Vad kännetecknar ett specialintresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-30 23:54:34

antonius skrev:
ArgeAnkan skrev:
antonius skrev:
Så länge de som är vad som brukar kallas samhällets stöttepelare, eller folk med titlar osv, så kan så kallade specialintressen passera obemärkt eller högst nämnas som excentriciteter. Om greven samlar på kapsyler är det ok, om en fattig AS gör detsamma, är han ju helt knäpp i kolan... :-)063

fortfarande vet jag inte vad du menar. jag känner människor som lever sitt liv i sitt intresse, jobbar och verkligen bygger hela sin existens runt det. jag tror inte dessa har AS? är det vedertaget att man måste ha AS för att ha ett specialintresse menar du? jag känner en som samlar på häftstift och kategoriserar dom efter år, produktionsland, material osv osv. är det ett specialintresse? denne har inte asperger heller.

:-)063

ingen av dom är heller utstötta eller får kritik för det, kan prata i timmar om det osv.


Du måste fråga dem som "bestämmer"...

hade varit roligare med din åsikt i det men om du inte vill dela med dig så är det lugnt :)
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav antonius » 2016-01-31 0:03:07

ArgeAnkan skrev:hade varit roligare med din åsikt i det men om du inte vill dela med dig så är det lugnt


För mig får människor göra vad de vill bara dom inte skadar sig själv, andra eller miljön... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-31 0:08:36

antonius skrev:
ArgeAnkan skrev:hade varit roligare med din åsikt i det men om du inte vill dela med dig så är det lugnt


För mig får människor göra vad de vill bara dom inte skadar sig själv, andra eller miljön... :-)005

finns gränser
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav Liljan » 2016-02-01 15:43:32

Jag gillar inte termen specialintresse. Det låter som något sjukligt, då föredrar jag att säga ett stort intresse. Då jag tänker på specialintresse tänker jag på någon som kan alla tågtidtabeller i Sverige utantill eller någon som vet alla bilmodeller som någonsin har tillverkats. Alltså något nördigt som inte går att använda till något.

Jag håller med andra i tråden som har skrivit att neurotypiska oftast har tolkningsföreträde och att hurvidare det tolkas som ett specialintresse eller inte handlar om vem som gör det. Samlar en Aspergare som har DV på kapsyler ses det som ett specialintresse som är sjukt och bör göras något åt, men om en popstjärna gör exakt samma sak är det hippt, coolt och absolut inget specialintresse.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav Flinta » 2016-02-04 19:18:33

Extra flow. När det kommer till specialintressen alltså..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-05 23:14:17

Flinta skrev:Extra flow. När det kommer till specialintressen alltså..

vad menar du? extra flow, flyter det extra bra? och i så fall på vilket sätt?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav Flinta » 2016-02-05 23:58:34

ArgeAnkan skrev:
Flinta skrev:Extra flow. När det kommer till specialintressen alltså..

vad menar du? extra flow, flyter det extra bra? och i så fall på vilket sätt?


Vissa glömmer tid och rum, att äta, sova tillräckligt och sköta andra nödvändiga sysslor t ex i hemmet. Allt flyter på tycker många som är uppslukade. Någon annan kan behöva komma och kräva att personen ska sluta och tydliggöra uppkomna konsekvenser.

Transtillstånd kanske.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-06 0:08:29

Flinta skrev:
ArgeAnkan skrev:
Flinta skrev:Extra flow. När det kommer till specialintressen alltså..

vad menar du? extra flow, flyter det extra bra? och i så fall på vilket sätt?


Vissa glömmer tid och rum, att äta, sova tillräckligt och sköta andra nödvändiga sysslor t ex i hemmet. Allt flyter på tycker många som är uppslukade. Någon annan kan behöva komma och kräva att personen ska sluta och tydliggöra uppkomna konsekvenser.

Transtillstånd kanske.
låter snarare som mani än "specialintresse". långt ifrån alla aspergare som missköter sig på det viset. så du får nog generalisera lite mer och bättre än så.

låter också som en amfetaminmissbrukare.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav Flinta » 2016-02-06 0:16:58

ArgeAnkan skrev:
Flinta skrev:
ArgeAnkan skrev:vad menar du? extra flow, flyter det extra bra? och i så fall på vilket sätt?


Vissa glömmer tid och rum, att äta, sova tillräckligt och sköta andra nödvändiga sysslor t ex i hemmet. Allt flyter på tycker många som är uppslukade. Någon annan kan behöva komma och kräva att personen ska sluta och tydliggöra uppkomna konsekvenser.

