Någon annan som har problem med att prata för högt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon annan som har problem med att prata för högt?

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-11-07 10:26:12

När jag blir stressad eller står under press så har jag en tendens att tala högt och argt. Finns det någon annan som upplever detsamma?

Jag tänkte att vi här kanske kan hjälpas åt med att hitta på tekniker för att komma ihåg att tala tystare, kanke har någon redan lyckats arbeta bort det?

Moderator: Ändrade rubriken från "Finns det någon som har problem med att ni pratar för" (högt?), så hela rubriken kom med.
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Finns det någon annan som har problem med att ni pratar för

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-11-07 10:27:25

Oj. Pratar för högt skulle det stå. Rubriken fick inte riktigt plats.
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Finns det någon annan som har problem med att ni pratar för

Inläggav antonius » 2017-11-07 10:39:11

Du är nog inte ensam, jobbar på ett ställe där dom ofta skriker åt varann, ibland brukar jag sätta in öronproppar förebyggande, då vissa personer är på ingående. Så mitt tips är nog att titta på andra som får dåliga meddelanden eller annat som gör en upprörd, titta hur de tar det och då speciellt de som inte låter sig brusa upp och provoceras, försök sedan göra likadant. De brukar ofta byta röstläge och nästan viska, man kan se att de tänker efter bättre i och med det... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Någon annan som har problem med att prata för högt?

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-11-07 15:42:38

antonius skrev:Du är nog inte ensam, jobbar på ett ställe där dom ofta skriker åt varann, ibland brukar jag sätta in öronproppar förebyggande, då vissa personer är på ingående. Så mitt tips är nog att titta på andra som får dåliga meddelanden eller annat som gör en upprörd, titta hur de tar det och då speciellt de som inte låter sig brusa upp och provoceras, försök sedan göra likadant. De brukar ofta byta röstläge och nästan viska, man kan se att de tänker efter bättre i och med det... :-)063


Ja men det är inte så att jag blir arg utan jag pratar högt och vissa tycker att det låter som att jag är arg. Men du kan ha en poäng, efterssom min reflex blir att byta tonläge när jag pratar så borde jag kunna ändra/arbeta in reflexen att viska istället. Då blir det ju också ett byte av tonläge. Kan funka. Återkommer med feedback.
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Någon annan som har problem med att prata för högt?

Inläggav antonius » 2017-11-07 16:04:47

IDUNS MAMMA skrev:
antonius skrev:Du är nog inte ensam, jobbar på ett ställe där dom ofta skriker åt varann, ibland brukar jag sätta in öronproppar förebyggande, då vissa personer är på ingående. Så mitt tips är nog att titta på andra som får dåliga meddelanden eller annat som gör en upprörd, titta hur de tar det och då speciellt de som inte låter sig brusa upp och provoceras, försök sedan göra likadant. De brukar ofta byta röstläge och nästan viska, man kan se att de tänker efter bättre i och med det... :-)063


Ja men det är inte så att jag blir arg utan jag pratar högt och vissa tycker att det låter som att jag är arg. Men du kan ha en poäng, efterssom min reflex blir att byta tonläge när jag pratar så borde jag kunna ändra/arbeta in reflexen att viska istället. Då blir det ju också ett byte av tonläge. Kan funka. Återkommer med feedback.


Faktum är att folk lättare tar in om man gör så än med ett högt tonläge, nackdelen är ju såklart de som hör sämre och missuppfattar av den anledningen... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Någon annan som har problem med att prata för högt?

Inläggav Dreamtrance » 2017-11-07 18:37:29

Sånt kan faktiskt ställa till det. Polisen kan t:ex uppfatta det som att man är aggressiv och hotfull. När man i själva verket är stressad.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in