Flera övervakningskameror!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mera övervakningskameror!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-01 23:30:50

Jeg skal snart installere 4 nye utendørs övervakningskamera, to egne skjermer inne, lyd, night-vision, motion-activated, flood-lighting og automatisk lagring på PVR. :D 8) Safety first.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Mera övervakningskameror!

Inläggav kvicksilver » 2014-04-02 9:37:30

Alien skrev:Och kommer någon ihåg när England var ökänt för sitt huliganvåld? Kulmen var när liverpoolsupportrar välte en mur vid Heyselstadion i Belgien 1985. 39 människor dog. En förklaring till att huliganvåldet reducerats är täta utplaceringar av av övervakningskameror som gör det lättare att identifiera bråkstakar.


Det är sant att huliganvåldet minskat på arenorna i England.

Två större konsekvenser: våldet har flyttat bort från arenorna till gatorna, samt att arenorna gentrifierats betydligt med höjda biljettpriser och riktat sig till ekonomiska eliter.

Men visst har det gjorts mycket bra jobb från klubbarnas sida. Men åtgärderna som gjordes av Thatcher, och som en konsekvens, övervakningssamhället, tenderar att bota symptom och flytta någon annanstans istället för att lösa dem.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Mera övervakningskameror!

Inläggav Hettan » 2014-04-02 9:43:27

Tycker att det finns mer behov att övervaka politiker och hycklare än folket...
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Mera övervakningskameror!

Inläggav gadas » 2014-04-02 16:26:04

Det man ska tänka på när man övervakar - och som ingen tänkt på, utom jag då, ja, jag vill på intet vis framhäva mig själv :wink: - är att övervaka dem som övervakar oss. Plomberade kameror i alla övervakningscentraler.

Sedan ett exempel på hur fullkomligt bisarra konsekvenser det kan få när myndigheter ska lösa problem. Jag läste någonstans att man inte får sätta upp en övervakningskamera i sitt eget hem (även om den inte filmar ut) eftersom det kan bli inbrott och tjuven då inte räknar med att bli filmad, spelar ingen roll att han bryter mot lagen, han har fortfarande rätt till sin personliga integritet!

Lite som när Allemansrätten tas till intäkt för att man har rätt att fritt använda någon annans privata brygga, kanske bäst att be om lov innan jag går och lägger mig i min egen säng, det kan ju ligga någon annan där, med hänvisning till Allemansrätten! Det har sagts att sådant bara är möjligt i Sverige, i andra länder gapskrattar till och med domstolarna. Det hjälper ofta inte att försöka tala myndighetspersoner till rätta för de är inte rationella och inte mottagliga för sakargument och rimlighetsargument. Då finns bara en sak kvar: Civil olydnad!!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Mera övervakningskameror!

Inläggav Parvlon » 2014-04-02 18:17:53

gadas skrev: Jag läste någonstans att man inte får sätta upp en övervakningskamera i sitt eget hem (även om den inte filmar ut) eftersom det kan bli inbrott och tjuven då inte räknar med att bli filmad, spelar ingen roll att han bryter mot lagen,
En grundregel när man läser saker är att man inte ska tro på allting.

Speciellt inte om man själv kommer fram till att lösningen på det påhittade problemet är våld.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mera övervakningskameror!

Inläggav Parvlon » 2014-04-02 18:35:11

gadas skrev:Det man ska tänka på när man övervakar - och som ingen tänkt på, utom jag då, ja, jag vill på intet vis framhäva mig själv :wink: - är att övervaka dem som övervakar oss. Plomberade kameror i alla övervakningscentraler.


Jo det finns allt de som försöker hålla koll och tala om vad myndigheterna gör. Några namn jag kommer att tänka på är, wikileaks, piratpartiet och så finns det nån wordpresstjänst som visar vilka och hur många det är från olika myndigheter som besöker ens sida.

Bild jag hittade. Bild
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mera övervakningskameror!

