Påtvingad semester

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Påtvingad semester

Inläggav clever1 » 2017-10-02 5:15:44

Jag läste om det här med påtvingad semester:
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/XP36 ... ara-lediga

Vad tycker ni om semesterlagstiftningen, att det för många anställda är förbjudet att inte ta semester, även om arbetstagaren och arbetsgivaren är överens? Jag själv skulle nog aldrig stå ut att vara ledig fem veckor i sträck. Det är livsviktigt för mig att kunna behålla rutinerna och efter semestern skulle det säkert ta en månad innan jag kunde arbeta för fullt igen. Vad tycker ni här? Är det någon här som har tvingats ta semester mot viljan?
clever1
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-10-02

Påtvingad semester

Inläggav Halfviti » 2017-10-02 13:34:36

Jag har aldrig känt att det varit något problem att ha semester, gärna låååånga. För mig har problemet snarare varit att kunna ta ut semestern när JAG har velat. Har nästan alltid haft jobb där sommaren i princip varit uppdelad i tre perioder, som måste alterneras mellan de anställda.....
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Påtvingad semester

Inläggav Huggorm » 2017-10-02 19:10:18

Det verkar fungera väldigt olika på olika arbetsplatser. Själv har jag haft nuvarande jobb ett år och några veckor och på den tiden har jag varit ledig sammanlagt två veckor. En vecka i maj när onsdagen ändå var röd dag och en vecka i juli. Jag jobbade i mellandagarna och runt påsk också. Ingen bryr sig här, jag kan ta ledigt eller jobba precis hur jag vill. Och det är viktigt för mig, jag skulle inte vilja vara tvungen att ta semester just under fyra veckor i juli för att fabriken stänger ner då, jag vill välja själv när jag skall vara ledig.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Påtvingad semester

Inläggav Batte » 2017-10-02 23:33:32

Fire uker sammenhengende? Oi, det er mye i strekk.

Er det ikke mulig å avtale unntak som tilretteleggende tiltak med tanke på diagnose?

---
I Norge man ikke alltid ta ferie før man har oppspart feriepenger i bedriften. Hvis man jobbet i samme bedrift hele året i forveien er det lovpålagt.

Arbeidstilsynet skrev:Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomheten stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling for eksempel under fellesferien.

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

Arbeidstilsynet skrev:For at arbeidsgiver kan kreve at du tar ferie er det en forutsetning at du har opptjent feriepenger forhenværende år hos eksisterende eller tidligere arbeidsgiver.

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.

Tre ukers ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret.
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-18 10:53:39

Funkar på liknande sätt som Huggormen.
Hatar att vara ledig långa perioder, pallar inte att bara ligga hemma och dega.
Har dessutom varken egen familj eller någon större vänskapskrets att lägga tiden på.
Tar hellre ut semestern lite då och då när jag behöver för t.ex. resor.
På förra jobbet löste jag det som så att jag tog ut tre veckors sammanhängande (krav från arbetsgivare) i samband med längre resor på sommaren.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav BellaBelle » 2017-10-30 13:59:32

Jag har problem med hälsan, så att säga, så jag behöver ledighet. Kan dock ha svårt att komma till ro.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Påtvingad semester

Inläggav Sisyfos » 2018-03-10 8:30:33

Jag gillar vanor, för mig innebär en påtvingad förändring i min vardag obehag. Semester är nyttigt och hjälper till att återhämta sig; dock är förändring från jobb till semester svår, detsamma gäller från semester till jobb. Jag har faktiskt förlorat flera jobb när arbetstiderna förändras, eftersom omställningen kräver att jag lägger om mina rutiner. Det innebär att tiderna blir fel, jag har ställt in mitt liv utifrån mina vanor utan att medvetet tänka på det.

Det bästa hade varit att se till att arbetsmarknaden inte kräver för mycket från människor, så det inte blir tvunget att folka tvingas ta semester för att deras hälsa kräver det.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Påtvingad semester

Inläggav Zima33 » 2018-03-11 16:55:20

Jag jobbade på ett konferenshotell för länge sen och de stängde hela juli månad, då var alla lediga utom någon enstaka på fastighetsavd. och administrativa. Inget företag bokar konferenser i juli så det var ju förståeligt att de stängde då.
Vi hade även påtvingad ledighet under klämdagar och mellandagarna men söndag på en vardag var betald ledig dag.
De hade avtal med årsarbetstid så klämdagar fick man ta minustid och sen jobba in det under högsäsong.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-11 17:46:12

Jag tycker det är lite ålderdomligt att ha fyra veckors sammanhängande semester just på sommaren. Många jobb (jordbruk, turism, sadelmakeri osv osv) är som mest intensiva på sommaren.

