Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 10:05:42

Mats skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:Wine
Igen - Ställ frågan till en neurolog eller ännu bättre - läs studierna och informationen själv. Jag har ingen som helst lust att kuta runt i ett helt meningslöst sidospår byggt på hur du väljer att tolka mina inlägg.


tahlia, du kanske inte såg mitt inlägg tidigare men jag undrade i alla fall om du skulle kunna vara så vänlig och hänvisa till dessa studier, det var ju du själv som tog upp det här med att det tydligen ska vara så att en del eller delar av hjärnan är trasig. Jag har ingen aning om vad du syftar på, vilka studier o.s.v.

Det spelar ingen som helst roll för den här diskussionen exakt i vilken del av hjärnan AS sitter. Det är väl ändå självklart att det handlar om någon del av hjärnan? Eller menar du att AS mycket väl skulle kunna sitta någon annan stans, som till exempel i mjälten?


Det jag är intresserad av är dessa studier som tahlia pratar om, jag har ingen aning om vad det är för studier hon syftar på i det här fallet, som visar att det finns delar av hjärnan som är trasig så att därför skulle det ju vara bra om hon kunde hänvisa till dessa studier så att man kunde läsa om det. Det är ju omöjligt för mig att veta vilka studier hon syftar på.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 10:20:12

Wine skrev:
Mats skrev:
Wine skrev:
tahlia, du kanske inte såg mitt inlägg tidigare men jag undrade i alla fall om du skulle kunna vara så vänlig och hänvisa till dessa studier, det var ju du själv som tog upp det här med att det tydligen ska vara så att en del eller delar av hjärnan är trasig. Jag har ingen aning om vad du syftar på, vilka studier o.s.v.

Det spelar ingen som helst roll för den här diskussionen exakt i vilken del av hjärnan AS sitter. Det är väl ändå självklart att det handlar om någon del av hjärnan? Eller menar du att AS mycket väl skulle kunna sitta någon annan stans, som till exempel i mjälten?


Det jag är intresserad av är dessa studier som tahlia pratar om, jag har ingen aning om vad det är för studier hon syftar på i det här fallet, som visar att det finns delar av hjärnan som är trasig så att därför skulle det ju vara bra om hon kunde hänvisa till dessa studier så att man kunde läsa om det. Det är ju omöjligt för mig att veta vilka studier hon syftar på.

Jag får massor med träffar med den här sökningen:
https://www.google.se/search?newwindow=1&source=hp&ei=Xd_2WeTFBMa56ATAu47IDA&q=studies+difference+in+brain+autism&oq=studies+difference+in+brain+autism&gs_l=psy-ab.12...1119.25198.0.27420.43.39.3.0.0.0.160.3074.35j3.38.0....0...1.1.64.psy-ab..2.39.3033.0..0j0i131k1j0i22i30k1j0i19k1j0i13i5i30k1j33i22i29i30k1.0.SuxRwv6WI5k
Du kanske kan hitta något där som intresserar dig?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 10:21:47

Mats skrev:
Wine skrev:
Mats skrev:Det spelar ingen som helst roll för den här diskussionen exakt i vilken del av hjärnan AS sitter. Det är väl ändå självklart att det handlar om någon del av hjärnan? Eller menar du att AS mycket väl skulle kunna sitta någon annan stans, som till exempel i mjälten?


Det jag är intresserad av är dessa studier som tahlia pratar om, jag har ingen aning om vad det är för studier hon syftar på i det här fallet, som visar att det finns delar av hjärnan som är trasig så att därför skulle det ju vara bra om hon kunde hänvisa till dessa studier så att man kunde läsa om det. Det är ju omöjligt för mig att veta vilka studier hon syftar på.

Jag får massor med träffar med den här sökningen:
https://www.google.se/search?newwindow=1&source=hp&ei=Xd_2WeTFBMa56ATAu47IDA&q=studies+difference+in+brain+autism&oq=studies+difference+in+brain+autism&gs_l=psy-ab.12...1119.25198.0.27420.43.39.3.0.0.0.160.3074.35j3.38.0....0...1.1.64.psy-ab..2.39.3033.0..0j0i131k1j0i22i30k1j0i19k1j0i13i5i30k1j33i22i29i30k1.0.SuxRwv6WI5k
Du kanske kan hitta något där som intresserar dig?


Ok, men det var tahlia jag bad om svar ifrån, det är väl mest naturligt att hon svarar då det är hon som har tagit upp detta och det är rimligtvis bara hon som kan veta vilka studier det handlar om då, de studier som hon pratar om?

