Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav jomenvisst » 2017-11-16 1:23:09

Har för en tid sen fått Aspergerdiagnos. Alla på psykiatrin sa till mig att nu kommer alla kontakter med berörda myndigheter bli mycket lättare när du har din diagnos, du kommer få en bättre förståelse. Men gissa min förvåning när det verkar ha blivit precis tvärtom!

Plötsligt är det fullkomligt kaos och till och med psykiatrin tycker att min situation har förändrats från normalknepig till mycket rörig. FK vägrar plötsligt godkänna läkarintyg och AMS vill skriva in mig på vanliga koden - mot öppna arbetsmarknaden, trots att jag hävdar och har hävdat i över 1 års tid att jag vill komma till MISA. Men det verkar vara en omöjlighet på det kontor där jag nu är inskriven (Globen Stockholm). Funderar nu på att byta. Är det någon som har erfarenheter som ni kan dela med er av vad gäller byte av arbetsförmedling? Jag har redan ansökt om ett personligt ombud :roll:

Tack på förhand!
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav Julianus » 2017-11-16 1:36:45

Att skriva in sig hos "Arbetsförnedringen", är ett stort misstag!

Var inskriven hos de i 1 år, under den tiden hade jag 4 olika handläggare.

De gjorde absolut ingenting för mig! När jag väl blev utskriven ansökte man om sysselsättning hos kommunen via LSS och fick det beviljat.

Det är min erfarenhet av "Arbetsförnedringen".
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav jomenvisst » 2017-11-16 1:41:34

@Julianus, tack för ditt svar. Får man fråga vilket kontor du var inskriven på då? Har tidigare erfarenhet av AMS och det har ju inte varit så positivt.

Nästa fråga, vad blev det för sysselsättning via LSS i ditt fall? Fick du komma till MISA? Har hört att dom ska vara bra men man vågar ju inte bli för entusiastisk inför något som har med myndigheter eller vården att göra :-)056
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav Julianus » 2017-11-16 1:56:35

Jag var inskriven på "Arbetsförnedringens" kontor i hemkommunen (Järfälla).

Via LSS fick jag en praktikplats på ett fraktföretag som transporterar bilar runtom i landet :D
Det är världens bästa arbetsplats :) Som bilintresserad så är det perfekt ställe :D

Jag har varit på Misa i 1 år men då var det under tiden man var inskriven på "Arbetsförnedringen". Eftersom det var begränsad tid så fick man inte vara kvar längre än ett år. Då ville jag tillbaka till Misa så ansökte om daglig verksamhet via LSS men hemkommunen sa nej, för att de har inte avtal med Misa :/
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav Liljan » 2017-11-16 14:36:27

Arbetsförmedlingen har egentligen fel namn, det är en kontrollmyndighet som kollar att du söker jobb, de gör ingenting och förmedlar inte jobb. Du får söka jobb som passar dig helt enkelt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav StefanJC » 2017-11-16 14:47:43

Liljan skrev:Arbetsförmedlingen har egentligen fel namn, det är en kontrollmyndighet som kollar att du söker jobb, de gör ingenting och förmedlar inte jobb. Du får söka jobb som passar dig helt enkelt.

Förstår du själv hur bra skrivet det där är?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav mondo beyondo » 2017-11-17 12:15:41

Arbetsförmedling Stockholm Samverkan, Norrtullsgatan 6 verkar vara det du söker. Tel.nr. är 0771-60 00 00 till växeln. De kartlägger lämpliga platser att arbetsträna på. Om du redan vet hur mycket du orkar och vill jobba så kanske det inte är rätt för dig.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav jomenvisst » 2017-11-17 13:49:31

Liljan skrev:Arbetsförmedlingen har egentligen fel namn, det är en kontrollmyndighet som kollar att du söker jobb, de gör ingenting och förmedlar inte jobb. Du får söka jobb som passar dig helt enkelt.


Hehe lite rätt i det har du allt :shock:
Tyvärr min erfarenhet också hittills!
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav jomenvisst » 2017-11-17 13:54:51

mondo beyondo skrev:Arbetsförmedling Stockholm Samverkan, Norrtullsgatan 6 verkar vara det du söker. Tel.nr. är 0771-60 00 00 till växeln. De kartlägger lämpliga platser att arbetsträna på. Om du redan vet hur mycket du orkar och vill jobba så kanske det inte är rätt för dig.


Tack för inlägget. Dock är jag "ute efter" att komma till MISA, så att dom får göra kartläggning av lämpliga yrken/arbetsplatser. Dom ska tydligen vara mer framgångsrika på det generellt än vad Af är. Men det är klart, kan ju inte tala för alla handläggare på Af. Tänker du på att man då får en sån där sius utsedd som hjälper en? Om man inte redan vet vad man vill göra då förstås.
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav jomenvisst » 2017-11-17 13:59:18

Tillägg: MEN, för att få komma till detta MISA, behöver en handläggare på Af rekommendera det och godkänna. Därav min undran om "bra" arbetsförmedling som kan tänkas göra detta. Kanske lättare att förstå då varför jag frågar om Af fast jag eg vill till MISA :-)Happy
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav Sarah1 » 2017-11-22 1:09:55

Jag skulle ta den omvända vägen, om du inte redan gjort det, och kontakta MISA först, de finns under "MISA Globen" och säga som det är att du vill komma till dem och sen kan de förhoppningsvis hänvisa till ett arbetsförmedlingskontor där de har handläggare som är kapabla att ge dig en anvisning till just MISA.

Alternativt kan du om du har kontakt med socialtjänsten be en handläggare att ge dig en anvisning dit. Det finns även möjlighet att handläggare vid habiliteringen kan ge dig en anvisning. Du är aldrig bunden till ett specifikt arbetsförmedlingskontor som du själv är inne på utan det är då bättre att gå direkt till den aktör du vill vara hos och fråga vilken den smidigaste vägen är för att få en anvisning till dem.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Vilken arbetsförmedling i Stockholm?

Inläggav jomenvisst » 2017-11-26 3:47:59

Sarah1 skrev:Jag skulle ta den omvända vägen, om du inte redan gjort det, och kontakta MISA först, de finns under "MISA Globen" och säga som det är att du vill komma till dem och sen kan de förhoppningsvis hänvisa till ett arbetsförmedlingskontor där de har handläggare som är kapabla att ge dig en anvisning till just MISA.

Alternativt kan du om du har kontakt med socialtjänsten be en handläggare att ge dig en anvisning dit. Det finns även möjlighet att handläggare vid habiliteringen kan ge dig en anvisning. Du är aldrig bunden till ett specifikt arbetsförmedlingskontor som du själv är inne på utan det är då bättre att gå direkt till den aktör du vill vara hos och fråga vilken den smidigaste vägen är för att få en anvisning till dem.


@Sarah1, TACK! Har nu varit till Af Nacka istället samt ringt och pratat med MISA i Nacka. Fick dock veta att Af Nackas kontrakt med MISA går ut i sommar och den handläggaren visste inte än vad som kommer hända med MISA i Nacka efter det. Så vad gör jag nu? Ska jag försöka med Af Globen & MISA Globen iaf? Pratade med en jättegullig tjej på MISA i Nacka, känns som de har mer resurser där och mindre folk generellt. Af GLoben är så stort. Känner mig förvirrad och rådvill hur jag ska gå vidare nu...
jomenvisst
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2015-12-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in