Android-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Android-frågor

Inläggav slackern » 2017-10-02 0:15:18

OK jag kan tänka mig att högtalarna är rätt små i och med att plattorna är rätt tunna, så det är nog rätt svårt att få till ett bra ljud. Om du skulle kunna tänka dig att använda hörlurar skulle jag rekommendera dig att göra det, om du tycker att det är bökigt med sladd finns det väldigt billiga trådlösa i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Android-frågor

Inläggav Dagobert » 2017-10-02 0:53:45

slackern skrev:OK jag kan tänka mig att högtalarna är rätt små i och med att plattorna är rätt tunna, så det är nog rätt svårt att få till ett bra ljud. Om du skulle kunna tänka dig att använda hörlurar skulle jag rekommendera dig att göra det, om du tycker att det är bökigt med sladd finns det väldigt billiga trådlösa i dagsläget.

Tack, men högtalarna låter fullt tillräckligt för det mesta. Bara ibland det blir för tyst, t.ex. på Öppet Arkiv.
Android har tagit bort volymkontrollerna på all streaming o.d., bara plattans egen finns kvar, och den räcker inte alltid.

Jag provade f.ö. med enkla lurar en gång men det var lika tyst.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Android-frågor

Inläggav slackern » 2017-10-02 1:11:20

Dagobert skrev:
slackern skrev:OK jag kan tänka mig att högtalarna är rätt små i och med att plattorna är rätt tunna, så det är nog rätt svårt att få till ett bra ljud. Om du skulle kunna tänka dig att använda hörlurar skulle jag rekommendera dig att göra det, om du tycker att det är bökigt med sladd finns det väldigt billiga trådlösa i dagsläget.

Tack, men högtalarna låter fullt tillräckligt för det mesta. Bara ibland det blir för tyst, t.ex. på Öppet Arkiv.
Android har tagit bort volymkontrollerna på all streaming o.d., bara plattans egen finns kvar, och den räcker inte alltid.

Jag provade f.ö. med enkla lurar en gång men det var lika tyst.


Aha OK trist hoppas att du hittar någon lösning på ditt problem.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Android-frågor

Inläggav Maximilian » 2017-10-02 1:18:47

Dagobert skrev:
slackern skrev:OK jag kan tänka mig att högtalarna är rätt små i och med att plattorna är rätt tunna, så det är nog rätt svårt att få till ett bra ljud. Om du skulle kunna tänka dig att använda hörlurar skulle jag rekommendera dig att göra det, om du tycker att det är bökigt med sladd finns det väldigt billiga trådlösa i dagsläget.

Tack, men högtalarna låter fullt tillräckligt för det mesta. Bara ibland det blir för tyst, t.ex. på Öppet Arkiv.
Android har tagit bort volymkontrollerna på all streaming o.d., bara plattans egen finns kvar, och den räcker inte alltid.

Jag provade f.ö. med enkla lurar en gång men det var lika tyst.


Är enheten rootad? Det är en förutsättning för att du skall kunna åstadkomma mjukvaruförändringar likt dem du söker.

Ett alternativ till mjukvarumanipulation hade kunnat vara högtalare över blåtand, istället för, så som föreslaget ovan, hörlurar.
Trådlösa högtalare är förvisso inget jag personligen är bekant med, så om detta hade inneburit någon slags meningsfull förbättring vet jag inte.
Maximilian
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2017-02-02

Android-frågor

Inläggav Dagobert » 2017-10-02 11:37:47

Maximilian skrev:Är enheten rootad? Det är en förutsättning för att du skall kunna åstadkomma mjukvaruförändringar likt dem du söker.

Vad är "rootad"? Och hur vet man om den är det?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Android-frågor

Inläggav slackern » 2017-10-02 11:40:48

Dagobert skrev:
Maximilian skrev:Är enheten rootad? Det är en förutsättning för att du skall kunna åstadkomma mjukvaruförändringar likt dem du söker.

Vad är "rootad"? Och hur vet man om den är det?


Hackad typ, du måste aktivt göra det själv.

