Krävs remiss av läkare för second opinion?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Krävs remiss av läkare för second opinion?

Inläggav Sarah1 » 2017-11-04 13:38:32

Jag vill göra ha en second opinion av min utredning och undrar nu därför om det måste finnas en remiss skriven av läkare för att få en sådan?

När jag sökte utredningen behövdes bara egenremiss men vad gäller för second opinion?

Då det är långa väntetider i mitt eget landsting, ca 2 år, undrar jag också om det går att nyttja det fria vårdvalet och söka second opinion i annat landsting. Jag har funnit ett företag som har avtal med landsting och således kan ta in patienter inom högkostnadsskyddet men kan jag som utomlänspatient söka second opinion där? Företaget finns alltså i annat landsting än jag själv tillhör.

Enligt företaget själva tar de in patienter från andra landsting på egenremisser men det har då gällt ordinarie utredning, inte second opinion. Men de var själva osäkra på vilka regler som gäller.

Någon som vet?

Tacksam för tips!
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Krävs remiss av läkare för second opinion?

Inläggav Tornet » 2017-11-06 4:30:49

Nja. Själv står jag i kö till annat landsting pga att där jag bor har de gjort allt de kan och att i mitt fall räcker det inte. Stora problem med dagtrötthet. Ganska atypiskt. Därför.

Av en bekant läkare har jag fått reda på att. Man har rätt till sec.op. i annat landsting. (Inom 3 mån). Tror att du kanske först måste begära att få sec.op. av annan doktor före det.

Fråga: (Om jag vill veta detta vill andra säkert också, kl. 01.30 ungefär så jag kanske skummläst lite..).

Vad är syftet med denna sec. op. Är det , 1. Jag fick inte AS diagnos (AS + annan, ex ADHD) men tror det stämmer och att "utredningen var slarvigt gjord" Ja. Det är normalfallet. Min egen var lite ihopslarvad. DVS 1. Fick inte AS men vill ha AS (-diagnos) eller 2. Tvärtom.

Isåfall. Vad är problemet med din utredning. Låter som om typ "frågan är felställd". Jag har svårt att tro att de skulle t.ex. göra om samma utredning någon annan stans utan en mycket bra anledning.
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Återgå till Aspergare och vården



Logga in