Har du några favoritförfattare?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du några favoritförfattare?

Inläggav elle » 2015-09-23 20:34:49

Den roligaste boken jag har läst var " Bikupan " av den spanske nobelpristagaren Camilo José Cela. Jag skrattade så att jag grät.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har du några favoritförfattare?

Inläggav alixha » 2015-09-23 23:31:57

slackern skrev:
alixha skrev:Annars gillar jag mest poeter.


Själv har jag skitsvårt för poesi, har svårt med att läsa när det är skrivet i prosa.


Ja visst finns det poeter som skriver som en abstrakt tavla eller som ett dagisbarn men det finns några riktigt bra där ute, eller ja, fanns, dom bra är ju döda :(
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Har du några favoritförfattare?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-23 23:57:31

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Han var psykotisk. Infernokrisen var en klar psykos. Det betyder ju inte att han var galen hela tiden men vid den tiden var han det.

-Bah, hur vet du det?


Det är allmänt känt.

Sett till den kända symptombilden har forskare på området gjort bedömningen att det kan ha rört sig om en paranoid psykos.[16] Denna period, från augusti 1894 till slutet av 1896, har kallats Infernokrisen och gestaltades i de delvis självbiografiska Inferno, som skrevs på franska för en publik som var intresserad av det ockulta och handlar om hans religiösa och psykiska kris i Paris och Österrike, Legender och Till Damaskus.
---
Han fick sina uppenbarelser om helvetet på jorden i Saxen i ravinlandskapet Klamschlucht. Byborna kallade honom för ”ein Spinner”, en knäppgök.
---
Strindberg bodde 1896 på Hotel Orfila, döpt efter kemisten Mathieu Orfila, i Paris och det var här han fick sitt psykosgenombrott, han trodde sig vara förföljd av en konstförfalskarliga och hörde knackningar i väggarna.
---
”Hvad det är vet jag ej! Men att jag är utsatt för något det är visst, ty samma hostningssignaler och knackningar som i Orfila upprepas här. Är det Polacken med sin gasapparat eller är det elektriska ingeniörer med ackumulatorer och reflektorer? … Ser Ni nu att jag icke har mani utan är förföljd …”[3] Polacken var Stanisław Przybyszewski som Strindberg trodde var ute efter hans liv. Strindberg trodde att han var förföljd och att Przybyszewski och hans fru Dagny Juel hade kommit till Paris för att mörda honom
https://sv.wikipedia.org/wiki/August_St ... ernokrisen

Han trodde t o m att han kunde göra guld.

Är du psykolog el psykiater? Så varför skulle du veta mer än andra om Strindbergs hälsotillstånd under infernokrisen?

-Varför skulle du veta mer?

Det här med att göra guld låter knäppt i våra dagar men på den tiden var alkemi i ropet så man måste se det i sin rätta kontext. Att se kontexten är förresten nödvändigt om man ska analysera författare från så långt tillbaka som 1880- och 90-talen.
Ockultism var också en modefluga vid den tiden.
I flera europeiska länder höll borgerskapen på med runda bordet-seanser, det fanns andeskådarmedium, tarotkort och ouijabräden.

Strindberg intresserade sig även för naturvetenskap, se Antibarbarus.

Strindbergskännaren Jan Myrdal menar att han alls icke var galen utan att han intresserade sig för sådant som ligger i tiden och jämför med populära nutida vidskepelseformer.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-09-23 23:58:19, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du några favoritförfattare?

Inläggav caracara » 2015-09-24 3:56:33

Man kan ju gissa att hans erfarenhet av psykostillstånd gjorde honom till en mer känslig och också mer gripande författare. Han fick större spännvidd i sin psykologiska insikt o.s.v.. Man kan tänka på Dostojevskijs förmåga att engagera i böcker som Dubbelgångaren, Spelaren, och Brott och straff, då dessa till stor del handlar om tillstånd han själv upplevt intensivt. Märkligt är ju hur han måtte han omvärderat, åtminstone temporärt, sina negativa upplevelser vid de tillfällen han omsatte dem i hetsig prosa.---

