Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Katalansk självständighet

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-21 19:08:19

Spaniens historia och geografi är komplex. Man får läsa på lite om man ska förstå.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Katalansk självständighet

Inläggav matgar » 2017-09-21 19:45:01

triggerhappyD skrev:Så Katalonien har inget o göra med Baskien? eller finns det några likheter?

Katalonien och Baskien har ingen direkt koppling. Däremot så finns det ju en del liknelser.
Dom har båda sina egna språk.
Dom har båda sina inhemska terrorister som vill ha självständighet, även om Baskiens ETA är mera kända (ökända).
Sen är dom ju i ungefär samma region.
Med Baskien gränsande till Pyrenéerna vid Atlanten och Katalonien angränsande till Pyrenéerna fast vid Medelhavet.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Katalansk självständighet

Inläggav Huggorm » 2017-09-21 19:50:59

Om kolonier i Afrika, Asien och Amerika släppts fria så är det kanske dags för erövrade områden i Europa att också få sin frihet tillbaka? Folk vill tydligen inte dela land med andra etniska grupper än sin egen.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katalansk självständighet

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-21 20:03:11

Vad händer om Katalonien bryter sig ur Spanien? Finns en rad områden i Europa och övriga världen som vill bli självständiga. Baskien, Skottland, Nordirland och östra Ukraina är bara några exempel där missnöjet ligger och pyr. Säg att Norrland fattar beslut om självständighet och stryper leverans av el och råvaror till andra regioner i Sverige. Eller att Skåne vill bryta sig loss från Sverige. Och i USA har såren från inbördeskriget ännu inte läkt.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Katalansk självständighet

Inläggav Huggorm » 2017-09-21 20:07:17

Dreamtrance skrev:Vad händer om Katalonien bryter sig ur Spanien? Finns en rad områden i Europa och övriga världen som vill bli självständiga. Baskien, Skottland, Nordirland och östra Ukraina är bara några exempel där missnöjet ligger och pyr. Säg att Norrland fattar beslut om självständighet och stryper leverans av el och råvaror till andra regioner i Sverige. Eller att Skåne vill bryta sig loss från Sverige. Och i USA har såren från inbördeskriget ännu inte läkt.
Osannolikt att Sverige splittras, det finns inga allvarliga splittringar inom landet. Men Belgien är ett annat land som ligger illa till. Och Italien kanske delas mellan nord och syd.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katalansk självständighet

Inläggav slackern » 2017-09-21 20:26:35

Huggorm skrev:
Dreamtrance skrev:Vad händer om Katalonien bryter sig ur Spanien? Finns en rad områden i Europa och övriga världen som vill bli självständiga. Baskien, Skottland, Nordirland och östra Ukraina är bara några exempel där missnöjet ligger och pyr. Säg att Norrland fattar beslut om självständighet och stryper leverans av el och råvaror till andra regioner i Sverige. Eller att Skåne vill bryta sig loss från Sverige. Och i USA har såren från inbördeskriget ännu inte läkt.
Osannolikt att Sverige splittras, det finns inga allvarliga splittringar inom landet. Men Belgien är ett annat land som ligger illa till. Och Italien kanske delas mellan nord och syd.


Har dom verkligen så stora motsättningar i Belgien? I sådana fall skulle jag tro att ena delen smälter samman med Frankrike, den andra delen till Nederländerna och en pytteliten del till Tyskland.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Katalansk självständighet

Inläggav Huggorm » 2017-09-21 20:48:09

slackern skrev:
Huggorm skrev:
Dreamtrance skrev:Vad händer om Katalonien bryter sig ur Spanien? Finns en rad områden i Europa och övriga världen som vill bli självständiga. Baskien, Skottland, Nordirland och östra Ukraina är bara några exempel där missnöjet ligger och pyr. Säg att Norrland fattar beslut om självständighet och stryper leverans av el och råvaror till andra regioner i Sverige. Eller att Skåne vill bryta sig loss från Sverige. Och i USA har såren från inbördeskriget ännu inte läkt.
Osannolikt att Sverige splittras, det finns inga allvarliga splittringar inom landet. Men Belgien är ett annat land som ligger illa till. Och Italien kanske delas mellan nord och syd.