Det är väl inte för mycket begärt att tahlia själv ska kunna hänvisa till de studier hon syftar på och jag tror inte heller att hon borde ha några svårigheter att länka till de studier och den information hon syftar på, hon borde ju veta vad hon pratar om?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Parvlon » 2017-10-30 10:25:46

Mats skrev:Det spelar ingen som helst roll för den här diskussionen exakt i vilken del av hjärnan AS sitter. Det är väl ändå självklart att det handlar om någon del av hjärnan? Eller menar du att AS mycket väl skulle kunna sitta någon annan stans, som till exempel i mjälten?


de kanske bara finns i huvudet på de som tror på asperger?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 10:29:25

Wine skrev:Ok, men det var tahlia jag bad om svar ifrån, det är väl mest naturligt att hon svarar då det är hon som har tagit upp detta och det är rimligtvis bara hon som kan veta vilka studier det handlar om då, de studier som hon pratar om?

Det är väl inte för mycket begärt att tahlia själv ska kunna hänvisa till de studier hon syftar på och jag tror inte heller att hon borde ha några svårigheter att länka till de studier och den information hon syftar på, hon borde ju veta vad hon pratar om?

Hon kan ju göra det lätt för sig och hänvisa till min google-sökning, eller någon liknande. Det är i alla fall uppenbart inte svårt att hitta material för den som är intresserad av ämnet.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 10:31:47

Jag avvaktar nu svar från tahlia om de studier och den information hon syftar på som visar att delar av hjärnan är trasig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 10:41:13

tahlia använder ordet "trasig" i stället för "avvikande" eller "annorlunda".

Visst är det aspigt att hänga upp sig på detaljer?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Parvlon » 2017-10-30 10:54:28

Mats skrev:Visst är det aspigt att hänga upp sig på detaljer?
eller är det helt normalt, och förjävligt och fult, och luktar skunk - att påstå att obekväma människor lider av obotbara sjukdomar men som dock kan "hanteras" och "jobbas" med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 11:32:12

Mats skrev:tahlia använder ordet "trasig" i stället för "avvikande" eller "annorlunda".

Visst är det aspigt att hänga upp sig på detaljer?


Är det inte bättre att tahlia svarar för sig själv? Så svårt kan det väl inte vara att hänvisa till den information samt de studier man syftar på?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 11:44:05

Wine:

Eftersom de flesta vid det här laget är eniga om att AS kan ses vid exempelvis brainmapping så går det alldeles utmärkt att använda sig av Mats länk och kanske till och med läsa allt innan man tjatar på ytterligare?

Vidare har Mats rätt - jag använder ordet trasig där andra kan välja orden annorlunda eller avvikande. Varför? För att jag, vilket borde vara övertydligt vid det här laget, uppfattar AS som en dysfunktion.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 11:46:36

tahlia skrev:Wine:

Eftersom de flesta vid det här laget är eniga om att AS kan ses vid exempelvis brainmapping så går det alldeles utmärkt att använda sig av Mats länk och kanske till och med läsa allt innan man tjatar på ytterligare?

Vidare har Mats rätt - jag använder ordet trasig där andra kan välja orden annorlunda eller avvikande. Varför? För att jag, vilket borde vara övertydligt vid det här laget, uppfattar AS som en dysfunktion.


Det som vore intressant är om du kunde hänvisa till de studier du syftar på för du borde väl i alla fall veta vad du pratar om, ingen annan kan väl veta det bättre?

Om jag blir ombedd att länka till något jag påstår så gör jag det, är väl inte så svårt, jag har ju bett dig vänligt?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 11:55:55

Wine skrev:
tahlia skrev:Wine:

Eftersom de flesta vid det här laget är eniga om att AS kan ses vid exempelvis brainmapping så går det alldeles utmärkt att använda sig av Mats länk och kanske till och med läsa allt innan man tjatar på ytterligare?

Vidare har Mats rätt - jag använder ordet trasig där andra kan välja orden annorlunda eller avvikande. Varför? För att jag, vilket borde vara övertydligt vid det här laget, uppfattar AS som en dysfunktion.


Det som vore intressant är om du kunde hänvisa till de studier du syftar på för du borde väl i alla fall veta vad du pratar om, ingen annan kan väl veta det bättre?

