Te (tesorter, föreläsning m m)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-02-28 9:38:13

Nu har jag testat två av dom påsteer som skulle vara så hemskt bra kvalité och jag måste säga att jag inte är imponerad. Synd, jag skulle gärna vilja sälja ett bra påste och jag vet at min man gärna vill ha ett bra påste för att dricka också :(

Jag hade väl för höga förhoppningar men jag frågade specifikt om det var te av bra kvalité då jag bad om prover :(
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Robin Fasth » 2017-05-11 23:11:05

Svart te är ju mitt stora lass här i livet, och det skiljer ju väldigt mycket svarta teer emellan, men jag dricker främst Ceylon och Assam, där Assam är favoriten. Skillnaden svarta teer emellan är ju enorm. Så det skulle krävas fler än 1 sort svart de för att ge en förståelse för det breda spektrumet av smaker som existerar där.

I övrigt så bör du nästan bjuda på first flush Darjeerling. Bara för att liksom. :)
Robin Fasth
Inaktiv
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-05-11

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-05-12 8:46:02

Robin Fasth skrev:Svart te är ju mitt stora lass här i livet, och det skiljer ju väldigt mycket svarta teer emellan, men jag dricker främst Ceylon och Assam, där Assam är favoriten. Skillnaden svarta teer emellan är ju enorm. Så det skulle krävas fler än 1 sort svart de för att ge en förståelse för det breda spektrumet av smaker som existerar där.

I övrigt så bör du nästan bjuda på first flush Darjeerling. Bara för att liksom. :)

Jag vet många som gillar svart te gillar just Assam och Ceylon. Själv föredrar jag de flesta andra tesorter. I princip den enda jag gillar mindre än svart är väl vitt (men jag gillar dom fortfarande, bara inte alls lika mycket så det blir mer sällan jag dricker det).

Nån dag skulle jag däremot vilja göra en hel dag eller helg med provsmakningar och då skulle man kunna göra tex en provsmakning med bara svarta, bara gröna, bara oolong osv för att kunna se att det skiljer sig åt så mycket även inom de olika tesorterna.

Tyvärr är det ju också ofta ekonomin som styr vilka teer jag kan ta hem till provningar, jag önskar att jag vore ekonomiskt oberoende då skulle jag kunna göra mycket mer roliga grejer med provningar osv :D
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-11-05 15:13:09

Finns det andra här som brukar dricka gult te? (yellow label är inte gult te)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-11-25 23:56:06

Nå, är det någon annan här som ska ha en te adventskalender i år?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Maggie89 » 2017-11-26 4:34:30

Jag gjorde en egen till maken som älskar te. Köpte från lokal tehandlare här. Blev blandat löste både svart, grönt, vitt och även rött (trots att det inte är riktigt te) och många av dem är smaksatta. Ska bli spännande att smaka trots att jag är mer för kaffe. Tog med en sort däremot, Yerba Maté, som tydligen var koffeinhaltig dryck, kanske blir det de närmsta teet jag kommer dricka.

Har du köpt hem dig en som du tycker verkar intressant och vilken tesort ser du mest ifram emot att testa, om du hunnit kolla innehållet?
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-11-26 11:21:33

Maggie89 skrev:Jag gjorde en egen till maken som älskar te. Köpte från lokal tehandlare här. Blev blandat löste både svart, grönt, vitt och även rött (trots att det inte är riktigt te) och många av dem är smaksatta. Ska bli spännande att smaka trots att jag är mer för kaffe. Tog med en sort däremot, Yerba Maté, som tydligen var koffeinhaltig dryck, kanske blir det de närmsta teet jag kommer dricka.

Har du köpt hem dig en som du tycker verkar intressant och vilken tesort ser du mest ifram emot att testa, om du hunnit kolla innehållet?