Inläggav plåtmonster » 2014-04-02 19:05:31

Så bra.. Du skall övervakas men du får inte själv filma. :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-02 19:15:29

plåtmonster skrev:Så bra.. Du skall övervakas men du får inte själv filma. :-)051


Kanskje det er privat eiendom, på din egen eiendom kan du selv filme og samtidig nekte andre å filme.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Mera övervakningskameror!

Inläggav gadas » 2014-04-02 21:28:01

Parvlon skrev:En grundregel när man läser saker är att man inte ska tro på allting.

Det var därför jag skrev att "Jag läste någonstans".

Parvlon skrev:Speciellt inte om man själv kommer fram till att lösningen på det påhittade problemet är våld.

Vad i citatet syftar det på? Eller syftar du på slutet av inlägget där jag skrev om civil olydnad? Civil olydnad är inte våld, tvärtom.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Mera övervakningskameror!

Inläggav earlydayminer » 2014-04-02 21:30:45

Jag har inga problem med övervakningskameror, men jag har ingenting att dölja och ser ganska mycket positivt med det. Kan vara avgörande i t ex mordgåta, rån, våldtäkt eller misshandel.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Mera övervakningskameror!

Inläggav gadas » 2014-04-03 13:51:03

Det hade räddat mitt liv i skolan. Men, som sagt, de som har tillgång till övervakningsmaterialet ska också övervakas hela tiden så att missbruk kan avslöjas.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2016-07-06 21:12:58

Ännu en bestulen butiksägare som lade ut övervakningsfilmen på Facebook.

UNT 1 JULI 1916 skrev:En butiksägare i Uppsala har lagt ut en film från butikens övervakningskamera på sin Facebooksida – helt i strid med gällande regler för kameraövervakning.

Filmen, som nu är borttagen från Facebook, har visats 20 000 gånger och delats nästan 500 gånger. På den ser man tydligt tre personer när de lämnar butiken. Statusraden pekar ut dem som "Dagens tjuvar, stal två ringar".
http://www.unt.se/uppland/uppsala/butik ... 89645.aspx

Butiker behöver inte begära tillstånd för kameraövervakning hos Länsstyrelsen, bara anmäla.

Detta är reglerna:
Om en butik kameraövervakas ska allmänheten upplysas om detta, till exempel genom tydlig skyltning.

Man får enligt Kameraövervakningslagen spara material från övervakningsfilmer i högst två månader, om man inte har särskilt tillstånd från länsstyrelsen om något annat.

Det är alltså inte ok att publicera filmen, det enda man får göra är att lämna över den till polisen.

Om en butik kameraövervakas ska allmänheten upplysas om detta, till exempel genom tydlig skyltning.

Man får enligt Kameraövervakningslagen spara material från övervakningsfilmer i högst två månader, om man inte har särskilt tillstånd från länsstyrelsen om något annat. Datainspektionen gillar det inte:
– Butiksinnehavaren lägger upp uppgifter som antyder att vissa personer har begått ett brott. Att göra så är ett brott mot tystnadsplikten i Kameraövervakningslagen, och jag är ju inte straffrättsjurist, men det kan även bli fråga om förtal.

Men butiksägaren har goda skäl:
– Man får ju inte göra såhär, men man får inte stjäla heller. Polisen hade aldrig hittat de här om inte filmen lagts ut på nätet, det är så det ser ut, tyvärr.

Ja, jag hejar på butiksägaren. Men hon lever farligt, tjuvarna kan stämma henne:
Den som drabbats av en publicering av bilder från en övervakningskamera kan vända sig till polisen och även stämma den som lagt ut bilderna för den kränkning publiceringen kan ha inneburit.

Men det förutsätter att de redan är dömda, annars skulle de inte vilja avslöja att det är dem.

