Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Chilehead » 2017-08-04 3:04:38

Bra skrivet av Gillberg. Gäller speciellt VG-regionen Sveriges
mest dysfunktionella ... ja i princip allt möjligt
(kan inte komma på någonting som fungerat som det ska de senaste 10-15åren)
http://www.gp.se/ledare/l%C3%A4k-ihop-v%C3%A5rden-1.4497059
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav cirkusfreak » 2017-08-04 11:55:10

Kan väl delvis hålla med. Har haft en del att göra med olika delar av vården på senaste tiden och på sätt och vis har vissa saker fungerat bra men dom gör det ju inte lätt för oss direkt. Det är sällan någon som vill ta ansvar utan man skyfflas bara runt. Psykiatrin kanske säger att "nej, det är inte vårt ansvar" och skickar en till habiliteringen som kanske säger samma sak. Det är väldigt byråkratiskt alltihopa.

Det är nog säkert samma sak när man öht ska få sin diagnos, om man inte ligger på ordentligt.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Soluppgång » 2017-08-26 5:49:02

Jag är ny här i aspbergerforum . Jag har så mycket problem med vården.

Igår när jag pratade med min överläkare, så säger hon att jag kanske har en annan diagnos, och det är därför jag får fel vårdinsatser..

Hon frågar om jag vet vad aspbergers är, för mitt beteende påminner om den sjukdomen.
Och hon behandlar mig för adhd....

Jag visste inte vad jag skulle säga.

Så jag sa att det står i min journal att jag har diagnos aspbergers och adhd. Jag fick den för 5 år sedan .... Så hon har nog dragit rätt slutsats efter 8 månader som min enda läkare.


Det betyder att hon inte ens titatt i min journal. Vad ska man göra när överläkaren inte ens tittar på diagnos koden.


Hoppas att jag kan få lite råd om hur man gör för att få rätt vårdinsattser...

Just nu är det cirkus, och jag vet inte ens vem som är cirkusledaren....

((Jag avslutar min kontroll och rättstavning av detta inlägg efter 2 timmars korrigering))
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Flinta » 2017-08-26 19:06:38

Hej Soluppgång. Du kan söka personligt ombud som hjälper dig i kontakter med t ex myndigheter: http://www.personligtombud.se/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Soluppgång » 2017-08-27 5:42:27

Hej...


Jag tackar dig för tipset. Jag är jätteglad för sånt för inget funkar längre.
Jag ska ju ha hjälp och vård. Jag bryter ihop nu.


Hittade en dag bok som finns från dom som hjälper mig med boendestöd.
Jag var tvungen att läsa information och det är inte en demo.


Det står massa tjafs hur vilka förändringar jag gör osv.
Någon typ av beslutet är med där de har skrivit att jag tagit del av det.
Jag har inte sätt någon dagbok på boendestöd.


Va gör dom. Det är det sista som har funkat.

Jag har inte kommit fram en meter för att sjukvården gör en dokumentär om hur de förstör sjuka människor.

Jag har inte tvättat färdigt sen 3v sedan och framför allt ser jag inte ljust på framtiden.


Och jag lever i en värld som är påhittad....

Jag blir så knäckt nu....


Jag får lägga upp min anteckning att de ska inte jobba med människor som är längst ner.

Hur ska förklara för hon som är stadsdelen beslutare.


Hjälp hjälpa hjälpa..


Jag är så himla rädd för att de låser in mig för jag skapar problem på deras arbetes platser..

Jag har inga problem, jag drivs till att avslut.

Det är så här det ser i mitt liv. Hoppas inte det är någon dum läkare skriver ut big pack propavan 250x3.. med 2 dagars intervall...

Hur många tecken ska jag ha innan jag fattar att jag inte har något här och göra...


Om ni har läst här innan så har jag call rekorder..mobil bandar allt.

Hon kommer inte kunna säga att jag har förstod fel

Hoppas man lägga upp ljud. Det skulle vara kul om man kunde föra dag bok som är äkta.

Jag får göra så. Skriver att hon måste skrivit ner fel datum för planeringen. Det står att jag är med och västerort. Jag siter och grinar för jag orkar inte. Jag tog massa bilder på tvätt några veckor sedan. Det maste kunna styrka att jag blir misshandlad psykiskt....

Dom är säkert kompisaroch jag får skicka till näste instans..


Nu går jag..

Fan 46år och jag ska grina för att jag blir utnyttjad i samhället..
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Fretshi » 2017-08-27 10:49:25

Min läkare vill bara proppa i mig mer mediciner men kanske är för jag har depression och den måste behandlas
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Soluppgång » 2017-08-27 16:18:08

Kan du förklara vad depression är?

Utan att googla.

Kan du inte..Så har du inte. Du kanske har massa saker som beror på kemilabbet dom installerat.

Jag har haft depprition och jag har nog inte haft det. Jag hade as adhd utan att någon läkare tänkte till om det kunde vara problem. Jag fick utredning efter sönderskurna ben och alla insmugglade rakblad som dom fick leta efter. Då var det dags för en neuropsykiatriska utredning..Det låter otäckt så jag var rädd i ett halvår. På sjukintyget står det depression. Kraftig eller ngt...
Soluppgång
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2017-08-26

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav vofff » 2017-11-01 19:10:05

Det gäller att utforska och söka kunskaper som t ex här och personer som man kan lita på. Allt sånt här tar tid och inget som går att lösa på en dag. Jag hade också massa problem i början men efter ett tag börja allt falla på plats, filtrera bort människor som inte hjälper (även nära och kära).
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Att få rätt insatser av vården är komplicerat

Inläggav Sarah1 » 2017-11-22 1:20:32

Min uppfattning och erfarenhet är att vårdsystemet är skapat så här för att spara pengar och för att personer med diverse diagnsoer "kostar för mycket" att erbjudas rätt vård samt att personer med exempelvis NPF inte är tillräckligt produktiva ute i samhället för att vara värda att satsas på. Jag har naturligtvis inte denna uppfattning själv och anser den vara förkastlig men den är likväl en förklaring på varför det är så svårt att få rätt insatser inom vården.

I det kapitalistiska samhälle som är är det de mest produktiva som värdesätts, inte de som behöver vård, insatser, stöd och hjälp. Det finns alltså inte några tillräckligt starka ekonomiska incitament för att erbjuda ett fullgott stöd. Att möjligheten då finns att skicka runt folk och låta folk vara inskrivna på t ex habilitering, psykiatrisk mottagning, socialtjänst m fl och att dessa instanser kan bolla personen mellan sig är enbart ett sätt att spara pengar och trötta ut personen så att han eller hon förhoppningsvis försvinner ur systemen på ett eller annat sätt.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in