Det är extra problem om man har barn i förskola för då måste man ha barnet ledigt fyra sammanhängande veckor på sommaren och med två egna företagare i familjen så går det inte att ta ledigt fyra sammanhängande veckor på sommaren. Jag förstår att barn måste vara ledig men fem separata veckor skulle vara mycket enklare än fyra sammanhängande tex. Hur bönder, arbetslösa (det går ju alltid att få ett sommarjobb) osv gör har jag ingen aning om, vi löser det med att jobba varannan dag (vilket ger två stressade föräldrar inte en lugn semester så det är ju enbart negativt att förskolan påtvingar detta.)

Nej, semesterlagstiftningen bör följa med tiden. Jag tycker alla ska ha rätt att ta ut semester, även sammanhängande om dom vill men vill man lösa det genom att ta ut långhelg varannan vecka eller en ledig vecka varannan månad eller vad det nu kan vara så ska man få göra det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav Zima33 » 2018-03-13 16:45:39

rapchic skrev:Jag tycker det är lite ålderdomligt att ha fyra veckors sammanhängande semester just på sommaren. Många jobb (jordbruk, turism, sadelmakeri osv osv) är som mest intensiva på sommaren.

Det är extra problem om man har barn i förskola för då måste man ha barnet ledigt fyra sammanhängande veckor på sommaren och med två egna företagare i familjen så går det inte att ta ledigt fyra sammanhängande veckor på sommaren. Jag förstår att barn måste vara ledig men fem separata veckor skulle vara mycket enklare än fyra sammanhängande tex. Hur bönder, arbetslösa (det går ju alltid att få ett sommarjobb) osv gör har jag ingen aning om, vi löser det med att jobba varannan dag (vilket ger två stressade föräldrar inte en lugn semester så det är ju enbart negativt att förskolan påtvingar detta.)

Nej, semesterlagstiftningen bör följa med tiden. Jag tycker alla ska ha rätt att ta ut semester, även sammanhängande om dom vill men vill man lösa det genom att ta ut långhelg varannan vecka eller en ledig vecka varannan månad eller vad det nu kan vara så ska man få göra det

Grejen med att anställa folk är att man behöver arbetskraft och då kan de ju inte ha semester hur som helst och när som helst. Försök se det från arbetsgivarens sida också.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Påtvingad semester

Inläggav slackern » 2018-03-13 16:53:30

rapchic skrev:Nej, semesterlagstiftningen bör följa med tiden. Jag tycker alla ska ha rätt att ta ut semester, även sammanhängande om dom vill men vill man lösa det genom att ta ut långhelg varannan vecka eller en ledig vecka varannan månad eller vad det nu kan vara så ska man få göra det


Du behöver ju inte ens ta ut din semester, det finns inga som helt tvingade lagar att du måste ta ut 4 veckors sammanhängande semester under sommaren. Vad det däremot finns är att du har rätt att ta ut sammanhängande semester under sommaren.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-13 21:58:56

slackern skrev:
rapchic skrev:Nej, semesterlagstiftningen bör följa med tiden. Jag tycker alla ska ha rätt att ta ut semester, även sammanhängande om dom vill men vill man lösa det genom att ta ut långhelg varannan vecka eller en ledig vecka varannan månad eller vad det nu kan vara så ska man få göra det



Du behöver ju inte ens ta ut din semester, det finns inga som helt tvingade lagar att du måste ta ut 4 veckors sammanhängande semester under sommaren. Vad det däremot finns är att du har rätt att ta ut sammanhängande semester under sommaren.


Jag är tvingad från förskolans sida vilket är ett problem då jag inte kan det så det blir att försöka jobba med dottern hemma
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-13 22:00:28

Zima33 skrev:
rapchic skrev:Jag tycker det är lite ålderdomligt att ha fyra veckors sammanhängande semester just på sommaren. Många jobb (jordbruk, turism, sadelmakeri osv osv) är som mest intensiva på sommaren.

