Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-10-11 23:58:14

Det kom ett sms:

"Du vann utlottningen! Få en lyknad vinter med ett ICA presentkort värd 5000:-
Du betalar endast 5 kr. Hämta här: icasom.vi-firar.com"

Nu hittade jag ingen sajt "Icasomvifirar" på nätet. Dessutom gjorde felstavningen "lyknad" mig misstänksam.

Så det är förstås bluff. Nuförtiden kommer de tydligen via sms också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav triggerhappyD » 2017-10-12 0:30:50

Mja många smartphones går ju lätt o infektera bara genom att lura in någon på en länk.
Och många gör ju bankärenden o dylikt på mobilerna numera, så det blir ju en mer attraktiv marknad för bedragare när det kan finnas pengar o sno.

Alla fattar ju säkert redan det, men testa inte o gå in på den adressen Alien skrev om nån nu funderade på det :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-10-12 1:24:04

Jag kollade på Ica:s sida och det stod ingenting. Tycker de borde varna där och skriva "Vi skickar aldrig ut sms till våra kunder".

Nu har jag ingen smartphone så jag kunde inte ens klicka på länken. Men skrev i namnet för att se om det kom fram någon sajt el några varningar för bluff. Men det kom inget. Mitt mobilnummer (kontantkort) finns tydligen ute i cyberrymden att skicka bluff-sms till.

Men har nu hittat detta:

Aftonbladet skrev:I veckan har en ny bedrägerivåg med bluff-sms satt i gång. Den här gången handlar det om meddelanden som utger sig komma från livsmedelskedjan Ica.
Just nu cirkulerar ett sms som erbjuder personer ett presentkort på 3000 kronor från Ica-gruppen. I sms:et finns även en blålänk där det står att man kan ladda ner checken. Problemet är bara att Ica-gruppen inte är avsändaren. Och när du klickat dig vidare ber avsändaren om dina personuppgifter.
Anna Hedström, presskontakt på Ica, säger att dessa sms är vanligt förekommande hos kända varumärken.
– Det är högst beklagligt. Vi avråder alltid våra våra kunder från att lämna ifrån sig uppgifter eller klicka sig vidare på länkar i mejl.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1L ... luff-smset

Men var avråder de? Fanns inte med på Ica:s förstasida iaf.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav StefanJC » 2017-10-12 1:45:41

Alien skrev:Jag kollade på Ica:s sida och det stod ingenting. Tycker de borde varna där och skriva "Vi skickar aldrig ut sms till våra kunder".

Nu har jag ingen smartphone så jag kunde inte ens klicka på länken. Men skrev i namnet för att se om det kom fram någon sajt el några varningar för bluff. Men det kom inget. Mitt mobilnummer (kontantkort) finns tydligen ute i cyberrymden att skicka bluff-sms till.

Men har nu hittat detta:

I veckan har en ny bedrägerivåg med bluff-sms satt i gång. Den här gången handlar det om meddelanden som utger sig komma från livsmedelskedjan Ica.
Just nu cirkulerar ett sms som erbjuder personer ett presentkort på 3000 kronor från Ica-gruppen. I sms:et finns även en blålänk där det står att man kan ladda ner checken. Problemet är bara att Ica-gruppen inte är avsändaren. Och när du klickat dig vidare ber avsändaren om dina personuppgifter.
Anna Hedström, presskontakt på Ica, säger att dessa sms är vanligt förekommande hos kända varumärken.
– Det är högst beklagligt. Vi avråder alltid våra våra kunder från att lämna ifrån sig uppgifter eller klicka sig vidare på länkar i mejl.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1L ... luff-smset

Men var avråder de? Fanns inte med på Ica:s förstasida iaf.


Ingenstans. Det är NT-språk. Hon säger så för att det låter
bra bara.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav StefanJC » 2017-10-12 1:50:59

Alien skrev:Jag kollade på Ica:s sida och det stod ingenting. Tycker de borde varna där och skriva "Vi skickar aldrig ut sms till våra kunder".

Nu har jag ingen smartphone så jag kunde inte ens klicka på länken. Men skrev i namnet för att se om det kom fram någon sajt el några varningar för bluff. Men det kom inget. Mitt mobilnummer (kontantkort) finns tydligen ute i cyberrymden att skicka bluff-sms till.