Om jag blir ombedd att länka till något jag påstår så gör jag det, är väl inte så svårt, jag har ju bett dig vänligt?
De studierna jag läste, läste jag för ett par år sedan. Jag är ingen manisk länkhoarder så de länkarna har jag inte kvar vilket inte spelar någon som helst roll då du kan hitta femtiotolv andra ställen där du kan läsa samma sak, som exempelvis genom Mats länk. Så nu får du antingen läsa på och hålla dig till ämnet eller lägga ned. Jag är inte tillräckligt anal för att orka tjafsa om helt poänglösa detaljer.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 12:06:27

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:Wine:

Eftersom de flesta vid det här laget är eniga om att AS kan ses vid exempelvis brainmapping så går det alldeles utmärkt att använda sig av Mats länk och kanske till och med läsa allt innan man tjatar på ytterligare?

Vidare har Mats rätt - jag använder ordet trasig där andra kan välja orden annorlunda eller avvikande. Varför? För att jag, vilket borde vara övertydligt vid det här laget, uppfattar AS som en dysfunktion.


Det som vore intressant är om du kunde hänvisa till de studier du syftar på för du borde väl i alla fall veta vad du pratar om, ingen annan kan väl veta det bättre?

Om jag blir ombedd att länka till något jag påstår så gör jag det, är väl inte så svårt, jag har ju bett dig vänligt?
De studierna jag läste, läste jag för ett par år sedan. Jag är ingen manisk länkhoarder så de länkarna har jag inte kvar vilket inte spelar någon som helst roll då du kan hitta femtiotolv andra ställen där du kan läsa samma sak, som exempelvis genom Mats länk. Så nu får du antingen läsa på och hålla dig till ämnet eller lägga ned. Jag är inte tillräckligt anal för att orka tjafsa om helt poänglösa detaljer.


Som vanligt har du svårt att ge konkreta svar, vad som fascinerar är att du slingrar dig så ofta men du kräver däremot av andra att de ska vara väldigt specifika ock peka ut och lämna länkhänvisningar då du undrar.

Nu hänvisar du till en google-sökning som Mats har gjort?

:-)051

Kan jag verkligen "hitta femtiotolv andra ställen där jag kan läsa samma sak, som exempelvis genom Mats länk", en google sökning? Vad specifikt är samma sak som Mats i google sökning?

Hur svårt kan det vara, om man nu vet vad man pratar om, att hänvisa till vilken del av hjärnan eller vilka delar av hjärnan som är trasig eller information, länkhänvisningar om detta?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav tahlia » 2017-10-30 12:39:52

Du tycks tolka detta som någon slags seger. Det bjuder jag på. Kan du nu hålla dig till sakfrågan?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Wine » 2017-10-30 12:45:33

tahlia skrev:Du tycks tolka detta som någon slags seger. Det bjuder jag på. Kan du nu hålla dig till sakfrågan?


Men tahlia, är det verkligen så svårt att specificera mer konkret vad du syftar på och lämna exempelvis länkhänvisning istället för att prata om annat?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 14:19:48

Wine skrev:Hur svårt kan det vara, om man nu vet vad man pratar om, att hänvisa till vilken del av hjärnan eller vilka delar av hjärnan som är trasig eller information, länkhänvisningar om detta?

För andra gången: Det är oväsentligt för den här diskussionen exakt vilken del eller vilka delar av hjärnan det handlar om. För den som ändå är intresserad av detta finns det gott om material att läsa om man bara googlar lite.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 14:38:01

tahlia skrev:
StefanJC skrev:Man kan jämföra det med homosexuella. Homosexuella är funktions-
hindrade i betydelsen att dom inte kan fortplanta sig utan hjälp.


Liknelsen haltar en aning då en människa, oavsett läggning, måste vara steril för att inte kunna fortplanta sig utan hjälp.

Vidare tar du upp något som går att hjälpa. De får hjälp, får sitt barn och vips är funktionshindret du talar om borta. De behöver inte längre längta efter barn, de är botade.

Vem kan bota en aspie? AS är varken tillfälligt eller övergående.


Homosexuella har problem så länge dom söker sig till kvinnor i tron
att dom ska bli botade. Jag som insett att jag trivs bäst med aspies
har inga problem. Jag längtar inte längre efter att vara NT då jag inte
skulle förstå tjejer som Liljan lika bra då.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Mats » 2017-10-30 14:56:51

StefanJC skrev:Jag som insett att jag trivs bäst med aspies har inga problem.

Tyvärr är det inte lika enkelt för mig. Jag har också insett att jag trivs bäst med aspies, men jag har problem i alla fall. Men grattis till dig som har en så lindrig variant av AS att alla dina problem försvinner bara du umgås med aspies.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav antonius » 2017-10-30 15:20:02

Nej, många AS har det lättare att vara själv t ex, än gemene man som ständigt kräver en jäkla flock runt omkring sig, utan snarare fördrar solitäritet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 15:37:08

Mats skrev:
StefanJC skrev:Jag som insett att jag trivs bäst med aspies har inga problem.

