Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav nescio » 2017-11-08 17:42:54

december16 skrev:ser du det som en bra eller dålig sak.. att din smak inte ändrats?
Ingetdera. Dock kan jag irritera mig på andra som har ändrat sin smak och verkar anse att deras nuvarande smak är bättre eller 'finare' än den de hade tidigare.

Jag gillar fortfarande samma mat som barn tycker om: pizza, pannkakor, spagetti med köttfärssås, pommes frites. Vad gäller kläder och inredning har jag inga åsikter. Det är bara billigast möjligt som fyller funktionen jag bryr mig om. Jag gillar mest musik och film från perioden när jag var 10-30 år gammal.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-08 17:57:50

Inredning började jag bry mig om efter 25 nån gång, kanske vid 27-28.
Innan dess tänkte jag inte på sånt men jag märkte så småningom att det påverkade välbefinnandet och därför blev det något av ett intresse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav Toblerone » 2017-11-08 18:11:35

december16 skrev:
Toblerone skrev:Jo, vissa saker förändras. Men samtidigt har jag inte förändrat smak i grunden. Och jag är ändå över 50 nu. Musiksmaken har inte ändrats så mycket faktiskt. Vissa favoritband från tonåren kanske känns lite barnsliga nu. Eller framför allt så har man märkt med tiden att de inte var så bra musikaliskt, att det finns bättre. Men förra sommaren såg jag ett av mina favoriter från tonåren - Slade, Sweet och Smokie - i konsert, och jag tyckte de var lika bra. Förutom Smokie, men det är ju knappt nån kvar som var med då. Bara igår lyssnade jag på punk-musik från 70-talet. Inte absoluta favoriten, men helt okej - då som nu. Joan Baez gillade jag som tonåring och funderar nu på att se henne i Konsert en sista gång. Och även det nya - gillar Ghost och Volbeat, vilket mina söner också gör. Och alla rockklassiker - Queen, Deep Purple och liknande, går alltid. Thåström gillar jag lika mycket som för 25 år sedan.

Klädsmak - ändras väl lite grann. Det är fortfarande jeans - och det var det för 35 år sedan också. Det ändras lite i detaljerna. Det blir inte längre "flashiga " jeans, utan snarare enkla, raka. Har fortfarande gärna en t-shirt eller sweat-shirt, men det kan vara sweat-shirt med blixtlås som kofta och jag har t.o.m. börjat med dem där tunna batikbyxorna. T-shirt har inte längre någon siffra eller rolig text på, utan något mera diskret, kanske en enkel bild i silver, och formen på t-shirten är viktigare numera. Gärna lite "casual", lite over-size. Har dock fortfarande samma typ av Adidas-gympaskor. Men jag är lite Aspie-oflexibel där. Det ska vara dem med dem tre ränderna på sidan - Superstar heter modellen, men det finns andra liknande.

När det gäller inredning har jag mognad lite. Efter att vi flyttade senast blev det faktiskt mycket svart och vitt. Förut brukade jag gilla färgglatt. För inte länge sedan målade jag ett rum grått, bara för att passar så bra med vita möbler, och jag började tycka att grå kan vara en fin färg, om det har lite "sammetsglans". Och jag valde vit och brunt kakel till badrummet (det bruna är dock metallic). Sedan målade vi iofs huset lila - det var ett "återfall" till mina färgglada tider så att säga.


Har också ändrat mig en hel del med heminredning. För mig är det viktigt att det är en praktisk och oöm heminredning. Jag har ju en idealbild av hur ett kök ska inredas, och jag gillar inte alls dagens moderna kök. Jag har alltid tyckt att varje gång någon bekant byter kök så blir det en aning fulare. (Så till alla som läser detta inlägg; innan ni kastar ut era gamla kök, tänk efter; gör jag det för att imponera på gästerna eller för att jag själv ska trivas? Den frågan bör man ställa sig).


Jo, jag förstår om folk inte gillar moderna kök, de ser lite kalla och kliniska ut. Jag gillar både landkök och moderna, så det blev blankt och vitt, ganska modernt, när vi skaffade nytt kök, men jag bryr mig inte vad andra tycker.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav Toblerone » 2017-11-08 18:13:06

december16 skrev:
Toblerone skrev:Ser att folk också har skrivit om semester och fritid. Där kan det förstås vara så att man har gjort vissa saker och därför vill prova annat. Jag brukade aldrig åka på badsemester. Dels tycker jag det är tråkigt att sola och så tyckte jag storstäder var intressantare. Numera kan jag ta det lite lagom, orkar inte springa hur mycket som helst genom städerna och kan tycka att det är trevligt att bada lite. Solar fortfarande inte.

Hobbyn och sånt förändras ju. Jag motionerade inte något extra när mina barn var små. Jag hade då tillräckligt med motion ändå. Det började jag med när de blev äldre, för att jag kände att det behövs. Så det har inte egentligen med smak att göra.

Jo - jag brukade hata trädgårdsarbete. Numera har jag hus med stor tomt. Man anpassar sig, skulle jag säga. Om man ändå har trädgård, så försöker man göra något av det och hittar något som man tycker är roligt. Men jag hade definitivt svårare att gilla sånt när jag var yngre.