Men varför får Efterlyst visa bilder från övervakningskameror men inte de enskilda butiksägarna? Det är ju inte som att Efterlyst tar upp alla stölder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-07 13:50:09

Till slut skiter myndigheterna i sociala insatser och förlitar sig helt och hållet på att övervakning ska stävja alla problem.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2016-07-07 14:35:28

Tja, vilka sociala insatser skulle avskaffa alla brott? Finns det något sådant samhälle?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Mountain_lion » 2016-07-07 15:15:32

När hans bilfirma drabbades av inbrott lade Joakim Berggren ut filmen från övervakningskameran på Facebook. Nu kritiseras metoden av polisen och enligt Datainspektionen kan den strida mot lagen. ”Jag ångrar mig inte, allt jag vill är att få tillbaka mina hjul”, säger Joakim Berggren.

Myntets baksida, som polisen oroar sig över kan jag till viss del förstå. Men då får de väl lösa brottet och se till att gripa förövaren.

Datainspektionen kan säkert ha rätt i sak. Men de har inte resurser att spilla på ett sådant ärende. Möjligen ifall någon tar sig för att ta död på inbrottstjuven.
Det läggs ut flera filmer i veckan från olika personer som ser galenheter i trafiken.

Personligen anser jag att ifall företagaren lämnar över filmen till polisen och sedan inget händer så gör han inget fel om han lägger ut den med en uppmaning till allmänheten att kontakta polisen ifall de känner igen personen på filmen.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Mera övervakningskameror!

Inläggav Dreamtrance » 2016-07-07 16:26:38

Menar inte att sociala insatser stävjar alla brott. Men om samhället väljer att blunda för underliggande problematik så hjälper inte kameror. I grund och botten handlar det om värderingar. Sociala insatser kan innebära att lära ut grundläggande värderingar. Som att invandrare ska gå kurser i hur svenska samhället fungerar. Allt dolt våld som sker i privata utrymmen, hustrumisshandel och barnaga för att nämna två exempel, sånt kan inte lösas med övervakning.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2016-07-07 16:35:19

Brott måste bekämpas både på lång och kort sikt. På lång sikt med sociala insatser och undervisning, knappast någon alltid framgånsrik "quick fix". På kort sikt med övervakningskameror. Det har ju stått en del om pojkar/män som ofredat och i vissa fall våldtagit flickor/kvinnor i vimlet på festivaler. Omöjligt att hitta förövarna utan övervakningskameror.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Mountain_lion » 2016-07-07 19:05:29

Dreamtrance skrev:Menar inte att sociala insatser stävjar alla brott. Men om samhället väljer att blunda för underliggande problematik så hjälper inte kameror. I grund och botten handlar det om värderingar. Sociala insatser kan innebära att lära ut grundläggande värderingar. Som att invandrare ska gå kurser i hur svenska samhället fungerar. Allt dolt våld som sker i privata utrymmen, hustrumisshandel och barnaga för att nämna två exempel, sånt kan inte lösas med övervakning.


Håller med om att mkt handlar om värderingar. Däremot vänder jag mig mot att denna värderingslära och läran om hur det svenska samhället fungerar bör läggas in som obligatorisk del på högstadiet.

Anledningen är för att alla killar oavsett vart de kommer ifrån har inte rätt värderingar eller förstår hur vårt samhälle fungerar. Det kan väl knappast ha gått någon förbi att våldtäkterna och de sexuella övergreppen har utförts av killar från alla läger, dvs de så kallade rötäggen som finns över hela jordklotet. Att de ynglar av sig i en omgivning utan klara gränser och regler kan väl inte heller vara någon nyhet.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Mera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2017-11-09 1:43:18

Jag har inte ändrat åsikt utan blir alltmer övertygad om att fler övervakningskameror behövs. Kan de inte förhindra våldsbrott, så borde de iaf göra det lättare att få tag på förövarna. Som bekant är det många brott som aldrig klaras upp, för att det inte finns några vittnen (el inga vittnen som vill framträda). Men de nitiska :-)064 tjänstemännen på länsstyrelserna verkar vilja skydda förövarna till varje pris.

