Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-20 21:40:41

Som en fortsättning på tråden jag gjorde precis innan där jag tar upp detta, jag har träffat säkert 35465654e5644 människor genom årens lopp och en del av dem har haft något NPF.

Hursomhelst, jag läste även nånstans (ska försöka hitta sidan) att alla, exakt alla människor på hela jorden har i viss utsträckning autism, asperger och eller adhd, nu pratar vi även i extremt liten utsträckning, och jag kan bara säga att baserat på alla människor jag har träffat och som jag minns så kan man bara inte övertyga mig om att en enda där inte har något av dem tre. Inte ens i mikroskopisk utsträckning.

Detta baserar jag på saker som t.ex.:

Om X har fått för sig att det är på det sättet, då är det bara så, spelar ingen roll om man kan motbevisa, det är ändå på det sättet X fått för sig.

Vara allmänt rund i mun, dvs. att man kör med mycket snuskskämt och slänger sig med könsord. Känns som något de flesta lägger av med efter att de passerat typ 25 som senast.

Oförmåga att hantera konflikter utan att brusa upp eller rentav ta till våld.

Det är de sakerna jag kan komma på nu men de räcker nog en bit. Vad kan ni komma på för exempel? Vad har ni för erfarenheter av detta?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav tahlia » 2017-10-20 21:43:37

Det är omöjligt att ha asperger, adhd och/eller autism i liten utsträckning vilket också förklarar din observation. För att korrekt diagnostiseras med någon av NPF-diagnoserna måste du uppfylla ett visst antal specifika kriterier. Om du inte uppfyller dem så har du inte NPF-diagnosen.

Visst kan människor ha drag som påminner om drag hos någon som har exempelvis adhd men har de inte alla andra drag som krävs för diagnos så har de heller inte adhd, inte i någon utsträckning. Hänger du med?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-20 21:47:19

Hur går min observation ihop med att det inte är möjligt? Jag köper inte att ingen människa på hela jorden helt saknar ens mikroskopiska drag av nåt av de där tre, omöjligt. "Vanliga" människor kan ju också bli som besatta av något de är jätteintresserade av, eller har alla fotbollsnördar Asperger också då? För att ta ett exempel.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav tahlia » 2017-10-20 22:13:02

ingetbranamn skrev:Hur går min observation ihop med att det inte är möjligt? Jag köper inte att ingen människa på hela jorden helt saknar ens mikroskopiska drag av nåt av de där tre, omöjligt. "Vanliga" människor kan ju också bli som besatta av något de är jätteintresserade av, eller har alla fotbollsnördar Asperger också då? För att ta ett exempel.


Mikroskopiska drag av något är inte att vara NPF:are. Vi vänder på det - kan du säga att det finns aspergare som inte har ett enda drag gemensamt med neruotyper? Nej. Betyder det att det inte finns några aspergare? Nej.

Ett drag är inte aspergers, flera specifika drag tillsammans är aspergers.

För inte så länge sedan kunde läkare för första gången se såväl autism som adhd på bild. Det gick alltså att se en tydlig skillnad mellan en autistisk och/eller adhd-hjärna och en neurotypisk hjärna. Skillnader du inte ser mellan två neurotypiska hjärnor.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-20 22:22:12

Jaha, och vad skiljde sig åt mellan NT och AS då? Jag har aldrig förstått mig på min diagnos och egentligen struntar jag i om jag ens har Asperger, jag är övertygad om att jag inte har tillräckligt många drag för att verkligen ha det. :) Dock kan jag inte förneka att jag har en del drag heller men det kunde ha varit värre, jag kunde ha blivit född som blind.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav Batte » 2017-10-20 22:26:38

ingetbranamn skrev:Jaha, och vad skiljde sig åt mellan NT och AS då? Jag har aldrig förstått mig på min diagnos och egentligen struntar jag i om jag ens har Asperger, jag är övertygad om att jag inte har tillräckligt många drag för att verkligen ha det. :) Dock kan jag inte förneka att jag har en del drag heller men det kunde ha varit värre, jag kunde ha blivit född som blind.
NT oppfyller ikke diagnosekriteriene. AS oppfyller diagnosekriteriene.

Har du ikke tilstrekkelig mange drag oppfyller du ikke diagnosekriteriene.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav StefanJC » 2017-10-21 0:04:54

Människor har 50% av sitt dna gemensamt med bananer. Ett bord och en
pall har många gemensamma drag.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Så kallade neurotypiker finns inte, eller?

Inläggav vofff » 2017-10-24 17:27:40

StefanJC skrev:Människor har 50% av sitt dna gemensamt med bananer. Ett bord och en
pall har många gemensamma drag.
:D :D :D :D
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in