Har dom verkligen så stora motsättningar i Belgien? I sådana fall skulle jag tro att ena delen smälter samman med Frankrike, den andra delen till Nederländerna och en pytteliten del till Tyskland.
Eller så stannar alla självständiga som pyttenationer inom EU.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Katalansk självständighet

Inläggav triggerhappyD » 2017-09-22 7:50:20

matgar skrev:
triggerhappyD skrev:Så Katalonien har inget o göra med Baskien? eller finns det några likheter?

Katalonien och Baskien har ingen direkt koppling. Däremot så finns det ju en del liknelser.
Dom har båda sina egna språk.
Dom har båda sina inhemska terrorister som vill ha självständighet, även om Baskiens ETA är mera kända (ökända).
Sen är dom ju i ungefär samma region.
Med Baskien gränsande till Pyrenéerna vid Atlanten och Katalonien angränsande till Pyrenéerna fast vid Medelhavet.


Tack för svar.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4867
Anslöt: 2015-06-01

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-27 21:41:11

Folkomröstningen kommer bli av enligt katalanska regeringsföreträdare. Nu varnar fler bedömare för att om Spanien försöker stoppa den så riskerar det att bli våldsamheter.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-01 16:36:40

Våld som riskerar att eskalera utom all kontroll. Vad händer om katalaniens polis och spanska federala polisen konfronterar varandra? Spanien använder allt mer våld, och har ändå inte lyckats stoppa omröstningen.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Huggorm » 2017-10-01 17:45:21

Det är bara dryga 40 år sedan Spanien var en diktatur, lite av mentaliteten finns tydligen kvar. Blir det ett nytt Jugoslavien där Spanien faller sönder i sina olika delar?
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav slackern » 2017-10-01 20:10:18

Huggorm skrev:Det är bara dryga 40 år sedan Spanien var en diktatur, lite av mentaliteten finns tydligen kvar. Blir det ett nytt Jugoslavien där Spanien faller sönder i sina olika delar?


Jag läste en bok om Spaniens historia utav Herman Lindquist för en herrans massa år sedan och han påstod att Spanien var det landet efter Jugoslavien som var mest olika folk och historia.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-01 21:18:24

Såg på tv hur spansk polis slog ner brandmän som skyddade vallokaler. Såren från inbördeskriget har börjat rivas upp på allvar. Om en majoritet röstade för självständighet finns två alternativ. Spanien och Katalonien går skilda vägar. Eller våldsupptrappning med krig som följd. Det är en farlig situation där IS och Al Qaida kan välja att aktivera sovande celler med syfte att försöka trigga igång en våldsspiral.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-01 23:26:21

Ja sidan har vunnit omröstningen. Katalonien kommer utropa självständighet.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Alien » 2017-10-02 3:30:48

Huggorm skrev:Om kolonier i Afrika, Asien och Amerika släppts fria så är det kanske dags för erövrade områden i Europa att också få sin frihet tillbaka? Folk vill tydligen inte dela land med andra etniska grupper än sin egen.


På vilket sätt är katalanerna en annan etnisk grupp än spanjorerna? Det enda som skiljer är väl språket.

På Francos tid förtrycktes katalanskan och de som hade katalanska namn måste officiellt ha spanska namn. Idag har Katalonien större självständighet, men tydligen inte tillräcklig.

Men ska Katalonien bli självständiga kan också Baskien bli det.

