Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-20 21:32:53

Hej. Det här har jag aldrig fattat egentligen riktigt, såklart är alla olika även bland folk som "inte har AS", har läst att alla på hela jorden har i någon mycket liten utsträckning AS, ADHD och eller autism och jag har svårt att tro att det inte stämmer. För mig existerar inte det där med normala människor, har träffat en hel den så kallade neurotypiker och jag av dem jag minns så har alla haft drag av nåt av de där tre.

Hursomhelst så har folk sina uppfattningar och därför blev rubriken som den blev, en del människor får det att låta som att alla med AS är likadana trots allt, vilket ju är dumheter rakt av. Vad kommer ni på för saker? Själv kan jag bara komma på följande exempel:

Om en person slutar svara, kollar åt ett annat håll eller på andra sätt visar ointresse/obekvämhet så fortsätter aspergaren att prata på. Fast det finns det "neurotypiker" som gör också, de kanske inte är lika vanliga men men.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-20 22:18:43

Tahlia har jag märkt är en människa med stor inblick i det hela, han eller hon kanske skulle kunna ge mig några exempel jag aldrig hade kunnat ana?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-20 22:22:54

ingetbranamn skrev:Om en person slutar svara, kollar åt ett annat håll eller på andra sätt visar ointresse/obekvämhet så fortsätter aspergaren att prata på.
Alle med AS gjør ikke dette. Faktisk finnes det ikke en eneste konkret ting alle med AS gjør.

Det eneste man med sikkerhet kan si er felles for alle med AS, er at de oppfyller et tilstrekkelig antall av diagnosekriteriene. Diagnosekriteriene kan oppfylles på mange måter, så mennesker kan oppfylle de samme diagnosekriteriene uten å ha samme adferd.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-20 22:26:54

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Om en person slutar svara, kollar åt ett annat håll eller på andra sätt visar ointresse/obekvämhet så fortsätter aspergaren att prata på.
Alle med AS gjør ikke dette. Faktisk finnes det ikke en eneste konkret ting alle med AS gjør.

Det eneste man med sikkerhet kan si er felles for alle med AS, er at de oppfyller et tilstrekkelig antall av diagnosekriteriene. Diagnosekriteriene kan oppfylles på mange måter, så mennesker kan oppfylle de samme diagnosekriteriene uten å ha samme adferd.


Jag vet inte om jag förstår dig riktigt, du säger att det inte finns några konkreta ting, hur kan då sociala svårigheter vara en av kriterierna?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-20 22:31:36

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Om en person slutar svara, kollar åt ett annat håll eller på andra sätt visar ointresse/obekvämhet så fortsätter aspergaren att prata på.
Alle med AS gjør ikke dette. Faktisk finnes det ikke en eneste konkret ting alle med AS gjør.

Det eneste man med sikkerhet kan si er felles for alle med AS, er at de oppfyller et tilstrekkelig antall av diagnosekriteriene. Diagnosekriteriene kan oppfylles på mange måter, så mennesker kan oppfylle de samme diagnosekriteriene uten å ha samme adferd.


Jag vet inte om jag förstår dig riktigt, du säger att det inte finns några konkreta ting, hur kan då sociala svårigheter vara en av kriterierna?
Jo, konkret ting er nøkkelen her. Å ha vansker med det sosiale er ikke en konkret utfordring. De konkrete sosiale utfordringene kan vise seg på utallige måter, og de er ikke felles for alle med AS.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-20 22:48:31

Det finnes nok heller ikke ting bare aspergere gjør. Mennesker er forskjellige. Det man kan si er at man må oppfylle diagnosekriteriene for å få en AS-diagnose. For at diagnosen skal være riktig må andre diagnoser utelukkes. Med andre ord har man ikke AS dersom det finnes andre årsaker til at man oppfyller tilstrekkelig kriterier.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Huggorm » 2017-10-20 22:50:45

Bara aspergare lär sig alla tågtidtabeller utantill
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-20 23:00:22

Huggorm skrev:Bara aspergare lär sig alla tågtidtabeller utantill
Jo, jeg har hørt om at aspergere lærer seg togtabeller utenatt (uten å ta tog). Er det ikke egentlig bare et stereotypisk eksempel? Er man aspie hvis man har fotografisk hukommelse og leser togtabeller? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 13:51:25

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Batte skrev: Alle med AS gjør ikke dette. Faktisk finnes det ikke en eneste konkret ting alle med AS gjør.