Transtillstånd kanske.
låter snarare som mani än "specialintresse". långt ifrån alla aspergare som missköter sig på det viset. så du får nog generalisera lite mer och bättre än så.

låter också som en amfetaminmissbrukare.


Därför skrev jag "vissa" och syftade på "många" av dessa "vissa" :wink: Vissa upplever aspergare som maniska när de är helt inne i sitt. Vissa enstaka lyckas försörja sig på sina specialintressen men då lever många av dessa enstaka inte sällan exceptionellt mycket för jobbet och kanske inte orkar eller är intresserad av t ex sociala relationer på fritiden och/eller hemsysslor.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-06 0:32:23

Flinta skrev:
ArgeAnkan skrev:
Flinta skrev:
Vissa glömmer tid och rum, att äta, sova tillräckligt och sköta andra nödvändiga sysslor t ex i hemmet. Allt flyter på tycker många som är uppslukade. Någon annan kan behöva komma och kräva att personen ska sluta och tydliggöra uppkomna konsekvenser.

Transtillstånd kanske.
låter snarare som mani än "specialintresse". långt ifrån alla aspergare som missköter sig på det viset. så du får nog generalisera lite mer och bättre än så.

låter också som en amfetaminmissbrukare.


Därför skrev jag "vissa" och syftade på "många" av dessa "vissa" :wink: Vissa upplever aspergare som maniska när de är helt inne i sitt. Vissa enstaka lyckas försörja sig på sina specialintressen men då lever många av dessa enstaka inte sällan exceptionellt mycket för jobbet och kanske inte orkar eller är intresserad av t ex sociala relationer på fritiden och/eller hemsysslor.
specialintresse är ju vedertaget på detta forum att alla aspergare ska ha, enligt aspergare på detta forum.

nu börjar vi ju närma oss något. att kunna försörja sig på ett intresse låter som ett krav för att något ska kunna kallas för specialintresse men jag låter det hänga i luften ett tag till då det endast har kommit diffusa svar i denna tråd.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav nallen » 2016-02-07 18:26:29

https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_(psychology)

Utan flow är det ingen idé att försöka jobba med något koncentrationskrävande tycker jag.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-07 18:43:04

Specialintresse är mer än ett intresse. Det drabbar inte sällan ens omgivning. Det kan begränsa en, försvåra ens liv. Folk förstår inte. Folk tycker man är knäpp.

I mitt fall handlar det om djur.

En gång hade jag så många råttor att de vällde ut från flickrummet ut i hallen. Burarna rymdes inte. Min mamma drabbades till slut av astma-attacker i hemmet.

Idag har jag så många djur att jag är ganska bunden vid hemmet. Det är svårt att finna djurvakt. Vill man umgås med mig mer än några timmar måste man stå ut med att jag tar med mig hundarna.

Ändå kan jag inte leva utan djuren. Jag väljer dem före människor på gott och ont. Mitt exempel kanske är extremt. Men det kan bli liknande med tex bilar. Man äger så många bilar att man måste skriva dem i andras namn. Det finns inte plats att anlägga ett jordgubbsland för gräsmattan är full med bilar. Man bor i garaget och glömmer bort sin familj. Man blir irriterad när man måste göra annat än meka. Ja ni fattar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav kullan » 2016-02-07 18:58:39

Ja mina specialintressen gör att jag är i behov av boendestöd. Boendestödet ser till att jag stänger av datorn och lägger ifrån mig virkningen och börjar städa istället. För att ta ett exempel.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

skillnad mellan intresse och specialintresse?

Inläggav Flinta » 2016-02-07 19:28:12

Jag tycker alltid att det är jätteroligt att höra och läsa om andra med AS som lyckats försörja sig på sitt specialintresse. Och som samtidigt klarar vardagen givetvis, kombinationen.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav onionhttps » 2017-07-10 8:12:43

onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav elle » 2017-07-10 8:32:41

Autismsmurfen skrev:Vad skiljer egentligen ett specialintresse från ett intresse?