Det är extra problem om man har barn i förskola för då måste man ha barnet ledigt fyra sammanhängande veckor på sommaren och med två egna företagare i familjen så går det inte att ta ledigt fyra sammanhängande veckor på sommaren. Jag förstår att barn måste vara ledig men fem separata veckor skulle vara mycket enklare än fyra sammanhängande tex. Hur bönder, arbetslösa (det går ju alltid att få ett sommarjobb) osv gör har jag ingen aning om, vi löser det med att jobba varannan dag (vilket ger två stressade föräldrar inte en lugn semester så det är ju enbart negativt att förskolan påtvingar detta.)

Nej, semesterlagstiftningen bör följa med tiden. Jag tycker alla ska ha rätt att ta ut semester, även sammanhängande om dom vill men vill man lösa det genom att ta ut långhelg varannan vecka eller en ledig vecka varannan månad eller vad det nu kan vara så ska man få göra det

Grejen med att anställa folk är att man behöver arbetskraft och då kan de ju inte ha semester hur som helst och när som helst. Försök se det från arbetsgivarens sida också.


Såklart ska det vara överens med arbetsgivaren. Men inom vissa branscher är det enklare att inte ha 4 veckors sammanhängande semester på sommaren. Exempel finns i inlägget om du läser det noga
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav Huggorm » 2018-03-13 22:08:12

Inom min bransch är det enklast (för arbetsgivaren) om vi inte har någon semester alls men det kan man ju inte ta hänsyn till
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-13 22:17:23

Huggorm skrev:Inom min bransch är det enklast (för arbetsgivaren) om vi inte har någon semester alls men det kan man ju inte ta hänsyn till

Som sagt, om man vill ska man ha rätt till semester men man ska inte tvingas till det
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav slackern » 2018-03-14 1:08:09

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:Nej, semesterlagstiftningen bör följa med tiden. Jag tycker alla ska ha rätt att ta ut semester, även sammanhängande om dom vill men vill man lösa det genom att ta ut långhelg varannan vecka eller en ledig vecka varannan månad eller vad det nu kan vara så ska man få göra det



Du behöver ju inte ens ta ut din semester, det finns inga som helt tvingade lagar att du måste ta ut 4 veckors sammanhängande semester under sommaren. Vad det däremot finns är att du har rätt att ta ut sammanhängande semester under sommaren.


Jag är tvingad från förskolans sida vilket är ett problem då jag inte kan det så det blir att försöka jobba med dottern hemma


Du skrev semesterlagstiftningen och den tvingar inte dig att ta semester, sedan att du lever i en kommun som inte erbjuder din dotter en förskoleplats på en annan förskola under semestertiderna är ju kommunens fel och inte lagstiftningens. Här i STHLM stänger dom ner förskolor under några veckor under sommaren och barnen slåss samman till en förskola inom stadsdelen, hur andra kommuner löser det vet jag inte men du verkar onekligen bo i en snål kommun som inte kan erbjuda den lösningen utan stänger ingen alla förskolor i kommunen och inte erbjuder en sådan lösning som vi har här.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Påtvingad semester

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-14 5:14:35

Givetvis ska man tvingas till semester. Annars förstör man för andra som verkligen behöver ta ut sin semester. Om man verkligen inte vill ha semester får man söka sig till något yrke där de frekvent avtalar bort semestern typ i vården.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-14 8:19:33

slackern skrev:
Du skrev semesterlagstiftningen och den tvingar inte dig att ta semester, sedan att du lever i en kommun som inte erbjuder din dotter en förskoleplats på en annan förskola under semestertiderna är ju kommunens fel och inte lagstiftningens. Här i STHLM stänger dom ner förskolor under några veckor under sommaren och barnen slåss samman till en förskola inom stadsdelen, hur andra kommuner löser det vet jag inte men du verkar onekligen bo i en snål kommun som inte kan erbjuda den lösningen utan stänger ingen alla förskolor i kommunen och inte erbjuder en sådan lösning som vi har här.


Så har vem som helst rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester på vintern? Visst det kanske inte är samma problem men med helt nya sätt att arbeta behöver man kunna ta ledigt på nya sätt också

Kommunen erbjuder plats men man måste vara ledig minst fyra sammanhängande veckor under sommaren. Det hör till ålderdomlig syn på semester inte semesterlagstiftning i sig.

