Göra samma saker om och om igen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Flinta » 2017-06-12 15:48:24

Trollmor skrev:Jag antar att vi ska vara glada att Arla iaf försöker! :-)Happy


Arla och/eller Hjärnfonden? Något samarbete kanske?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Göra samma saker om och om igen

Inläggav triggerhappyD » 2017-06-12 18:40:02

Kan känna igen mig lite i det där med att äta liknande mat ofta, spela samma typ av spel, kolla favorit serier/filmer flera ggr osv.

Vet inte om det är rätt o kalla det för en "aspie" grej dock, men kanske kan ligga lite i det iaf.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-12 18:53:34

Ja då!

Det var bara det att jag undrade vad de egentligen menade eftersom jag har sett liknande uttryck om aspergers på flera ställen och då också undrat vad de faktiskt menat.

Detta blev bara droppen... (mjölkdroppe? :-)063 )
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav triggerhappyD » 2017-06-12 19:23:05

kiddie skrev:Ja då!

Det var bara det att jag undrade vad de egentligen menade eftersom jag har sett liknande uttryck om aspergers på flera ställen och då också undrat vad de faktiskt menat.

Detta blev bara droppen... (mjölkdroppe? :-)063 )


Hehe, mjölkdroppen :)

Mja kan va svårt o tolka vad dom menar egentligen.

Dom avslutar ju iaf med o säga att det inte är en sjukdom.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-13 22:18:45

Braincandy skrev:Det finns många saker som alla människor gör om och om igen.

Så det känns lite lustigt hur arla förenklar beskrivningen av AS.

"Sov du den här natten också?"

"Ja, hurså?"

"Du har sovit tidigare, att du gjort det igen kan vara ett tecken på att du har aspergers"

:roll:


:lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Kahlokatt » 2017-06-13 22:19:36

De kunde väl skriva att Aspergare i regel inte gör saker spontant? Fast nu kanske de riktar sig till barn och då är "spontant" ett för svårt ord.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Göra samma saker om och om igen

Inläggav kiddie » 2017-06-13 23:54:36

Man kan nog skriva om det till enklare ord. Men jag har iaf fattat att de faktiskt menar att man inte ändrar vanor lätt. Innan tänkte jag att de kanske menar att man upprepar rörelser (stimming) eller radar upp saker för att sedan rada upp dem igen, sådana saker.

Vanor och planering förstår nog barn vad det betyder.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Amalia24 » 2017-11-05 2:48:48

Osäker på vad just de menar, men jag gör ofta samma saker om och om igen. Om jag till exempel gillar en youtube-video så kan jag sitta i flera timmar och kolla på samma sekvens. Jag blir lätt fixerad och kommer in i ett ”flow” där något jag fattat tycke för gör mig väldigt upprymd och får mig att vilja se/läsa/höra det gång på gång. Kan läsa en text jag gillar om och om igen, lyssna på samma låt på repeat, se samma film otaliga gånger etc.
Jag misstänker att det har att göra med Aspergers för jag känner ingen annan som gör det i samma utsträckning som jag.
Amalia24
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2017-11-04

Göra samma saker om och om igen

Inläggav StefanJC » 2017-11-05 13:05:36

Amalia24 skrev:Osäker på vad just de menar, men jag gör ofta samma saker om och om igen. Om jag till exempel gillar en youtube-video så kan jag sitta i flera timmar och kolla på samma sekvens. Jag blir lätt fixerad och kommer in i ett ”flow” där något jag fattat tycke för gör mig väldigt upprymd och får mig att vilja se/läsa/höra det gång på gång. Kan läsa en text jag gillar om och om igen, lyssna på samma låt på repeat, se samma film otaliga gånger etc.
Jag misstänker att det har att göra med Aspergers för jag känner ingen annan som gör det i samma utsträckning som jag.

Jag tycker det är bra exempel, speciellt det där med "flow" också.
Väldigt bra förklarat och jag tror det är så dom menar.

Kan även vara mer subtilt, t ex att man gillar plocka blåbär för
att den uprepande svingen med plockaren kan ge känslan av
"flow". Paula Tilli beskriver det i alla fall så och jag känner igen
mig i det.

Jag gillar och tävlar i bordtennis och min framgång där beror
mycket på att jag älskar att stå och utföra samma slag eller
sving om och om igen tills den blir perfekt och naturlig. Som
en del av mig.

NT tröttnar fort och vill spela set och prata om olika gummin och
"stommar" och märken osv. Men det räknas inte som att dom
vill göra samma sak om och om igen eftersom det är mer normalt
och därför räknas som socialt beteende.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Göra samma saker om och om igen

Inläggav TheWonderer92 » 2017-11-06 1:10:53

Alla människor skulle jag säga fastnar i mönster och rutiner i varierande omfattning. Mest för att människan är lat av naturen och hjärnan gillar invanda enkla "lösningar". Som några redan uttryckt blir upprepande av en viss grej ett slags trygghet - nånting förutsägbart. Där tror jag AS och NT skiljer sig lite. Medan NT mest fastnar i ekorrhjul av gammal vana så kanske fallet för en del aspisar är att man finner trygghet i det invanda. Därför kan en person med AS reagera kraftigare vid förändring eftersom man upplever att tryggheten blir hotad, även om anpassning till det nya kan ske efterhand. Jämfört med en NT som kanske tänker "Åh, spännande med något nytt. Varför har jag inte tänkt i dessa banor förut? Måste testa". Mer open-minded och flexibel. Det här är vad jag tror rent generellt.

