Kramar och annan närkontakt.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav hassanisaba » 2014-12-13 0:25:56

spädbarn dör om dom inte får närkontakt.

jag är nog inte lika känslig, men gillar kramar som bekräftar nån form av lojalitet.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav geocache » 2014-12-13 2:12:13

Chrilleb skrev: Kramar utlöser väl nåt lugnande i hjärnan och testas på barn med autism ( Taktil stimulering tror jag det kallas, rätta mig om jag har fel )


Det finns ett ämne, oxytocin, som frisätts i hjärnan vid fysisk beröring

"Fysisk närhet mellan människor och mellan människa och husdjur (som hund eller katt) stimulerar också frisättning av oxytocin, vilket förstärker bindningen mellan dem och skapar en lugn sinnesstämning hos dem. "

"Oxytocin har på grund av sina lugnande effekter kommit att räknas som ett "antistresshormon".

"Oxytocinet påverkar människors och djurs sociala förmåga."


Alla de tre citaten hittade jag här:

http://www.psykologiguiden.se/www/pages ... p=oxytocin
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav hassanisaba » 2017-11-01 16:45:04

Alla behöver kramas
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav StefanJC » 2017-11-01 18:03:25

Kramas med rätt person: Går inte beskriva
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav Mammaspojke » 2017-11-09 14:21:45

Det har blivit så illa för mig att jag ryggar tillbaks av närkontakt fast jag egentligen skulle behöva det.
Tror det blir så när man varit utan det större delen av livet utom när man var bebis.
Eftersom jag varit utan det så länge har det istället blivit nånting onaturligt och främmande.

Såg nån dokumentär om japan där män som aldrig fått fysiskt kontakt med kvinnor skulle gå till nån terapeut för
att lära sig hur/känna på hur närhet är eller liknande och terapeuten sa att många ryggar tillbaks och blir skrämda lixom för det är så främmande. Stort problem i japan där allt mindre barn föds och närhet är en stor bristvara. Är väl liknande utveckling i Sverige och andra I länder. Fast om några hundra år kommer nog allt omkullkastats när jorden är förbrukad och allt går åt pepparn :-)018
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav hassanisaba » 2019-01-21 16:40:07

mer kramar
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav LordNelson » 2019-01-24 19:28:51

Tog en kvinna på rumpan för inte så längesen..
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav kiddie » 2019-01-29 8:37:27

LordNelson skrev:Tog en kvinna på rumpan för inte så längesen..


Det gjorde inte jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav kiddie » 2019-01-29 8:50:02

hassanisaba skrev:mer kramar


Mera kranar!!!

Lite märkligt vilken kroppskontakt vi väljer. För många år sedan var första jag blev dubbelt kindkysst, av en arabtjej från Sahara. Istället för typ kram eller bara hejdå.

Jag var rätt ung och hade bara i bakhuvudet att det fanns folk som gjorde så och det var typ vardag, så jag var helt chockad. :lol:

Jag skulle vilja att någon masserade mina fötter men fötter är ju lite äckliga så det brukar man få sköta själv. Dessutom har jag fått en spricka i foten som först läkte sen kom den på ett annat ställe på hälen. Aldrig haft problem med sånt. Ser äckligt ut för det fastnade sockludd i. Fast det är inte infekterat eller nåt.

Kliad i huvudet är skönt oxo. För att vara aspig, på hårbottnen, inte inne i huvudet. Fast det skulle nog göra gott att städa lite därinne med.

Vi hade inte jättemycket kroppskontakt i min familj, det var mest när vi var riktigt små, sedan var det som jag växte ur det i 11-årsåldern. Innan dess kunde min far oxo vilja ha kroppskontakt, efter vi blev äldre var det som de vuxna oxo drog sig tillbaka. Min mamma ville bara ha kroppskontakt så länge hon trodde att man inte skulle minnas. Hon skämdes för konstiga saker som att krama sin unge. Att det slutade kan oxo berott på att det blev lite spänt i familjen med att de 2 föräldrarna då började ogilla varandra. Min far brukade ibland vilja att man kliade honom på ryggen och tyckte man det var för jobbigt gick han till en dörrpost och gnuggade sig.

