Slipp direktreklam och telefonförsäljning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Slipp direktreklam och telefonförsäljning

Inläggav Inger » 2008-09-19 14:53:05

Regga er hos Nix-registret:

Nix till telefonförsäljning: 08-738 40 70

Nix till direktreklam: 020-55 70 00
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-19 14:58:14

Nu har det börjat ringa nissar till mobilen också! Man är fan inte ifred nånstans!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav MsTibbs » 2008-09-19 15:11:01

Det var meningen att Nix skulle innefatta mobiler också från 1 juli i år, men någon politiker fick för sig att man skulle skjuta upp det tills det blev "allmän efterfrågan" på en sådan tjänst eller nått åt det hållet... *slap forehed*
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2008-09-19 15:12:26

De ringde på min mobil med, trots att jag nixat mig. Gissa om jag blev :evil:

Ringer de trots Nixning så säger jag bara "inte intresserad" innan de ens börjat och lägger på luren.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-19 15:14:37

MsTibbs skrev:Det var meningen att Nix skulle innefatta mobiler också från 1 juli i år, men någon politiker fick för sig att man skulle skjuta upp det tills det blev "allmän efterfrågan" på en sådan tjänst eller nått åt det hållet... *slap forehed*

Jaha! Jag trodde Nix innefattade mobilen. Troligen vill inte regeringen lägga klossar ivägen för näringslivets möjligheter att tränga sig på.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav pH » 2008-09-19 15:23:21

Jag blev uppringd på mobilen idag av ett okänt nummer med landskod 88. Kändes mycket märkligt, särskilt som de lade på innan jag han svara. Min paranoida sida förklarade genast detta med att det var en "scam" för att jag skulle trycka återuppringning och hamna hos en skitdyr betaltjänst i asien... :roll:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Re: Slipp direktreklam och telefonförsäljning

Inläggav Pemer » 2008-09-19 15:25:38

Inger skrev:Regga er hos Nix-registret:

Nix till telefonförsäljning: 08-738 40 70

Det var visst till kundtjänst, numret för anmälan där var 020-27 70 00.

Nix till direktreklam: 020-55 70 00
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-19 15:30:00

Inger skrev:De ringde på min mobil med, trots att jag nixat mig. Gissa om jag blev :evil:

Ringer de trots Nixning så säger jag bara "inte intresserad" innan de ens börjat och lägger på luren.


Jag står på Nix, ni måste missat det säger jag och klickar bort dem.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Slipp direktreklam och telefonförsäljning

Inläggav Inger » 2008-09-19 15:46:29

[quote="Pemer"]Det var visst till kundtjänst, numret för anmälan där var 020-27 70 00.

Ajdå! Undras om jag kan be en moderator ändra i mitt inlägg. Jag ska fråga. Tack för rättelsen!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-09-19 16:31:21

pH skrev:Jag blev uppringd på mobilen idag av ett okänt nummer med landskod 88. Kändes mycket märkligt, särskilt som de lade på innan jag han svara. Min paranoida sida förklarade genast detta med att det var en "scam" för att jag skulle trycka återuppringning och hamna hos en skitdyr betaltjänst i asien... :roll:

Det är Satellitgrejor, inte länder, som har 88 som "landskod", oftast. Om det inte är 880, då är det Bangladesh.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav tahlia » 2008-09-19 16:58:10

Jag känner många som "Nixat" sig men som fortfarande får diverse påringningar. Tydligen så kan banker, försäkringsbolag och marknadsundersökare ringa ändå, och är du kund hos ett företag eller på en bank etc så kan de ringa när helst de behagar.

Jag har länge undrat hur fasen man slipper skiten, mest för att jag har så svårt att vara otrevlig med människor att jag finner mig sittande där i 20 minuter, lyssnande till allt de har att säga. Förr kände jag mig fasligt elak när jag sa nej till det de erbjöd vilket slutade med att jag fick det ena med det tredje i brevlådan. Nuförtiden svarar jag inte när någon ringer från ett nummer jag inte känner igen, eller från "skyddat nummer".
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Slipp direktreklam och telefonförsäljning

Inläggav Pemer » 2008-09-19 17:00:03

Inger skrev:
Pemer skrev:Det var visst till kundtjänst, numret för anmälan där var 020-27 70 00.

Ajdå! Undras om jag kan be en moderator ändra i mitt inlägg. Jag ska fråga. Tack för rättelsen!

Tack själv, jag har ju ett rätt nyskaffat nummer, och hade inte tänkt på det där med att Nixa än, så det var perfekt med en påminnelse om det! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav MsTibbs » 2008-09-19 17:03:16

tahlia skrev:Nuförtiden svarar jag inte när någon ringer från ett nummer jag inte känner igen, eller från "skyddat nummer".