Det eneste man med sikkerhet kan si er felles for alle med AS, er at de oppfyller et tilstrekkelig antall av diagnosekriteriene. Diagnosekriteriene kan oppfylles på mange måter, så mennesker kan oppfylle de samme diagnosekriteriene uten å ha samme adferd.


Jag vet inte om jag förstår dig riktigt, du säger att det inte finns några konkreta ting, hur kan då sociala svårigheter vara en av kriterierna?
Jo, konkret ting er nøkkelen her. Å ha vansker med det sosiale er ikke en konkret utfordring. De konkrete sosiale utfordringene kan vise seg på utallige måter, og de er ikke felles for alle med AS.


Kan du ge några exempel på konkreta saker?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 14:16:58

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Jag vet inte om jag förstår dig riktigt, du säger att det inte finns några konkreta ting, hur kan då sociala svårigheter vara en av kriterierna?
Jo, konkret ting er nøkkelen her. Å ha vansker med det sosiale er ikke en konkret utfordring. De konkrete sosiale utfordringene kan vise seg på utallige måter, og de er ikke felles for alle med AS.


Kan du ge några exempel på konkreta saker?
F.eks. å ikke ta kontakt med andre mennesker. Eller å ta for mye kontakt med andre mennesker.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 14:27:01

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Batte skrev: Jo, konkret ting er nøkkelen her. Å ha vansker med det sosiale er ikke en konkret utfordring. De konkrete sosiale utfordringene kan vise seg på utallige måter, og de er ikke felles for alle med AS.


Kan du ge några exempel på konkreta saker?
F.eks. å ikke ta kontakt med andre mennesker. Eller å ta for mye kontakt med andre mennesker.


Ok, mer? Fobi för beröring, är det en typisk Aspergersak?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 14:42:47

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Kan du ge några exempel på konkreta saker?
F.eks. å ikke ta kontakt med andre mennesker. Eller å ta for mye kontakt med andre mennesker.


Ok, mer? Fobi för beröring, är det en typisk Aspergersak?
Nei. Fobi er fobi, det er ikke asperger. Sensory processing disorder er Sensory processing disorder, ikke AS. Derimot kan en del aspergere også ha disse diagnosene i tillegg. :wink:

Jeg vil påpeke at de to eksemplene jeg nevnte er nettopp eksempler. Eksempler på måter å oppfylle et av diagnosekriteriene på.

Jeg vil ikke uten videre være med på å lage en liste. I så fall må det være hevet over enhver tvil for alle som leser at eksemplene bare er eksempler. De gjelder ikke for alle aspergere, og kan dessuten gjelde for ikke-aspergere. Man kan ikke lage en konkret liste og si at punktene gjelder alle.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 14:59:08

Jeg har altså ikke noe imot en liste med eksempler, hvis det er tydelig at det er eksempler. :wink: Man skulle kunne si at det eneste bare/alle aspergere gjør, er å oppfylle tilstrekkelig antall diagnosekriterier og få en (riktig) diagnose.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Vildsvin » 2017-10-21 15:05:06

Bara aspergare startar denna typ av trådar. Andra är nöjda med att deras diagnoser inte alltid kan definieras strikt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 15:15:11

Men vad är det då som gör att man får AS diagnos? Känns som att läkarna handlar högst godtyckligt.

Iaf., jag har tack vare min diagnos levt väldigt mycket bland aspisar och stagnerat en del i utvecklingen, har blivit alltför påverkad av dem. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få att undvika att göra mer misstag som personer med Asperger gör pga. att de inte förstår socialt samspel.

Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav tahlia » 2017-10-21 15:29:04

ingetbranamn skrev:Men vad är det då som gör att man får AS diagnos?


Man uppfyller diagnoskriterierna. Vill du veta hur de ser/sett ut kan du hitta ett exempel via den här länken:

http://www.autism.se/diagnoskriterier%5E2
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 15:48:27

ingetbranamn skrev:Men vad är det då som gör att man får AS diagnos? Känns som att läkarna handlar högst godtyckligt.
Man får AS-diagnose når det kan vises til at man på en eller annen måte oppfyller et tilstrekkelig antall av diagnosekriteriene og etter at andre mulige diagnoser/årsaker til utfordringene er utelukket.

Diagnosekriteriene kan oppfylles med et nesten uendelig antall individuelle adferdsmønster/personlighetstrekk. Ja, noen er nok "godtyckliga". Men først og fremst handler det om å avdekke dine individuelle utfordringer, og vurdere om de passer med diagnosekriteriene. Gjør de det, ja da får du diagnosen.

ingetbranamn skrev:Iaf., jag har tack vare min diagnos levt väldigt mycket bland aspisar och stagnerat en del i utvecklingen, har blivit alltför påverkad av dem. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få att undvika att göra mer misstag som personer med Asperger gör pga. att de inte förstår socialt samspel.
Mener du å behandle AS? Det går ikke. Jo, man kan finne strategier for å gjøre ting andre "bare gjør", men det koster ofte dyrt. En diagnose handler nok ofte mer om forklaring og aksept enn noe annet. Du har autisme. Du kommer alltid til å ha autisme.

Jovisst, man kan presse seg. Være flink en stund, mestre og tilsynelatende få til det alle andre kan. Kanskje bedre enn andre kan. Jo, ganske sikker. Meg kaller de f.eks. veldig utadvendt og en relasjonsbygger. Men jeg er ikke det. Det er ikke det jeg er - det er det jeg kan prestere. Det er det jeg kan prestere med ekstreme anstrengelser, som i ettertid gjør meg utmattet og apatisk.

ingetbranamn skrev:Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
Det er kanskje her litt av utfordringen din ligger. Hva skal du bruke din diagnose til når du ikke vet hvorfor du har fått den?

Dersom man har utfordringer man kjenner til, kan en AS-diagnose være nyttig. Da kan man si "jeg har x og x utfordring og det er fordi jeg har AS/autisme". Da kan man være litt snill mot seg selv. Man kan ikke på autopilot gjøre alt NT kan. Ikke fordi man ikke tar seg sammen, men fordi man har autisme.

Den andre veien har diagnosen ikke like stor nytte. Det finnes ingen liste over hvordan alle med AS er. Dermed gjør ikke en diagnose at en får en ferdig liste med ens personlighetstrekk. Det beste man kan gjøre da, er å lese eksemplene. Lese om utfordringer andre med AS/autisme har. Da må man vurdere: Gjelder dette punktet meg, eller gjelder det ikke meg?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 15:49:53

ingetbranamn skrev:Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
Vet du hvorfor du ble sendt til utredning?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 15:50:04

Thalia, tycker det där är rätt otydligt faktiskt, finns neurotypiker som inte heller förstår socialt samspel så himla bra alla gånger, något exempel på saker man kan råka göra måste det väl ändå gå att få fram? Jag känner inte igen mig särskilt mycket i aspergare, känner igen mig mycket mer i hur neurotypiker är. Det jag kan komma på som är konkret är att jag blir lättare trött, inte av intryck utan då gäller det mer om tillvaron är alltför repetiv och eller händelselös.
Senast redigerad av ingetbranamn 2017-10-21 15:53:09, redigerad totalt 1 gång.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 15:52:37

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
Vet du hvorfor du ble sendt til utredning?