Angående Strindberg, så finns det ju en del litteratur om Strindberg som vetenskapsman. Han var tidigt känd som en av få sinologer i Stockholm. Samtidigt så ledde inte hans språkforskningar till ngt. De var helt osystematiska. Han tycks aldrig haft minsta sinne för vetenskaplig metodik, vilket då Goethe på sin tid hade mkt mer. Strindberg grunnade över om det inte var så att månen bara syntes rund för att kikarens lins var rund. Och underbar är ju anteckningen i Ockulta dagboken: efter att han länge studerat och jämfört kaktusen och gurkan,: ”Har kört fast.”…... !!!! :-)Happy
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Har du några favoritförfattare?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-24 4:45:55

Hur kommer man se på dagens populära vidskepelseformer?

Positivt tänkande.
Självkänsla.
LCHF.
Mindfulness.
Kvantfysik.

Kommer man se utövarna som skvatt galna om hundra år?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du några favoritförfattare?

Inläggav caracara » 2015-09-24 8:31:21

KrigarSjäl skrev:Hur kommer man se på dagens populära vidskepelseformer?

Positivt tänkande.
Självkänsla.
LCHF.
Mindfulness.
Kvantfysik.

Kommer man se utövarna som skvatt galna om hundra år?


Kan ju bli en egen tråd kanske?
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Har du några favoritförfattare?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-24 8:35:57

-Jovisst, men inte av OT-skäl.

Jag vill balansera det här med Strindbergs försök att göra guld och hans påstådda galenskap.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du några favoritförfattare?

Inläggav caracara » 2015-09-24 12:21:18

KrigarSjäl skrev:-Jovisst, men inte av OT-skäl.

Jag vill balansera det här med Strindbergs försök att göra guld och hans påstådda galenskap.



Jag förstår! Ja, min (!) uppfattning om Strindberg är ju - troligen likt din - att han, sedd en gros, var en enastående kreativ och klok människa med stor värme. Och om han då tidvis hade paranoia eller så påverkar inte hur mkt jag uppskattar honom. En verklig gigant. Sån prosa! Sånt flyt! Man ryser.....
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Har du några favoritförfattare?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-24 12:30:28

Ja verkligen, karln är en veritabel vulkan...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du några favoritförfattare?

Inläggav caracara » 2015-09-24 12:35:26

KrigarSjäl skrev:Ja verkligen, karln är en veritabel vulkan...


Avgjort. Och den största vi haft i Sverige!
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Har du några favoritförfattare?

Inläggav caracara » 2015-09-24 12:41:25

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:-Bah, hur vet du det?


Det är allmänt känt.

Sett till den kända symptombilden har forskare på området gjort bedömningen att det kan ha rört sig om en paranoid psykos.[16] Denna period, från augusti 1894 till slutet av 1896, har kallats Infernokrisen och gestaltades i de delvis självbiografiska Inferno, som skrevs på franska för en publik som var intresserad av det ockulta och handlar om hans religiösa och psykiska kris i Paris och Österrike, Legender och Till Damaskus.
---
Han fick sina uppenbarelser om helvetet på jorden i Saxen i ravinlandskapet Klamschlucht. Byborna kallade honom för ”ein Spinner”, en knäppgök.
---
Strindberg bodde 1896 på Hotel Orfila, döpt efter kemisten Mathieu Orfila, i Paris och det var här han fick sitt psykosgenombrott, han trodde sig vara förföljd av en konstförfalskarliga och hörde knackningar i väggarna.
---
”Hvad det är vet jag ej! Men att jag är utsatt för något det är visst, ty samma hostningssignaler och knackningar som i Orfila upprepas här. Är det Polacken med sin gasapparat eller är det elektriska ingeniörer med ackumulatorer och reflektorer? … Ser Ni nu att jag icke har mani utan är förföljd …”[3] Polacken var Stanisław Przybyszewski som Strindberg trodde var ute efter hans liv. Strindberg trodde att han var förföljd och att Przybyszewski och hans fru Dagny Juel hade kommit till Paris för att mörda honom
https://sv.wikipedia.org/wiki/August_St ... ernokrisen

Han trodde t o m att han kunde göra guld.

