Moderatorernas agerande (flytt av tråd till dold avd)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Moderatorernas agerande

Inläggav rdos » 2017-11-13 16:59:35

Fullständigt oacceptabelt att förbjuda folk att använda källor som PK-maffian inte gillar. Speciellt som jag antar att vänsterextrema Expo fortfarande får citeras?

Det betyder ju oxå att folk som frågar efter källor nu kan ignoreras med argumentet att det inte längre är tillåtet att länka till politiskt inkorrekta källor, och det mesta intressanta som skrivs är ju i sådana media.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Moderatorernas agerande

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-13 17:53:53

Snyftvalsen med PK maffian är lika utjatat som offerfeminismen.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Moderatorernas agerande

Inläggav Batte » 2017-11-13 18:00:11

Dreamtrance skrev:Snyftvalsen med PK maffian är lika utjatat som offerfeminismen.
Hva betyr dette?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-13 18:03:06

Dreamtrance skrev:Snyftvalsen med PK maffian är lika utjatat som offerfeminismen.


Jag tycker nästan tvärt om, att det börjar bli utjatat att det alltid sägs att man tar på sig offerkoftan osv bara för att man finner det lite olustigt när ens friheter steg för steg inkräktas på.

Och det är ofta så det går till, det är små små steg åt gången så att man inte ska inse vad som faktiskt håller på o hända.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-13 18:06:12

Batte skrev:
Dreamtrance skrev:Snyftvalsen med PK maffian är lika utjatat som offerfeminismen.
Hva betyr dette?


Det är en slags härskar teknik han använder sig av för att slippa argumentera.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Re: Moderatorernas agerande

Inläggav tahlia » 2017-11-13 18:20:18

triggerhappyD skrev:
Dreamtrance skrev:Snyftvalsen med PK maffian är lika utjatat som offerfeminismen.


Jag tycker nästan tvärt om, att det börjar bli utjatat att det alltid sägs att man tar på sig offerkoftan osv bara för att man finner det lite olustigt när ens friheter steg för steg inkräktas på.

Och det är ofta så det går till, det är små små steg åt gången så att man inte ska inse vad som faktiskt håller på o hända.
Så du menar på fullaste allvar att det inte finns något mellanting mellan öppen rasism/nazism och ett totalitärt samhälle? Ditt inlägg illustrerar offerkoftan ypperligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-13 18:47:35

tahlia skrev:Så du menar på fullaste allvar att det inte finns något mellanting mellan öppen rasism/nazism och ett totalitärt samhälle? Ditt inlägg illustrerar offerkoftan ypperligt.


Jag förstår inte vad du menar, kan du omformulera din fråga på något vis?
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-13 18:56:59

triggerhappyD skrev:Jag tycker nästan tvärt om, att det börjar bli utjatat att det alltid sägs att man tar på sig offerkoftan osv bara för att man finner det lite olustigt när ens friheter steg för steg inkräktas på.


Ja, håller fullständigt med dig, känns olustigt med den här utvecklingen och att andra ska styra eller tala om för vuxna människor vad de ska läsa och inte, eller tåla att läsa, som att man nedvärderar intellektet och förståndet hos andra människor.

Har ju sett att folk klagat här på forumet ibland över att de blir behandlade som om de vore mindre vetande, liksom att folk klappar dem på huvudet och så för att de har AS diagnos och så är det likadant på forumet.

Jag undrar verkligen över hur det står till när en del verkar tro att andra ska förvandlas till rasister/nazister för att de exempelvis exponeras för så kallad "alternativ-media", själv har jag inga som helst problem med att läsa vänstermedia, jag kan bilda mig en egen uppfattning av det jag läser och tycker att det är sunt att man inte bara exponeras för en viss typ av info eller medier.
Senast redigerad av Wine 2017-11-13 19:05:39, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-13 19:02:01

rdos skrev:Det betyder ju oxå att folk som frågar efter källor nu kan ignoreras med argumentet att det inte längre är tillåtet att länka till politiskt inkorrekta källor, och det mesta intressanta som skrivs är ju i sådana media.


Ja och det fåniga är ju också att informationen kan vara hur sann som helst men ändå får man alltså inte länka till informationen för att forumledningen har bestämts att vissa källor är förbjudna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-13 19:11:53

Wine skrev:
Ja, håller fullständigt med dig, känns olustigt med den här utvecklingen och att andra ska styra eller tala om för vuxna människor vad de ska läsa och inte, eller tåla att läsa, som att man nedvärderar intellektet och förståndet hos andra människor.

