vanföreställning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

vanföreställning

Inläggav kuj kuj » 2017-10-13 16:51:50

är det någon här med asperger som lider av någon vanföreställning?
och vill dela med sig av sina erfarenheter?
själv har jag det men vill inte berätta om vad just nu. kanske senare.
är ett stort problem för mig. :(
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

vanföreställning

Inläggav Batte » 2017-10-13 19:33:38

Det er avhengig av hva du mener med vrangforestillinger. En fordom f.eks. kan være en type vrangforestilling, og det er en type vrangforestilling alle kan ha.

Men du mener kanskje vrangforestillinger som en del av psykiatriske tilstander, slik som f.eks. psykose? I så fall har jeg ikke hatt det.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

vanföreställning

Inläggav LordNelson » 2017-10-13 20:08:20

Brukar tänka jag är duktig och supersmart. Andra gånger, som typ nu,jag är hopplös och korkad. Svårt att veta vad som är sant.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

vanföreställning

Inläggav Richard » 2017-10-13 21:01:40

Jag kan få för mig att jag är förföljd, avlyssnad o spionerad på. Sen har det hänt att jag inbillat mig röster. Men jag äter Haldol varje dag.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

vanföreställning

Inläggav StefanJC » 2017-10-13 21:03:34

LordNelson skrev:Brukar tänka jag är duktig och supersmart. Andra gånger, som typ nu,jag är hopplös och korkad. Svårt att veta vad som är sant.

Båda är sant.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

vanföreställning

Inläggav danne_k » 2017-10-14 13:24:07

Hade en period där jag var riktigt rädd för att någon skulle göra inbrott. Det var helt sjukt vad rädd jag var.
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

vanföreställning

Inläggav danne_k » 2017-10-14 13:33:19

Eller, perioder kanske jag ska säga. Har varit väldigt ofta :roll:
danne_k
 
Inlägg: 189
Anslöt: 2015-11-08

vanföreställning

Inläggav triggerhappyD » 2017-10-14 15:57:19

Det sägs att jag kan få sådana, men jag föredrar att kalla dom visioner istället för vanföreställningar.

Tycker inte heller jag någonsin varit bortom reson utan jag kan ta till mig logiska motargument etc, så då är det väl egentligen inte vanföreställning i ren tekniskt mening kanske.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

vanföreställning

Inläggav december16 » 2017-10-15 0:36:56

Jag tror Kuj kuj skulle uppskatta om vi tog hans frågeställning på allvar. Det är uppenbart att han inte syftar på vanföreställningar på det sättet som en del misstolkat det som. Det är liksom inte riktigt sjyst att jämföra sin egna (och harmlösa) självuppfattning med riktiga vanföreställningar. För den som lider av vanföreställningar är det oerhört jobbigt.

Jag har haft vanföreställningar förr i tiden och det som hjälpte mig var att jag "bestämde mig" för vad jag ska tro är sant och falskt. Om det mina sinnen uppfattar verkar strida mot sunt förnuft, så bestämmer jag mig helt enkelt för att det är falskt. På motsvarande sätt så bedömer jag det som verkar rimligt som sant. Ibland kan man missta sig och uppfatta en något som falskt fast det är sant och vice versa. Men det är en risk man måste vara beredd att ta! Ja faktiskt, risken att missta sig finns alltid.
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

vanföreställning

Inläggav Batte » 2017-10-15 1:05:55

december16 skrev:Jag tror Kuj kuj skulle uppskatta om vi tog hans frågeställning på allvar. Det är uppenbart att han inte syftar på vanföreställningar på det sättet som en del misstolkat det som. Det är liksom inte riktigt sjyst att jämföra sin egna (och harmlösa) självuppfattning med riktiga vanföreställningar. För den som lider av vanföreställningar är det oerhört jobbigt.
Jeg tar det alvorlig og beklager om det ikke virket slik. Jeg valgte å stille spørsmål fordi ikke alle som snakker om vrangforestillinger snakker om en psykose.

Vrangforestillinger, feilaktige (urealistiske eller idiosynkratiske) forestillinger om andres motiver og handlinger som forsvares med stor energi og affekt og som ikke lar seg rokke.
https://sml.snl.no/vrangforestillinger

Jeg synes heller ikke det blir riktig å si at andres vrangforestillinger er harmløse og at de ikke er ekte vrangforestillinger.

