Forumägare kan inte blockera reklam

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Trollmor » 2017-09-29 20:18:31

På mitt andra favoritforum, http://www.alternativ.nu, finns reklam. Det ger intäkter, som kan gå till administrationen och överskott har flera gånger skänkts till välgörande ändamål. "Chefen" har ibland haft bekymmer med att reklamen inte har relevans för forumets medlemmar. Jag har hjälpt till ibland genom att anmäla via PM när det dyker upp "fel" reklam. För några veckor sedan började det komma reklam som såg ut som virus, jag klickade förstås inte! Det stod ungefär:

Du har ett (1) erbjudande, klicka här och få dina presenter.

Eller:

Du har en (1) varning. Klicka här

På mina PM har administratören flera gånger svarat att han blockerat adressen. Men jag får ändå upp den!

Vad tror ni, kan det finnas datanördar som lyckas blockera en blockering? Så att en forumägare kan blockera hur mycket han vill, reklamen i fråga kommer ändå upp?
Senast redigerad av Trollmor 2017-09-29 20:26:56, redigerad totalt 1 gång.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Huggorm » 2017-09-29 20:24:47

Kanske de ligger kvar på din dator och hämtas därifrån? Mycket lagras ju på hårddisken för att man skall slippa ladda ner det igen nästa gång det skall visas
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Trollmor » 2017-09-29 20:28:10

Tack för svar! jag ska rensa historiken, det var ett tag sen.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Trollmor » 2017-09-29 20:47:19

Tack för tipset, det verkar funka! :)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Huggorm » 2017-09-29 20:48:55

:shock: Var nog tio år sedan jag hade svaret på någon datorfråga senast
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Trollmor » 2017-09-30 23:54:31

För mig var det iaf nytt. Funkade idag också.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Lilla Gumman » 2017-11-11 11:32:58

Cookies brukar alltid lagra sådant där. Man kan rensa cookies, det hjälper så gott som alltid. Men cookkes sparar även löseord till sidor som kräver inloggning, så om man rensar cookies direkt i webbläsaren brukar man få logga in igen, överallt (åtminstone förr, finns säkert webbläsare med tillägg som fixar detta numera). Men använder man CCleaner och väljer programmets funktion att rensa cookies, webbinformation, cache och historik, sparas lösenorden samt automatisk ifyllning av formulär och annat man oftast vill ha kvar. Vill man radera även lösenord etc. går givetvis det med.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Trollmor » 2017-11-11 14:30:52

Jag rensade historiken TVÅ gånger, och nu är det åkej. :-)Happy Jag vet inte om forumägaren också har gjort något.

Vad jag känner mig uråldrig när du pratar så där om lösenord! Lösenordet finns i berörd dator eller server och i mitt huvud, ingen annanstans! Och jag loggar alltid ut innan jag kopplar ner och stänger av datorn. Så lärde jag mig att man ska göra. Gör man inte så numera? :-)063
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav ankhh » 2017-11-11 15:12:59

Trollmor skrev:Jag rensade historiken TVÅ gånger, och nu är det åkej. :-)Happy Jag vet inte om forumägaren också har gjort något.

Vad jag känner mig uråldrig när du pratar så där om lösenord! Lösenordet finns i berörd dator eller server och i mitt huvud, ingen annanstans! Och jag loggar alltid ut innan jag kopplar ner och stänger av datorn. Så lärde jag mig att man ska göra. Gör man inte så numera? :-)063

Jag tycker att det är klokt att logga ut, kanske framför allt för att man då måste hålla ordning på sina lösenord och inte blir hjälplöst utlåst, som man kan bli om man använder webbläsarlagring eller annan app-lagring av lösenord och datorn kraschar. Sen har ju utloggning fördelen att andra som använder datorn (på din inloggning) inte automatiskt får tillgång forum, e-post, etc.

Det är också riktigt att lösenorden inte sparas i cookies. Där sparas "bara" information om att du har gjort en godkänd inloggning, och den informationen kan sparas till nästa besök, så att du inte behöver logga in igen förrän du rensat cookies.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Trollmor » 2017-11-11 20:05:28

Hihi, nu "åker vi iväg i tangentens riktning", men det gör förhoppningsvis ingenting i den här tråden. Jag konstaterar med nöje att vi är två med åsikten att man bör logga ut. För min del drar jag även ut USB-sladden ur datorn.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Forumägare kan inte blockera reklam

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-15 22:45:43

Jag förstår att reklamintäkter är bra för forum och andra siter. Oftast den enda inkomstkällan, men ibland så är reklamen fruktansvärt frustrerande.
Jag kör denna http://someonewhocares.org/hosts/
Det blockar ju inte allt men mycket! Man kan ju där också välja vilka sidor man vill ha reklamen kvar på.
Sedan så slipper man ju " two Chicks One cup"
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Återgå till IT-forum



Logga in