Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-05 12:44:52

Om man drar det till sin spets så hävdar jag väl ingenstans att allt är personlighet?

Jag har ju, tack vare dig, sett att man kan se as som ett funktionshinder. Och jag
ser även kortsiktiga fördelar med att se det så. Jag ser dock inga framtidsutsikter
i det tankesättet, annat än att man som Mats vill kan bli omhändertagen på grund
av att folk tycker synd om en. Det ger större möjligheter till tröst och stöd utifrån
men det behovet fick jag uppfyllt som bebis.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-05 13:02:06

StefanJC skrev:Jag ser dock inga framtidsutsikter
i det tankesättet, annat än att man som Mats vill kan bli omhändertagen på grund
av att folk tycker synd om en. Det ger större möjligheter till tröst och stöd utifrån
men det behovet fick jag uppfyllt som bebis.

För mig är stödet jag får av samhället skillnaden mellan att jag överlever och att jag dör. Än så länge väljer jag att överleva.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-11-05 13:04:24

StefanJC skrev:Om man drar det till sin spets så hävdar jag väl ingenstans att allt är personlighet?

Jag har ju, tack vare dig, sett att man kan se as som ett funktionshinder. Och jag
ser även kortsiktiga fördelar med att se det så. Jag ser dock inga framtidsutsikter
i det tankesättet, annat än att man som Mats vill kan bli omhändertagen på grund
av att folk tycker synd om en. Det ger större möjligheter till tröst och stöd utifrån
men det behovet fick jag uppfyllt som bebis.
Nu har du totalt missuppfattat något igen. Mats söker varken tröst eller stöd och frågar du folk i min närhet kommer de att tala om för dig att jag inte söker stöd (eller tröst för den delen) ens när jag skulle behöva det.

Du hävdar att AS är positivt och vägrar acceptera att så inte är fallet för alla. Istället ska du ha det till att det handlar om perspektiv. För egen del kan jag vrida det i femtiotolv perspektiv och fortfarande inte hitta det positiva. Det du måste acceptera är att alla inte är som du. Som jag har sagt tidigare, jag vill inte ta din stolthet ifrån dig. Det enda jag är ute efter är att du ska acceptera att den där stoltheten är en omöjlighet för vissa - inte för att de missar något positivt utan för att det inte finns något positivt för dem att se.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Jamesqueen » 2017-11-09 17:53:35

Ja jag skulle säga det. Iaf. för en själv. Nästan ALLA med AS har tilläggsdiagnoser diagnoser och lidandet är enormt hos många. Finns inget positiv för den som drabbats men omgivningen kan ju gynnas iom. vårat annorlunda sätt att tänka o fungera. Nån som håller med och kan utveckla ytterligare (har inte tid o utveckla mer nu tyvärr)?
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 19:37:10

tahlia skrev:
StefanJC skrev:Om man drar det till sin spets så hävdar jag väl ingenstans att allt är personlighet?

Jag har ju, tack vare dig, sett att man kan se as som ett funktionshinder. Och jag
ser även kortsiktiga fördelar med att se det så. Jag ser dock inga framtidsutsikter
i det tankesättet, annat än att man som Mats vill kan bli omhändertagen på grund
av att folk tycker synd om en. Det ger större möjligheter till tröst och stöd utifrån
men det behovet fick jag uppfyllt som bebis.
Nu har du totalt missuppfattat något igen. Mats söker varken tröst eller stöd och frågar du folk i min närhet kommer de att tala om för dig att jag inte söker stöd (eller tröst för den delen) ens när jag skulle behöva det.

Du hävdar att AS är positivt och vägrar acceptera att så inte är fallet för alla. Istället ska du ha det till att det handlar om perspektiv. För egen del kan jag vrida det i femtiotolv perspektiv och fortfarande inte hitta det positiva. Det du måste acceptera är att alla inte är som du. Som jag har sagt tidigare, jag vill inte ta din stolthet ifrån dig. Det enda jag är ute efter är att du ska acceptera att den där stoltheten är en omöjlighet för vissa - inte för att de missar något positivt utan för att det inte finns något positivt för dem att se.