Är du psykolog el psykiater? Så varför skulle du veta mer än andra om Strindbergs hälsotillstånd under infernokrisen?

-Varför skulle du veta mer?

Det här med att göra guld låter knäppt i våra dagar men på den tiden var alkemi i ropet så man måste se det i sin rätta kontext. Att se kontexten är förresten nödvändigt om man ska analysera författare från så långt tillbaka som 1880- och 90-talen.
Ockultism var också en modefluga vid den tiden.
I flera europeiska länder höll borgerskapen på med runda bordet-seanser, det fanns andeskådarmedium, tarotkort och ouijabräden.

Strindberg intresserade sig även för naturvetenskap, se Antibarbarus.

Strindbergskännaren Jan Myrdal menar att han alls icke var galen utan att han intresserade sig för sådant som ligger i tiden och jämför med populära nutida vidskepelseformer.


Jan Myrdal är ju själv en utmärkt !!!! , kraftfull prosaförfattare ( t.ex. Tolv på det trettonde ), även om hans åsikter i politik inte är nåra jag delar. Har du läst Myrdals självbiografiska bok ( eller böcker)?
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Har du några favoritförfattare?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-09-24 12:46:54

Ja, har läst hans barndomssvit samt hans bok om Strindberg...och några till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Har du några favoritförfattare?

Inläggav caracara » 2015-09-24 13:06:56

KrigarSjäl skrev:Ja, har läst hans barndomssvit samt hans bok om Strindberg...och några till.


Den om Strindberg kommer jag inte ihåg att jag läst. Nääää, kanske. Ja hur som helst går han ju ypperligt att läsa. Jag har några av hans Skriftställning, och boken Samtida.
Jag är väldigt förtjust i Strindbergs enaktare, men också breven. Ja jag är nog en Strindberg-fan. Jag kommer ihåg att jag vildsint försvarade Strindberg i en diskussion med en Hjalmar Bergman-fan, med det vansinnigt subjektiva argumentet att "Strindberg har väl mer hjärta än Bergman!" . Ändå går det ju an att läsa Hjalmar Bergman också. Där tycker jag mest om Loewenhistorier. Och Markurells. ( För att nu helt flippa ur och avvika från äm,net ... ). Fast en like i intensitet är Almqvist i Amorina ( åtminstone första hälften av denna bok ) .... --- Om man ser till svenska prosaister, så brukar jag läsa om varje år Piratens Historier från Färs. En d-a bok! Där har han presterat en miljöbeskrivning som är jämförbar med Strindbergs i Hemsöborna och Röda rummet. Piratens bok gör mig sanslöst seriöst lycklig. :)
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Har du några favoritförfattare?

Inläggav Alien » 2015-09-24 19:24:21

Kahlokatt skrev:Böcker som second hand-kedjorna INTE vill få in (ifall ni känner för att skänka):
Lexikon. Visst finns det folk som köper t.ex. Nordisk Familjebok för att de ser snygga ut i hyllan, men SNÄLLA, bespara oss Bra Böckers lexikon o. dyl.! Vi praktikanter och volontärer blir tokiga av alla lexikon som dyker upp! Fogtdals matlexikon hatar vi också. :evil:
Böcker som inte har kvar skyddsomslaget. Ser inte attraktiva ut för kunden.
Billiga gamla 50-talsböcker
Gamla deckare (typ Ed McBain, Alistair Maclean, Frederick Forsyth)
Böcker från Svalans bokklubb
Gamla böcker som kom med Bra Böckers bokpaket när man prenumererade på Bra Böckers lexikon (t.ex. Eino Hanski och Isaac Bashevis Singer). Kommer in drösvis.
Kioskböcker (utom möjligen Harlequin Historisk)
Tantsnusk, typ Nora Roberts, Sidney Sheldon och Jean M. Auel
Virginia Andrews
Stephen King och Dean R. Koontz
Jan Guillou, i synnerhet Arn-sviten
Svenska deckare
Biblar, psalmböcker, "Lilla boken om kristen tro"
Tao enligt Puh
Presentböcker, typ "En dålig dag" och "Gamla tanter lägger inte ägg"
Nyare Wahlströmsböcker (de gamla klassiska säljer en del)
Trasiga böcker, fläckiga böcker, mögliga böcker och böcker som stinker kattpiss
Pekböcker med bitmärken
Och den där j-a ALKEMISTEN

