Är de flesta aspergare smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är de flesta aspergare smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Aether » 2017-10-10 0:38:31

undrar hur många av oss aspergare har lyckas i livet, kämpat hårt mot alla odds, blivit expert på någon branch, ingenjörer, data nördar etc.
Aether
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-10-10

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav geocache » 2017-10-10 4:04:54

Hej Aether.

"Expert" skulle jag inte kalla mig, men jag är ganska bra på att tillverka bruksföremål av trä och andra sorters material, att bygga dioramor*) och att hjälpa "trasiga" människor.

När jag gick i låg- och mellanstadiumen i skolan upplevde jag mig själv som något av ett "maskrosbarn".

*) https://www.synonymer.se/sv-syn/diorama
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Flia » 2017-10-10 12:59:48

Jag klarade mig hyfsat fram tills jag brände ut mig. Fick några bestående men efter det, och kan kan inte längre lära mig nåt nytt utanför mina specialintressen.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav xty3457 » 2017-10-10 13:39:41

Kämpat mycket hårt för att bli tillräckligt duktig för att kunna undervisa i programmering och dataämnen på gymnasie nivå. Har en god begåvning men en mycket udda sådan eftersom jag testar lågt på standardiserade test. För mig har det tagit många år att lista ut har jag ska använda den på bästa sätt.

Därför brukar jag berätta nogåt om min egen historia för att inspirera elever till att aldrig ge upp, exmeplvis var jag 34 år när jag började fixade körkortsteori ihop med andra som hade npf på en kurs, medan jag hängde bra på en kurs i navigation året innan.

Min begåvning är så pass ojämn och specifik att det är lättare för mig att komma ihåg sjömärken än just vägmärken och jag har lättare än att orientera mig på ett sjökort än vissa andra typer av kartor. En del kan säkerligen förklaras av att trafikmiljöer har en högre spatial komplexitet, men inte allt.

Min hjärna fungerar på ett så annorlunda sätt ibland att jag måste testa för att veta om det fungerar eller inte, men konstigt nog verkar alltid mina resultat förbättras med övning oavsett område.

Skulle inte säga att jag är expert på hjärnans funktion, men att jag jämfört med många andra gymnasielärare är bättre på att förklara vilka nätverk som exempelvis påverkas i hjärnan vid ADHD.

Hälsningar Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Aether » 2017-10-10 14:49:03

:-)Happy :-)Happy Tack geocache, Flia och xty3457 (Rikard) för era svar, som tack och för att börja med ska jag berätta lite om mig i min långa kamp genom skolan och vuxenlivet: I grundskolan var jag också som en "maskrosbarn", va jätte duktig på att härma de andra i sina betyende i olika situationer, var ganska tyst, blyg och observant hela tiden, det va mycket tröttsam ibland, matamatik var min styrka och favorit ämne, jag kunde se siffrorna och ekvationer i huvuden när jag räknade och var ganska snabb men de ville alltid ha det på papper om hur man räknade. mycket mobbning i de dessa år och mycket bråk, efter grundskolan gick lite bättre, hade bra betyg, det var för att jag hittade andra metoder att pluga och memorierade allt för det mesta men det va alltid så ansträngande och energin va helt borta ibland, utbränd totalt , ursäkta mina stavfel (dyslexi), i vuxen ålder har jag alltid varit en analytikern när det gäller relationer eller vänskap, men alltid är det skönt att va själv ibland i sin lilla värld. lämnar en länk som kan va intressant:

Exploring Temple Grandin's Brain
The world's most famous person with autism uses her unusual cognitive abilities to reduce animal suffering. http://discovermagazine.com/2013/april/2-exploring-temple-grandins-brain och The World Needs People With Asperger’s Syndrome http://www.dana.org/Cerebrum/2002/The_World_Needs_People_With_Asperger%E2%80%99s_Syndrome/
Aether
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-10-10

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Aether » 2017-10-11 13:36:16

Jag har alltid tänkt i vuxen ålder varför jag är som jag är, varför tänker jag så mycket, varför måste jag analysera sönder situationer i livet eller hittar mönster i allt? det känns konstigt att säga det men ibland tänkte jag , är jag en sort mutant, har jag muterat på någon sätt, där kommer in evolution teorin men kanske det blev i aspergernas hjärna en liten evolution efter allt skit som finns i världen eller efter alla mediciner och vacciner som ges till barnen eller efter allt deras föräldrar gjort och konsumerat etc. Hittade en bra video, se här:

Is Asperger's syndrome the next stage of human evolution? - Australian Story :
Professor Tony Attwood believes the "out of the box" thought processes of people on the autism spectrum will solve the world's big problems. He is credited with being the first clinical psychologist to present Asperger's syndrome not as something to be "fixed " but as a gift, evidenced in many of the great inventors and artists throughout history.

