Förhandsgranskning (hur länge m m)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Felle » 2012-03-03 2:20:44

Frimodig skrev:
Red and green skrev:
Iridia skrev:Vissa psykar bara genom att vara sig själva, tyvärr.


Ja stämmer *tänker på jobb* :evil:

:-)230


Och vilket ansvar har mottagaren?

Jag blir aldrig psykad.

Lennart Frimodig


Om det inte berör dig att bli psykad varför måste du motbevisa det i såfall. Nu blir det ju inte logiskt eftersom du använder energi på att tala om för omvärlden att du inte blir psykad. Fast du kan ju köra med väldigt väldigt raka rör utan du själv vet om hur du framställs :-)Happy
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: Förhandsgranskning

Inläggav Frimodig » 2012-03-03 23:11:27

Felle skrev:
Frimodig skrev:
Och vilket ansvar har mottagaren?

Jag blir aldrig psykad.

Lennart Frimodig


Om det inte berör dig att bli psykad varför måste du motbevisa det i såfall. Nu blir det ju inte logiskt eftersom du använder energi på att tala om för omvärlden att du inte blir psykad. Fast du kan ju köra med väldigt väldigt raka rör utan du själv vet om hur du framställs :-)Happy


Jag motbevisar ingenting, jag talar om hur det fungerar i mitt fall.

Sen påpekar jag att det här med att känna sig psykad har en hel del med mottagaren att göra. Vad bryr man sig om? Vem bryr man sig om? Vems åsikter bryr man sig om?
I min värld är det här en val-grej, efter 14 års ålder.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hur länge är man "förhandsgranskad"?

Inläggav Nibor » 2013-04-20 18:31:30

Har egentligen inte mycket att tillägga förutom rubriken.
Det är iochförsig smickrande att ha moderatorernas uppmärksamhet men det måste medföra en extra arbetsbelastning, och jag vet ju att moderatorerna redan har fullt upp. :wink:

Nu minns jag inte riktigt vad det var som föranledde denna status men det har gått minst en månad skulle jag säga på rak hand.

Moderator Alien: Slog ihop med tidigare tråd om förhandsgranskning
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Hur länge är man "förhandsgranskad"?

Inläggav mnordgren » 2013-04-22 22:01:12

Nibor skrev:Har egentligen inte mycket att tillägga förutom rubriken.
Det är iochförsig smickrande att ha moderatorernas uppmärksamhet men det måste medföra en extra arbetsbelastning, och jag vet ju att moderatorerna redan har fullt upp. :wink:

Nu minns jag inte riktigt vad det var som föranledde denna status men det har gått minst en månad skulle jag säga på rak hand.


Admin:

Det finns inget som säger att det måste vara en viss tid, det beror på om det anses nödvändigt.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Varför står inte alla nya inlägg under "nya inlägg"?

Inläggav Alien » 2016-11-26 3:09:00

Från denna tråd: varfor-star-inte-alla-nya-inlagg-under-nya-inlagg-t49619.html

RapeRegs skrev:
DIProgan skrev:Vilka skulle det va, inlägg flyttade till off-topic?


Kanske handlar det om inlägg av oss förhandsgranskade? Våra inlägg publiceras med en fördröjning av några dygn till någon vecka men med ursprungligt postdatum vilket innebär att våra bidrag hamnar olästa flera sidor tillbaka.

Tror inte någon orkar gå tillbaka flera sidor i en aktiv tråd när diskussionen sedan länge gått vidare.

Parvlon skrev:när jag lyckats få in något inlägg i en tråd så uppdateras den inte i "nya inlägg-listan" och anledningen lär vara att jag är "förhandsgranskad".


Moderator:

Vissa förhandsgranskade inlägg kan vi snabbt besluta om de ska avslås el godkännas. Andra är mer tveksamma. Vissa inlägg skulle passerat om en icke-förhandsgranskad postat dem, så länge ingen anmält. Men om vi godkänner tveksamma inlägg från en förhandsgranskad har vi iom det sagt att det är ok. Alltså blir sådana inlägg hårdare bedömda. Det kan krävas att vi diskuterar saken och admin måste tycka till. Det fördröjer ärendet. Men en hel vecka brukar det inte ta.