Tyvärr är det inte lika enkelt för mig. Jag har också insett att jag trivs bäst med aspies, men jag har problem i alla fall. Men grattis till dig som har en så lindrig variant av AS att alla dina problem försvinner bara du umgås med aspies.
Hela jag är AS och jag är nära 100% aspie. Är det en lindrig variant? (fråga, inte hån)
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Kahlokatt » 2017-10-30 15:37:59

I dagens samhälle är AS bara en börda. Jag brukar fantisera om allt jag kanske skulle ha kunnat åstadkomma om jag bara inte hade haft AS...för att inte tala om OCD, jag skulle kunna offra benen för att bli botad från det.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav StefanJC » 2017-10-30 15:48:58

Mats skrev:
StefanJC skrev:Jag som insett att jag trivs bäst med aspies har inga problem.

Tyvärr är det inte lika enkelt för mig. Jag har också insett att jag trivs bäst med aspies, men jag har problem i alla fall. Men grattis till dig som har en så lindrig variant av AS att alla dina problem försvinner bara du umgås med aspies.
Hela jag är AS och jag är nära 100% aspie. Är det en lindrig variant? (fråga, inte hån)

Jag har förstås fortfarande normala problem. Att vara NT betyder inte att
man av automatik förstår varandra och slipper konflikter, och samma är
det för mig. Vissa aspiesar är precis som jag medan andra stör sig på att
jag finns till. Men samma sak är det för och bland NTs.

Sen lider jag av bdd och posttraumatiska besvär på grund av min barndom.
Slag och sparkar med tävlingar om vem som kunde sparka mig mot njurarna
så jag pissade blod t ex. Så helt problemfri är jag inte.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2017-10-30 15:54:06

StefanJC skrev:
Toblerone skrev:
StefanJC skrev:
Kan du beskriva på vilket sätt "VA????? Allvarligt?" är trevligt? Vilken typ av värme och kärlek uttrycket innehåller?

Vad som inte finns menar du att Liljan tolkat in? Hon ställer en ärlig fråga av nyfikenhet.
Jag undrar också om du tycker det låter 3vligt. För mig ser det mest ut som att du vill
svar. Ser inte ut som en verbal kram för mig.


Poängen är väl att man inte ska vara otrevlig? Det var en snabb fråga, en undran, INTE en kommentar. Visst, jag håller med om att man säkert lätt kan tolka det som otrevligt. Jag skrev också sorry, vad mer ska jag göra, tänkte du?

Sedan är det ju framför allt TS som ställde en fråga, som oroar sig för sitt barn och det är inte heller så trevligt att ignorera hennes fråga och istället klandra henne för hennes åsikt.


Liljan frågar dig om det du skrev var trevligt istället för att anta något.

Jag tycker det är väldigt vackert och omtänksamt av henne.

Du antar att hon menar att du var otrevlig trots att hon bemödar sig om att förtydliga.

Jag tycker det är respektlöst.

Sen håller du med om att det kan tolkas som otrevligt. Vem är det du håller med?

Jag tycker det ser ut som att du försöker förtala både mig och Liljan för att vinna
sympati från dom som inte ser din dolda agenda.

Sen hittar du på något ännu mer elakt för att själv framstå som


Ähhh... jag tror inte du vet själv vad du menar här. Kolla igenom igen! Sista meningen slutar mitt i och det mesta andra är obegripligt.

Och det här är inte så jäkla svårt: Jag är fullt medveten om att det inte direkt var trevligt att skriva så, men jag tyckte att Liljan var otrevlig mot TS och då var jag inte mitt trevligaste heller. Dessutom hade jag lite bråttom och jag reagerade spontant. Jag förstod nämligen inte vad hon menade. Ingen stor grej.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är AS enbart negativt? [Avdelad tråd]

Inläggav Toblerone » 2017-10-30 15:55:40

Kahlokatt skrev:I dagens samhälle är AS bara en börda. Jag brukar fantisera om allt jag kanske skulle ha kunnat åstadkomma om jag bara inte hade haft AS...för att inte tala om OCD, jag skulle kunna offra benen för att bli botad från det.


Precis vad jag menade. Det är inte konstigt att man önskar att ens barn ska slippa ha det alltför svårt. Och det beror mycket på hur samhället är. Att man själv accepterar folk som de är innebär ju inte att andra också gör det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in