Nu utgår jag ifrån NT och AS som har relativt god självkänsla. Med låg självkänsla bär även den mest utpräglade NT-personen en rädsla för det som är främmande och nytt.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Göra samma saker om och om igen

Inläggav StefanJC » 2017-11-06 1:50:34

Jag håller med om det mesta men tror även det där med att testa något nytt
kan gå båda vägar.

Min uppfattning är att aspiesar kommer med nya lösningar och metoder och
att NTs är som bromsklossar och står emot så att bara dom bästa nyheterna
får genomslag. Så är det där jag tränar och jobbar lite på kvällar. Aspiesarna
har många idéer om hur träningen ska utvecklas med nya metoder medan NT
skakar på huvudet.

Nyligen ersattes den gamle chefstränaren(nt) av en aspie och jag är nästan
orolig för hur mycket förändringar det ska bli. Det ska målas om i lugnare
färger och speglar och datorskärmar ska sättas upp. Alla barn ska få egna
datorminnen med filmer dom kan se på skärmarna mm.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Göra samma saker om och om igen

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-06 2:27:10

Dreamtrance skrev:Äter samma mat hela tiden och sådant kanske de menar.


Stämmer detta på er andra, med mat? Själv blir jag nästan deppig av att äta samma mat 2 eller flera dagar i rad! Måste ha variation hela tiden!! Inte bara med mat utan med det mesta. Blir så nedstämd om jag inte får variation!! Tex: när jag gått en och samma väg ett antal ggr börjar jag leta efter alternativa vägar som leder dit jag ska, för jag blir dödsuttråkad av att gå exakt samma väg varje dag... Ett undantag jag kan komma på är dock att jag avskyr när personer byts ut omkring mig.. Tex handläggare, boendestödjare, samtalskontakter... Och tro mig- av någon märklig anledning händer detta mig KONSTANT, att jag inte får behålla dem jag har! Blir trött & less.... :cry:
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Göra samma saker om och om igen

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-06 2:29:50

ankhat skrev:Jag vet inte, kan det vara att många med AS inte tycker att omväxling är positivt i sig, till skillnad från många "vanliga" människor?

Själv är jag inte medveten om att jag skulle göra samma saker om och om igen... men jag har svårt att se varför man skulle behöva gå till ett annat fik eller en annan pub än man brukar, och kan äta rätt enformigt ibland: fastnar för en viss maträtt och trivs med att äta den dag efter dag (fast jag ser till att komplettera så att det inte blir näringsbrist av det hela).

Dessutom handlar mjölkpaketskampanjen om barn (som bekant finns det inga vuxna aspies :P ) - det är ju möjligt att det blir tydligare om de vill upprepa samma aktiviteter (lekar) om och om igen.

---
Edit - Skrev medan Dreamtrance postade, vi tycks tänka i likartade spår här.


Och jag är precis tvärtom som du beskriver! :mrgreen:
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Göra samma saker om och om igen

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-06 2:35:29

kiddie skrev:Låter inte som det heller riktigt.

Men jag anlitade google med lite random fraser. Det verkar som vissa gillar att spela samma spel hela tiden (kanske inte är så konstigt i smartphoneeran, så gör ju andra med), spela samma låt många gånger efter varandra, kolla på samma youtubeklipp flera gånger direkt efter varandra och liknande.

Det verkar bara vara just de sakerna, andra saker har jag inte hittat.

Kan relatera i att fastna i ett spel, annars vet jag inte riktigt. Jag tröttnar rätt fort. Hade en kompis som liten som började om i samma serietidning så fort hon var klar med den. Jag tyckte det var skitkonstigt! ;)


Men det är väl jättevanligt att "fastna" i ett nytt skitskojigt favoritspel, spela en tokbra favvolåt på repeat eller kolla på vissa klipp flera ggr i sträck? Tror inte att just dessa är typiskt AS? :-)063
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Göra samma saker om och om igen

Inläggav QuinnaPåGlid » 2017-11-06 2:46:15

kiddie skrev:Min kompis vill alltid prova ny mat. Finns det en maträtt hon inte testat tar hon den. Så gör inte jag. Jag tar oftast det jag tyckte bäst om även om jag inte har testat allt.


Du "sejfar" väl för att du vet då vad du får och att du blir nöjd? 8) Provar man nåt nytt finns ju risken att man inte tycker om det! När jag var liten beställde jag alltid Calzone på pizzerian, för så sällan som jag åt pizza ute så ville jag va säker på att få n-j-u-t-a!! :-)018 :-)154
QuinnaPåGlid
Inaktiv
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2016-07-26

Göra samma saker om och om igen

Inläggav StefanJC » 2017-11-06 2:48:08

QuinnaPåGlid skrev:
Dreamtrance skrev:Äter samma mat hela tiden och sådant kanske de menar.