Åas, förhandsgranskningen är till för att vederbörande ska lära sig vad som är acceptabelt och inte. I många fall verkar som om den förhandsgranskade struntar i regler och tidigare avslag utan bara fortsätter att posta enligt devisen: "Jag postar vad jag vill." Då är det bara den logiska konsekvensen att det tar tid att bedöma inläggen. Det kan vara flera förhandsgranskade inlägg att granska samtidigt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Wine » 2017-01-19 21:55:48

Hur fungerar förhandsgranskningen egentligen?

När ska sanktionerna mot de medlemmar som av forumledningen och ett antal andra medlemmar på forumet inte anses ha acceptabla eller "rätt" åsikter hävas, de som är satta på förhandsgranskning på grund av att de har "fel" religionstillhörighet eller annat, exempelvis de som är kristna och som postar på "fel" sätt om "fel" saker ?
Senast redigerad av Wine 2017-01-19 21:59:40, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Dagobert » 2017-01-19 21:59:00

Har du inte fått klara besked om det tillräckligt många gånger?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Wine » 2017-01-19 22:00:27

Dagobert skrev:Har du inte fått klara besked om det tillräckligt många gånger?


Du uttalar dig för moderatorerna?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21


Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav slackern » 2017-01-19 22:58:56

Det skulle nog inte skada med en förhandsgranskning på en person som verkar ha satt i system att bråka med hela forumledningen titt som tätt.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Wine » 2017-01-19 23:57:12



Vi har nu fått en ny admin, därför tycker jag att det känns aktuellt igen att ställa frågor så att man vet vad som gäller.

Under den tid som Sjuckert var admin så sköttes modereringen också lite annorlunda mot tidgare då Titti var admin, se bl.a. inlägget här:

Titti skrev:
nallen skrev:Som så mycket annat har det diskuterats förr: Om att citera PM från moderator/ledning


Det är riktigt att min strävan alltid var att alla PM från forumledningen och särskilt mig själv som Admin skulle gå att citera öppet på forumet, i vart fall i de delar som krävde inloggning för att läsa. Det är viktigt att det finns en konsekvens och transparens i modereringen. Att alla i forumledningen alltid skall vara konsekventa i de beslut som tas är orimligt att begära men genom att vara så öppen och tydlig som möjligt är det lättare att få acceptans för att det ibland blir fel eller otydligt. Det måste också alltid finnas en beredskap att öppet tillstå att "det här blev inte riktigt bra, jag omprövar det här".

När det gäller avdelningarna "off-Google", dvs de som kräver inloggning för att läsa, var avsikten att de i första hand skulle vara osynliga för sökmotorerna på internet. Att publicera länkar till inlägg där i de öppna avdelningarna var visserligen inte ok men sågs inte som något speciellt allvarligt brott eftersom den som inte var inloggad inte kunde följa dem ändå. Även om trådens namn framträdde så avslöjades inte mer än så.

Annat har det hela tiden varit när det gällt PA. Där har alltid rått sträng sekretess både när det gällt medlemmar och trådar. Där har aldrig varit tillåtet att nämna vem som är eller var medlem och inte heller något om vad som diskuterats där någonstans utanför avdelningen. Länkar dit, publicerade någon annanstans, har kunnat ge uteslutning från PA om länken har avslöjat något om innehållet - trådtiteln tex.

Av de diskussioner som förs har jag dragit slutsatsen att tillämpningen av de strängare reglerna har spridit sig från PA till resten av den del av forumet som bara är synlig för inloggade medlemmar. Jag har inte sett det uttalas tydligt någonstans som en ändring av praxis, men eftersom jag inte läser så mycket här kan jag gott ha missat det. Jag tycker det också är en olycklig utveckling i så fall.


Off-topic samt sönderhackade trådar

men nu har det ju också annonserats om att det kan bli aktuellt med en del förändringar.