Men har nu hittat detta:

I veckan har en ny bedrägerivåg med bluff-sms satt i gång. Den här gången handlar det om meddelanden som utger sig komma från livsmedelskedjan Ica.
Just nu cirkulerar ett sms som erbjuder personer ett presentkort på 3000 kronor från Ica-gruppen. I sms:et finns även en blålänk där det står att man kan ladda ner checken. Problemet är bara att Ica-gruppen inte är avsändaren. Och när du klickat dig vidare ber avsändaren om dina personuppgifter.
Anna Hedström, presskontakt på Ica, säger att dessa sms är vanligt förekommande hos kända varumärken.
– Det är högst beklagligt. Vi avråder alltid våra våra kunder från att lämna ifrån sig uppgifter eller klicka sig vidare på länkar i mejl.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1L ... luff-smset

Men var avråder de? Fanns inte med på Ica:s förstasida iaf.


Hon säger så för att folk inte ska skylla på Ica. Om det är sant
eller inte bryr hon sig inte om.
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Batte » 2017-10-12 3:03:42

Ikke gjør dette. Hvis man vinner noe skal man ikke betale. Om du oppgir betalingsinformasjonen tar de nok ikke 5 kr, men mye mør.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav ankhh » 2017-10-12 8:52:26

Bra att du inte (kunde) klicka och genomskådade bluffen!

Vad gäller att ditt telefonnummer finns "där ute" - kanske gör det det, men det kan också vara så att de skickar till hela nummerserier. Har någon ett av telefonnumren i serien går det fram, annars har de ju inte förlorat mycket (de har säkert abonnemang med fria eller lågkostnads-SMS).
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Halfviti » 2017-10-12 9:34:11

Alien skrev:Det kom ett sms:

"Du vann utlottningen! Få en lyknad vinter med ett ICA presentkort värd 5000:-
Du betalar endast 5 kr. Hämta här: icasom.vi-firar.com"

Nu hittade jag ingen sajt "Icasomvifirar" på nätet. Dessutom gjorde felstavningen "lyknad" mig misstänksam.

Så det är förstås bluff. Nuförtiden kommer de tydligen via sms också.


Med betoning på inte :P

Jag fick också nåt sånt där skit-sms igår om "vinst och testperson" Och förutom länken till själva "vinsten" fanns en annan skum länk om man ville "avregistrera" sig. Raderades såklart utan länk-klick.
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Charlie72 » 2017-10-12 11:08:22

Jag vann 6,5 miljoner dollar idag, behövde bara ge dom alla mina uppgifter ;)
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Savanten Svante » 2017-10-12 11:35:03

Generellt kan man säga att allt såntdär är bluff, rakt av.

Speciellt så är det ju så att om man inte ens är med i ett lotteri.... då kan man inte vinna.



Sen finns det andra varianter som är mindre sannolika. AUDI skänker bort en bil, man får prova apples nya iPhone och får behålla den som tack. Näe, det kommer inte att hända. Ingen av de där företagen kommer att skänka bort saker som folk betalar dyrt för.


Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-10-12 13:02:27

Ja, det är bara lurendrejerier överallt. De överfaller en irl, via telefonen, via datorn etc. När man äntligen lärt sig att inte tro på vad man får i eposten (Klicka aldrig på några länkar!), så kommer det via sms också. Det är lika bra att jag inte har någon smartphone, annars skulle jag kunna råka klicka på en länk av misstag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Lilla Gumman » 2017-11-04 11:33:13

Alien skrev:Ja, det är bara lurendrejerier överallt. De överfaller en irl, via telefonen, via datorn etc. När man äntligen lärt sig att inte tro på vad man får i eposten (Klicka aldrig på några länkar!), så kommer det via sms också. Det är lika bra att jag inte har någon smartphone, annars skulle jag kunna råka klicka på en länk av misstag.

Men oftast måste man fylla i mer uppgifter, när man klickat på länken. Det är inte ofta mobilen blir infekterad med virus så fort du klickar på länken, oftast måste du göra något mer. Så du lär upptäcka det i tid, Alien. Tror jag i alla fall. :roll:
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Flia » 2017-11-04 12:39:56

Om du inte har tävlat så kan du inte vinna.

Om du tävlar så vet du varifrån mejlet ska komma.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav slackern » 2017-11-04 13:13:10

Flia skrev:Om du inte har tävlat så kan du inte vinna.

Om du tävlar så vet du varifrån mejlet ska komma.


Eller så har man ett ICA-kort där man är med automatiskt i och med att man är medlem typ.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-04 16:02:46

"If it sounds too good to be true, it probably is"
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-11-04 17:15:46

Det kom en påminnelse också, från "Viktig info":

"Du har fortfarande inte hämtat ditt 5000 kr ICA presentkort. Vi behöver bara dina fraktuppgifter. Hämta här 'icasom.vi-firar'."

"Fraktuppgifter"? Låter som något stort och tungt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav slackern » 2017-11-04 17:24:06

Helt klart bedrägeri.