Jag tyckte han var lite skum, men jag har fattat nu hur mycket ryggar kan klia, vi har båda rätt mycket födelsemärken som växer ut på ryggen och när de nybildas så kliar det som attan! Kan man leja någon som kliar tills det inte kliar mer? Att bli kliad på slår kramar med hästlängder.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav antonius » 2019-01-29 10:36:18

LordNelson skrev:Tog en kvinna på rumpan för inte så längesen..


Har en ung kollega, som jag brukar klappa på röven när han råkar göra ngt bra, men han hämnas med att rita penisar i smutsen på bakrutan på min bil, haha, så håller vi på... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav hejaspie » 2019-07-02 15:06:20

Jag kramar gärna min mamma, syster och moster. Har alltid varit så. Ibland även min pappa och min bror.

När det kommer till släktingar och folk man känner så tyckte jag det var jobbigt som barn/tonåring, men med tiden kom jag över det. Nu ser jag det som en bra sak. Det är ett sätt för mig att visa intresse för att träffa de människorna. Sen så brukar jag tänka att "om jag kramas/säger hej nu så måste jag inte prata jätte mycket sen om jag inte vill/orkar". Då har jag liksom gjort min duty för dagen. Dessa hälsningar kan dock vara motiga om jag inte känner mig som mitt vanliga jag - om jag t.ex. har en dålig dag. Då vill jag mest hålla mig i bakgrunden eller rent utav försvinna.

Det finns vissa kramar som inte uppskattas alls.
Exempelvis: När jag stöter på en gammal ex bästis och hon entusiastiskt skriker "Heeeej" och slänger sig runt halsen på en. Jag känner mer "neeeej". Visst, jag säger hej tillbaka och ger henne en halvhjärtad kram. Men inombords talar jag till mig själv att "uthärda" och "några sekunder till sen är du fri". Jag tycker inte om att krama henne för jag litar inte på henne.

När jag träffar nya människor så tycker jag det räcker gott och väl att ta i hand. Har man sedan träffats ett par gånger så är hälsnings-kramar helt okej.

Sammanfattningsvis så mår jag bra av att krama mina närmsta. Det är ett sätt att säga att man tycker om och uppskattar varandra. Just sådana kramar kan betyda mycket och ha en positiv effekt i ens liv.
hejaspie
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-07-03

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav kattson » 2019-07-02 20:20:46

Nuförtiden har jag lärt mig ha berörings-kontakt med andra människor, iallafall om dom rör mig eller vill ge mig en kram.
Förr ryggade jag tillbaka och var jag oförberedd så ryckte jag fysiskt till och tittade underligt på personen som rörde vid mig.

Självmant så rör jag aldrig andra människor sådär random. Hälsa/skaka hand som mest för det förväntas av mig, kramar om det är en tjej, men endast vid hälsnings-ritualen.
Jag ser det verkar vara en socialt accepterad grej mellan människor, klapp på axeln, armen, handen, nudda vid varandra titt som tätt, oavsett kön.

Själv skulle jag vilja ha mer sån kontakt, men blir lixom aldrig. Samma som att jag nästan aldrig ger någon en komplimang.
Nån gång tvingar jag mig att säga "snygg kavaj, ny?" eller "snygga örhängen, nya?", trots att jag vet att den är ny eller åtminstone som jag aldrig sett förr.
Eller nån klippt sig, måste man fråga/påpeka? Är det inte ganska obvious? Nån säger till mig jag klippt mig och min spontana tanke är "duh, obvious?", men kommer på att folk tenderar vilja prata om sånt och muttrar nått i stil med "uhm, typ.."

Enklare när jag är i "rätt fas" och inte är så "robot". I riktigt "robotifierade" situationer missar jag tillåmed att svara de här usual "mm, japp, ok" fillers i konversationer.

Varit ute-konsult i typ 20 år sedan mitt första jobb, så lärt mig en hel del att "spela accepterad" enligt sociala normer, även om det inte kommer naturligt för mig.