UNT skrev:Fler övervakningskameror inom kollektivtrafiken skulle kunna öka tryggheten och leda till att fler brott klaras upp. Men det är svårt att få tillstånd för kamerorna och länsstyrelserna runt om i landet gör olika bedömningar.
http://www.unt.se/nyheter/omvarld/polis ... 95303.aspx

Här har vi ett fall som skulle kunnat klarats upp om inte för de idiotiska tjänstemännen (ja, jag kan inte säga bättre):

På en buss i utkanten av Falun sitter en 13-årig flicka. Hon är på väg hem från skolan när hon blir trakasserad av fyra äldre pojkar som hotar med att de ska följa efter henne och våldta henne när hon inte vill prata med dem.

Händelsen som inträffade för några veckor sedan har polisanmälts. En utredning har inletts – och lagts ned. Varken flickan eller någon annan på bussen har kunnat identifiera gärningsmännen. ---
Det känns otroligt olustigt och otryggt, säger flickans mamma.
Vi visste ju att det satt kameror på bussen så vi pratade med dem, men då fick vi höra att kamerorna inte är igång, det är ju inte klokt.

Den här gången var det tyvärr ingen medpassagerare som filmade med mobilen. Och varför var inte bussens kameror igång? Jo, det värsta av allt:

Kameratillstånd söker man om hos den lokala länsstyrelsen.--- I Dalarna blev det så galet att en linje gick över länsgränsen, och i ena länet var det okej att ha kameror men när bussen körde in i det andra länet fick den inte ha det. Men det räckte inte med att stänga av dem, utan man var tvungen att montera ner dem. Det är så absurt, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk kollektivtrafik.
(Min fetning)

Länsstyrelsen var verkligen angelägen om att skydda ev brottslingar, det räckte inte att stänga av kamerorna, de måste monteras ned. Under sådana förutsättningar är det knappt någon mening att ha några kameror alls. Chaufförerna har väl inte tid att montera upp och ned kameror.

Det är för att skydda passagerarnas "integritet", men har någon frågat passagerarna vad de tycker? Vad är det för känsligt man kan ägna sig åt i en buss?
Spoiler: visa
Tja, man kanske kan ägna sig åt ömsesidigt och frivilligt sex. Men då får man väl för höge farao avstå från att göra det i bussen/på tåget då!


Nu ska det bli lättare för butiker och idrottsarenor att sätta upp kameror. Men inte för kollektivtrafiken.

Det är ju inte bara sexuella trakasserier som kameror kan fånga utan även vanlig mobbning på skolbussar. I dessa fall vet oftast offret vilka mobbarna är, men det blir ord mot ord.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mera övervakningskameror!

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-09 2:02:13

Digital grannsamverkan är en växande trend. Men falska rykten på nätet kan orsaka verklig skada. Glasmästaren Henrik Sjösvall hängdes ut som misstänkt inbrottstjuv efter att ha hämtat verktyg han glömt hos en kund.

http://mobil.folkbladet.se/nyheter/osky ... 23544.aspx
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2020-10-10 16:54:08

Nu behövs övervakningskameror inte bara i centrum, vid stationen och i butiker utan även i bostadsområden.

UNT 9 AUGUSTI 2020 skrev:Den som bor i någon av Uppsalahems fastigheter där det förekommer oroligheter och brott kan räkna med att bli kameraövervakad.

141 kameror finns på plats i bland annat garage, källare och miljöstugor. Det är en rejäl förändring sedan 2017 då Uppsalahem satte upp sin allra första kamera.

I en rapport från det kommunägda fastighetsbolaget förklaras det ökande antalet kameror med att det blivit stökigare i vissa bostadsområden.

Under 2019 fick Uppsalahem in cirka 1 000 störningsrapporter. Företaget skriver att allt fler störningar är relaterade till social oro och öppen narkotikaförsäljning. Det är även växande besvär med ungdomar som håller till i trapphus, källare och garage.
https://unt.se/artikel/stor-okning--fra ... t/8rx0z9vr

Som alltid är det delade meningar. En del känner sig otryggare med övervakningskameror.