Tycker också att det är synd att många intelligenta och intressanta människor med AS tydligen inte anses vara tillräckligt "rätt", "normala" eller vad det nu handlar om för att få vistas här utan att drabbas av onödigt hårda reprimander.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Titti » 2017-01-21 20:56:31

Wine skrev:Hur fungerar förhandsgranskningen egentligen?

När ska sanktionerna mot de medlemmar som av forumledningen och ett antal andra medlemmar på forumet inte anses ha acceptabla eller "rätt" åsikter hävas, de som är satta på förhandsgranskning på grund av att de har "fel" religionstillhörighet eller annat, exempelvis de som är kristna och som postar på "fel" sätt om "fel" saker ?


Wine skrev:Vi har nu fått en ny admin, därför tycker jag att det känns aktuellt igen att ställa frågor så att man vet vad som gäller.

Under den tid som Sjuckert var admin så sköttes modereringen också lite annorlunda mot tidgare då Titti var admin



Admin

Jag kan inte svara för hur Sjuckert gjorde som admin och jag har till stora delar varit frånvarande från forumet under den tid jag inte varit en del av forumledningen. Vi har alltså en situation där jag just nu återknyter kontakten till forumet och där ni får vänja er vid att jag är den jag är och inte är Sjuckert. Vad ni tycker om det spelar mindre roll - det här är faktum.

När det gäller förhandsgranskning finns det olika skäl. Ibland använder vi det för att tillfälligt stoppa en forumist, som spårar ur eller spammar forumet. Det är en åtgärd som moderatorerna kan göra själva medan det bara är jag som admin som kan dela ut postförbud eller banna någon.

Ibland har förhandsgranskningen andra syften och bakgrund. Det kan vara en forumist som postar blandat riktiga inlägg och ibland det vi kallar spam eller OT. Då förhandsgranskar vi alla inlägg för att slippa dela ut ett allmänt postförbud. Det är den direkta orsaken till att Parvlon är förhandsgranskad sedan länge. Det hade varit enklare för oss att ge honom postförbud helt men vi har valt att ge honom möjlighet att posta inlägg. Det är alltså inte av religiösa skäl han inte får posta religiösa inlägg överallt. Möjligen kommer vi att försöka hitta en annan lösning framöver men det är för tidigt att säga nu.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Titti » 2017-01-29 13:56:22

Admin

Jag har fått några frågor kring detta i PM och passar på att besvara dem här.

Är det rimligt att INGEN lyckas undkomma sin förhandsgranskning? Att de flesta, åtminstone efter några månader, hanterar det som en ban och ger upp?


Nej, det är inte rimligt. Det är heller inget jag känner till, annat än i ett enda fall (som jag nämnt ovan). Förhandsgranskning är normalt en tillfällig åtgärd i avvaktan på någon annan åtgärd från vår sida. Ibland övergår det till ett postförbud eller en banning, ibland släpps förhandsgranskningen när situationen har lugnat ner sig. Någon gång vet jag att jag utfärdat det för samtliga inblandade i en konflikt under en kortare tid för att inte situationen skall eskalera. Jag har släppt förhandsgranskningen i samtliga fall jag delat ut det utöver Parvlon, och när jag hunnit in lite bättre i arbetet här kommer jag att överväga hur jag skall gå vidare i hans fall också.

Faktum är att jag inte förstår frågan riktigt, varför den återkommer om och om igen här. För mig är detta en helt ny fråga och jag antar att det finns sådant som jag inte känner till (ännu). Jag skall titta på om det finns ytterligare forumister som varit förhandsgranskade under en längre tid och vad som i så fall är orsaken till detta.

Fungerar förhandsgranskningsstraffet på det sätt du tänkt dig?


Det kan jag inte svara på eftersom jag inte känner till att det skulle fungera på annat sätt än jag beskrivit tidigare i detta inlägg och det föregående.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav RapeRegs » 2017-01-30 12:13:06

Titti skrev:Admin

Jag har fått några frågor kring detta i PM och passar på att besvara dem här.