Jag hävdar inte att AS i ett samhälle är något positivt. Alla avvikande är funktionshindrade i
sitt sammanhang. T ex kvinnor bland maktens män. Man säger dock inte att "kvinnlighet" i
sig är något dåligt. För mig är kvinnlighet den största nivån någon kan uppnå, det tillstånd
jag beundrar mest.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-11-14 23:05:18

tahlia skrev:Nu har du totalt missuppfattat något igen. Mats söker varken tröst eller stöd och frågar du folk i min närhet kommer de att tala om för dig att jag inte söker stöd (eller tröst för den delen) ens när jag skulle behöva det.


Nu uttalar du dig återigen för någon annan, är du tankeläsare och vet vad som rör sig i andras/Mats huvud?

Jag har i alla fall fått uppfattningen av vad jag läst av Mats tidigare att han visst önskar i alla fall stöd och hjälp men tror ändå att det är bättre om Mats själv får uttala sig om saken.

Håller för övrigt med StefanJC att en del med AS diagnos framstår mer som så kallade NT med kommunikationsstörning när man läser vad de uttrycker och hur de tänker.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 23:15:48

Wine skrev:
tahlia skrev:Nu har du totalt missuppfattat något igen. Mats söker varken tröst eller stöd och frågar du folk i min närhet kommer de att tala om för dig att jag inte söker stöd (eller tröst för den delen) ens när jag skulle behöva det.


Nu uttalar du dig återigen för någon annan, är du tankeläsare och vet vad som rör sig i andras/Mats huvud?

Jag har i alla fall fått uppfattningen av vad jag läst av Mats tidigare att han visst önskar i alla fall stöd och hjälp men tror ändå att det är bättre om Mats själv får uttala sig om saken.

Håller för övrigt med StefanJC att en del med AS diagnos framstår mer som så kallade NT med kommunikationsstörning när man läser vad de uttrycker och hur de tänker.


Ja så är diagnossystemet. Men tahlia verkar faktiskt väldigt begåvad. Inte
åsikterna men personen tahlia är ett geni tycker jag.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 23:20:00

Obs: Menar inte att det är något fel på Mats. Han har nog förmågor
jag inte kan se. Säkert ett geni inom något obefintligt område.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-14 23:21:31

Wine skrev:Håller för övrigt med StefanJC att en del med AS diagnos framstår mer som så kallade NT med kommunikationsstörning när man läser vad de uttrycker och hur de tänker.

Det här framstår som Ad Hominem-argumentation.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-11-14 23:23:34

Wine skrev:
tahlia skrev:Nu har du totalt missuppfattat något igen. Mats söker varken tröst eller stöd och frågar du folk i min närhet kommer de att tala om för dig att jag inte söker stöd (eller tröst för den delen) ens när jag skulle behöva det.


Nu uttalar du dig återigen för någon annan, är du tankeläsare och vet vad som rör sig i andras/Mats huvud?

Jag har i alla fall fått uppfattningen av vad jag läst av Mats tidigare att han visst önskar i alla fall stöd och hjälp men tror ändå att det är bättre om Mats själv får uttala sig om saken.

Håller för övrigt med StefanJC att en del med AS diagnos framstår mer som så kallade NT med kommunikationsstörning när man läser vad de uttrycker och hur de tänker.
Igen, det du tar för tankeläsning är en förmåga att läsa mellan raderna, en förmåga du uppenbarligen saknar helt. Sedan hjälper det inte direkt att din läsförståelse är en aning...udda.

Vidare missar du tydligen halva diskussionen. Den handlar inte om stöd i allmänhet. Läs tills du begriper dig på sammanhanget innan du kastar dig in i något.

Huruvida de du (och din totala avsaknad av förmåga att läsa andra människor) uppfattar som NT med kommunikationsstörningar är "äkta" aspies eller inte är något du får diskutera med de team som utredde och diagnostiserade dessa personer.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-14 23:32:50

StefanJC skrev:Obs: Menar inte att det är något fel på Mats. Han har nog förmågor
jag inte kan se. Säkert ett geni inom något obefintligt område.

Nej, jag är verkligen inget geni. Jag klarar mig inte utan stöd från samhället så uppenbart är det något fel på mig.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-14 23:39:46

Mats skrev:
StefanJC skrev:Obs: Menar inte att det är något fel på Mats. Han har nog förmågor
jag inte kan se. Säkert ett geni inom något obefintligt område.

Nej, jag är verkligen inget geni. Jag klarar mig inte utan stöd från samhället så uppenbart är det något fel på mig.