Eller, jag VILL väl allt ovan, men det bubblar upp massa what-if-then "tänk om dom tror jag stöter på dom" och "jag kanske stöter på dom" och "då blir allt bara så komplicerat" och "men, skulle det ens funka om jag nu skulle stöta på personen i fråga?" och "är dom singel ens?" och "vi kanske kan vara kompisar.."
Sen har hela situationen passerat och dom har gått vidare och hämtat kaffe redan, eller var dom nu var på väg.
Då är det lite sent att springa ikapp dom och ge dom en kram. För det verkar jättekonstigt.. har jag lärt mig!
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav kiddie » 2019-07-02 20:49:02

hejaspie skrev:När jag stöter på en gammal ex bästis och hon entusiastiskt skriker "Heeeej" och slänger sig runt halsen på en. Jag känner mer "neeeej". Visst, jag säger hej tillbaka och ger henne en halvhjärtad kram. Men inombords talar jag till mig själv att "uthärda" och "några sekunder till sen är du fri".


Haha.

HEEEEEJ!

(NEEEEJ!)

Stor igenkänning!!!

Och jag tänker oxo att det tar slut snart.

Skrattar för att jag känner igen det och att det lät så desperat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav hejaspie » 2019-07-02 23:45:56

kiddie skrev:
hejaspie skrev:När jag stöter på en gammal ex bästis och hon entusiastiskt skriker "Heeeej" och slänger sig runt halsen på en. Jag känner mer "neeeej". Visst, jag säger hej tillbaka och ger henne en halvhjärtad kram. Men inombords talar jag till mig själv att "uthärda" och "några sekunder till sen är du fri".


Haha.

HEEEEEJ!

(NEEEEJ!)

Stor igenkänning!!!

Och jag tänker oxo att det tar slut snart.

Skrattar för att jag känner igen det och att det lät så desperat.



Haha. Ja men eller hur.
Det är ju så irriterande att behöva prata med individer som man helst skulle slippa se över huvud taget. Ännu mer när dem ska kramas och hålla på, fast att relationen som man en gång hade (eller i vissa fall aldrig hade) liksom är över.
hejaspie
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-07-03

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav kiddie » 2019-07-03 2:56:54

Och sedan frågar de Vad gör du nuförtiden? Vad har hänt sedan sist?

Antingen har skitmycket hänt att man inte kan berätta allt, eller oxo har det inte hänt ett skit. Båda är lika jobbiga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav hejaspie » 2019-07-03 11:38:11

kiddie skrev:Och sedan frågar de Vad gör du nuförtiden? Vad har hänt sedan sist?

Antingen har skitmycket hänt att man inte kan berätta allt, eller oxo har det inte hänt ett skit. Båda är lika jobbiga.


Precis! Jag tycker det senare är speciellt jobbigt. Jag har kommit över det nu, men i flera år avskydde jag verkligen att träffa människor just eftersom den frågan alltid kommer upp.

Hur kul är det att säga "Nä jag gör inte så mycket" om och om igen när man träffas? Tröttsamt.
hejaspie
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2018-07-03

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav Fabela » 2019-07-04 13:38:10

sommar skrev:Vad betyder kramar för dig? Det finns ju en del fakta om kramar men jag vill veta vad kramar betyder för er. :-)151

För att svara på TS:

Många olika saker, helt beroende på.

Snabba hälsningskramar, som knappt är kramar utan mer att man snabbt lägger armen om nåns axel, är som handskakning. Inte mer personligt - eller falskt, som en del verkar tycka. Det är bara en annan sed.
Den vanan kommer från att jag umgicks med folk från kulturer där man gör så, och sen med osvenska svenskar. För mig är det varken märkvärdigt eller trendigt.
Och jag föredrar det framför handskakning. Om det ska vara fysisk kontakt alls, vill säga, oftast är det ju inte det.

Dock är jag mer selektiv än de från riktiga kramkulturer. Jag kan t.ex. inte hålla masken och kutymkrama nån jag är osams med, inte ens som snabb hälsning.

Dem man känner bättre och/eller gillar mer ges riktiga kramar. Intensitet varierar efter person och sammanhang. Betyder förstås "glad att se dig, du är välkommen in i min sfär och mitt medvetande".
Hejdåkram tänker jag som att man skickar med en önskan om att personen ska må bra tills man ses igen, ungefär. Och också som att man behåller nåt av den andra hos sig, i sitt känselminne.