Här har du en bättre förklaring än min.

https://www.androidcentral.com/root
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Android-frågor

Inläggav Dagobert » 2017-10-02 12:02:38

slackern skrev:
Dagobert skrev:
Maximilian skrev:Är enheten rootad? Det är en förutsättning för att du skall kunna åstadkomma mjukvaruförändringar likt dem du söker.

Vad är "rootad"? Och hur vet man om den är det?


Hackad typ, du måste aktivt göra det själv.

Här har du en bättre förklaring än min.

https://www.androidcentral.com/root

Nu har jag läst och är tveksam till att roota bara för volymen. Men nu vet jag det.
Tar nog och kollar efter nån förstärkt högtalare på Kjell&co istället.
Tack för svaren.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Android-frågor

Inläggav Maximilian » 2017-10-02 12:05:56

Dagobert skrev:
Maximilian skrev:Är enheten rootad? Det är en förutsättning för att du skall kunna åstadkomma mjukvaruförändringar likt dem du söker.

Vad är "rootad"? Och hur vet man om den är det?


Genom att du rootar telefonen erhåller du administratörsbefogenhet över hela systemet. Därmed kan mer ingripande förändringar göras i systemet.

Det låter kanske inte som att det här är något reellt alternativ - av flera anledningar; din oerfarenhet (behöver inte nödvändigtvis utgöra ett hinder), garantin försvinner och någon garanti för att det i slutändan faktiskt fungerar finns egentligen inte.

Vad är det för märke och modell på enheten?
Maximilian
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2017-02-02

Android-frågor

Inläggav Dagobert » 2017-10-02 21:31:41

Lenovo, men jag rootar inte nu iaf.
Istället köpte jag en bluetooth-högtalare på Jula av alla ställen. https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... re-002222/

149 kr, 8x7 cm. Precis vad jag behövde - högt, trådlöst och billigt ljud (mest för tal, vill jag ha bra ljud så kopplar jag in min gamla stereo), inga krångliga och onödiga finesser. Bara en trådlös, laddbar, förstärkt högtalare. Inkopplad på 1 minut. Sånt tycker jag om. :-)Happy

Tack ändå för tipsen, nu vet jag att det inte finns nån enkel mjukvarufix.

002222.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Android-frågor

Inläggav Parvlon » 2017-10-02 21:57:30

jag har en blåtandshögtalare med riktigt bra ljud i måste jag säga. nypris lär de vara rätt dyra men syftet var antagligen att sälja tillsammans med telefonabbonemang så de trissade upp nypriset. som begagnade är de mycket billgare.

sen har jag flera andra med mycket sämre ljud och de lär inte vart mycket billigare som nya men ljudet var löljigt jämförelsevis.

så det är lite grisen i säcken.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Android-frågor

Inläggav Dagobert » 2017-10-03 15:48:14

Jag har som sagt min gamla stereostapel, men den har förstås inte bluetooth e.d. Jag provade att koppla den till blåtandshögtalarens aux-kontakt, men den verkar bara vara ingång, tyvärr.

Köper kanske en liten FM-sändare och spelar musik via stereons radiodel istf sladd. Funkar ju även i bilen. 200kr. https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ing-p93767
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Android-frågor

Inläggav bittin » 2017-10-07 12:51:28

Repris på Googles Pixel 2 Android event som var tidigare i veckan https://www.youtube.com/watch?v=0YGoxbeSzLc

bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Android-frågor

Inläggav bittin » 2018-03-06 11:24:50

https://androidpodden.nu/podcast/allt-om-mwc-s1a5/ Androidpodden: Göteborgare som babblar om stora mobilmässan som var i Barcelona förra veckan
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Android-frågor

Inläggav bittin » 2018-03-08 18:03:08

Android P släpps i första beta på Måndag kväll nästa vecka
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Android-frågor

Inläggav bittin » 2018-03-27 16:24:19

Huawei presenterar 3 nya Android mobiler i eftermiddag: https://www.youtube.com/watch?v=nmyVH15r1lA
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum



Logga in