Kan vara en tröst se det så. Inget fel.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-14 23:45:43

StefanJC skrev:
Mats skrev:
StefanJC skrev:Obs: Menar inte att det är något fel på Mats. Han har nog förmågor
jag inte kan se. Säkert ett geni inom något obefintligt område.

Nej, jag är verkligen inget geni. Jag klarar mig inte utan stöd från samhället så uppenbart är det något fel på mig.

Kan vara en tröst se det så. Inget fel.

Jag kan bara existera som en ekonomisk och social belastning på samhället och dessutom är jag en belastning för miljön, och det är inget fel, menar du?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2017-11-14 23:48:26

Om jag bara utan att argumentera ska säga något vill jag säga att det beror väl på hur man tror att saker hänger ihop. Tror man att neurologin funkar så att hjärnan funkar normalt typ till hälften och detta är ens äkta jag, och resten är något snårigt och felkopplat och sjukt, då kanske man på något vis skulle vilja skära bort aspergern.

Jag tror personligen inte att aspergern är en svulst på min annars perfekta personlighet.

Jag tror att det finns saker i aspergern som gör det jobbigt. T ex så kan det vara jobbigt att inte kunna släppa ett slags detaljseende/tänkande, det kan bli rätt överbelastande. Men jag tror att det är samma detaljseende som hjälper mig i de sammanhang där detaljseende är önskvärt. Jag tror att skulle jag ta bort mitt aspergerdetaljseende skulle jag inte få behålla samma skärpa i mitt önskade detaljseende. Jag kan känna väldigt starkt eftersom jag inte har så hårda murar mot verkligheten. Men jag tror att fick jag mer murar och mindre aspighet, skulle både de starka negativa och de starka positiva intrycken trubbas av.

Jag tror inte att man får välja och vraka och kalla alla sina positiva egenskaper "icke aspergers" och alla sina negativa erfarenheter "aspergers". Vi är en enda neurologisk varelse.

Utgår man från den definitionen kan ju inget med aspergers vara bra eftersom man redan på förhand bestämt att det just är det dåliga som är aspergern.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-11-15 0:01:48

kiddie skrev:
Jag tror inte att man får välja och vraka och kalla alla sina positiva egenskaper "icke aspergers" och alla sina negativa erfarenheter "aspergers". Vi är en enda neurologisk varelse.

Utgår man från den definitionen kan ju inget med aspergers vara bra eftersom man redan på förhand bestämt att det just är det dåliga som är aspergern.


Tror snarare att det handlar om hur man definierar personlighet. För mig är exempelvis detaljfokus inte en del av personligheten.

Jag ser inte skillnaden mellan att tillskriva exempelvis mina sensoriska problem till AS men inte tillskriva den mina känslor och att tillskriva värken i kroppen till fibromyalgi men inte tillskriva fibron det utslitna knät.

Ergo, min personlighet är knappast perfekt (är någons det?) men de imperfektioner som finns beror inte på AS. Hänger du med? Hur definierar du personlighet?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-15 0:12:26

Mats skrev:
StefanJC skrev:
Mats skrev:Nej, jag är verkligen inget geni. Jag klarar mig inte utan stöd från samhället så uppenbart är det något fel på mig.

Kan vara en tröst se det så. Inget fel.

Jag kan bara existera som en ekonomisk och social belastning på samhället och dessutom är jag en belastning för miljön, och det är inget fel, menar du?

Nej jag kan inte se något fel på dig. Få genier får den uppskattning
dom förtjänar. En del får mer än dom förtjänar. Jag saknar förmågan
att dela in människor i eliter och mindre värda. Kan inte koppla ihop
människors värde med kronor och ören skrivna på ett papper. En
människa är mycket mer i min verklighet. Men accepterar din kr/öre
syn på människor.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 0:28:52

StefanJC skrev:Jag saknar förmågan att dela in människor i eliter och mindre värda.

Det förvånar mig eftersom jag får uppfattningen att du delar in människor i aspergare och NT:s, och att du verkar tycka att aspergare är någon slags elit och att det är något fel på NT:s. Eller har jag missuppfattat dig?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2017-11-15 0:44:01

tahlia skrev:Tror snarare att det handlar om hur man definierar personlighet. För mig är exempelvis detaljfokus inte en del av personligheten.


