Tekniska samhälle från helvettet :'(

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-10-20 13:07:56

Jag är så jävla ledsen nu. Överallt påtvingas man all den här tekniken som är som ren skär tortyr för mig. Lösenord hit och dit, inloggningsuppgifter, utveckllingsstörda program som jag inte fattar ett skit av. Inte äns undersköterska kan man jobba som utan att påtvingar deras jävla utvecklingstörda system för dokumentation, inloggningar till larmtelefoner, timecare allt. I över ett år har jag försökt att söka in på yrkeslärarprogrammet men inte lyckats få fram deras jävla uppgifter och skit i tid. Fy fan, ibland önskar jag bara att jag kunnat få dö. Inte äns den här sidan kan man komma in på normalt utan att allt ska krångla och jävlas med mig
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav LordNelson » 2017-10-20 16:06:23

Amen.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-20 16:07:44

Om 2 år kommer du inte behöva bry dig om allt krångel. Då kommer AI sköta allt sånt. Undersköterskor kommer få tid att vara just undersköterskor. Och era jobb är jävligt viktiga!
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Huggorm » 2017-10-20 16:19:22

Ja, det är lite för mycket system och lösenord som måste fungera nu för tiden. Men jag tror det är en övergångsfas, det måste bli enklare snart
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav nescio » 2017-10-20 16:48:15

Dreamtrance skrev:Om 2 år kommer du inte behöva bry dig om allt krångel. Då kommer AI sköta allt sånt.
Tror du? Man har hört prat om AI många år nu, men i verkligheten syns inget.
nescio
 
Inlägg: 3834
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-20 16:54:52

Du tänker inte exponiellt nescio. I tråden googles kvantdator så ser du vilken utveckling som sker.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Parvlon » 2017-10-20 19:47:11

Dreamtrance skrev:Om 2 år kommer du inte behöva bry dig om allt krångel. Då kommer AI sköta allt sånt. Undersköterskor kommer få tid att vara just undersköterskor. Och era jobb är jävligt viktiga!


akta er för chipet säger jag bara.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-10-23 12:06:29

Hej. Vad glad jag blev att höra att någon känner samma. Jag har just fått hem bank id grejs som man ska tvingas installera och krångla med. Tortyren fortsätter. Tror jag väntar på att sambon kommer hem och räddar mig från traumat he he
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Braincandy » 2017-10-23 19:19:40

IDUNS MAMMA skrev:Hej. Vad glad jag blev att höra att någon känner samma. Jag har just fått hem bank id grejs som man ska tvingas installera och krångla med. Tortyren fortsätter. Tror jag väntar på att sambon kommer hem och räddar mig från traumat he he


Du kan trösta dig med att bankID går att använda på många ställen, det vill säga mobilt bankID, det som installeras på datorn vill bankerna fasa ut.

Bortsett från den detaljen är bankID totalt sett en förenkling. Du behöver kunna använda en bankdosa för att förnya det vartannat år och det är det som är "krånglet". Men utöver det är det inga konstigheter.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav KrigarSjäl » 2017-10-23 19:48:05

Tycker också tekniska grejer är jobbiga om det är helt nya grejer man ska lära sig.
När jag väl vant mig är det ok men jag gillar alltså inte att hela tiden behöva sätta mig in i nya system och funktioner.

Teknikaffärer avskyr jag.
Man blir mött av ett fackspråk man måste vara civilingenjör för att förstå och jag har absolut noll intresse av kablar, kopplingar, inställningar, megahertz pixelkamera surround system-blaha.

Tekniken är för mig ett medel. Inte ett mål.
Ser till att behärska det jag måste behärska, nöjer mig med det och ger fan i resten.

Sa jag att jag avskyr sladdar?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Kostymhippie » 2017-10-23 20:27:04

KrigarSjäl skrev:Tycker också tekniska grejer är jobbiga om det är helt nya grejer man ska lära sig.
När jag väl vant mig är det ok men jag gillar alltså inte att hela tiden behöva sätta mig in i nya system och funktioner.

Teknikaffärer avskyr jag.
Man blir mött av ett fackspråk man måste vara civilingenjör för att förstå och jag har absolut noll intresse av kablar, kopplingar, inställningar, megahertz pixelkamera surround system-blaha.

Tekniken är för mig ett medel. Inte ett mål.
Ser till att behärska det jag måste behärska, nöjer mig med det och ger fan i resten.

Sa jag att jag avskyr sladdar?


:-)049 :-)049 :-)049

Precis så funkar jag med.
Teknik och dator är hjälpmedel, inte ett nöje som man ska behöva mickla en halvtimme med innan det hoppar igång.
Macbook och iPhone is da shit, det bara funkar allt som oftast.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-10-26 12:58:20

Ytterligare en dag av datortorrtyr! Nu är jag timanställd på två olika ställen som båda använder personec. Tror ni inte när jag väl lyckats logga in på den nyas nya system trotts att de inte klarar av att skriva rätt jävla instruktioner så slutar inloggningen på det första att fungera pga att de använder samma system. Så nu tvingas jag mot min vilja krångla med det första igen och med min förbannade otur så kommer den andra sluta fungera när jag är klar med den första. Jag blir ju tokig!"!!½!
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-10-26 13:09:05

Jag ringde precis och sa upp mig. Det verkar vara ända sättet för mig att slippa den tekniska tortyren.
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav vofff » 2017-11-04 12:23:23

Kör Apple eller Doro, slipper tänka då.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Alien » 2017-11-04 13:47:57

Det är synd att du måste säga upp dig från jobb pga krånglande teknik. Är det inte sådant som IT-supporten ska hjälpa till med? Men jag vet själv hur svårt det var att få tag i killen (det var alltid en enda kille). Inte fanns det någon tid att gå kurser och lära sig nyheter heller, man fick pröva sig fram (el fråga en kunnigare kollega).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav geocache » 2017-11-04 16:22:28

Igår var jag i två butiker för att handla, men när jag skulle betala (via Swish) kom det upp ett meddelande om att betalningen misslyckades, trots att jag flera gånger varit i de butikerna, och alla gångerna har det tidigare gått att betala via Swish. Någon som vet hur det går till att förnya bank-id, med hjälp av bankdosa (min bankdosa har ingen "Meny"-knapp)?