Men frågan är känslig. För de boende kan det givetvis vara obehagligt att bli filmade när de passerar entrén eller går till tvättstugan.

Jag skulle då tvärtom känna mig tryggare av att bli filmad när jag gick till tvättstugan. Tvättstugan är ett ödsligt ställe, vad som helst skulle kunna hända där.

En del hyresgäster kommenterar:
– Man blir ju ändå filmad på bussen och lite överallt. Om kameror gör så att man får bukt med bråk är det bra men jag tror inte de gör så stor skillnad.

– Det skapar trygghet. Men kameror inne i trappuppgångar vore integritetskränkande.

Kameror sätts upp när det inte ens räcker med väktare.

Hon berättar om ett fall där det förekom drogförsäljning i ett p-garage i Sala backe.

– Det var stora problem, vi hade rondering med väktare och samverkade även med polisen. Det blev stor skillnad när kameror sattes upp i garaget.

Anna Freiholtz säger att reaktionerna från de boende mest har varit positiva eftersom de enligt henne märker att kamerorna ger effekt.
---
Efter en vecka raderas inspelningarna.

Jag tycker det borde vara kvar en månad och definitivt täcka trappuppgången. Någon kan ha blivit våldtagen och inte orkat anmäla inom en vecka. Södermannen våldtog en kvinna i trappuppgången en natt. Han var visserligen maskerad men man kunde ha sett hans rörelsemönster. Kanske drog han ner masken någon gång under tiden han satt och väntade på att hon skulle komma hem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav Alien » 2020-10-10 17:07:26

Kan kameraövervakning användas mot en trakasserande granne? Datainspektionen utreder om det kommunala bostadsföretaget brutit mot lagen.

UNT 9 AUGUSTI 2020 skrev:I flera år har grannar i en stadsdel i Uppsala uppgett att de trakasseras av en hyresgäst. Enligt kommunägda Uppsalahem ska hyresgästen bland annat ha sparkat på dörrar, limmat igen dörrlås och stulit post.

Varken samtal eller ökad personalnärvaro gav resultat. I februari satte Uppsalahem därför upp en bevakningskamera som filmade hyresgästens ytterdörr samt dörren till en granne som ska ha utsatts för trakasserier.

Då upphörde bråken och i maj togs kameran ner.
https://unt.se/artikel/trakasserade-gra ... n/er98m3xj

I det här fallet tycks blotta vetskapen om kamerans existens fått trakasserierna att upphöra. Men den misstänkta hyresgästen förnekade allt och anmälde Uppsalahem till DI.

I handlingarna står att Uppsalahems kamera var igång dygnet runt och att den kunde filma en del av hallen inne i hyresgästens lägenhet när hon öppnade ytterdörren.

Jag tycker det är positivt att Uppsala hem vill hjälpa dem som blivit trakasserade. Men så tänker inte DI.

Ett tidigare avgjort fall.
I den aktuella bostadsrättsföreningen, som ligger i Halmstad, fanns två kameror i trapphus som spelade in bild och ljud dygnet runt. DI menar att föreningen därmed kunde kartlägga de boendes vanor och umgängeskrets.

"Redan det faktum att bevakningen avser de boende och deras hemmiljö innebär därför att det krävs mycket starka skäl för att bevakningen ska vara tillåten", skriver myndigheten i sitt beslut.

En tredje kamera fanns vid fastighetens entré med motiveringen att det förekommit skadegörelse där under två månader 2018. Det är inte tillräckligt starka skäl enligt DI som underkänner alla tre kameror och kräver att föreningen betalar en avgift på 20 000 kronor.

Ack, den integriteten är dyrbar. Och de boende får finna sig i skadegörelsen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flera övervakningskameror!

Inläggav nescio » 2020-10-10 17:14:46

Datainspektionen borde avskaffas.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Flera övervakningskameror!

Inläggav Lynx-66 » 2020-10-10 18:21:58

Serien där de manipulerade övervakningskameror var ganska bra och någorlunda trolig, minns inte titeln, men jag är för fler kameror ändå.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in