Ensamma jobb

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-10-27 15:40:06

Jag undrar vad för jobb som vi med en autismdiagnos kan göra? Fick min diagnos 2013 och har varit runt på några olika arbetsplatser men inte hittat rätt.

Har provat:
*djurpark (NEJ, det är massa folk där)
*arkiv (det är förvånansvärt mycket människor som vill kolla på materialet i ett arkiv)
*djurskötare i häststall (för mycket folk)

Jag undrar hur man tar reda på om ett jobb är ensamt. I alla annonser står det ju att man ska jobba i grupp osv.

Jag ska få en lönebidragstjänst på något ensamt jobb så att jag faktiskt kan jobba. Försäkringskassan vill inte låta mig få aktivitetsersättning/förtidspensionering eftersom jag gör ett utmärkt jobb om jag är själv. Problemet är att jag inte hittar något jobb där jag kan vara själv. Snälla hjälp mig med förslag, arbetsförmedlingen är inte till någon hjälp och jag är desperat efter ideer.



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Hadraniel » 2017-10-27 18:50:42

Jag skulle också vilja ha ett jobb där man inte träffar på så mycket människor och särskilt då inte många personer samtidigt. Det vanligaste förslaget brukar väl vara att jobba med något inom programmering eller dylikt, men då krävs det nog att man har ett intresse av just detta vilket i alla fall jag saknar.

Annars tror jag faktiskt att flera jobb där man jobbar med att hjälpa människor innebär mindre kontakt med människor hur konstigt det än kan låta. I alla fall finns det troligen flera jobb där man slipper träffa människor i stora grupper lika ofta då man slipper vara i något stort arbetslag och dylikt. Några exempel här vore terapeut (med inriktning på individuell terapi såklart), personlig assistent åt någon som är väldigt osocial och mest befinner sig hemma, psykolog och en hel del andra liknande yrken. Då handlar det ju mest om att träffa en person åt gången i lugna miljöer och eventuellt dokumentera lite grann, vilket i alla fall för min del är betydligt bättre än ytligt kallprat med massa kollegor som enligt egen erfarenhet är betydligt vanligare på jobb som inte handlar om att hjälpa andra människor. Jag känner dessutom att det är lättare med sociala kontakter som har ett tydligt syfte än att bara vara allmänt social.

Ett annat jobb som jag själv har övervägt är som städare om man nu lyckas hitta någonstans där man städar efter att alla andra har gått hem. Vore nog rätt skönt att gå runt och städa i lugn och ro samtidigt som man lyssnar på en ljudbok eller liknande.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Ensamma jobb

Inläggav Huggorm » 2017-10-27 19:39:24

Köp en vaskpanna och ge dig ut i skogen och vaska guld. Eller börja plocka bär eller svamp, nu är säsongen visserligen över men det går att tjäna pengar för den som är beredd att jobba.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ensamma jobb

Inläggav Parvlon » 2017-10-27 19:44:35

effektist bör vara att ta kontakt med arbetsgivarna personligen. nämn att du har vissa speciella krav och förklara dig kort och koncist. svarar de så är de intresserade.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Ensamma jobb

Inläggav geocache » 2017-10-27 22:19:40

Det kan ju låta som ett väldigt "tråkigt" jobb, men det allra bästa jobb jag haft hade jag då jag jobbade halvtid som lokalvårdare på ett mindre företag, just genom att jag då "fick gå för mig själv" väldigt mycket. Ibland stannade jag till och pratade med jobbarkompisarna på de olika avdelningarna, men ville jag någon dag inte komma fram och prata så var det ingen som tyckte något om det.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Ensamma jobb

Inläggav Richard » 2017-10-28 15:10:04

Jag har utbildat mig till väktare, men inte jobbat som det. Det var för jag ville köra o traska runt ensam i industriområdena o kolla så att allt är låst o larmat, att kaffekokaren är avstängd o liknande. Visst, det skulle ju kunna inträffa att man tar tjuvar, vandaler eller annat kriminellt o man har en batong o handfängsel, men det har man ju fått lära sig hur man ska handla då.