Ovan sagda kategorier blir returpapper.
Tack på förhand! :-)Happy


Du vet förstås vad du talar om. Men jag fattar inte vilka böcker ni öht vill ha. Helt nya böcker el vad? Och vad är det för folk som köper? Sådana som vill ha det senaste men inte betala fullt pris? Eller enbart gamla klassiker?

Av dessa skulle jag gärna köpa (och har också köpt sådant):
Gamla deckare, ju äldre dess bättre (gärna Ed McBain)
Gamla 50-talsböcker
Svalans böcker (förstår att bokklubbsböcker finns det för mycket av, men det är väl författaren/boken som är det viktiga?)
Stephen King (är han totalt omodern, han lever ju fortfarande och har väl inte slutat skriva)?
Isaac Bashevis Singer (nobelpristagare)

Alltså 10-20 år efter att böckerna är jättepopulära vill ingen ha dem. Som Arnböckerna.

Och böckerna ser snyggare ut i bokhyllan ut skyddsomslag, tycker jag. Skyddsomslagen är bra för att läsa om författaren och bokens handling när man köper boken, men känner man till och gillar författaren/boken struntar man i det.

Nå, nu vet jag iaf. Mina gamla vänner (utan skyddsomslag dessutom) blir bara returpapper (om de inte rent av bränns upp). Jag ska bespara secondhandbutikerna dem. De får förstöras efter min död.

I framtiden behövs förresten inga böcker, man kan läsa dem i en läsplatta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har du några favoritförfattare?

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-04 9:29:11

Patricia Cornwell, Staffan Westerlund, Leif Davidsen och Jussi Adler-Olsen.
Sedan finns det många fler.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Har du några favoritförfattare?

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-06 21:20:51

Alien skrev:
Kahlokatt skrev:Böcker som second hand-kedjorna INTE vill få in (ifall ni känner för att skänka):
Lexikon. Visst finns det folk som köper t.ex. Nordisk Familjebok för att de ser snygga ut i hyllan, men SNÄLLA, bespara oss Bra Böckers lexikon o. dyl.! Vi praktikanter och volontärer blir tokiga av alla lexikon som dyker upp! Fogtdals matlexikon hatar vi också. :evil:
Böcker som inte har kvar skyddsomslaget. Ser inte attraktiva ut för kunden.
Billiga gamla 50-talsböcker
Gamla deckare (typ Ed McBain, Alistair Maclean, Frederick Forsyth)
Böcker från Svalans bokklubb
Gamla böcker som kom med Bra Böckers bokpaket när man prenumererade på Bra Böckers lexikon (t.ex. Eino Hanski och Isaac Bashevis Singer). Kommer in drösvis.
Kioskböcker (utom möjligen Harlequin Historisk)
Tantsnusk, typ Nora Roberts, Sidney Sheldon och Jean M. Auel
Virginia Andrews
Stephen King och Dean R. Koontz
Jan Guillou, i synnerhet Arn-sviten
Svenska deckare
Biblar, psalmböcker, "Lilla boken om kristen tro"
Tao enligt Puh
Presentböcker, typ "En dålig dag" och "Gamla tanter lägger inte ägg"
Nyare Wahlströmsböcker (de gamla klassiska säljer en del)
Trasiga böcker, fläckiga böcker, mögliga böcker och böcker som stinker kattpiss
Pekböcker med bitmärken
Och den där j-a ALKEMISTEN

Ovan sagda kategorier blir returpapper.
Tack på förhand! :-)Happy


Du vet förstås vad du talar om. Men jag fattar inte vilka böcker ni öht vill ha. Helt nya böcker el vad? Och vad är det för folk som köper? Sådana som vill ha det senaste men inte betala fullt pris? Eller enbart gamla klassiker?