Nu låter jag kanske som en kramfantast, men det är jag inte.
Visst kan jag gärna kramas som vem som helst annars, men generellt gillar jag inte att bli fasthållen, eller begränsad i min rörelsefrihet på nåt sätt.
Och jag gillar öht inte att bli tagen på utan förvarning. Det är väl pga överkänsligheten, men också att jag kan bli skrämd från vettet eftersom jag oftast är inne i min egen lilla värld.

Vet inte hur mycket jag skiljer från folk i allmänhet, och hur mycket AS spelar in där.
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav Julianus » 2019-07-06 2:58:05

På min praktikplats så är alla kramiga :)
Julianus
 
Inlägg: 9358
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav antonius » 2019-07-06 10:03:25

Hade en chef en gång, som ideligen skulle stå alldeles bredvid en, som om han hela tiden ville viska ngt i förtroende. Det blev väldigt jobbigt för mig, så jag ställde mig bakom en stol eller annat, så han inte skulle kunna komma så nära, när han dök upp. Har inget emot närhet egentligen, men inte när auktoritära, typ chefer gör så, bara med folk som är på samma nivå som en själv. Alla människor har väl en egen "zon", som för en del är vidare än för andra, och NT släpper kanske in andra i sin bubbla mycket vidlyftigare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21768
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav V3SP3RTINU5 » 2019-07-06 11:56:47

Julianus skrev:På min praktikplats så är alla kramiga :)


hippiestyle no thank you! Det Julianus skriver påminner om det en tjej berättade om ett kollektiv hon bodde i. De hade monterat av toalettdörren då det ansågs som "naturligt att gå på toaletten och ingenting att skämmas för".
Vissa saker är privata för mig. Att kramas är en av dom. Jag kramar gärna en person jag är ihop med samt mamma, pappa och min syster. Jag kramar även kamrater som insisterar på det men tar inga sådana initiativ själv.Jag förstår inte vilken kompis man skall kramas med och vem man inte skall krama och har ingen lust att krama kompisar. Skulle inte gå med på att kramas med arbetskompisar.
Detta är ingen kritik av Julianus. Alla har sin gräns för kramar och detta är min.
V3SP3RTINU5
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2019-05-15
Ort: The hills of the chankly bore

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav kiddie » 2019-07-07 3:04:49

Inte nog med att toadörren ska existera, vara stängd och låst, man ska inte prata genom dörren heller! :-)056

Min kompis tvångskramar mig. Hon stänger inte heller toadörren om sig. Det finns en lägenhet i markplan och alla ser rakt in i toan om man inte stänger dörren. Undrar om hon ens stängt då.

Det där med gränser är väldigt olika.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav geocache » 2019-07-07 11:42:30

antonius skrev:Hade en chef en gång, som ideligen skulle stå alldeles bredvid en, som om han hela tiden ville viska ngt i förtroende. Det blev väldigt jobbigt för mig, så jag ställde mig bakom en stol eller annat, så han inte skulle kunna komma så nära, när han dök upp. Har inget emot närhet egentligen, men inte när auktoritära, typ chefer gör så, bara med folk som är på samma nivå som en själv. Alla människor har väl en egen "zon", som för en del är vidare än för andra, och NT släpper kanske in andra i sin bubbla mycket vidlyftigare... :-)063


https://dogsofpegasus.com/2018/06/05/sociala-zoner/
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav LordNelson » 2019-07-07 23:53:22

kiddie skrev:Inte nog med att toadörren ska existera, vara stängd och låst, man ska inte prata genom dörren heller! :-)056

När jag läser det här kom jag på att jag pratar med mina arbetskamrater genom toadörren. När jag tänker efter verkar dom tycka det är konstigt. Hörs liksom på deras svar. Är nog nästan alltid dom som sitter på toan.

Har jobbat ett bra tag på samma ställe och det här både med män och kvinnor jag gör så här med, men inte med alla.

Skulle aldrig få för mej att krama dom.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4786
Anslöt: 2010-06-25

Kramar och annan närkontakt.

Inläggav zerohero » 2019-07-13 18:44:39

Jag gillar att krama den som står mig närmast som jag är kär i. Mest för att det gör den personen glad. Men annars är jag inget för att kramas.
zerohero
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-07-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in