Annars jobbade jag 4 år på en industri. Första 1,5 åren var väldigt ensamma, man kunde stå 8 timmar vid en hydraulpress o stoppa in o plocka ut en plåtbit. Visst, har man medarbetare runt omkring sig. Men man har hörlurar med radio i. Men sen valde jag att utbilda mig till att ställa om maskinerna, bli internutbildare, o som gruppchef. Då var det inte så ensamt, men inte längre så monotont jobb.

Sen har jag haft praktik i en färgaffär, men det var inget ensamt jobb. Kunder o grejer... Var där i runt 9 månader, sen fick jag en psykos o kom aldrig tillbaka.

Men lite OT, min tjej håller på att utbilda sig till väktare också. Så hade de någon form av brandutbildning, o handledaren tog ett exempel... -I Ängelholm finns det en kille, Richard heter han. Han hade pillat ut en massa radioaktivt ämne ur brandvarnare, o försökt bygga någon form av kärnreaktor. Hon skämdes lite men berättade sen. Så kom deras ordinarie väktarutbildare o la handen framför henne o sa: -Hugg mig i handen med pennan, hon höjde armen med pennan o sa: -Är du säker? O han sa: -Nä, men man vet ju aldrig med dig, som har en pojkvän som bygger kärnkraftverk hemma!

EDIT: Kan tillägga att jag är sjukpensionär nu. Jag får ofta långa perioder av depressioner, sömnlöshet o ibland psykotiska tillstånd. Äter all möjlig medicin mot det så gott det går. Men så länge jag inte har suicidtankar, självskadebeteende eller kraftig ångest, så säger jag att det är ok. Går på daglig verksamhet, för jag tycker att jag måste komma ut o träffa lite folk o vara social.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ensamma jobb

Inläggav LordNelson » 2017-10-28 17:26:59

Jag har haft olika chaufförsjobb och på ett träffade man ibland inte någon på flera dagar. Nu förstår jag varför det inte vart nåt problem för mig medans andra verkade tycka det var trist.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ensamma jobb

Inläggav Richard » 2017-10-28 18:13:06

LordNelson skrev:Jag har haft olika chaufförsjobb och på ett träffade man ibland inte någon på flera dagar. Nu förstår jag varför det inte vart nåt problem för mig medans andra verkade tycka det var trist.

Ja, just det!

Köra lastbil långa sträckor är ju ganska ensamt. Men jag tror inte jag skulle klara hälsokraven för ett C/CE-körkort. Men kanske budbil? Jag har vanligt B-körkort o har pratat med läkaren om det, han säger att jag får ha kvar det. Men läkare har anmälningsplikt till, jag tror Transportstyrelsen om denne tycker att det är olämpligt att man kör bil, p.g.a. sjukdom eller medicinering. Jag kör nästan aldrig bil, men förra helgen var jag tvungen att köra fram o tillbaka, 2 ggr till Tomelilla. Det gick helt utan incidenter, jag är koncentrerad på körningen, jag håller hastigheten o allt sånt.

En av mina barndomspolare är lastbilschaufför. Har följt med honom ett par ggr när han körde till Norge.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ensamma jobb

Inläggav BellaBelle » 2017-10-29 16:11:08

Skulle ju vara ett jobb där du fick ha ett eget arbetsrum?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ensamma jobb

Inläggav rapchic » 2017-10-29 18:33:41

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men egen företagare med tex webbshop? Jag känner mig för ensam just nu till och med :D

Men att driva eget företag är inte något för alla och du är ju helt beroende av att dra in pengarna själv, lönen kommer ju in automatiskt varje månad. Dessutom så måste du förmodligen lägga in en hel del egna pengar och dessutom jobba gratis ett tag innan företaget tar fart.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Ensamma jobb

Inläggav BellaBelle » 2017-10-31 7:15:26

Richard skrev:Jag har utbildat mig till väktare, men inte jobbat som det. Det var för jag ville köra o traska runt ensam i industriområdena o kolla så att allt är låst o larmat, att kaffekokaren är avstängd o liknande. Visst, det skulle ju kunna inträffa att man tar tjuvar, vandaler eller annat kriminellt o man har en batong o handfängsel, men det har man ju fått lära sig hur man ska handla då.

