Arbetsträning/Praktik inom "fria yrken"?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arbetsträning/Praktik inom "fria yrken"?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 14:38:41

Det finns verksamheter - DV:n och liknande - där man kan få hjälp med att t ex få praktik i en Ica-butik. I hopp om att det ska leda vidare till "ett riktigt arbete".

Men om man vill hålla på med något "fritt yrke" då? Musiker, konstnär, författare?

Misa, t ex, skriver att de har "arbetsinriktad verksamhet för dig med diagnos inom autismspektrum. Vi ger dig stöd att utveckla dina förmågor och färdigheter så att du kan delta i arbetslivet på det sätt som passar just dig."

Om det då skulle passa just mig att skriva romaner (eller bli rockmusiker) kan jag då få hjälp via Misa att få en författare som mentor?

Eller är man hänvisad till grönsaksdisken på Ica när man har Asperger till den milda grad - dvs rätt rejält - att man inte klarar "normalt arbetsliv" och ett "vanligt rejält arbete"?

Jag menar förstås nu inte att häckla ICA, det är bara att just jag inte skulle passa att jobba där. Alla kan inte vara Jerry.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Arbetsträning/Praktik inom "fria yrken"?

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 17:49:33

Om man ändå ska hålla på med att praktisera på praktikplatser som inte leder någon vart så kan man väl lika gärna få hålla på med något riktigt "osäkert" i stil mednågot konstnärligt.

"När jag tar upp ämnet arbetspraktik, jämför många människor arbetspraktiken med att studenter också brukar praktisera under sin utbildning innan de får ett ”riktigt” jobb. Och visst, jag håller med om att även studenter ofta får praktisera! Men vad händer om någon måste praktisera i sju eller åtta års tid på olika arbetsplatser utan att det leder till en anställning? Ett halvårs praktik under en utbildning kan inte jämföras med att praktisera år efter år utan någon förändring i sikte."

http://blogg.aspiration.nu/praktikplats ... s-syndrom/

Får de som "har" praktikplatserna - typ företag som Ica - betalt för att ta emot och handleda en praktikant? Eller är det "bara" företag i stil med Misa som får skattemedel?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in