I DSM IV har man subtypene:
  • Erotomaniske vrangforestillinger. En overbevisning om at man blir elsket eller begjært. Ofte av personer med høy status.
  • Grandiose vrangforestillinger. En overbevisning om at man er spesiell, eller står i et spesielt forhold til universet, maktpersoner eller Gud.
  • Vrangforestillinger med sjalusitematikk. Man mener ens ektefelle eller kjæreste har et seksuelt forhold til noen andre.
  • Persekutoriske vrangforestillinger. Man føler seg forfulgt av noen ukjente eller navngitte personer eller organisasjoner.
  • Somatiske vrangforestillinger. Man er overbevist om at man har eksempelvis parasitter under huden.
  • Mikset subtype. Flere av de ovenstående, hvor ingen er mer dominerende.
    Uspesifisert subtype.
https://no.wikipedia.org/wiki/Vrangforestilling
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

vanföreställning

Inläggav december16 » 2017-10-15 1:49:26

Batte skrev:
december16 skrev:Jag tror Kuj kuj skulle uppskatta om vi tog hans frågeställning på allvar. Det är uppenbart att han inte syftar på vanföreställningar på det sättet som en del misstolkat det som. Det är liksom inte riktigt sjyst att jämföra sin egna (och harmlösa) självuppfattning med riktiga vanföreställningar. För den som lider av vanföreställningar är det oerhört jobbigt.
Jeg tar det alvorlig og beklager om det ikke virket slik. Jeg valgte å stille spørsmål fordi ikke alle som snakker om vrangforestillinger snakker om en psykose.


Hej Batte!

Det var inte ditt inlägg jag hade i åtanke :)

Mvh
December16
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

vanföreställning

Inläggav Batte » 2017-10-15 1:52:58

december16 skrev:
Batte skrev:
december16 skrev:Jag tror Kuj kuj skulle uppskatta om vi tog hans frågeställning på allvar. Det är uppenbart att han inte syftar på vanföreställningar på det sättet som en del misstolkat det som. Det är liksom inte riktigt sjyst att jämföra sin egna (och harmlösa) självuppfattning med riktiga vanföreställningar. För den som lider av vanföreställningar är det oerhört jobbigt.
Jeg tar det alvorlig og beklager om det ikke virket slik. Jeg valgte å stille spørsmål fordi ikke alle som snakker om vrangforestillinger snakker om en psykose.


Hej Batte!

Det var inte ditt inlägg jag hade i åtanke :)

Mvh
December16

Hei December16! Det var godt å vite. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

vanföreställning

Inläggav antonius » 2017-10-15 10:21:18

Jag tror att en massa digitala och elektroniska saker slutar fungera, bara jag är i närheten. Det blir inte bättre av att många säger att "det där händer bara dig", eller "det där har aldrig hänt förut", när saker i min närhet fuckar upp sig. Naturligtvis inbillning, men det ligger en grå klump av osäkerhet/taskig självkänsla och gräver i magen, tillsammans med alla andra tillkortakommanden hade man kunnat vara utan det, men gå tillbaka till ett helt analogt leverne, off grid vore nog en utopi, förmodligen skulle min korkade hjärna bara leta upp någon annan vanföreställning att tortera mig själv med... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

vanföreställning

Inläggav alpacka » 2017-10-16 21:49:31

Jag har hört röster och andra ljud som inte finns där på riktigt. Jag har även känt mig förföljd, bevakad via internet och att hyresvärden har satt upp dolda kameror i ventilationssystemet. På kvällarna drar jag alltid för med gardiner så ingen kan se in. Ibland har jag sett mönster i siffror som uppkommer i olika sammanhang att dessa hör samman på olika sätt och gjort tolkningar utifrån det. Som barn såg jag spöken och upplevde att saker flyttade sig. Tror allt detta härstammade ur skräck blandat med hög stress.

Upplever sånt här mkt sällan nuförtiden förutom sanndrömmar som sker relativt ofta
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

vanföreställning

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-17 3:03:27

Har sett skuggfolk.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

vanföreställning

Inläggav StefanJC » 2017-10-17 11:50:31

Dreamtrance skrev:Har sett skuggfolk.


Hade dom eget liv?
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

vanföreställning

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-17 15:58:13

Kom ut ur en vägg och gick in i en annan. Berodde med all sannolikhet på att jag medicinerade med tryptizol då.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

vanföreställning

Inläggav Parvlon » 2017-10-17 20:03:12

hej, ja men tyvärr kan jag inte skicka PM.

du kan kontakta mig på nickottosson@gmail.com
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

vanföreställning

Inläggav Amanda89 » 2017-10-20 5:52:54

jag har hört röster/ sett udda saker innan och medans jag gick på medicin så någon förklaring har jag inte, förutom att jag har asperger.
Amanda89
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2017-10-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in