Jag har gjort en själv till min tebutik så jag vet ju vad det är i alla (och har testat alla) men vissa ser jag fram emot lite extra. Men jag ser ännu mer fram emot att få höra vad andra tycker :D

I min är det alla 6 tesorter (fast bara en var av vitt, gult, oolong och pu-erh) och dessutom örtte (röd rooibos, grön rooibos och lite andra örtteer).
ca 50/50 på osmaksatta och smaksatta och både lyxiga och vardagsteer.

Tog du 24 olika teer/örtteer eller blev det dubbelt av vissa? Jag tänker eftersom de flesta butiker har minst 1hg på varje tesort så blir det mycket te om du köper en för varje dag (det är ju enklare för mig som har lite mer än 24 teer hemma)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Dagobert » 2017-11-26 13:16:50

Maggie89 skrev:Tog med en sort däremot, Yerba Maté, som tydligen var koffeinhaltig dryck, kanske blir det de närmsta teet jag kommer dricka.

Koffein och tein är samma ämne. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koffein
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-26 13:21:42

Tänkte fråga raphic,

Vad är det som kännetecknar gult och vitt te?
Hur ser framställningsprocesserna ut?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-11-26 13:35:28

KrigarSjäl skrev:Tänkte fråga raphic,

Vad är det som kännetecknar gult och vitt te?
Hur ser framställningsprocesserna ut?


Gult te är ett te som plockas och sedan får vila mellan linnedukar, det gör att det oxiderar lite men inte lika mycket som oolong eller svart te. Sedan hettas det upp och får torka.
Gult te har en smak som är lite mer lik grönt te med en lätt nötig smak och en krämig mouthfeel.
Gult te är ett lyxigt te och det är svårt att hitta billigare varianter av det och många tebutiker har inte ens gult te hemma.

Vitt te är av de allra första knopparna på våren som plockas medan dom fortfarande har sina vita fjun på sig. Vitt te torkas bara utan att hettas upp så delar av bladen kan vara lite oxiderade men det är inte mycket. Vitt te har en örtig lätt nötig smak men inte samma krämiga mouthfeel som gult te och mer örtig än gult te också. Vitt te är extra gott som kallbryggt iste enligt mig.
Vitt te är också lyxigt men det finns billigare varianter.

Båda var förr enbart för kejsaren och adeln i Kina och därför har det tagit ett tag för dom att bli vanliga här. När jag började att tenörda för över 10 år sen nu fanns det i princip inte gult te på marknaden.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-26 16:20:37

Aha, tack för svar!
Intressant det här med beredningsprocesser.

Just nu dricker jag mest ryskt te.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Maggie89 » 2017-11-26 17:26:19

rapchic skrev:
Maggie89 skrev:Jag gjorde en egen till maken som älskar te. Köpte från lokal tehandlare här. Blev blandat löste både svart, grönt, vitt och även rött (trots att det inte är riktigt te) och många av dem är smaksatta. Ska bli spännande att smaka trots att jag är mer för kaffe. Tog med en sort däremot, Yerba Maté, som tydligen var koffeinhaltig dryck, kanske blir det de närmsta teet jag kommer dricka.

Har du köpt hem dig en som du tycker verkar intressant och vilken tesort ser du mest ifram emot att testa, om du hunnit kolla innehållet?

Jag har gjort en själv till min tebutik så jag vet ju vad det är i alla (och har testat alla) men vissa ser jag fram emot lite extra. Men jag ser ännu mer fram emot att få höra vad andra tycker :D

I min är det alla 6 tesorter (fast bara en var av vitt, gult, oolong och pu-erh) och dessutom örtte (röd rooibos, grön rooibos och lite andra örtteer).
ca 50/50 på osmaksatta och smaksatta och både lyxiga och vardagsteer.

Tog du 24 olika teer/örtteer eller blev det dubbelt av vissa? Jag tänker eftersom de flesta butiker har minst 1hg på varje tesort så blir det mycket te om du köper en för varje dag (det är ju enklare för mig som har lite mer än 24 teer hemma)


Jag köpte 24 olika teer. Här måste man köpa minst 5 hg så jag sålde några och gav bort några i typ julgåva. Jag sparade så maken har chansen att dricka mer av det han vill ha. Jag delade upp det så det är "bara" 2gr varje dag.