Jag svarar alltid på "skyddat nummer" iom att de flesta allmäna personer jag har att göra med har sådana, även vissa privatpersoner jag känner. "Skippa kringsnacket, hade du tänkt sälja nått eller? Jag ska inte ha." Sen lägger jag på.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-09-19 17:03:56

tahlia skrev:Jag känner många som "Nixat" sig men som fortfarande får diverse påringningar. Tydligen så kan banker, försäkringsbolag och marknadsundersökare ringa ändå, och är du kund hos ett företag eller på en bank etc så kan de ringa när helst de behagar.



Om man är kund hos ett företag så får de ringa även om man har NIXat nummer. Tyvärr, eftersom de oftast bara ringer om reklamerbjudanden ändå.

Det finns en del andra undantag också. Marknadsundersökningar kan nog höra till dem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2008-09-19 17:34:45

tahlia skrev:Jag har länge undrat hur fasen man slipper skiten, mest för att jag har så svårt att vara otrevlig med människor att jag finner mig sittande där i 20 minuter, lyssnande till allt de har att säga. Förr kände jag mig fasligt elak när jag sa nej till det de erbjöd vilket slutade med att jag fick det ena med det tredje i brevlådan.

Jag känner igen det oh så väl, jag har börjat finna telefon som en mer och mer jobbig kontaktform överlag, ju mer van jag dessutom blivit vid det så smidiga mediet e-post och Internet.

Det är alltid skönt att kunna välja om jag är redo eller inte för ett telefonsamtal, med någon jag vet i vilket fall att det brukar bli lååååånga samtal med, så.....

tahlia skrev:Nuförtiden svarar jag inte när någon ringer från ett nummer jag inte känner igen, eller från "skyddat nummer".

....det brukar jag också försöka tillämpa. Det blir dock aldrig riktigt konsekvent, i nära anslutning till provfilmningar och reklamfilmsjobb brukar jag få för mig att svara på okända eller skyddade nummer, då det kan vara jobberbjudanden. Men det borde banne mig vara olagligt för företag att ringa med dolt nummer.

Här är det förstås så bakvänt att det har tett sig naturligt för företag att ofta ha telefonnumret skyddat för att slippa eviga problem med den alltför utbredda förekomsten av puckon med nummerpresentatör som sett det naturligt att alltid ringa upp alla nummer de har missat samtal från, "Någon har ringt mig från det här numret?"... :?

De som kör med det upplägget brukar ofta ha just nummerpresentatör, men inte telefonsvarare, så att den som t ex bara har kommit fel skulle kunna höra att man har kommit fel, och då tala om det på svararen, vilket jag har brukat göra i förekommande fall för att slippa ytterligare onödiga följdsamtal.

Åter andra människor väljer säkert överlag att ringa med dolt nummer för att de är trötta på konstiga samtal de gånger de råkat slå fel nummer och så.

Folk kan ha så olika jäkla idéer sinsemellan, och vilka problem det kan ge... vad mycket enklare det kunde varit om ändå alla kunde lära sig grundläggande normer alla kunde vara överens om... :roll:

En annan rent sinnessjuk grej är de som ändå aldrig skulle drömma om att lämna meddelande på en telefonsvarare, men som ändå är så förbannat nyfikna att de måste höra hela meddelandet som den de ringt upp har talat in....

Man kan bara spekulera i hur mycket pengar man lägger nu med kontantkort i mobilen på att ringa upp Mobilsvar för att man får SMS om att man har nya meddelanden att lyssna av, som visar sig bara vara en inspelning av någon som lägger på luren så fort de lyssnat klart på mitt meddelande. Vad fan kan man inte lägga på före pipet för? Eller så fort det börjar pipa? Nej, det ska (demonstrativt???) väntas tills tiden att kunna lämna meddelande har börjat.

Allra värst när någon som är av den sorten har bestämt sig för att få tag på en, men alltså bara ska göra det själv på sina egna villkor. En längre tids missade mystiska samtal från ett nummer man inte känner igen, från någon som gång på gång prickat in att ringa när man inte har kunnat svara, flera gånger just en inspelning men bara av hur de lägger på... man kollar upp numret och får namnet på abonnenten, börjar undra vem fan det är, då.... nu för tiden kan man dessutom få klart för sig var vederbörande bor och t ex hur gammal h*n är via ex.vis birthday.se...

Man står i valet och kvalet om man själv ska slå en signal trots allt, "jag märker att någon visst försöker få tag på mig från det här numret...?!?"

Och hur man än gör med den saken så har man fått en väldigt konstig bild av personen i fråga när man väl till sist får tag på varandra.

Det har ju varit extra härligt med mitt nya mobilnummer som jag köpte som kontantkort av Telia förra hösten, och som visade sig ha varit i bruk av någon skåning som sålde ved...

Ja, telefoni kan verkligen vara en fråga om den fantastiska konsten att undvika att få kontakt med folk snarare än att kontakt... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Eddie The Man » 2008-09-19 17:46:13

Min lösning på problemet blev att jag beställde nytt, hemligt nummer.

Kostade 250kr och telefonen har inte ringt sedan dess.