Är det rimligt att INGEN lyckas undkomma sin förhandsgranskning? Att de flesta, åtminstone efter några månader, hanterar det som en ban och ger upp?


Nej, det är inte rimligt. Det är heller inget jag känner till, annat än i ett enda fall (som jag nämnt ovan). Förhandsgranskning är normalt en tillfällig åtgärd i avvaktan på någon annan åtgärd från vår sida. Ibland övergår det till ett postförbud eller en banning, ibland släpps förhandsgranskningen när situationen har lugnat ner sig.


Då kanske vi kan vända på det. Kan du nämna några förhandsgranskade som faktiskt lyckats undkomma sin förhandsgranskning? Inom rimlig tid det senaste året?

För under de 10 månader jag var förhandsgranskad från början av april förra året fick inte någon lämna gruppen "förhandsgranskade". Däremot tillkom en strid ström av nya olycksbröder.

Jag skall titta på om det finns ytterligare forumister som varit förhandsgranskade under en längre tid och vad som i så fall är orsaken till detta.


Vi kan börja med konflikten Alien vs bardamu.

bardamu har mer än 1000 inlägg på forat och har tydligt visat att han kan och vill bidra till diskussionerna här.

Räcker det inte med bestraffning av honom snart? Hur länge hade du tänkt att han ska vara förhandsgranskad?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Titti » 2017-01-30 23:10:31

Admin

RapeRegs skrev:Då kanske vi kan vända på det. Kan du nämna några förhandsgranskade som faktiskt lyckats undkomma sin förhandsgranskning? Inom rimlig tid det senaste året?

För under de 10 månader jag var förhandsgranskad från början av april förra året fick inte någon lämna gruppen "förhandsgranskade". Däremot tillkom en strid ström av nya olycksbröder.


Jag tillträdde som Admin för lite drygt två veckor sedan. Vad som varit under det senaste året vet jag inte och kan inte svara för. Jag har börjat se över pågående ärenden av olika slag.

RapeRegs skrev:Vi kan börja med konflikten Alien vs bardamu.

bardamu har mer än 1000 inlägg på forat och har tydligt visat att han kan och vill bidra till diskussionerna här.

Räcker det inte med bestraffning av honom snart? Hur länge hade du tänkt att han ska vara förhandsgranskad?


Det är också något som skett under den tid jag inte har varit Admin och som jag därför inte kan svara för. Jag har tittat lite hastigt på det just nu och hittar en rad exempel på inlägg där han fått en tillsägelse där jag hade givit honom en varning och varningar där jag troligen redan passerat gränsen för avstängning. De huvudsakliga övertrampen har gällt personangrepp på olika forumister och diverse kränkningar.

Hur jag ska gå vidare där vet jag inte just nu.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Förhandsgranskingen på forumet

Inläggav Aquarius80 » 2017-05-03 16:04:12

Vad är syftet med att förhandsgranska vissa användares inlägg här på forumet?

Vad kan man göra för att få förhandsgranskningen att upphöra?

Hur länge förblir man förhandsgranskad?

Vad har ni för regelverk att utgå ifrån när det gäller just förhandsgranskning?

Med vänliga hälsningar.

Aquarius80
Aquarius80
Inaktiv
 
Inlägg: 339
Anslöt: 2016-09-14
Ort: 08

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Dagobert » 2017-09-22 23:01:34

Hur kan en förhandsgranskad medlem få så många inlägg flyttade till offtopic-tråden?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav atoms » 2017-10-25 0:58:27

Dagobert skrev:Hur kan en förhandsgranskad medlem få så många inlägg flyttade till offtopic-tråden?