Annars jobbade jag 4 år på en industri. Första 1,5 åren var väldigt ensamma, man kunde stå 8 timmar vid en hydraulpress o stoppa in o plocka ut en plåtbit. Visst, har man medarbetare runt omkring sig. Men man har hörlurar med radio i. Men sen valde jag att utbilda mig till att ställa om maskinerna, bli internutbildare, o som gruppchef. Då var det inte så ensamt, men inte längre så monotont jobb.

Sen har jag haft praktik i en färgaffär, men det var inget ensamt jobb. Kunder o grejer... Var där i runt 9 månader, sen fick jag en psykos o kom aldrig tillbaka.

Men lite OT, min tjej håller på att utbilda sig till väktare också. Så hade de någon form av brandutbildning, o handledaren tog ett exempel... -I Ängelholm finns det en kille, Richard heter han. Han hade pillat ut en massa radioaktivt ämne ur brandvarnare, o försökt bygga någon form av kärnreaktor. Hon skämdes lite men berättade sen. Så kom deras ordinarie väktarutbildare o la handen framför henne o sa: -Hugg mig i handen med pennan, hon höjde armen med pennan o sa: -Är du säker? O han sa: -Nä, men man vet ju aldrig med dig, som har en pojkvän som bygger kärnkraftverk hemma!

EDIT: Kan tillägga att jag är sjukpensionär nu. Jag får ofta långa perioder av depressioner, sömnlöshet o ibland psykotiska tillstånd. Äter all möjlig medicin mot det så gott det går. Men så länge jag inte har suicidtankar, självskadebeteende eller kraftig ångest, så säger jag att det är ok. Går på daglig verksamhet, för jag tycker att jag måste komma ut o träffa lite folk o vara social.


Jag har också sömnproblem. Hur funkar det med daglig verksamhet när du har svårt sova? Går du dit ändå eller hoppar du över när du inte sovit (bra)?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Ensamma jobb

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-10-31 12:52:38

Ulfur skrev:Jag undrar vad för jobb som vi med en autismdiagnos kan göra? Fick min diagnos 2013 och har varit runt på några olika arbetsplatser men inte hittat rätt.

Har provat:
*djurpark (NEJ, det är massa folk där)
*arkiv (det är förvånansvärt mycket människor som vill kolla på materialet i ett arkiv)
*djurskötare i häststall (för mycket folk)

Jag undrar hur man tar reda på om ett jobb är ensamt. I alla annonser står det ju att man ska jobba i grupp osv.

Jag ska få en lönebidragstjänst på något ensamt jobb så att jag faktiskt kan jobba. Försäkringskassan vill inte låta mig få aktivitetsersättning/förtidspensionering eftersom jag gör ett utmärkt jobb om jag är själv. Problemet är att jag inte hittar något jobb där jag kan vara själv. Snälla hjälp mig med förslag, arbetsförmedlingen är inte till någon hjälp och jag är desperat efter ideer.


Biodlare är ett ensamjobb. Hade det varit något för dig?
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Ensamma jobb

Inläggav matgar » 2017-11-01 13:13:02

Så nått jobb du kan göra hemifrån kanske skulle passa?
Har du någon utbildning/kunskaper?

Korrekturläsare?
Data entry?

Micro jobs?
Vet inte om det finns någon svensk motsvarighet, men här finns några exempel.
https://www.thespruce.com/where-to-find ... bs-3542267

Hittade http://www.domytask.se/, du kanske kan hitta nått där.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 13:54:57

Hadraniel skrev:Jag skulle också vilja ha ett jobb där man inte träffar på så mycket människor och särskilt då inte många personer samtidigt. Det vanligaste förslaget brukar väl vara att jobba med något inom programmering eller dylikt, men då krävs det nog att man har ett intresse av just detta vilket i alla fall jag saknar.

Annars tror jag faktiskt att flera jobb där man jobbar med att hjälpa människor innebär mindre kontakt med människor hur konstigt det än kan låta. I alla fall finns det troligen flera jobb där man slipper träffa människor i stora grupper lika ofta då man slipper vara i något stort arbetslag och dylikt. Några exempel här vore terapeut (med inriktning på individuell terapi såklart), personlig assistent åt någon som är väldigt osocial och mest befinner sig hemma, psykolog och en hel del andra liknande yrken. Då handlar det ju mest om att träffa en person åt gången i lugna miljöer och eventuellt dokumentera lite grann, vilket i alla fall för min del är betydligt bättre än ytligt kallprat med massa kollegor som enligt egen erfarenhet är betydligt vanligare på jobb som inte handlar om att hjälpa andra människor. Jag känner dessutom att det är lättare med sociala kontakter som har ett tydligt syfte än att bara vara allmänt social.