Braincandy skrev:Bortsett från den detaljen är bankID totalt sett en förenkling. Du behöver kunna använda en bankdosa för att förnya det vartannat år och det är det som är "krånglet". Men utöver det är det inga konstigheter.


Braincandy: hoppas det är ok att jag citerade dig?
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav Liljan » 2017-11-04 17:07:12

Välkommen till 2000-talet! Jag hoppas du har någon plan för försörjning nu då du har sagt upp dig.

Lokalvårdare är ett yrke som är relativt fritt från allt tekniskt om du ska se dig om efter ett nytt jobb menar jag.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav StefanJC » 2017-11-04 20:30:42

Jag har jobbat som datalärare på komvux och studerat alla (dåvarande)
programmeringsspråk på universitet. Men jag och datorer går ändå inte
ihop "på det hela taget". En del aspiesar har gröna fingrar när
det gäller datorer men jag är inte en av dom. Förbannar deras
skapare typ 30 gånger per dag.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav ankhh » 2017-11-04 20:41:40

Vadå. Datorer är ju bara tillämpad logik. :wink:

(Jo, jag vet. Framför allt om man kör Windows är det ibland svårt att se logiken bakom datorns "beteende". Men den var oemotståndlig. Lite sant är det faktiskt.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav StefanJC » 2017-11-04 20:58:44

ankhat skrev:Vadå. Datorer är ju bara tillämpad logik. :wink:

(Jo, jag vet. Framför allt om man kör Windows är det ibland svårt att se logiken bakom datorns "beteende". Men den var oemotståndlig. Lite sant är det faktiskt.)

Det är just Windows jag varit lärare i så kanske därför jag
blivit funktionshindrad. En kompis var säker det var något
fel i huset där jag bodde men problemen har följt med. Min
samsung telefon fungerar dock perfekt förutom att det blir
lite konstig formatering ibland med radbyten och sånt.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-11-06 11:31:51

Alien skrev:Det är synd att du måste säga upp dig från jobb pga krånglande teknik. Är det inte sådant som IT-supporten ska hjälpa till med? Men jag vet själv hur svårt det var att få tag i killen (det var alltid en enda kille). Inte fanns det någon tid att gå kurser och lära sig nyheter heller, man fick pröva sig fram (el fråga en kunnigare kollega).


Jo men jag sitter med ångest en hel dag för att ringa dem. Jag har ändå desto mer problem med att orka ringa och med allt krångel. Det är Mycket krångel och felaktig information om allt. Det var inte enbart tekniken som fick mig att säga upp mig. Det var nämligen en timanställning och de ringde i tid och otid, gärna 3 gånger om samma sak. Jag jobbar dessutom nätter och det tog de heller ingen hänsyn till utan kunde ringa och väcka mig klockan 14 när jag skulle jobba två nätter på raken. Jag kan hantera krånglande teknik om man till slut lyckas få rätt på det men inte krånglande teknik i kombination med stressringningar
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-11-06 11:34:44

Liljan skrev:Välkommen till 2000-talet! Jag hoppas du har någon plan för försörjning nu då du har sagt upp dig.

Lokalvårdare är ett yrke som är relativt fritt från allt tekniskt om du ska se dig om efter ett nytt jobb menar jag.


Hej och tack. Jo jag ska fortsätta arbeta som undersköterska men då på ett och samma ställe. Har fortfarande kvar mitt jobb på annan ort. Arbetet jag sa upp mig från var närmare hem och alltså jobb nr 2. Jag letar efter en fast anställning så att jag kan få möjligheten att planera mina dagar och slipper att arbetsgivare stressringer i tid och otid.
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav IDUNS MAMMA » 2017-11-06 11:37:17

vofff skrev:Kör Apple eller Doro, slipper tänka då.


Vi kör linux hemma. Den är jättebra och kan dessutom inte få virus. Det är inloggningssidor och koder och installationer och all sådan tortyr jag har svårt för.
IDUNS MAMMA
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-09-01

Tekniska samhälle från helvettet :'(

Inläggav StefanJC » 2017-11-06 14:26:42

IDUNS MAMMA skrev:
vofff skrev:Kör Apple eller Doro, slipper tänka då.


Det är inloggningssidor och koder och installationer och all sådan tortyr jag har svårt för.


Samma här. Det är inte datorerna i sig jag har problem med
utan kakor och onödigt krångliga appar som inte är anpassade
för mig. Dessutom har jag windows så jag slipper inte virus som
du. Och sen all reklam som startar och inte går att slå av. Sånt
jag vill se klagar på att jag saknar något eller bor i fel land. En
ring som snurrar som att något är på gång eller ett klämkäckt
"fungerar tyvärr inte nu, försök igen". Det fungerar aldrig borde
dom ärligt säga. Har aldrig fungerat för mig när jag försökt igen.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in