Av dessa skulle jag gärna köpa (och har också köpt sådant):
Gamla deckare, ju äldre dess bättre (gärna Ed McBain)
Gamla 50-talsböcker
Svalans böcker (förstår att bokklubbsböcker finns det för mycket av, men det är väl författaren/boken som är det viktiga?)
Stephen King (är han totalt omodern, han lever ju fortfarande och har väl inte slutat skriva)?
Isaac Bashevis Singer (nobelpristagare)

Alltså 10-20 år efter att böckerna är jättepopulära vill ingen ha dem. Som Arnböckerna.

Och böckerna ser snyggare ut i bokhyllan ut skyddsomslag, tycker jag. Skyddsomslagen är bra för att läsa om författaren och bokens handling när man köper boken, men känner man till och gillar författaren/boken struntar man i det.

Nå, nu vet jag iaf. Mina gamla vänner (utan skyddsomslag dessutom) blir bara returpapper (om de inte rent av bränns upp). Jag ska bespara secondhandbutikerna dem. De får förstöras efter min död.

I framtiden behövs förresten inga böcker, man kan läsa dem i en läsplatta.


Men JÄKLAR vad sur du blev!
Jag rår väl inte för vad som säljer och inte säljer? :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har du några favoritförfattare?

Inläggav Kahlokatt » 2015-10-06 21:31:20

F.ö. ställer vi ut Nora Roberts, Sidney Sheldon, Jean M. Auel, Virginia Andrews, Stephen King, Dean R. Koontz, Jan Guillou, svenska deckare, Tao enlight Puh, vissa presentböcker och Coelhos Alkemisten, de slängs inte. Grejen är bara att vi få in så OTROLIGT MÅNGA.

Vad folk gärna får komma in med:
Populära barnböcker, gärna äldre utgåvor av verk av t.ex. Astrid Lindren, Elsa Beskow, Gösta Knutsson, etc.
Fina gamla klassiker
Ungdomslitteratur (förutom nyare sliskiga tjejböcker av typen "åh jag är så kär i den snygga killen på high school!")
Fina konst- och fotoböcker
Böcker som signerats
Fin och hel studentlitteratur (inget med en massa understrykningar)
Gamla sällsynta Wahlströmsböcker
Fina "blädderverk" (coffee table-böcker)
Pocketböcker som inte har bruten rygg
Poesi och prosa
Memoarer/biografier
God facklitteratur (gärna historia)
Retro-böcker, t.ex. gamla kokböcker eller prudentliga böcker om hygien och uppfostran (dock ingen rashygien eller annat kusligt!)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Har du några favoritförfattare?

Inläggav River » 2015-10-06 21:31:53

Alien skrev:Gamla deckare, ju äldre dess bättre (gärna Ed McBain)

Nå, det er jo ikke så gammelt da. Jeg har deckare fra før 1. verdenskrig, og før Boerkrigen også. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Har du några favoritförfattare?

Inläggav elle » 2017-10-11 22:16:48

Jag håller mig till klassiker:

Isaac Singer
Kafka
Jules Verne
Anton Tjechov
Söderberg
Victoria Benedictsson
Lagerkvist
P.G.Evander
Ibsen
Strindberg
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har du några favoritförfattare?

Inläggav Alien » 2017-10-12 0:03:54

Kahlokatt skrev:Men JÄKLAR vad sur du blev!
Jag rår väl inte för vad som säljer och inte säljer? :(


Nej, jag har väl aldrig påstått att du rår för det? Jag bara drog mina slutsatser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har du några favoritförfattare?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 14:01:34

kiddie skrev:Jag har nog inga favoritförfattare. Har nog mer favoritromaner. Jag är rätt tråkig på det sättet. Fast jag har lite svårt för att komma ihåg och önskar jag fört register över det som varit bra. :-)063


Har också favoritböcker. Jane Eyre t ex.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Har du några favoritförfattare?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-31 8:42:22

Gillar Selma Lagerlöf, även om jag inte läst allt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Har du några favoritförfattare?

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-31 23:18:23

Niklas Zetterling.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Har du några favoritförfattare?

Inläggav hassanisaba » 2017-11-01 15:22:16

Isaac Asimov
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in