Ett annat jobb som jag själv har övervägt är som städare om man nu lyckas hitta någonstans där man städar efter att alla andra har gått hem. Vore nog rätt skönt att gå runt och städa i lugn och ro samtidigt som man lyssnar på en ljudbok eller liknande.


Tyvärr får jag panik av att jobba ihop med någon så jag kan inte bli personlig assistent eller något i den stilen. Även om det bara är några få personer runt mig, även om de inte pratar med mig blir jag helt knäpp efter några dagar :(

Men städare vore något! Om man får städa tidig morgon/sen kväll. Älskar att städa :)
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 13:56:12

Huggorm skrev:Köp en vaskpanna och ge dig ut i skogen och vaska guld. Eller börja plocka bär eller svamp, nu är säsongen visserligen över men det går att tjäna pengar för den som är beredd att jobba.


Jag har en vaskpanna så det är ju bara att prova :) Har plockat massa svamp och sålt på mammas jobb. Eller, ja, det var hon som sålde den för jag vågade inte följa med.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 13:57:23

Parvlon skrev:effektist bör vara att ta kontakt med arbetsgivarna personligen. nämn att du har vissa speciella krav och förklara dig kort och koncist. svarar de så är de intresserade.


Ja, så är det säkert. Jag får nog be om hjälp på arbetsförmedlingen med det för jag är så himla rädd för folk. Men jag kanske kan mejla, det är inte så otäckt.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 13:58:18

geocache skrev:Det kan ju låta som ett väldigt "tråkigt" jobb, men det allra bästa jobb jag haft hade jag då jag jobbade halvtid som lokalvårdare på ett mindre företag, just genom att jag då "fick gå för mig själv" väldigt mycket. Ibland stannade jag till och pratade med jobbarkompisarna på de olika avdelningarna, men ville jag någon dag inte komma fram och prata så var det ingen som tyckte något om det.


Ja, lokalvårdare verkar vara ett jobb jag kan bli bra på och som säkert går att anpassa så jag inte ser så mycket människor.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 14:00:16

Richard skrev:Jag har utbildat mig till väktare, men inte jobbat som det. Det var för jag ville köra o traska runt ensam i industriområdena o kolla så att allt är låst o larmat, att kaffekokaren är avstängd o liknande. Visst, det skulle ju kunna inträffa att man tar tjuvar, vandaler eller annat kriminellt o man har en batong o handfängsel, men det har man ju fått lära sig hur man ska handla då.

Annars jobbade jag 4 år på en industri. Första 1,5 åren var väldigt ensamma, man kunde stå 8 timmar vid en hydraulpress o stoppa in o plocka ut en plåtbit. Visst, har man medarbetare runt omkring sig. Men man har hörlurar med radio i. Men sen valde jag att utbilda mig till att ställa om maskinerna, bli internutbildare, o som gruppchef. Då var det inte så ensamt, men inte längre så monotont jobb.

Sen har jag haft praktik i en färgaffär, men det var inget ensamt jobb. Kunder o grejer... Var där i runt 9 månader, sen fick jag en psykos o kom aldrig tillbaka.

Men lite OT, min tjej håller på att utbilda sig till väktare också. Så hade de någon form av brandutbildning, o handledaren tog ett exempel... -I Ängelholm finns det en kille, Richard heter han. Han hade pillat ut en massa radioaktivt ämne ur brandvarnare, o försökt bygga någon form av kärnreaktor. Hon skämdes lite men berättade sen. Så kom deras ordinarie väktarutbildare o la handen framför henne o sa: -Hugg mig i handen med pennan, hon höjde armen med pennan o sa: -Är du säker? O han sa: -Nä, men man vet ju aldrig med dig, som har en pojkvän som bygger kärnkraftverk hemma!

