Känner sig extremt icke-auktoritär

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känner sig extremt icke-auktoritär

Inläggav Testosteron » 2017-10-21 16:23:40

Känner ni också att ni är extremt icke-auktoritära, typ ungefär som en pojk som andra kan säga åt vad du ska göra? Har aldrig personligen träffat någon som är mindre auktoritär än mig i det sammanhanget, alla andra är mer vuxna, mer socialt dominanta osv. Det som utmärker detta är att det är ALLTID jag som måste bevisa mig för andra snarare än tvärtom, och ifall någon är blyg/osäker med mig så är jag inte blyg men ännu mer obekväm än den personen.

Samtidigt (kanske låter lite motsägelsefullt) är jag extremt auktoritär på ett annat sätt, ifall jag pratar i en grupp blir alla helt förstelnade och lyssnar väldigt noga, och i allmänhet uppfattas jag som att jag har pondus, och folk beter sig allltid särskilt formellt och artigt i min närvaro. Ungefär som att Arnold Schwarzenegger kom in i ett rum med människor.

Känner ni igen er i detta att alla andra människor än er själva har högre social naturlig auktoritet?

Moderator: Delade in texten i stycken för större läsbarhet.
Testosteron
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-07-11

Känner sig extremt icke-auktoritär

Inläggav Batte » 2017-10-22 13:32:08

Det er litt vanskelig å forstå alle elementer i innlegget ditt og hvordan de henger sammen. Derfor litt vanskelig å svare. Stemmer mine tolkninger nedenfor?
Testosteron skrev:Känner ni också att ni är extremt icke-auktoritära, typ ungefär som en pojk som andra kan säga åt vad du ska göra?
Du er tilbakeholden og tar ikke ledelse i situasjoner. Derfor tar andre ledelsen.

Testosteron skrev:Har aldrig personligen träffat någon som är mindre auktoritär än mig i det sammanhanget, alla andra är mer vuxna, mer socialt dominanta osv.
Du tar ikke en dominant rolle. Andre tar en dominant rolle.

Testosteron skrev:Det som utmärker detta är att det är ALLTID jag som måste bevisa mig för andra snarare än tvärtom,
Andre har den dominante rollen, derfor må du vise tydelig når/at du vil ta kontroll over noe.

Testosteron skrev:och ifall någon är blyg/osäker med mig så är jag inte blyg men ännu mer obekväm än den personen.
Selv når du møter en ikke-dominant person ønsker du ikke en dominant rolle.

Testosteron skrev:Samtidigt (kanske låter lite motsägelsefullt) är jag extremt auktoritär på ett annat sätt, ifall jag pratar i en grupp blir alla helt förstelnade och lyssnar väldigt noga,
Andre respekterer din kunnskap eller innsikt. Det du sier er troverdig.

Testosteron skrev:och i allmänhet uppfattas jag som att jag har pondus, och folk beter sig allltid särskilt formellt och artigt i min närvaro. Ungefär som att Arnold Schwarzenegger kom in i ett rum med människor.
Det du sier og din karakter respekteres. Alternativt kan de være redd for å trå deg på foten når du først hevder deg. (Avhengig av kontekst).

Svar basert på mine tolkninger:
Testosteron skrev:Känner ni också att ni är extremt icke-auktoritära, typ ungefär som en pojk som andra kan säga åt vad du ska göra?
Nja, tja. Først og fremst er jeg ikke gutt. :wink: Det er avhengig av situasjonen og hvem som sier hva først. F.eks., kan ingen si hva jeg skal gjøre hvis det strider mot loven, det som er objektivt riktig, etisk riktig i forhold til andre, eller skader andre. I en slik rolle vil jeg opptre sikkert og dominant ved behov. Jeg veldig selvsikker og tviler på hva jeg kan mestre. Jeg kan (med høy innsats) ta kontroll over enhver situasjon, dersom jeg ønsker det.

Hvis noen derimot ber meg gjøre noe (helt urimelig) som bare "rammer" meg, da har jeg et stort problem. Stort sett har jeg ikke evne til annet enn å etterleve vedkommendes urimelige ønske. Som et lydig barn. Derfor kjemper jeg hardt for å forutse og unngå slike situasjoner.

Testosteron skrev:Känner ni igen er i detta att alla andra människor än er själva har högre social naturlig auktoritet?
Høyere sosial naturlig autoritet: Ja, nesten alltid. Høyere sosial autoritet når jeg går inn for det: Nesten aldri.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Känner sig extremt icke-auktoritär

Inläggav Batte » 2017-10-22 13:42:39

For å gi et kort svar også. Jeg adlyder enhver kommando, såfremt jag ikke kan grave fram regler eller annet "utenfor meg" som kan beskytte meg.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Känner sig extremt icke-auktoritär

Inläggav december16 » 2017-10-25 13:46:47

Hur gammal är du? För min upplevelse är att man blir tryggare med sig själv när man blir äldre. Man får minskat behov av att hävda sig med åren, enligt min erfarenhet.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in