Men vad händer om Spanien sedan blockerar Kataloniens inträde i EU?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-02 4:23:12

Spanien är en monarki bestående av en rad regioner. Historiskt sett har det alltid funnits en rad problem inom Spanien. Under Franco behandlades katalanerna väldigt illa. I Baskien har ETA länge kämpat mot Madrids styre. Finns egentligen samma typ av spänningar i Spanien som fanns i Jugoslavien. Processen är omöjlig att stoppa, antingen går Spanien och Katalonien skilda vägar. Eller så blir det inbördeskrig. Skottland är en av alla regioner i Europa som följer utvecklingen noga. Där växer missnöjet med Londons styre.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Huggorm » 2017-10-02 6:16:56

Spaniens centralstyre har misskött sig under lång tid nu, så det är inte mer än väntat att det bättre fungerande Katalanien vill bryta sig ur. Det kanske blir så i Sverige också till slut, efter tillräckligt många år av centralisering och utarmning av landet bortom storstadsregionerna. Så går det om man inte låter hela landet leva och blomstra.
Huggorm
 
Inlägg: 22248
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Toblerone » 2017-10-02 9:42:02

slackern skrev:
triggerhappyD skrev:
Dreamtrance skrev:Katalonien är en region i Spanien som planerar att folkomrösta om självständighet från Spanien 1 oktober. Vid ett ja kommer självständighet att utropas inom 48 timmar. Det mesta tyder på ett ja i omröstningen. Spaniens högsta domstol har förklarat omröstningen olaglig. Militär har satts in för att försöka förhindra omröstningen. I Barcelona och flera andra katalanska städer hålls stora demonstrationer i protest mot Spaniens försök att hindra omröstningen.

Katalanerna är fast beslutna att fortsätta vägen mot självständighet. Spanien har egentligen bara att hoppas på att militären kan avskräcka katalanerna. Men den militära inblandningen verkar snarare ha retat upp befolkningen och markant ökat risken för väpnad konfrontation. Katalonien upplever Madrid som översittare och orättvisa. Och dessutom är de rädda för att Madrid vill utplåna den katalanska kulturen.


Hmm okey, skulle du säga att Katalanerna har befogenhet för sin omröstning eller tycker du högsta domstolen är korrekt i sin bedömning?


Dom talar ju ett eget språk katalanska och var ett självständigt kungadöme fram tills 1469.


1469? :shock: Det är ju jättelänge sedan. Tyskland bestod av en mängd olika små-stater fram till mitten av 1800-talet. Och det skulle bli ett himla liv om nån del av Tyskland skulle förklara sig självständig.

Och om alla som har ett eget språk ska börja förklara sig självständiga, så blir det verkligen rörigt i Europa snart. :-)051 Schweiz har fyra språk, Belgien tre - även om i båda fall ett av språken är försumbart. Sverige har väl också flera, om man ska vara noga. Och det finns ju flera såna länder som är fler-språkiga. Dessutom undrar jag om katalanska verkligen är ett helt annat språk? Liknar det inte spanskan ganska mycket?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Toblerone » 2017-10-02 9:43:47

Dreamtrance skrev:Spanien är en monarki bestående av en rad regioner. Historiskt sett har det alltid funnits en rad problem inom Spanien. Under Franco behandlades katalanerna väldigt illa. I Baskien har ETA länge kämpat mot Madrids styre. Finns egentligen samma typ av spänningar i Spanien som fanns i Jugoslavien. Processen är omöjlig att stoppa, antingen går Spanien och Katalonien skilda vägar. Eller så blir det inbördeskrig. Skottland är en av alla regioner i Europa som följer utvecklingen noga. Där växer missnöjet med Londons styre.


Men Skottland hade väl redan röstat och förklarat sig självständigt?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav slackern » 2017-10-02 10:00:45

Toblerone skrev:
slackern skrev:
triggerhappyD skrev:
Hmm okey, skulle du säga att Katalanerna har befogenhet för sin omröstning eller tycker du högsta domstolen är korrekt i sin bedömning?


Dom talar ju ett eget språk katalanska och var ett självständigt kungadöme fram tills 1469.


1469? :shock: Det är ju jättelänge sedan. Tyskland bestod av en mängd olika små-stater fram till mitten av 1800-talet. Och det skulle bli ett himla liv om nån del av Tyskland skulle förklara sig självständig.