Var hyperaktiv när jag var runt 5-6 år, tror det var därför. Fick av nån anledning autismdiagnos då och satt i särskola. No idea why, kan inte minnas att jag någonsin har träffat en autistisk som varit hyperaktiv.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav Batte » 2017-10-21 16:10:12

ingetbranamn skrev:Thalia, tycker det där är rätt otydligt faktiskt, finns neurotypiker som inte heller förstår socialt samspel så himla bra alla gånger, något exempel på saker man kan råka göra måste det väl ändå gå att få fram?
Eksempler fra andre aspergare kan du finne mange av, men at du ikke er likedan betyr ikke at du ikke har AS.

Du kan finne mange konkrete eksempler i denne tråden:
http://www.aspergerforum.se/du-vet-att-du-ar-en-aspie-nar-t4401.html

ingetbranamn skrev:Jag känner inte igen mig särskilt mycket i aspergare, känner igen mig mycket mer i hur neurotypiker är. Det jag kan komma på som är konkret är att jag blir lättare trött, inte av intryck utan då gäller det mer om tillvaron är alltför repetiv och eller händelselös.
Det er alltid en mulighet for at en diagnose er feil.

La meg spørre på denne måten: Har du noen som helst utfordringer med sosialt samspill, og hvordan vil du i så fall beskrive dem?

Si gjerne noe om hvordan du stiller deg til følgende påstand, som er et eksempel:
"Det andre gjør automatisk i sosiale sammenhenger må jeg anstrenge meg for å forstå eller gjøre".

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Vet inte varför jag har min diagnos f.ö.
Vet du hvorfor du ble sendt til utredning?


Var hyperaktiv när jag var runt 5-6 år, tror det var därför. Fick av nån anledning autismdiagnos då och satt i särskola. No idea why, kan inte minnas att jag någonsin har träffat en autistisk som varit hyperaktiv.
Skulle du kunne finne det ut via journalen eller dine foresatte?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav tahlia » 2017-10-21 17:37:34

ingetbranamn skrev:Thalia, tycker det där är rätt otydligt faktiskt, finns neurotypiker som inte heller förstår socialt samspel så himla bra alla gånger, något exempel på saker man kan råka göra måste det väl ändå gå att få fram?


Det är en viss skillnad på att inte förstå socialt samspel så himla bra ibland och att (från kriterierna):

1, Oförmåga att adekvat använda blickkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester för att reglera det sociala samspelet

2. Oförmåga att etablera kamratrelationer med jämnåriga (på ett åldersadekvat sätt och trots rikliga möjligheter därtill) som innefattar ett ömsesidigt utbyte av intressen, aktiviteter och känslor

3. Bristande modulering av socio-emotionell ömsesidighet som visar sig genom nedsatt eller avvikande gensvar på andra människors känslor, eller bristande anpassning av beteendet till det sociala sammanhanget, eller en dålig integration av sociala, emotionella och kommunikativa beteenden

4. Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra människor (till exempel visar inte för andra, lämnar inte fram eller pekar på sådant som är av intresse)


För att få diagnos måste du uppfylla minst två av ovanstående kriterier vilket tar dig ännu längre ifrån "inte förstår socialt samspel så himla bra alla gånger".

Uppenbart är att du inte anser dig ha aspergers och att du söker allt du kan hitta för att bekräfta det du tror. Själv kan jag varken säga bu eller bä i den frågan eftersom jag varken är psykiater eller psykolog. Inte heller har jag tillgång till din utredning. Med det sagt, dina inlägg hittills känns inte speciellt neurotypiska vilket inte per automatik innebär att jag tror att du har autism - det finns långt fler diagnoser och tillstånd som skulle kunna vara möjliga.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-21 18:43:33

Vad är det som är så autistiskt med mina inlägg då?

Och ja, jag behöver hjälp att vända flera års olycka på rätt köl igen.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Vad är det egentligen för saker som "bara" aspergare gör?

Inläggav antonius » 2017-10-21 19:07:25

bara aspisar dokumenterar mängden i ml vid sädesavgång
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in