But while Professor Attwood has reached the top of his field, he reveals in this episode of Australian Story the personal cost of a missed diagnosis in his own family. Early in his career, he didn't see the signs of Asperger's in his son Will. The consequences were devastating for everyone.
https://www.youtube.com/watch?v=vdQDvLXLqiM

Moderator: Markerade citatet.
Aether
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-10-10

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Halfviti » 2017-10-11 16:25:43

Flia skrev:Jag klarade mig hyfsat fram tills jag brände ut mig. Fick några bestående men efter det, och kan kan inte längre lära mig nåt nytt utanför mina specialintressen.


Samma här. Har jobbat med människor på olika sätt under större delen av mitt vuxna liv. Utbildade mig till Vårdare i relativt ung ålder. Efter fyrtio läste jag in gymnasiekompetens på Komvux, gjorde sen högskoleprovet med hyfsat bra resultat och läste i tre år på universitetet. Så jag tog min kandidatexamen och kunde titulera mig Behandlingspedagog. Men min hjärna brann när jag närmade mig de femtio, så jag har inte kunnat jobba på några år.
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Aether » 2017-10-11 23:09:40

för oss flesta aspergare är det så svårt att jobba inom dessa vanliga arbetsplatser och lika svår att studera i dessa vanliga skolor, men hur skulle en plats för jobb och studier ser ut för att vi aspergare skulla trivas? :idea: har ni några förslag?

hittade några bra länkar för att fundera lite:
Vi med Asperger är värda en riktig chans i arbetslivet men får det sällan https://ringaldrigtillsoc.wordpress.com/2017/08/27/vi-med-asperger-ar-varda-en-riktig-chans-i-arbetslivet-men-far-det-sallan/ och
Framgångsrik IT-utbildning hotad
Datautbildningen IT-spåret i Eksjö för personer med Aspergers syndrom har lovordats bland annat i en forskningsrapport, men framtiden för utbildningen är osäker. Efter årsskiftet finns i nuläget ingen klar finansiering för en fortsättning
. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/framtiden-oviss-for-it-sparet?
Aether
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-10-10

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Aether » 2017-10-12 20:55:00

Efter allt jobbit i mitt liv och all kämpande har jag bestämd mig för att starta eget, gåt just nu i en kurs för nya företagare, mina tankar går just nu om jag kommer att anställa vemsomhels eller bara anställa folk som är
Asperger, mina funderingar känns mycket svåra och viktiga, jag är Asperger och tänker inte på pengar i första hand och jag skulle göra och förvandla hela arbetsmiljö efter Aspergers anställda, de själva kan komma med förslag för hur det skulla se ut, jag vet att vi Aspergare är duktiga i olika område, jag måste kanske veta om det finns inttresse och kopmpetens, undrar hur många skulle vara nifikna på att jobba i en sånt här företag eller skulle tänka sig att vara med och bygga upp detta?
3D PRINT AKADEMI
http://3dalternativefuture.blogspot.se/ :-)154 :-)173
Aether
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-10-10

Är vi de flesta asperger smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Batte » 2017-10-13 0:59:15

Gratulerer da! Hva slags kurs er det, og hva skal du gjøre i bedriften din?

Beklager, men jeg er litt skeptisk til å klikke på linkene. :oops:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Är de flesta aspergare smarta, ingenjörer, datanördar etc?

Inläggav Aether » 2017-10-13 14:48:56

Batte skrev:Gratulerer da! Hva slags kurs er det, og hva skal du gjøre i bedriften din?

Beklager, men jeg er litt skeptisk til å klikke på linkene. :oops:


ni kan trycka på länken det är 100% ok, andra kan bekräfta det också, Kurser och utbildningar ska baseras bara för att lära från grunden 3D skrivare teknik, där ingår hur man ritar, programerar, skannar hämtar ritningar, skriver ut etc, och det ska finnas de enklaste program för nybörjare och mer avancerad också. jag vet att det finns många frågor om hur det ska bli, men det kommer till slut en lösning om vi är många hjärnor som hjälper till. :oops:
Aether
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-10-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in