Du tänker på andra riket har du glömt bort Otto I och första riket 962?

Dåligt exempel jag vet men det började väl då har jag för mig?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Alien » 2017-10-02 11:30:54

Toblerone skrev:
Dreamtrance skrev:Spanien är en monarki bestående av en rad regioner. Historiskt sett har det alltid funnits en rad problem inom Spanien. Under Franco behandlades katalanerna väldigt illa. I Baskien har ETA länge kämpat mot Madrids styre. Finns egentligen samma typ av spänningar i Spanien som fanns i Jugoslavien. Processen är omöjlig att stoppa, antingen går Spanien och Katalonien skilda vägar. Eller så blir det inbördeskrig. Skottland är en av alla regioner i Europa som följer utvecklingen noga. Där växer missnöjet med Londons styre.


Men Skottland hade väl redan röstat och förklarat sig självständigt?


Nej, de röstade 2014 och 55% röstade då för att stanna kvar i Storbritannien. Få se om det blir en ny omröstning efter Brexit.

Skillnaden mellan Skottland och Katalonien är att Skottland får bidrag från både EU och England, medan Katalonien är mer välmående än övriga Spanien.

Edit: En annan skillnad är att omröstningen år 2014 skedde med Londons tillåtelse och löfte om att resultatet skulle vare bindande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Toblerone » 2017-10-02 12:43:32

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Dom talar ju ett eget språk katalanska och var ett självständigt kungadöme fram tills 1469.


1469? :shock: Det är ju jättelänge sedan. Tyskland bestod av en mängd olika små-stater fram till mitten av 1800-talet. Och det skulle bli ett himla liv om nån del av Tyskland skulle förklara sig självständig.


Du tänker på andra riket har du glömt bort Otto I och första riket 962?

Dåligt exempel jag vet men det började väl då har jag för mig?


Jag har inte glömt första riket, men det varade inte särskilt länge. Det var väl Karl den store eller? Kollade just efter - det började med Karl den store, men officiellt var det 962 och då var det Otto. Men det splittrades upp i små delar ganska snart. Vet inte exakt hur snart, men jag hittade en karta från runt 1400

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... R_1400.png
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav slackern » 2017-10-02 13:05:31

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:
1469? :shock: Det är ju jättelänge sedan. Tyskland bestod av en mängd olika små-stater fram till mitten av 1800-talet. Och det skulle bli ett himla liv om nån del av Tyskland skulle förklara sig självständig.


Du tänker på andra riket har du glömt bort Otto I och första riket 962?

Dåligt exempel jag vet men det började väl då har jag för mig?


Jag har inte glömt första riket, men det varade inte särskilt länge. Det var väl Karl den store eller? Kollade just efter - det började med Karl den store, men officiellt var det 962 och då var det Otto. Men det splittrades upp i små delar ganska snart. Vet inte exakt hur snart, men jag hittade en karta från runt 1400

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... R_1400.png


Kolla upp Karl V så blir det ännu snurrigare.

https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_V._(HRR)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utbrytning av Katalonien ur Spanien

Inläggav Toblerone » 2017-10-02 14:31:28

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:
Du tänker på andra riket har du glömt bort Otto I och första riket 962?

Dåligt exempel jag vet men det började väl då har jag för mig?


Jag har inte glömt första riket, men det varade inte särskilt länge. Det var väl Karl den store eller? Kollade just efter - det började med Karl den store, men officiellt var det 962 och då var det Otto. Men det splittrades upp i små delar ganska snart. Vet inte exakt hur snart, men jag hittade en karta från runt 1400

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... R_1400.png


Kolla upp Karl V så blir det ännu snurrigare.

https://de.wikipedia.org/wiki/Karl_V._(HRR)


Visst, jätte-rörigt. Men min poäng är att många länder inte har funnits så som de finns nu särskilt länge. Och det finns inte många folk/provinser som har en vettig anledning att bryta sig loss från landet som de ingår i. Tyvärr så drabbar det oftast hela Europa
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in