Men om folk inte börjar kunna ha längre semestrar på vintern tex kommer inte förskolan att ändras så det hänger ihop
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav slackern » 2018-03-14 14:45:43

rapchic skrev:
slackern skrev:
Du skrev semesterlagstiftningen och den tvingar inte dig att ta semester, sedan att du lever i en kommun som inte erbjuder din dotter en förskoleplats på en annan förskola under semestertiderna är ju kommunens fel och inte lagstiftningens. Här i STHLM stänger dom ner förskolor under några veckor under sommaren och barnen slåss samman till en förskola inom stadsdelen, hur andra kommuner löser det vet jag inte men du verkar onekligen bo i en snål kommun som inte kan erbjuda den lösningen utan stänger ingen alla förskolor i kommunen och inte erbjuder en sådan lösning som vi har här.


Så har vem som helst rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester på vintern? Visst det kanske inte är samma problem men med helt nya sätt att arbeta behöver man kunna ta ledigt på nya sätt också

Kommunen erbjuder plats men man måste vara ledig minst fyra sammanhängande veckor under sommaren. Det hör till ålderdomlig syn på semester inte semesterlagstiftning i sig.

Men om folk inte börjar kunna ha längre semestrar på vintern tex kommer inte förskolan att ändras så det hänger ihop


Då får du väll stämma din kommun i och med att dom bryter mot lagen.

Sommarstängt
Personalen i förskolan har rätt till semester som alla andra, men det är inte möjligt stänga alla förskolor (kommunala eller fristående) samtidigt.
Att barnen erbjuds plats på ett sommaröppet alternativ är acceptabelt så länge man tar hänsyn till barnens behov av trygghet och kontinuitet. Barn kan till exempel inte känna sig trygga om personal och miljö är helt obekanta. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att förskolan ligger inom ett rimligt avstånd från barnets hem.


https://www.skolverket.se/skolformer/fo ... n-1.200171

Hurvida du får ta ut 4 veckors sammanhängande semester under vinterhalvåret får du faktiskt ta reda på själv och inget jag kommer att googla fram åt dig.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Påtvingad semester

Inläggav Kostymhippie » 2018-03-15 10:02:30

Bjäbbmonstret skrev:Givetvis ska man tvingas till semester. Annars förstör man för andra som verkligen behöver ta ut sin semester. Om man verkligen inte vill ha semester får man söka sig till något yrke där de frekvent avtalar bort semestern typ i vården.


Så du menar alltså på fullaste allvar att man ska tvingas ta ut ledighet mot sin vilja?
Oavsett om detta innebär total sysslolöshet som i sin tur renderar i psykisk ohälsa?
Varför?
Är det viktigare att kollektivet marscherar i jämna steg än att individen mår bra och på så sätt kan blomstra och utföra sitt jobb bättre?
Alla kan inte jobba inom vården.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Påtvingad semester

Inläggav Bjäbbmonstret » 2018-03-16 4:25:52

Kostymhippie skrev:
Så du menar alltså på fullaste allvar att man ska tvingas ta ut ledighet mot sin vilja?
Oavsett om detta innebär total sysslolöshet som i sin tur renderar i psykisk ohälsa?
.


Ja förutom att du sabbar för andra är det bra för kroppen att lära sig koppla av och förebygger senare ohälsa pga stress. Förr eller senare blir du ju dessutom pensionär så du måste ju ha en strategi för att kunna sysselsätta dig själv. Det kan man inte räkna med att samhället ska göra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Påtvingad semester

Inläggav rapchic » 2018-03-16 8:09:08

slackern skrev:
rapchic skrev:
slackern skrev:
Du skrev semesterlagstiftningen och den tvingar inte dig att ta semester, sedan att du lever i en kommun som inte erbjuder din dotter en förskoleplats på en annan förskola under semestertiderna är ju kommunens fel och inte lagstiftningens. Här i STHLM stänger dom ner förskolor under några veckor under sommaren och barnen slåss samman till en förskola inom stadsdelen, hur andra kommuner löser det vet jag inte men du verkar onekligen bo i en snål kommun som inte kan erbjuda den lösningen utan stänger ingen alla förskolor i kommunen och inte erbjuder en sådan lösning som vi har här.


Så har vem som helst rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester på vintern? Visst det kanske inte är samma problem men med helt nya sätt att arbeta behöver man kunna ta ledigt på nya sätt också

Kommunen erbjuder plats men man måste vara ledig minst fyra sammanhängande veckor under sommaren. Det hör till ålderdomlig syn på semester inte semesterlagstiftning i sig.