Gult te är nog det enda jag inte fick tag på men annars tror jag att jag fick med alla olika, i alla fall de som finns här. :)

Förutom Yerba maté så är jag sugen på ett kokoste, då jag älskar kokos. Även choklad-mint luktade gott. Det vita teet såg väldigt fint ut och var det som var dyrast så det kommer jag smaka på också. Däremot är jag inte förtjust i Black Assam så den hoppar jag och även Lapsang Souchong hoppar jag nog, det luktade inte alls behagligt.

Jag vet att det är samma sak men tänkte att Yerba Maté var mer kaffeliknande än te då de marknadsför det som "en koffeinhaltigdryck från Argentina gjort på växten yerba maté" :)
Maggie89
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2016-06-23

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2017-11-26 18:25:51

Maggie89 skrev:
rapchic skrev:
Maggie89 skrev:Jag gjorde en egen till maken som älskar te. Köpte från lokal tehandlare här. Blev blandat löste både svart, grönt, vitt och även rött (trots att det inte är riktigt te) och många av dem är smaksatta. Ska bli spännande att smaka trots att jag är mer för kaffe. Tog med en sort däremot, Yerba Maté, som tydligen var koffeinhaltig dryck, kanske blir det de närmsta teet jag kommer dricka.

Har du köpt hem dig en som du tycker verkar intressant och vilken tesort ser du mest ifram emot att testa, om du hunnit kolla innehållet?

Jag har gjort en själv till min tebutik så jag vet ju vad det är i alla (och har testat alla) men vissa ser jag fram emot lite extra. Men jag ser ännu mer fram emot att få höra vad andra tycker :D

I min är det alla 6 tesorter (fast bara en var av vitt, gult, oolong och pu-erh) och dessutom örtte (röd rooibos, grön rooibos och lite andra örtteer).
ca 50/50 på osmaksatta och smaksatta och både lyxiga och vardagsteer.

Tog du 24 olika teer/örtteer eller blev det dubbelt av vissa? Jag tänker eftersom de flesta butiker har minst 1hg på varje tesort så blir det mycket te om du köper en för varje dag (det är ju enklare för mig som har lite mer än 24 teer hemma)


Jag köpte 24 olika teer. Här måste man köpa minst 5 hg så jag sålde några och gav bort några i typ julgåva. Jag sparade så maken har chansen att dricka mer av det han vill ha. Jag delade upp det så det är "bara" 2gr varje dag.

Gult te är nog det enda jag inte fick tag på men annars tror jag att jag fick med alla olika, i alla fall de som finns här. :)

Förutom Yerba maté så är jag sugen på ett kokoste, då jag älskar kokos. Även choklad-mint luktade gott. Det vita teet såg väldigt fint ut och var det som var dyrast så det kommer jag smaka på också. Däremot är jag inte förtjust i Black Assam så den hoppar jag och även Lapsang Souchong hoppar jag nog, det luktade inte alls behagligt.

Jag vet att det är samma sak men tänkte att Yerba Maté var mer kaffeliknande än te då de marknadsför det som "en koffeinhaltigdryck från Argentina gjort på växten yerba maté" :)

Smakmässigt är inte yerba mate likt, då är mer mörk oolong (särskilt lagrad oolong), hojicha och liknande teer mer likt. Pu-erh är på ett sätt likt men på ett sätt inte (hoppas du köpte bra kvalité på pu-erh det kan smaka dåligt annars men att "tvätta teet" gör mycket).
Yerba mate är däremot mer uppiggande än de flesta teer (förutom matcha möjligen) så är det det som du är ute efter kan det vara något.

Lapsang souchong är ett "antingen älskar man eller hatar man det" te. Jag älskar det men då drack min pappa det då jag var liten, kanske därför.