Jag tycker nog att för mig är den ett personlighetsdrag, sedan måste inte alla ens personlighetsdrag gå ihop med varandra, man kan råka motsäga sig själv på vissa punkter. Jag tycker även att jag är dålig på matte är ett personlighetsdrag. Jag är rätt pålitlig vilket jag tycker är ett drag. Jag älskar vacker natur, ett drag oxo. Så jag kanske definierar personlighetsdrag vitt.

Jag anser inte att kraftig ångest är ett personlighetsdrag, däremot tror jag att den kan bli under fel omständigheter, ett faktum, pga vissa personlighetsdrag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-15 0:46:36

Mats skrev:
StefanJC skrev:Jag saknar förmågan att dela in människor i eliter och mindre värda.

Det förvånar mig eftersom jag får uppfattningen att du delar in människor i aspergare och NT:s, och att du verkar tycka att aspergare är någon slags elit och att det är något fel på NT:s. Eller har jag missuppfattat dig?


Ja det där är helt dina egna fördomar eller vad man ska kalla det.
Jag har ingen sån förmåga. Kanske du sett andra göra dom
värderingarna och kopplat mig till den gruppen? :roll:
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 0:55:44

StefanJC skrev:
Mats skrev:
StefanJC skrev:Jag saknar förmågan att dela in människor i eliter och mindre värda.

Det förvånar mig eftersom jag får uppfattningen att du delar in människor i aspergare och NT:s, och att du verkar tycka att aspergare är någon slags elit och att det är något fel på NT:s. Eller har jag missuppfattat dig?


Ja det där är helt dina egna fördomar eller vad man ska kalla det.
Jag har ingen sån förmåga.

Här hittar jag ett tydligt exempel där du delar in människor i olika grupper och påstår dig beundra en av grupperna:
StefanJC skrev:För mig är kvinnlighet den största nivån någon kan uppnå, det tillstånd jag beundrar mest.

Jag försöker bara förstå dig. Är det så att du tycker att alla människor är lika mycket värda men ändå beundrar vissa människor mer än andra?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-15 1:10:34

Mats skrev:
StefanJC skrev:
Mats skrev:Det förvånar mig eftersom jag får uppfattningen att du delar in människor i aspergare och NT:s, och att du verkar tycka att aspergare är någon slags elit och att det är något fel på NT:s. Eller har jag missuppfattat dig?


Ja det där är helt dina egna fördomar eller vad man ska kalla det.
Jag har ingen sån förmåga.

Här hittar jag ett tydligt exempel där du delar in människor i olika grupper och påstår dig beundra en av grupperna:
StefanJC skrev:För mig är kvinnlighet den största nivån någon kan uppnå, det tillstånd jag beundrar mest.

Jag försöker bara förstå dig. Är det så att du tycker att alla människor är lika mycket värda men ändå beundrar vissa människor mer än andra?


Tack för intressant fråga. Ja jag beundrar tjejer/kvinnor, har den läggningen.
Men jag är man själv och tycker vi är lika bra ofta. Men beundrar inte män på
samma sätt. Var det svar på din fråga?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 1:21:35

StefanJC skrev:Tack för intressant fråga. Ja jag beundrar tjejer/kvinnor, har den läggningen.
Men jag är man själv och tycker vi är lika bra ofta. Men beundrar inte män på
samma sätt. Var det svar på din fråga?

Det var svar på den frågan. Jag skulle uppskatta om du även ville klargöra hur du ser på aspergare kontra NT:s. Är det på samma sätt där att du tycker vi är lika bra ofta?
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-11-15 1:34:03

Mats skrev:
StefanJC skrev:Tack för intressant fråga. Ja jag beundrar tjejer/kvinnor, har den läggningen.
Men jag är man själv och tycker vi är lika bra ofta. Men beundrar inte män på
samma sätt. Var det svar på din fråga?

Det var svar på den frågan. Jag skulle uppskatta om du även ville klargöra hur du ser på aspergare kontra NT:s. Är det på samma sätt där att du tycker vi är lika bra ofta?

Tycker inte man kan säga aspergare eller NT är bättre eller sämre. Det
är som katter och hundar eller äpplen och päron för mig. Du gillar NT
bättre så jag försöker hitta NT drag hos dig. Och hoppas du ser mig
som aspie.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-11-15 1:36:05

StefanJC skrev: Och hoppas du ser mig som aspie.

Ja, jag ser både dig och tahlia som aspies.

EDIT: Och jag ser mig själv också som aspie, så att det inte råder någon oklarhet om det.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in