Men om folk inte börjar kunna ha längre semestrar på vintern tex kommer inte förskolan att ändras så det hänger ihop


Då får du väll stämma din kommun i och med att dom bryter mot lagen.

Sommarstängt
Personalen i förskolan har rätt till semester som alla andra, men det är inte möjligt stänga alla förskolor (kommunala eller fristående) samtidigt.
Att barnen erbjuds plats på ett sommaröppet alternativ är acceptabelt så länge man tar hänsyn till barnens behov av trygghet och kontinuitet. Barn kan till exempel inte känna sig trygga om personal och miljö är helt obekanta. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att förskolan ligger inom ett rimligt avstånd från barnets hem.


https://www.skolverket.se/skolformer/fo ... n-1.200171

Hurvida du får ta ut 4 veckors sammanhängande semester under vinterhalvåret får du faktiskt ta reda på själv och inget jag kommer att googla fram åt dig.

Man har rätt att vara på en annan förskola då ens riktiga är sommarstängd, det är inte det som är problemet utan att barnet måste vara ledig fyra sammanhängande veckor under sommaren vi har ingen aning om hur vi ska göra. Förmodligen kommer jag att få ett två månaders sommarjobb och eftersom min mans jobb är på deltid har han inte rätt till fyra veckors semester som vi förstår. Så vi har ingen aning om hur det ska gå
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Påtvingad semester

Inläggav Sisyfos » 2018-03-16 9:00:23

Denna tråden förbryllar mig. Varför ska inte en förälder kunna erkännas rätten som utkrävs? Det är en annan sak att det är praktiskt komplicerat att åstadkomma det.

Jag anser att där det finns behov av förbättringar bör alltid strävas att ges utrymme till sådana behov oavsett.
Sisyfos
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 749
Anslöt: 2017-06-04
Ort: Uppsala

Påtvingad semester

Inläggav slackern » 2018-03-16 9:27:50

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:
Så har vem som helst rätt att ta ut 4 veckors sammanhängande semester på vintern? Visst det kanske inte är samma problem men med helt nya sätt att arbeta behöver man kunna ta ledigt på nya sätt också

Kommunen erbjuder plats men man måste vara ledig minst fyra sammanhängande veckor under sommaren. Det hör till ålderdomlig syn på semester inte semesterlagstiftning i sig.

Men om folk inte börjar kunna ha längre semestrar på vintern tex kommer inte förskolan att ändras så det hänger ihop


Då får du väll stämma din kommun i och med att dom bryter mot lagen.

Sommarstängt
Personalen i förskolan har rätt till semester som alla andra, men det är inte möjligt stänga alla förskolor (kommunala eller fristående) samtidigt.
Att barnen erbjuds plats på ett sommaröppet alternativ är acceptabelt så länge man tar hänsyn till barnens behov av trygghet och kontinuitet. Barn kan till exempel inte känna sig trygga om personal och miljö är helt obekanta. För att lösningen ska vara realistisk för familjen krävs också att förskolan ligger inom ett rimligt avstånd från barnets hem.


https://www.skolverket.se/skolformer/fo ... n-1.200171

Hurvida du får ta ut 4 veckors sammanhängande semester under vinterhalvåret får du faktiskt ta reda på själv och inget jag kommer att googla fram åt dig.

Man har rätt att vara på en annan förskola då ens riktiga är sommarstängd, det är inte det som är problemet utan att barnet måste vara ledig fyra sammanhängande veckor under sommaren vi har ingen aning om hur vi ska göra. Förmodligen kommer jag att få ett två månaders sommarjobb och eftersom min mans jobb är på deltid har han inte rätt till fyra veckors semester som vi förstår. Så vi har ingen aning om hur det ska gå


Ja du lagen säger något helt annat angående din mans semester.

12 a § Semesterledighet ska förläggas så, att arbetstagare med lägre sysselsättningsgrad än heltid eller med oregelbunden arbetstid får lika lång ledighet som en arbetstagare som arbetar heltid eller en arbetstagare med regelbunden arbetstid. Lag (2009:1439).


http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-1977-480

Jag har redan länkat lagen till dig vad som gäller vid förskolan, nu får du faktiskt ta och visa något som styrker ditt påstående annars tar jag det bara för rykten och inget jag tar som fakta.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in