Stämmer detta på er andra, med mat? Själv blir jag nästan deppig av att äta samma mat 2 eller flera dagar i rad! Måste ha variation hela tiden!! Inte bara med mat utan med det mesta. Blir så nedstämd om jag inte får variation!! Tex: när jag gått en och samma väg ett antal ggr börjar jag leta efter alternativa vägar som leder dit jag ska, för jag blir dödsuttråkad av att gå exakt samma väg varje dag... Ett undantag jag kan komma på är dock att jag avskyr när personer byts ut omkring mig.. Tex handläggare, boendestödjare, samtalskontakter... Och tro mig- av någon märklig anledning händer detta mig KONSTANT, att jag inte får behålla dem jag har! Blir trött & less.... :cry:


Med mat stämmer båda varianterna på mig. Jag kan äta samma mat
varje dag några månader men sen vill jag ha maximal variation några
månader.

Att gå samma väg varje gång är inget för mig. Dom NT jag går med
blir väldigt obekväma när jag tar med dom på nya vägar.

Att jag fått byta samtalskontakter varje gång har jag skrivit om
i en annan tråd. Tror det beror på att dom inte förstår mig typ.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Göra samma saker om och om igen

Inläggav StefanJC » 2017-11-06 10:44:57

Jag har sovit på saken och tror det är som så att man hittar
det man letar efter. Jag har fått för mig att aspiesar är bra
på att hitta på nya saker och att NT är bromsklossar som
inte förstår vad en dator skulle vara bra till innan det blir
normalt och socialt att ha en.
På grund av det hittar jag miljöer där det förhåller sig så
och blundar för alla situationer där NT tycker något nytt
är kul testa på.
Diagnoskriterierna är nog utvecklade på det sättet att alla
avvikande beteenden är autistiska. Jag har träffat en med
asperger som inte alls tolkar bokstavligt, tvärtom så tolkar
han mer fantasifullt än NT. Och han har lika svårt kommunicera
med NT som alla andra. Brister i ömsesidig kommunikation
och brister i NT-empati kan ha en mängd olika orsaker. Det
enda gemensamma för aspiesar är nog att bristerna inte är
några brister i sig, inga störningar eller skador. Om det finns
såna finns det diagnoser för dessa då dom upptäcks på
röntgenplåtar.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Göra samma saker om och om igen

Inläggav Toblerone » 2017-11-06 11:25:44

kiddie skrev:
Batte skrev:Jaha, har dette med AS å gjøre?


Kollade vad andra aspergare på andra forum gör om och om igen. Och det verkar vara spel, låtar och videor. Ibland filmer. Men inget annat. 8)


Alltså, jag läser ju böcker flera gånger. Men det kan också ha att göra med att jag missar en del (ADHD:n?) och jag tycker att jag får mer ut ur böckerna om jag läser dem flera gånger. Lite så är det dock även för folk utan ADHD, man kan ju inte komma ihåg allt efter en läsning. Sedan är det också en praktiskt anledning - man kan inte köpa nya böcker hela tiden. :wink:

För övrigt kan jag äta samma saker ganska mycket, har en "default-rätt" för hemma-luncher och middags-rätter varieras mer för övriga familjens skull.
kiddie skrev:
Toblerone skrev:Visst, det är ju ganska vanligt att man gör så om man har något inom autism-spektrum. Om man tittar på barn som märks dem med ASD mest för att de lyssnar på samma sagan, vill läsa samma bok om och om igen, eller tittar på en film om och om igen.


Hur märker man skillnad från andra barn? Alla ungar jag träffat har haft en "sjuklig" fixering vid sin snutte, krävt samma saga om och om igen, berättat samma roliga historia en miljon gånger, lyssnat på samma jobbiga barn-CD hela tiden och fått utbrott om man vill byta musik och inte orkar höra Krokodilen i bilen en enda gång till...

Ungar i en viss ålder verkar aspiga av naturen. Det onormala är kanske att det ska gå över när de är en viss ålder. När de börjar skolan brukar den där barnsliga samma-grejen ha slutat.


Det där måste vara en fas. Jo, det är ju så med barn att de vill höra samma saga om och om igen. Barnfilmerna kunde man också nästan utantill så ofta som de tittade på dem. :roll: Det brukar bli bättre när de väl kommer upp i skolåldern.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Göra samma saker om och om igen

Inläggav LordNelson » 2017-11-06 18:54:34

Jag har svårare än andra att sätta mig in i nåt nytt och har heller inte samma intresse av det. Sen gillar jag sånt som är gammalt/invant, typ den gamla muggen jag dricker ur som andra tycker är sunkig. Jag åker aldrig på utlandssemester, blir helt nervös bara av tanken. Om någon följde med skulle det funka och jag kunde åka tillbaks till samma ställe om och om igen. Går aldrig ut på restaurang. Det kan jag fixa men gör ofta bort mig i nya miljöer och situationer.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in