Moderator:

Det beror på att vi inte har någon anledning att avslå inlägg som bara är OT, på det sättet syns också en del av de inlägg vi baserar en avstängning på för skriver en person väldigt många OT-inlägg, förutom de inlägg som måste censureras därför att de bryter mot reglerna, faller det sig naturligt att väga in det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Wine » 2017-11-16 11:47:16

Nu när ännu en medlem har blivit satt på förhandsgranskning kan väl ni moderatorer ta och upplysa oss andra om anledningen till varför StefanJC har blivit satt på förhandsgranskning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Huggorm » 2017-11-16 11:53:11

Wine skrev:Nu när ännu en medlem har blivit satt på förhandsgranskning kan väl ni moderatorer ta och upplysa oss andra om anledningen till varför StefanJC har blivit satt på förhandsgranskning.
Det har sannolikt med IQ-baserade anledningar att göra.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Wine » 2017-11-16 13:47:29

Huggorm skrev:
Wine skrev:Nu när ännu en medlem har blivit satt på förhandsgranskning kan väl ni moderatorer ta och upplysa oss andra om anledningen till varför StefanJC har blivit satt på förhandsgranskning.
Det har sannolikt med IQ-baserade anledningar att göra.


Jag skulle gärna se ett klargörande från moderatorerna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Sisyfos » 2018-06-03 22:14:32

Titti skrev:Admin

Jag har fått några frågor kring detta i PM och passar på att besvara dem här.

Är det rimligt att INGEN lyckas undkomma sin förhandsgranskning? Att de flesta, åtminstone efter några månader, hanterar det som en ban och ger upp?


Nej, det är inte rimligt. Det är heller inget jag känner till, annat än i ett enda fall (som jag nämnt ovan). Förhandsgranskning är normalt en tillfällig åtgärd i avvaktan på någon annan åtgärd från vår sida. Ibland övergår det till ett postförbud eller en banning, ibland släpps förhandsgranskningen när situationen har lugnat ner sig. Någon gång vet jag att jag utfärdat det för samtliga inblandade i en konflikt under en kortare tid för att inte situationen skall eskalera. Jag har släppt förhandsgranskningen i samtliga fall jag delat ut det utöver Parvlon, och när jag hunnit in lite bättre i arbetet här kommer jag att överväga hur jag skall gå vidare i hans fall också.

Faktum är att jag inte förstår frågan riktigt, varför den återkommer om och om igen här. För mig är detta en helt ny fråga och jag antar att det finns sådant som jag inte känner till (ännu). Jag skall titta på om det finns ytterligare forumister som varit förhandsgranskade under en längre tid och vad som i så fall är orsaken till detta.

Fungerar förhandsgranskningsstraffet på det sätt du tänkt dig?


Det kan jag inte svara på eftersom jag inte känner till att det skulle fungera på annat sätt än jag beskrivit tidigare i detta inlägg och det föregående.


Jag förstår teorin men inte hur det tillämpas i praktiken.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav AlexAspie » 2018-06-09 16:23:17

Hade inte orkat starta en tråd ang frågan, men när denna redan fanns passar jag på att fråga.

Jag reggade mig tidigare i veckan och i början så blev alla mina inlägg förhandsgranskade men ganska snabbt blev de postade direkt. Finns det någon automatisk gräns när nya medlemmar slipper förhandsgranskning eller är det någon som manuellt har fattat beslutet? Sen ser jag att vissa mellan sitt nick och avatar har texten "förhandsgranskad", när uppnår man det?

Älskar det här forumet och jag tror ni kommer få se mer av mig :wink:
AlexAspie
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2018-06-04

Förhandsgranskning (hur länge m m)

Inläggav Toblerone » 2018-06-10 12:29:32

AlexAspie skrev:Hade inte orkat starta en tråd ang frågan, men när denna redan fanns passar jag på att fråga.

Jag reggade mig tidigare i veckan och i början så blev alla mina inlägg förhandsgranskade men ganska snabbt blev de postade direkt. Finns det någon automatisk gräns när nya medlemmar slipper förhandsgranskning eller är det någon som manuellt har fattat beslutet? Sen ser jag att vissa mellan sitt nick och avatar har texten "förhandsgranskad", när uppnår man det?

Älskar det här forumet och jag tror ni kommer få se mer av mig :wink:


Förhandsgranskad blir man antigen för att man är ny, eller för att man bråkar med folk / bryter mot reglerna.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in