Konstig/ovanlig mat som är gott

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-26 12:32:19

Med anledning av tråden om äckelmat startar jag denna tråd om god mat som kanske inte är så vanligt att man gillar.

Älskar kanin, anka och annat vilt kött, mycket bättre än kött från tamboskap.
Bläckfisk är också gott, men föredrar dem utan panering i en stark thaigryta med exotiska grönsaker och jasminris.
Surströmming är en riktig favorit på sensommaren, helst på vallmofralla med Västerbottenost och en god, mörk öl till.
Hákarl, som är fermenterad och inte rutten haj är jättegott, var på Island förra året och testade, perfekt till naturell skýr och kokt ägg till frukost. Tanten i servicebutiken rynkade på näsan när jag köpte tre burkar för att ta hem och sa vad jag skulle ha dem till. Tyvärr var det plastburkar som inte höll kylan så de förstördes på flygresan.

Vad gillar ni andra för konstig/udda mat?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Alien » 2017-10-26 18:04:13

Bläckfisk räknas väl knappt som udda idag. Åt det första gången i Grekland och gillade det från första stund. Problemet är om den inte är tillräckligt stekt/friterad; då blir det segt att tugga.

Apropå isländsk mat brukar Erlendur i Indridassons deckare äta enbart gammaldags isländsk husmanskost. Jag måste säga att det inte verkar särskilt lockande när jag läser om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-28 23:01:52

Vet inte om detta är konstigt egentligen...men gillar mycket arabisk och afrikansk mat som är ovanligt i Sverige, i alla fall för svenskar.
Kubbah Mousil - Pirog gjord på bulgur som pressats ihop till typ deg med nötkött och lök, vanlig snabbmat/street food i Syrien och Irak. Finns fryst på arabiska affärer och ibland på små caféer i typ Rinkeby och Rosengård.
Yams - gul rotfrukt som man käkar i Afrika, smakar som ett mellanting mellan mandelpotatis och palsternacka.
Fufu - Västafrikas motsvarighet till couscous, ännu mindre gryn och nästan grötaktig - oslagbar till Västafirkansk superstark lammgryta.
Saka Saka - Västafrikansk spenaträtt, perfekt till lamm eller kyckling.
Platanos (kokbanan) - en speciell sorts banan som måste kokas eller allra helst stekas innan man kan äta dem. De är inte lika söta som vanlig banan och lite segare, men perfekt som tilltugg till kyckling och ris. Äts allmänt i större delar av Afrika och även på en del håll i Central- och Sydamerika.
Afrikanskt palmvin - smakar typ som Aloe Vera-saft (den med fruktbitar som finns överallt numera) blandat med fylligt vitt vin, riktigt gott men går inte att hitta i Sverige.
Injera - pannkaka gjort på surdeg av sädeslaget teff som bara växer på höglandet i Östafrika (typ Etiopien och Eritrea) - stapelvara i det Etiopiska och Eritreanska köket, finns restauranger i våra storstäder som serverar sådant.
Berbere - superstark krydda från Etiopien/Eritrea.
Köttgryta "leblelb" - superstark gryta med lättstekt nötkött i strimlor (endast stekt 15-30 sek.), oftast nöt- och lammkött. Också etiopisk/eritreansk mat.
Sambousa - somaliska små piroger med kyckling och rotfrukt (mild) eller nötfärs och lök (lite starkt).
Långkokta grisfötter i kidneybönor - karibisk specialitet till jul - mums!
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-28 23:04:21

Boudain - karibisk kryddig blodkorv.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-28 23:07:47

Torkad torsk.
Om den var från Island eller Norge kommer jag inte ihåg men det var gott.
Jag gillar sån där rustik enkel föda.

Bläckfisk ska vara utan panering ja.
Panering skymmer maten och bidrar med ohälsosamt fett.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Alien » 2017-10-29 1:47:32

Jag gillar surkål. Tror inte det är så vanligt bland infödda svenskar, vanligare bland tyskar och östeuropéer. Men det finns i min vanliga närbutik, så det kan inte vara så ovanligt. Tyvärr endast i jättestora burkar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav slackern » 2017-10-29 6:38:36

KrigarSjäl skrev:Torkad torsk.
Om den var från Island eller Norge kommer jag inte ihåg men det var gott.
Jag gillar sån där rustik enkel föda.


Även jag har testat det, dom äter det som snacks på Island. Lutfisk är torkad fisk som dom har lagt i saltlake inte alls samma konsistens eller smak men tydligen ett sätt att konservera maten på.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav slackern » 2017-10-29 6:39:23

Alien skrev:Jag gillar surkål. Tror inte det är så vanligt bland infödda svenskar, vanligare bland tyskar och östeuropéer. Men det finns i min vanliga närbutik, så det kan inte vara så ovanligt. Tyvärr endast i jättestora burkar.