Intensitet

Många neurotyper gillar att plocka bär nu på sommaren men de skulle aldrig vilja plocka varje dag i flera timmar. De nöjer sig med någon gång i veckan. Deras intresse sknar glöd. De nöjer sig lagom.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav antonius » 2017-07-10 8:51:41

Att det anses som weird av NT:anhanget och inte så accepterat i sociala sammanhang. NT har ofta liknande saker för sig, men då är oftast syftet att "träffa polare", medan aspisarna skiter fullständigt i det, för hos dem är det bara saken i sig som är det primära... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav vofff » 2017-11-16 17:56:04

Ett specialintresse kan vara för den som tycker om att samla illaluktande strumpor, eller naglar i olika storlekar. Sånt som inte är intresse för andra.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 18:29:37

Ett specialintresse är inget intresse egentligen. Ser ut så från
normalt perspektiv och beskrivs därför så.

Det är i själva verket en "passion". Nästan kärlek.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav slackern » 2017-11-16 20:36:23

Vanligt intresse stör inte personen eller personens omgivning, specialintresse går in maniskt i sitt intresse ungefär så.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 20:59:57

slackern skrev:Vanligt intresse stör inte personen eller personens omgivning, specialintresse går in maniskt i sitt intresse ungefär så.

Ja ungefär så. Passionerat om man ska vara petig och jobbig.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 21:19:12

Ja som kärlek. Tar över allt liksom. Man blir både fysiskt och psykiskt
berusad.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav Solblomma » 2018-04-13 21:18:04

Från ICD-10:
(3) Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter tar sig åtminstone ett av följande uttryck:
(a) omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna eller onormala i intensitet och fokusering; eller ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är överdrivna i intensitet och snäva i sin natur men inte till innehåll eller fokusering;


Mina tvillingar (15 år, NT) är helt insnöade på resp. fotboll och mopeder. Detta har jag förstått, räknas inte som specialintressen. Men 13-åringen (autism, ADD), som är lika insnöad som sina storebröder fast på pilbågar (tillverkar, skjuter med, läser om) och Uppenbarelseboken i Bibeln, hans intressen räknas som specialintressen. Varför? Det är lika intensivt och tar lika mycket tid. Är det bara för att 15-åriga killar "ska" gilla fotboll och mopeder? Svårt att förstå tycker jag! :-)006
Solblomma
 
Inlägg: 1237
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad skiljer specialintresse från vanligt intresse?

Inläggav Sisyfos » 2018-04-13 22:15:12

Solblomma skrev:Mina tvillingar (15 år, NT) är helt insnöade på resp. fotboll och mopeder. Detta har jag förstått, räknas inte som specialintressen. Men 13-åringen (autism, ADD), som är lika insnöad som sina storebröder fast på pilbågar (tillverkar, skjuter med, läser om) och Uppenbarelseboken i Bibeln, hans intressen räknas som specialintressen. Varför? Det är lika intensivt och tar lika mycket tid. Är det bara för att 15-åriga killar "ska" gilla fotboll och mopeder? Svårt att förstå tycker jag! :-)006


SAOB -- special
för ngt; som är begränsad till l. är inriktad på viss del av l. detalj inom ämnesområde
närmande sig l. övergående i bet.: specificerad l. detaljerad l. preciserad


Fotboll är ett särskilt ämnesområde, möjligen underordnat lek fastän barn leker och ämnet behöver inte begränsas. Mopeder är underordnatämnesområde, transportfordon, men är inte tillräckligt detaljerat intresse. Vissa meckar med och läser om mopeder men eftersom aktitivterna tillhör ett ämnesområdet transportfordon, som är mycket utbrett, är det inte tillräckligt inriktat, då flera behöver sådan skicklighet.

Pilbågar är ett underordnatämnesområde, till skjutvapen eller vapen, men är inte i sig tillräckligt detaljerat. Däremot i kombination med att han tillverkar, läser om just pilbågar; utgör tillverka ett ämnesområde och läsa likaså ett annat ämnesområde, vilka inriktas mot just pilbågar. Det är inte många som har eller behöver den skickligheten som barnet besitter.

SAOB -- specialitet
i fråga om sakrätt: förhållandet att äga bestånd endast i bestämd(a) individualiserad(e) sak(er)
om ngt som ngn uteslutande l. i högre grad än ngt annat ägnar sig åt o. behärskar l. som ngn ägnar sig åt o. behärskar mer än ngn annan, specialgebit
enskilt ärende; detalj o. d.; jfr SPECIAL, adj. 3,


Alltså om dina barn levde under medeltiden t.ex. hade pilbågsintresset inte varit ett specialintresse eftersom flera människor ägnat sig åt det intresset. Och haft sådan skicklighet som din son har.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Återgå till Intressanta intressen



Logga in