En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan man ha olika grader av asperger?

Inläggav antonius » 2017-09-23 19:10:29

Aspergertänket som sådant vill man nog fasa ut, eftersom det finns så många olika personligheter och man kommer nog i framtiden bara tala om autism i olika nivåer. Egentligen en polemik i tidsandan med allt mindre förståelse för folk som inte är i linje med vad del anser är vedertaget, etc, etc... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan man ha olika grader av asperger?

Inläggav Flinta » 2017-09-23 20:08:50

Jag ställde frågan om det finns olika grader av asperger till Sven-Olof Dahlgren (för något år sedan), känd psykolog som föreläser om t ex autism, och hans svar var "Nej, det är behoven man utreder".
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kan man ha olika grader av asperger?

Inläggav Flinta » 2017-09-23 21:20:01

Numera finns behovet av stöd graderat i DSM-5 när det kommer till den övergripande autismdiagnosen. Det finns tre nivåer:

I behov av stöd
I behov av omfattande stöd
I behov av mycket omfattande stöd

Många av oss här hamnar nog i gruppen "i behov av stöd", för "omfattande stöd" eller "mkt omfattande stöd" krävs nog inte sällan utvecklingsstörning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kan man ha olika grader av asperger?

Inläggav Flinta » 2017-09-23 21:41:46

Här är exempel trådar som kanske kan vara intressanta för dig. "Mild" resp "lätt asperger" tas upp:

en-kritisk-inlaga-om-mild-latt-asperger-t51949.html?hilit=mild asperger

latt-asperger-t19608.html
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kan man ha olika grader av asperger?

Inläggav slackern » 2017-09-23 23:09:49

Flinta skrev:Numera finns behovet av stöd graderat i DSM-5 när det kommer till den övergripande autismdiagnosen. Det finns tre nivåer:

I behov av stöd
I behov av omfattande stöd
I behov av mycket omfattande stöd

Många av oss här hamnar nog i gruppen "i behov av stöd", för "omfattande stöd" eller "mkt omfattande stöd" krävs nog inte sällan utvecklingsstörning.


Jag här diagnostiserad med AS enligt ICD-10 och ASD I behov utav stöd och psykologerna jag har träffat säger att jag har mild asperger, jag tror att dom som har någon form utav LSS boende hamnar högre upp i skalan i och med att dom inte klarar av ett eget boende annars skulle dom inte ha rätt till ett LSS boende.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-31 17:45:34

Varför heter Asperger högfungerande autism? Jag vet en som har AS och hon är verkligen INTE särskilt autistisk, kort stubin har hon dock..
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav Batte » 2017-10-31 18:18:41

ingetbranamn skrev:Varför heter Asperger högfungerande autism? Jag vet en som har AS och hon är verkligen INTE särskilt autistisk, kort stubin har hon dock..
Fordi AS er autisme og alle med AS har autisme.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-31 18:37:09

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Varför heter Asperger högfungerande autism? Jag vet en som har AS och hon är verkligen INTE särskilt autistisk, kort stubin har hon dock..
Fordi AS er autisme og alle med AS har autisme.


Ok, det där sa ju mycket.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav kiddie » 2017-10-31 19:48:29

En gradindelning av behov är väl bra från deras sida så de vet vilka insatser de måste ge. Men det handlar bara om enkelt påvisbara behov. Det skulle vara bättre om man delade in i grad av själva aspergers. Men jag tror det är för svårt helt enkelt.

Tror det väldigt lätt blir att man slänger in de som verkar normalast i grupp 1, sedan spelar det ingen roll om de fungerar på 1-nivå i 8 av 10 situationer och på 3-nivå i 2 situationer. Vet aspergare som funkar bra utåt och är väldigt duktiga i vissa sammanhang men när man verkligen lär känna dem (bättre än utredarna), kan de ha väldigt extrema problem inom vissa områden. Jag tror inte de sitter och grunnar på vilken grupp man ska vara i, den gruppen som blir billigast för dem men som fortfarande funkar hyfsat, så blir det nog.

Men tills det finns bättre mätmetoder och bättre insatser är jag rätt nöjd med 1-3. En liten fundering dock, kommer de flesta hamna i 1 och 3? Vad utmärker en som är i grupp 2 lixom?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav Alien » 2017-11-02 16:08:06

Det fanns ju en indelning i tre grupper förut också:

- Atypisk autism (uppfyllde inte alla kriterier för AS/autism)

- Aspergers syndrom och "högfungerande autism"

- Klassisk autism/Kanners syndrom

Även då kan det ha funnits gränsdragningensproblem. Det går inte att undvika.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav LordNelson » 2017-11-02 18:20:01

kiddie skrev:Tror det väldigt lätt blir att man slänger in de som verkar normalast i grupp 1, sedan spelar det ingen roll om de fungerar på 1-nivå i 8 av 10 situationer och på 3-nivå i 2 situationer.


Känner personer som både har och inte har diagnos som verkar fixa livet ganska bra ändå. Dom är kanske grupp ett då, och när dom stöter på en problematisk situation så verkar dom fixa det trots allt. Dom behöver ingen extra hjälp från något eller någon.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav Flinta » 2017-11-29 15:46:03

ingetbranamn skrev:Jag vet en som har AS och hon är verkligen INTE särskilt autistisk, kort stubin har hon dock..

Mest sannolikt är nog att du inte har insikt i hur hennes autism/AS ger sig till uttryck.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav Toblerone » 2017-12-04 12:43:52

Appollo30 skrev: Och genom att få en diagnos så har åtminstone jag fått et större självinsikt, vilket inneburit att jag bättre förstår mina förutsättningar och begränsningar. Jag skulle exempelvis aldrig gjort vissa tidigare livsval ifall jag hade vetat att jag har asperger. Därför menar jag att idén om att diagnosen inte behövs är totalt felaktig och verklighetsfrånvänd.


Precis! Jag hade nog inte valt att jobba med människor (i den utsträckningen) om jag hade vetat om Aspergern.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

En kritisk inlaga om mild/lätt asperger

Inläggav antonius » 2017-12-04 13:40:44

Jag vet inte om jag hade klarat av att leva, om jag fått reda på skiten i tidig ålder, nu har man kanske mer distans till skeenden och kan säga jaja det finns värre saker och gråtit sig stilla till söms... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in