Jag undrar verkligen över hur det står till när en del verkar tro att andra ska förvandlas till rasister/nazister för att de exempelvis exponeras för så kallad "alternativ-media", själv har jag inga som helst problem med att läsa vänstermedia, jag kan bilda mig en egen uppfattning av det jag läser och tycker att det är sunt att man inte bara exponeras för en viss typ av info eller medier.


Mjo och risken är som sagt även stor att folk blint och okritiskt tror på dom "accepterade och legitima" medierna utan o tänka själva. För det är ju säkra källor...

Jag har tex följt och lyssnat på Alex Jones i över 15 år, och jag håller än idag inte med honom om det mesta han säger.
Tror det är viktigt att man redan i tidig ålder får lära sig o ta del av olika typer av information, källor, fakta, lögner, propaganda osv så att man just lär sig att bli en kritiskt tänkande individ som klarar av att bilda sig en egen uppfattning utifrån all den data man inhämtar från olika håll o kanter.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Moderatorernas agerande

Inläggav Batte » 2017-11-13 19:24:07

triggerhappyD skrev:
Batte skrev:
Dreamtrance skrev:Snyftvalsen med PK maffian är lika utjatat som offerfeminismen.
Hva betyr dette?


Det är en slags härskar teknik han använder sig av för att slippa argumentera.
Det kan jeg fint vurdere selv, om jeg bare kunne forstå ordene. :wink: Av en eller grunn forstår jeg ikke hva som står der. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Moderatorernas agerande

Inläggav StefanJC » 2017-11-13 19:41:33

Rasister visar upp och hänger ut dåliga personer från en grupp som inte
anses vara rätt i tiden. Om man inte gillar mörkhyade kan man hitta såna
som utfört brott och låta dom representera hela gruppen. Om man inte
gillar SD kan man hitta rasister bland deras medlemmar och låta dem
representera hela gruppen. Då får alla från SD sitta längst bak i bussen
och acceptera att dom inte blir insläppta i alla offentliga rum. Om några
i en grupp begår brott så är hela gruppen ond. Sån är lagen.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-13 21:35:55

triggerhappyD skrev:Mjo och risken är som sagt även stor att folk blint och okritiskt tror på dom "accepterade och legitima" medierna utan o tänka själva. För det är ju säkra källor...


Ja, och inte ens de etablerade "accepterade och legitima" medierna är ju felfria, förekommer ju faktiskt att även de publicerar och går ut med felaktiga uppgifter eller "fake news" och det är nog svårt att hitta ett exempel på en helt objektiv medieaktör eller publicist. Finns det överhuvudtaget?

triggerhappyD skrev:Jag har tex följt och lyssnat på Alex Jones i över 15 år, och jag håller än idag inte med honom om det mesta han säger.
Tror det är viktigt att man redan i tidig ålder får lära sig o ta del av olika typer av information, källor, fakta, lögner, propaganda osv så att man just lär sig att bli en kritiskt tänkande individ som klarar av att bilda sig en egen uppfattning utifrån all den data man inhämtar från olika håll o kanter.


+1 på allt.

Har också varit inne på Alex sajt och tittat, tycker att det är intressant att kika runt på nätet och tror verkligen att man kan lära sig av det, tycker själv att jag har gjort det, man blir mer uppmärksam och kritisk, finns så mycket skräp och tokigheter men det är samtidigt roligt att kolla runt och se hur folk tänker, vad de uttrycker, hur människor fungerar o.s.v.

Sedan blir man också medveten om hur lite man egentligen har koll på, det får man faktiskt också erkänna och det är ju nyttigt. Ibland kan det faktiskt vara svårt att veta vad som är sant och inte. Flat earth anhängare är ju ganska lätta att avfärda men det finns annat som kan vara svårare att bedöma.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-13 22:40:08

Det är inte härskarteknik när jag inte orkar höra på tjatet om PK maffian. Har hört pratet om PK och mörkläggning så många gånger att det blivit ett urvattnat begrepp. Det blir som att lyssna på Gudrun Schyman. Alla kvinnor är offer för män, blir så jävla uttjatat!
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Moderatorernas agerande

Inläggav kiddie » 2017-11-14 7:49:05

Tycker vi har för lite PK och för mycket free speech.

Tycker Wine ska vara glad att hennes inlägg får vara kvar. Har oxo fått någon tråd flyttad för den var visst för känslig för att ses öppet av Google. Jag har tillgång till off-Google så varför ska jag ens bry mig?

Folk kommer undan med så mycket här. Jag oxo, säkert. Skulle det finnas en tråd där man fick skriva vad man ville där reglerna inte gällde så skulle nog rätt många här bli bitchslappade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-14 9:30:22

kiddie skrev:Har oxo fått någon tråd flyttad för den var visst för känslig för att ses öppet av Google.