Extrem snabb googling gav detta.

https://www.ica.se/kundtjanst/ica-infor ... a-tavling/

SMS och mail om ICA-tävling
Just nu är det många som hör av sig till oss om att de har fått SMS, mail eller telefonsamtal som handlar om att de har vunnit pengar på ICA. Beloppet kan variera.
ICA står aldrig bakom denna typ av utskick eller samtal och vi lämnar aldrig ut våra kunders personuppgifter till andra företag. Vi avråder dig att lämna ifrån dig uppgifter eller klicka dig vidare via länkar i SMS och mail av denna sort.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-11-04 18:15:24

Väl att det finns med även om det inte finns på Icas startsida utan först på Kundtjänst.

På Icabankens sida står mer:

Icabanken skrev:Bedragarna hittar ständigt nya metoder för att lura till sig uppgifter och därför är det viktigt att tänka på att aldrig lämna ut dina personliga uppgifter, som t.ex. koder, lösenord eller kortnummer. Bedrägerierna på webben ökar, men telefonbedrägerier och bluff-sms är fortfarande väldigt vanliga.
---
Det också vanligt med bluff-sms som säger att du kanske vunnit pengar eller presentcheckar på t.ex. ICA och att du uppmanas klicka på en länk i sms:et. Sedan försöker de ofta lura av dig dina kontouppgifter. Ett annat exempel kan vara att man fått ett sms om att man har ett visst belopp på ett konto och att man måste klicka på en länk i sms:et för aktivera kontot för att få tillgång till pengarna. Det finns otaliga varianter av bluff-sms.
---
Prenumerationer
På internet finns det många testerbjudanden, marknadsundersökningar och tävlingar. De finns ofta som annonser eller inlägg i sociala medier som Facebook. När du klickar på en länk kan du bli ombedd att svara på olika sorters frågor och uppge dina kortuppgifter i utbyte mot att du får en billig produkt eller får delta i en utlottning. Detta kan leda till att du blir abonnemangskund och att det dras pengar från ditt konto vilket i vissa fall inte är reklamerbart via banken.

Var extra uppmärksam på gratiserbjudanden, erbjudanden om att utföra olika tester och prova värderingstjänster. Där förekommer ofta bluffar där konsumenter luras in i snåriga avtal.
https://www.icabanken.se/aktuellt/nyhet ... dragerier/

Har fått ännu ett sms från "Ica Lotteri":

"Du vann utlottningen! Få en lyknad vinter med ett ICA presentkort värd 5000:- etc"

Det verkar vara precis samma som det förra, inkl stavfelet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-11-04 18:20:45

Hörde om ytterligare ett sätt att lura folk på TV. Man kan tydligen ange ett falskt telefonnummer så att när man ringer offret så ser det ut som om samtalet kommer från t ex banken el polisen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav Alien » 2017-11-13 18:43:15

Ett mejl från "Johanna från Kundtjänst":

Presentkort till valfri matbutik!

Har du redan storhandlat denna veckan?

Har du Willy's eller CityGross i närheten av dig?

Vi väljer just nu ut några få personer till att svara på 4 enkla frågor.
Du får samtidigt chansen att vinna ett presentkort till valfri matbutik. Vill du hellre ha ett kontantpris får du såklart det

Idag är du en av 30 personer som bilvit utvalda att delta.


Sen finns det en länk att klicka på för att svara på frågorna.

Men epostadressen ser skum ut, efter @-tecknet står det: instant.organicpotting.net

Så det är säkert också bluff. Men är medlem i Willys kundklubb, så det är lätt att tro att det är något som kommer från dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav triggerhappyD » 2017-11-13 18:52:38

Kan va lurigt ibland, men jag har som regel att är jag inte säker på att det kommer från korrekt källa så skiter jag i det helt.

Har ju nyligen bokat endel hotell via agoda.com och sen dess har jag fått diverse reklam mail från adresser som nästan är identiska med agodas egen adress, med diverse erbjudanden om rabatter osv "klicka här för din bonuskod" etc :)

Gäller o kolla noga att det faktiskt är den riktiga avsändaren, ibland kan det bara skilja nån bokstav.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4830
Anslöt: 2015-06-01

Nu har jag vunnit ett Ica presentkort. Eller inte.

Inläggav nallen » 2017-11-14 1:22:13

Alien skrev:Men epostadressen ser skum ut, efter @-tecknet står det: instant.organicpotting.net

Så det är säkert också bluff. Men är medlem i Willys kundklubb, så det är lätt att tro att det är något som kommer från dem.

Hur kan det vara "lätt att tro det" när de uppenbarligen inte ens bemödar sig med att fake:a "rätt" avsändaradress?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in