Smart att göra andra gåvor av det men nog måste det vara 0,5hg? Annars är dom dom enda som jag hört talas om som säljer 0,5kg som minst! (jag har 10-30g som minst beroende på te)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav nescio » 2017-11-26 18:46:51

Jag köper alltid billigaste sorten. (ICA Basic?)
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav slackern » 2017-11-26 21:04:33

KrigarSjäl skrev:Just nu dricker jag mest ryskt te.


Har du införskaffat en samovar?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2018-02-27 17:46:01

Det är så svårt att veta vad man ska bjuda vanligt folk (i detta tillfälle, inte tenördar) på för te.
Ska stå på marknaden igen nu i helgen och jag vill ju bjuda på pu-erh eftersom det inte skulle vara konstigt om det blev -30 men vill vanligt folk testa det?

Gult te gick då hem förra marknaden men det är ju relativt likt grönt te
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2018-03-15 10:59:22

Önska mig lycka till, nu ska jag iväg på en visning av mina tegrejer igen :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2018-04-05 15:23:43

Hur skulle din drömteprovning se ut?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav rapchic » 2018-08-17 19:06:27

I sommar har jag hållit på mycket med experiment med isteer, nya terecept (matchamaränger bla) och tedrinkar.

Några tedrinkar som blev lyckade var tex
50/50 av grön pu-erh och loka crush päron (utan is!)
vatten, örtte på humle, tesirap på "Påsk" och is
vatten, limejuice, tesirap på "Påsk" och is :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bergamot och te och snus.?

Inläggav manne » 2020-03-21 14:26:06

Bergamotte

Bergamot is proven to decrease stress and anxiety by stimulating mood lifting neurotransmitters, dopamine and serotonin. Cold Brew Tea: Earl Grey makes a ...


så stämmer detta.?

https://www.metoliustea.com/teas/earl-g ... fIffU51-AY
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Bergamott och bergamottolja.?

Inläggav manne » 2020-03-29 20:14:25

https://www.organicmakers.se/shop/hem/r ... gaptenfri/

så någon som vet om detta ämne har en rogivande effekt och lugnade verkan på kroppen.? :? :?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bergamott

så vad har detta ämne för verkan på kroppen då.?
manne
 
Inlägg: 18372
Anslöt: 2007-08-23

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Flinta » 2020-03-29 21:45:16

Vilka tepåsar är det som ger ifrån sig mikroplaster? Hörde om det på nyheterna för några månader sedan. Det har blivit mer lösviktste än vanligt nu. Tesilarna går dock att bli galen på om de släpper igenom de minsta kornen av teblad.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Ms_Hulot » 2022-07-29 3:33:36

Flinta skrev:Vilka tepåsar är det som ger ifrån sig mikroplaster? Hörde om det på nyheterna för några månader sedan. Det har blivit mer lösviktste än vanligt nu. Tesilarna går dock att bli galen på om de släpper igenom de minsta kornen av teblad.


Har inte koll på det med mikroplaster i te-påsar, men var på en föreläsning där de menade att man får i sig mer gifter (eller typ bly?) från te-bladen när man dricker påste, medan lösviktste är hälsosammare i det avseendet. Tror det på något sätt hade att göra med att bladen inte är lika finfördelade i lösviktse.
Ms_Hulot
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2019-07-22
Ort: Motvillig Stockholmsbo

Te (tesorter, föreläsning m m)

Inläggav Flinta » 2022-07-29 3:57:18

Ms_Hulot skrev:
Flinta skrev:Vilka tepåsar är det som ger ifrån sig mikroplaster? Hörde om det på nyheterna för några månader sedan. Det har blivit mer lösviktste än vanligt nu. Tesilarna går dock att bli galen på om de släpper igenom de minsta kornen av teblad.


Har inte koll på det med mikroplaster i te-påsar, men var på en föreläsning där de menade att man får i sig mer gifter (eller typ bly?) från te-bladen när man dricker påste, medan lösviktste är hälsosammare i det avseendet. Tror det på något sätt hade att göra med att bladen inte är lika finfördelade i lösviktse.


Ok tack hört i princip samma :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in