Men vad exakt är det som är så känsligt i den tråden som nu diskuteras, det skulle ju vara intressant att veta, tråden har funnits i den öppna avdelningen sedan januari 2016 tills för några dagar sedan, finns ingen anledning att dölja något, moderatorernas agerande upplever jag mer som att de vill dölja sanningen eller styra medlemmarnas diskussioner och tysta ned.
Senast redigerad av Wine 2017-11-14 9:37:06, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-14 14:29:20

kiddie skrev:Tycker vi har för lite PK och för mycket free speech.


"För mycket free speech" den var rolig :D

Är Wine en kvinna? Jag som trott att det var en snubbe hela tiden ^^
Inte för att det spelar någon roll :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Moderatorernas agerande

Inläggav slackern » 2017-11-14 15:42:47

Har inte vederbörande startat en massa trådar med liknande innehåll?

Borde det inte räcka med en tråd där TS forumkrittik dryftas?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Moderatorernas agerande

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-14 17:09:32

Starta ett eget forum där "sanningen" tillåts komma fram. Finns mängder med forum där man tillåts diskutera sånt som inte är okej på det här forumet. Står väl var och en fritt att välja något annat forum.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-14 17:35:36

Dreamtrance skrev:Starta ett eget forum där "sanningen" tillåts komma fram. Finns mängder med forum där man tillåts diskutera sånt som inte är okej på det här forumet. Står väl var och en fritt att välja något annat forum.


Men tycker du inte själv att det är konstigt att en tråd som hela tiden ända sedan den startades i januari 2016 har funnits i den öppna avdelningen men sedan helt plötsligt flyttas?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Alien » 2017-11-14 19:04:03

Wine skrev:
kiddie skrev:Har oxo fått någon tråd flyttad för den var visst för känslig för att ses öppet av Google.


Men vad exakt är det som är så känsligt i den tråden som nu diskuteras, det skulle ju vara intressant att veta, tråden har funnits i den öppna avdelningen sedan januari 2016 tills för några dagar sedan, finns ingen anledning att dölja något, moderatorernas agerande upplever jag mer som att de vill dölja sanningen eller styra medlemmarnas diskussioner och tysta ned.


Moderator:
Rent generellt kan en tråd flyttas antingen pga ämnet i sig el pga inlägg som vi inte vill att alla ska läsa.

Forumreglerna skrev:Det är önskvärt att alla slags ämnen får diskuteras på AspergerForum men tyvärr har det visat sig att exempelvis religons- och integrationsfrågor ofta skapar extrem polarisation och aggressivitet mellan medlemmarna. Yttrandefrihet är viktigt men om den inte förvaltas rätt kan forumet som helhet ta skada. Därför använder sig forumet av en hårdare tillämpning av befintliga regler när inlägg och trådar riskerar att leda till starka konflikter eller extrema yttringar. Detta betyder i praktiken att trådar eller inlägg kan komma att låsas, flyttas, raderas och censureras om sammanhanget indikerar att det föreligger risk för en extremt aggressiv debatt.


Och på vilket sätt "döljs sanningen" el "tystas medlemmar" av att en tråd flyttas till AoG? Alla inloggade medlemmar kan fortfarande läsa och skriva i tråden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Moderatorernas agerande

Inläggav Wine » 2017-11-14 19:07:48

Alien skrev:Rent generellt kan en tråd flyttas antingen pga ämnet i sig el pga inlägg som vi inte vill att alla ska läsa.


Vad är då orsaken i detta fall till att ni flyttade tråden?

Alien skrev:Och på vilket sätt "döljs sanningen" el "tystas medlemmar" av att en tråd flyttas till AoG? Alla inloggade medlemmar kan fortfarande läsa och skriva i tråden.


:-)063 :-)051

Jamen varför flyttar ni då överhuvudtaget tråden?

Du skriver ju också ovan att anledningen till att ni flyttar kan vara för att det finns inlägg "som vi inte vill att alla ska läsa".

Varför vill ni inte att alla ska kunna läsa inläggen?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Moderatorernas agerande

Inläggav Alien » 2017-11-14 19:28:30

Moderator:

Det står ju i forumreglerna "kan forumet som helhet ta skada". Dvs inlägg som kan ge en negativ bild av forumet och aspergare.

När trådar flyttas kan diskussionen fortsätta, men utomstående (icke-medlemmar) kan inte läsa. Hur svårt är det att förstå?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Moderatorernas agerande

Inläggav Dagobert » 2017-11-14 20:02:16

Alien skrev:Hur svårt är det att förstå?

Wine förstår, men det ligger i hans/hennes intresse att föra den här sortens diskussioner, helst i nån öppen avdelning som den här.

Han/hon kommer att fortsätta tjata tills han/hon blir bannad. Så banna nu, först som sist.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in