Supergott om man kokar det i buljong och tillsätter både spiskummin och enbär.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-29 8:54:31

Torkad torsk såg jag på Island, osäker på om jag testade det. Det såldes som snacks kommer jag dock ihåg och i form av chips. Fiskchips med andra ord.
Surkål är gott, speciellt till kryddig korv eller schweinehaxe, grillad fläsklägg på tyskt vis. Gärna med knödel, mörk buljong och en god weissbier.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-29 10:22:38

Inte sås & potatis precis.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Toblerone » 2017-10-29 14:53:09

Alien skrev:Jag gillar surkål. Tror inte det är så vanligt bland infödda svenskar, vanligare bland tyskar och östeuropéer. Men det finns i min vanliga närbutik, så det kan inte vara så ovanligt. Tyvärr endast i jättestora burkar.


Det har kommit lite mera polsk mat till affärerna och polackerna gillar också surkål. Därför har det blivit lite lättare att få tag på. Det vanliga tyska receptet är att lägga skivor av kassler i surkålen och koka det ihop. Inte för starkt och inte för länge, annars kan köttet bli för torrt. Och med potatismos till. Gärna med lite smält smör och stekt lök på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-29 20:24:06

@Krigarn: Japansk mat är riktigt gott.
Var där i fjol och testade en hel del väldigt udda grejer.
Det mest extrema var marulkslever med kryddig fisksås och japanskt ris, riktigt gott!
En annan väldigt skum grej jag testade var något slags vattengrönsak som hade liknande konsistens som broccoli eller grönkål men smakade fet, salt fisk, det var riktigt gott.
Sjögräs var en annan sak som var stapelvara, enda grönsak jag testat hittills som jag faktiskt älskar.
De hade dessutom en del väldigt mysko snacks som var helt OK, t.ex. ärtringar och söta, rostade kidneybönor med het chili.
Den där stenfisken vore coolt att testa, ska kolla hela videon om/när jag orkar.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Huggorm » 2017-10-29 21:26:24

Kimchi är ju i princip koreansk surkål och det har blivit allt vanligare och faktiskt lite trendigt de sista åren
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-29 22:35:30

Toblerone skrev:
Alien skrev:Jag gillar surkål. Tror inte det är så vanligt bland infödda svenskar, vanligare bland tyskar och östeuropéer. Men det finns i min vanliga närbutik, så det kan inte vara så ovanligt. Tyvärr endast i jättestora burkar.


Det har kommit lite mera polsk mat till affärerna och polackerna gillar också surkål. Därför har det blivit lite lättare att få tag på. Det vanliga tyska receptet är att lägga skivor av kassler i surkålen och koka det ihop. Inte för starkt och inte för länge, annars kan köttet bli för torrt. Och med potatismos till. Gärna med lite smält smör och stekt lök på.

Vi brukar ha i gul lök och äpple.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-29 22:38:08

Kostymhippie skrev:@Krigarn: Japansk mat är riktigt gott.
Var där i fjol och testade en hel del väldigt udda grejer.
Det mest extrema var marulkslever med kryddig fisksås och japanskt ris, riktigt gott!
En annan väldigt skum grej jag testade var något slags vattengrönsak som hade liknande konsistens som broccoli eller grönkål men smakade fet, salt fisk, det var riktigt gott.
Sjögräs var en annan sak som var stapelvara, enda grönsak jag testat hittills som jag faktiskt älskar.
De hade dessutom en del väldigt mysko snacks som var helt OK, t.ex. ärtringar och söta, rostade kidneybönor med het chili.
Den där stenfisken vore coolt att testa, ska kolla hela videon om/när jag orkar.

Om inte annat är det otroligt intressant med alla dessa exotiska och konstiga grejer.
Har provat några udda japanska grejer och smaklökarna vet inte vad de ska tycka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Alien » 2020-11-09 2:02:49

Det är ju inte precis mat utan snacks. Jordnötter med bambukol runt om. Smakar helt ok men känns inte så nyttigt att äta kol.
BambooCharcoalPeanut2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Huggorm » 2020-11-09 2:09:15

Men är det verkligen kol eller har det blivit en miss i översättningen? Det kanske är något ätbart som är svart som kol
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Alien » 2020-11-09 2:19:45

Nej, på kinesiska står det "zhu tan huasheng", dvs bambu kol jordnötter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Chilehead » 2020-11-09 22:40:53

kol är bra mot magsjuka och förgiftning
kol används som färgämne bl a finska Haganol apotekets salmiak använder medicinskt kol
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Kahlokatt » 2020-11-09 22:47:02

Mjaa...jag står nog över. Enda gången jag har inmundigat kol var när jag hade diarré...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Huggorm » 2020-11-09 22:52:29

Satsa på kål istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav OakleyMitch » 2022-11-27 0:56:11

Jag älskar ovanlig mat och försöker ständigt experimentera med det.
OakleyMitch
Inaktiv
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2022-11-26

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Euler » 2023-01-12 18:02:54

Jag fick en burk med hemmagjord fermenterad och spicy tofu av en kinesisk vän. När man väl har vant sig vid den udda smaken är den jättegod.
Euler
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2023-01-10

Konstig/ovanlig mat som är gott

Inläggav Ignatius » 2023-01-12 18:48:03

Jag har en kompis som äter ärtsoppa med lingonsylt. Han verkligen rör ut sylten i soppen, föreställ er färgen!
Han äter bananer som varmkorv med senap. Han tycker att det är jättegott och blir skitsur om man ifrågasätter.
Jag misstänker att han har en diagnos.
Ignatius
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2019-05-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in