EDIT: Kan tillägga att jag är sjukpensionär nu. Jag får ofta långa perioder av depressioner, sömnlöshet o ibland psykotiska tillstånd. Äter all möjlig medicin mot det så gott det går. Men så länge jag inte har suicidtankar, självskadebeteende eller kraftig ångest, så säger jag att det är ok. Går på daglig verksamhet, för jag tycker att jag måste komma ut o träffa lite folk o vara social.


Tror inte väktare är något för mig för jag är jättemörkrädd och om det faktiskt dök upp någon skurk kan jag ju inte gärna säga att jag har autism så de får faktiskt dra för jag orkar inte med folk på min arbetsplats, haha.

Men industri skulle nog vara något för mig, jag gillar enformiga uppgifter och kan göra samma sak i flera timmar, speciellt om man får pengar för det.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav slackern » 2017-11-02 14:01:48

Bonde känns ju rätt ensamt att plöja en åker med en traktor.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 14:02:50

LordNelson skrev:Jag har haft olika chaufförsjobb och på ett träffade man ibland inte någon på flera dagar. Nu förstår jag varför det inte vart nåt problem för mig medans andra verkade tycka det var trist.


Har funderat på chaufför, men jag blir så himla lätt stressad av att köra bil så jag vågar knappt tänka på att köra lastbil. Men det skulle vara gött att bara sitta och köra i flera timmar och lyssna på radio i lugn och ro.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 14:04:02

rapchic skrev:Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men egen företagare med tex webbshop? Jag känner mig för ensam just nu till och med :D

Men att driva eget företag är inte något för alla och du är ju helt beroende av att dra in pengarna själv, lönen kommer ju in automatiskt varje månad. Dessutom så måste du förmodligen lägga in en hel del egna pengar och dessutom jobba gratis ett tag innan företaget tar fart.


Det blir nog för mycket ansvar skulle jag tro, men det skulle vara superkul. Gillar hantverk och sådant så det kanske vore något.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 14:05:03

IDUNS MAMMA skrev:
Biodlare är ett ensamjobb. Hade det varit något för dig?


Oj, kan man leva på det? I så fall skulle det vara toppen, jag gillar insekter :)
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav Ulfur » 2017-11-02 14:07:01

slackern skrev:Bonde känns ju rätt ensamt att plöja en åker med en traktor.


Ja det har jag tänkt på med :D Om man vore född på en bondgård så skulle det ha varit idealiskt. Tror inte jag kommer ha ekonomi någonsin att starta upp en bondgård.

Min "hemliga" dröm har varit att bli bonde sedan jag var jätteliten. Så jag har kunskapen att sköta djur och åkrar till exempel.
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Ensamma jobb

Inläggav rapchic » 2017-11-02 14:31:59

Ulfur skrev:
rapchic skrev:Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men egen företagare med tex webbshop? Jag känner mig för ensam just nu till och med :D

Men att driva eget företag är inte något för alla och du är ju helt beroende av att dra in pengarna själv, lönen kommer ju in automatiskt varje månad. Dessutom så måste du förmodligen lägga in en hel del egna pengar och dessutom jobba gratis ett tag innan företaget tar fart.


Det blir nog för mycket ansvar skulle jag tro, men det skulle vara superkul. Gillar hantverk och sådant så det kanske vore något.

Nuförtiden finns ju exempelvis frilandsfinans som du kan fakturera genom (dom anställer dig i princip så det är dom som skattar och liknande).
Tänk på att det nästan är omöjligt att få en timlön på hantverk. Du bör helst inte ta mindre än 400:-/h för hantverk (tänk att moms och skatter tar bort mer än hälften, sen måste du ju ha pengar för den tid du lägger på marknadsföring och liknande så du får inte ut 200:-/efter skatt).

Ulfur skrev:
IDUNS MAMMA skrev:
Biodlare är ett ensamjobb. Hade det varit något för dig?


Oj, kan man leva på det? I så fall skulle det vara toppen, jag gillar insekter :)

Ja om du har nog många bikupor, det är stor brist på svensk honung och det behövs fler biodlare.
Men det är ju ett eget företag och man riskerar att få år helt utan inkomst. Dessutom tar det lång tid att lära.
Men du behöver inte livsmedelsklassa din lokal om du säljer mindre än 1 ton honung/år så du kan ju börja på hobbynivå (obs du skattar såklart ändå för dina inkomster!)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in