017-11-27 23:18:43

Kahlokatt skrev:Jag vet att jag som barn har ätit leverbiffar utan att klaga, så jag undrar om jag bara har fått för mig att lever är äckligt, för att det är en sådan där grej man "ska" hata.
Som barn hatade jag rågmjölsgröt, tyckte det var som att tugga på en gammal ylletröja. I dag tycker jag om det mesta i grötväg.

Min mamma har en barndomsväninna vars ena son är nästan jämngammal med mig, så vi lekte som barn. Att leka med honom var roligt, men jag bävade alltid för att äta mat hos den här familjen, för det blev tamigf-n ALLTID en rätt jag fullkomligt HATADE, nämligen någon sorts skinkrullader fyllda med SPARRIS. Gul, sladdrig, kissluktande jäkla sparris. Brrrr! :x icon

Det spelar stor roll hur man tillagar det. Jag steker först leverbiffen och kokar sen den i vispgrädde (fettsnålt och bra :wink: ), jag har hört att man kan använda mjölk istället om man är rädd för fett. Sen gör jag sås på vispgrädden.

Grädden gör att smaken inte blir lika skarp. Såklart serveras det med rårörda lingon vilket man definitivt ska ha till inälvsmat.

Min man tyckte inte om leverbiff förr men älskar det nu och min dotter äter tills hon måste titta i taket för att kunna få i mer mat :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav nallen » 2017-11-27 23:50:04

rapchic skrev:Det spelar stor roll hur man tillagar det. Jag steker först leverbiffen [...]

När du skriver "leverbiff" menar du då en skuren skiva lever eller en klick mald lever som du steker?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2017-11-28 0:12:27

nallen skrev:
rapchic skrev:Det spelar stor roll hur man tillagar det. Jag steker först leverbiffen [...]

När du skriver "leverbiff" menar du då en skuren skiva lever eller en klick mald lever som du steker?

Mald lever blandat med ägg, vetemjöl och kryddor alternativt färdiggjord leverbiffsmet (finns i frysdisken ibland kallas den mald lever)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav nallen » 2017-11-28 1:20:40

OK, då talar vi samma språk.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Kostymhippie » 2017-11-28 10:27:21

Huggorm skrev:
Kostymhippie skrev:Maränger och bea är ju himmelskt!
Tillsammans?


Skrev så där med flit i hopp om att någon skulle bokstavstolka :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nej men seriöst, inte tillsammans så klart.
Bea är riktigt gott till stekt eller grillat kött men även på pizza med rätt ingredienser.
Maränger är goda som de är eller i tårta, helst med hallonmousse eller fransk chokladtårta.
En del konditorier säljer maränger stora som wienerbröd med choklad- eller polkagrissås, mumselismaskens!
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2017-11-28 11:12:49

Gillar lever om den är purfärsk. Inte förtjust i citron. Äter dock upp annan dekoration om man äter typ cateringmat på fest, fattar inte att folk inte äter upp dillen och sådant. Köpt pyttipannan är så tråkigt att man vill gråta, men tycker inte det är direkt äckligt. Vörtbröd är inte heller så gott. Men kan äta det. Samma med sylta.

Julbord finns det inget som är riktigt gott på, såvida de inte serverar kokt potatis till och hemmagjorda köttbullar. Skulle vara om de har morotslåda då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Dagobert » 2017-11-28 11:29:47

Kahlokatt skrev:Jag vet att jag som barn har ätit leverbiffar utan att klaga, så jag undrar om jag bara har fått för mig att lever är äckligt, för att det är en sådan där grej man "ska" hata.

Det tror jag inte. Leverbiff var en av mina favoriter i skolan, men jag tyckte illa om lever. Undrar om det inte var en blandning av lever och köttfärs.
Dagobert
 
Inlägg: 14090
Anslöt: 2010-11-30

Vad äter du absolut inte?

Inläggav kiddie » 2017-11-28 11:43:32

Vi hade en regionsbaserad rätt som serverades i skolan, korvkaka. Alla gillade den eller tyckte iaf den var OK. Ingen visste egentligen att den till stor del består av lever. Men när jag var liten hatade jag lever och trodde inte ett ögonblick på att den goda leverpastejen var gjord av lever, trodde de försökte lura mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad äter du absolut inte?

Inläggav rapchic » 2017-11-28 12:55:00

Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:Jag vet att jag som barn har ätit leverbiffar utan att klaga, så jag undrar om jag bara har fått för mig att lever är äckligt, för att det är en sådan där grej man "ska" hata.

Det tror jag inte. Leverbiff var en av mina favoriter i skolan, men jag tyckte illa om lever. Undrar om det inte var en blandning av lever och köttfärs.

Det är i princip aldrig köttfärs i leverbiff, däremot brukar det blandas ut. Mitt recept är ägg och vispgrädde men jag har sett recept med ister istället. Då blir ju inte leversmaken så skarp
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad äter du absolut inte?

Inläggav Amalia24 » 2017-11-28 13:45:58

Kött, fisk, apelsiner och clementiner. Gillar inget som är trådigt, segt eller för knaprigt.
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Vad äter du absolut inte?

Inläggav slackern » 2017-11-28 15:43:38

rapchic skrev:
Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:Jag vet att jag som barn har ätit leverbiffar utan att klaga, så jag undrar om jag bara har fått för mig att lever är äckligt, för att det är en sådan där grej man "ska" hata.

Det tror jag inte. Leverbiff var en av mina favoriter i skolan, men jag tyckte illa om lever. Undrar om det inte var en blandning av lever och köttfärs.

Det är i princip aldrig köttfärs i leverbiff, däremot brukar det blandas ut. Mitt recept är ägg och vispgrädde men jag har sett recept med ister istället. Då blir ju inte leversmaken så skarp


Slutat att vara låtsas vegetarian som äter viltkött nu? Eller är det vilt lever du gör det på? Fast leverbiff kan nog göras på många olika sätt så den leverbiffen Dagobert beskriver kan vara den sorten han är uppvuxen med så finns inget rätt eller fel där.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in