Jag tränar kondition mer nu än någonsin. Ibland när jag inte tränat på länge p.g.a förkylning så blir jag stressad lätt. Träningen gör att stressen minskar väldigt mycket. Nu blir det ju mörkt så tidigt pga årstid, och idag blev det inte tid till träning. Så jag känner redan av att det börjar bli stressigt. När det är mörkt på somrarna brukar jag springa med reflexväst på mig, men nu är det även löv som är hala som man får ta med i beräkningen. Vill inte halka :!:

Trädgårdsarbete är faktiskt kul. Hade ett liiitet växthus som man kunde sitta i och filosofera i, men det blåste sönder. Är dålig jord här, så inte lönt att ha annat är perenner rabatterna för mig... tyvärr. Blir kanske ett rejälare växthus i framtiden :-)Happy


Riktiga växhus är dyra, annars skulle jag också kunna tänka mig det. Just för att man kan odla något utan att få in en massa sniglar och grejer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav Huggorm » 2017-11-08 20:21:56

Ett stort geodome-växthus med ett pawpaw-träd eller annat i mitten hade varit något att sitta och njuta i
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav KrigarSjäl » 2017-11-08 20:25:43

Huggorm skrev:Ett stort geodome-växthus med ett pawpaw-träd eller annat i mitten hade varit något att sitta och njuta i

Förutsatt att man är schimpans ja.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav Huggorm » 2017-11-08 20:26:36

KrigarSjäl skrev:
Huggorm skrev:Ett stort geodome-växthus med ett pawpaw-träd eller annat i mitten hade varit något att sitta och njuta i

Förutsatt att man är schimpans ja.
Eller en gentleman med förfinad smak
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav december16 » 2017-11-10 19:31:14

nescio skrev:
december16 skrev:ser du det som en bra eller dålig sak.. att din smak inte ändrats?
Ingetdera. Dock kan jag irritera mig på andra som har ändrat sin smak och verkar anse att deras nuvarande smak är bättre eller 'finare' än den de hade tidigare.

Jag gillar fortfarande samma mat som barn tycker om: pizza, pannkakor, spagetti med köttfärssås, pommes frites. Vad gäller kläder och inredning har jag inga åsikter. Det är bara billigast möjligt som fyller funktionen jag bryr mig om. Jag gillar mest musik och film från perioden när jag var 10-30 år gammal.


Okej, förstår :-)Happy

Håller med om att man ska respektera andra människors smak :)
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav december16 » 2017-11-10 19:32:22

KrigarSjäl skrev:Inredning började jag bry mig om efter 25 nån gång, kanske vid 27-28.
Innan dess tänkte jag inte på sånt men jag märkte så småningom att det påverkade välbefinnandet och därför blev det något av ett intresse.


Håller med dig till fullo om att det påverlar välbefinnandet!
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav december16 » 2017-11-10 19:34:03

Toblerone skrev:
december16 skrev:
Toblerone skrev:Ser att folk också har skrivit om semester och fritid. Där kan det förstås vara så att man har gjort vissa saker och därför vill prova annat. Jag brukade aldrig åka på badsemester. Dels tycker jag det är tråkigt att sola och så tyckte jag storstäder var intressantare. Numera kan jag ta det lite lagom, orkar inte springa hur mycket som helst genom städerna och kan tycka att det är trevligt att bada lite. Solar fortfarande inte.

Hobbyn och sånt förändras ju. Jag motionerade inte något extra när mina barn var små. Jag hade då tillräckligt med motion ändå. Det började jag med när de blev äldre, för att jag kände att det behövs. Så det har inte egentligen med smak att göra.

Jo - jag brukade hata trädgårdsarbete. Numera har jag hus med stor tomt. Man anpassar sig, skulle jag säga. Om man ändå har trädgård, så försöker man göra något av det och hittar något som man tycker är roligt. Men jag hade definitivt svårare att gilla sånt när jag var yngre.


Jag tränar kondition mer nu än någonsin. Ibland när jag inte tränat på länge p.g.a förkylning så blir jag stressad lätt. Träningen gör att stressen minskar väldigt mycket. Nu blir det ju mörkt så tidigt pga årstid, och idag blev det inte tid till träning. Så jag känner redan av att det börjar bli stressigt. När det är mörkt på somrarna brukar jag springa med reflexväst på mig, men nu är det även löv som är hala som man får ta med i beräkningen. Vill inte halka :!:

Trädgårdsarbete är faktiskt kul. Hade ett liiitet växthus som man kunde sitta i och filosofera i, men det blåste sönder. Är dålig jord här, så inte lönt att ha annat är perenner rabatterna för mig... tyvärr. Blir kanske ett rejälare växthus i framtiden :-)Happy


Riktiga växhus är dyra, annars skulle jag också kunna tänka mig det. Just för att man kan odla något utan att få in en massa sniglar och grejer.


Ja sant. Tyvärr är det rätt dyrt. Sniglar går att åtgärda med koppartejp 8)
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Hur förändras tycke och smak i takt med stigande ålder

Inläggav december16 » 2017-11-10 19:36:03

Huggorm skrev:Ett stort geodome-växthus med ett pawpaw-träd eller annat i mitten hade varit något att sitta och njuta i


Visst vore det häftigt, men skulle inte passa in i grannskapet :wink:
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Återgå till Intressanta intressen



Logga in