Mobilen har jag låtit bli att "registrera" (läs: berätta för staten vem det är som använder numret) så jag får inga samtal där heller.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Inger » 2008-09-20 0:51:38

Att nixa sig är gratis. :wink:

Och nu är det ju inte "staten" som reggar utan Eniro. Jag har kontantkort men var tvungen att uppge det när jag ville byta operatör. Och vips har dom sålt det till mammon. Jag blev inte glad när jag upptäckte det.

Första mobiltelefonförsäljaren: Hej Inger, vi vill inte sälja nånting...

Jag: Va??! Har Eniro SÅLT MITT NUMMER?!!! Till ER?!

Eh... ja... men VI vill inte sälja nånting, vi vill bara GE DIG två par trosor.

Gratis?

Javisst!

Och haken?

Ja alltså, det finns ingen hake alls. Men du får nya trosor med posten sen, allt du behöver göra är att avbeställa i tid så skickar vi inga fler...

Jaha, som en bokklubb alltså, fast en trosklubb?

Eh, ja det skulle man väl kunna säga...

I don't think so.... :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Chilehead » 2008-09-20 2:40:43

Nu har jag också nixat mig det är är så förbannat jobbigtmed alla försäljare och det värsta är att det brukar vara en sådär 3-4 företag som ringer, om man inte svarar så kan dom ringa 4ggr/dag och ibland lyfter jag luren och stänger så då borde dom fatta men nej. Råkar man svara och säga jag är inte intresserad så är det lugnt några veckor och sen börjar det igen. Samma sak med alla mobilabonnemangssäljare ute på stan. eller elbolagen. Jag har några standard svar till dom alla -- Jag har företagsmobil, jag har bunden avtal (el, tele)
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav ufo » 2008-09-20 20:22:06

Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.

Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-20 20:40:53

ufo skrev:Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.

Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.

Så sant så sant 8)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav tahlia » 2008-09-21 9:51:07

ufo skrev:Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.

Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.


Men får man verkligen det? Det här är människor som bara gör sitt jobb och som dessutom får uselt betalt för det. Jag tror inte att någon växer upp och tänker "Ja! Telefonförsäljare vill jag bli!". Det är snarare ett jobb man tar när man inget val har. Och då har jag inte hjärta att dessutom vara otrevlig mot personen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-21 10:02:41

tahlia skrev:
ufo skrev:Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.

Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.


Men får man verkligen det? Det här är människor som bara gör sitt jobb och som dessutom får uselt betalt för det. Jag tror inte att någon växer upp och tänker "Ja! Telefonförsäljare vill jag bli!". Det är snarare ett jobb man tar när man inget val har. Och då har jag inte hjärta att dessutom vara otrevlig mot personen.

Nja, det beror väl på hur de beter sig själva också.
Om de beter sig otroligt påträngande, otrevligt eller ringer upp för samma ärende flera gånger i veckan, då tycker jag att de inte sköter sitt jobb (att sälja, inte telefonterra).

Jag misstänker nämligen att om ett företag ringt en person 2-3 gånger per vecka i flera veckor (samma erbjudande) så finns det ingen chans att personen kommer att nappa på erbjudandet. Troligtvis blir den bara argare och argare.

I mitt fall har tele2 börjat ringa mig om och om igen om samma erbjudande. De ringer om och om igen trots att de förstår att jag fått samma erbjudande varje vecka. Och trots att jag säger att jag inte vill köpa något per telefon, aldrig har gjort det, och aldrig kommer att göra det.
Sköter de sitt jobb om de inte kollar upp vad som hänt de 99 andra gångerna de ringt tidigare om samma erbjudande? *retorisk fråga*
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav sommar » 2008-09-21 11:05:23

Har du varit kund hos ett företag kan de ringa även när du inte längre är kund hur lång tid efter som helst. Förr var gränsen max 1 år efteråt men den är bortplockad. :(

Jag ville inte betala 250 kr för nytt nummer som Eddie the man, så jag ringde och maialde alla företag jag varit kund hos och bad de radera mig från databasen vilket man har rätt enligt PU/personuppgiftslagen om inte företaget följer bokföringslagen. De gjorde vissa och i de fallen lade de en spärr/blockering på mig. Samtliga företag tog bort mina telefonnummer och mailadresser efter att jag krävt det och nämnde datainspektionen där det behövdes. Nu är det bara Bonnierkoncernen som bråkar utan att ha en lag att hänföra till. :twisted:

Bytte nyligen mobilnummer då Tele2 och Telenor anser sig ha rätt att spara mitt gamla mobilnummer för att kunna se historik. Iom. det känns mitt gamla nummer smutsigt och därför skaffar jag ett nytt som jag INTE tänker registrera. (Tack för tipset; Eddie the man).

Båda mina telefonnummer är hemliga, så jag behöver inte ens vara med i Nix och SPAR eftersom jag gjort det stora jobbet med raderingar från databaser + har hemligt nummer.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav ufo » 2008-09-21 11:26:30

tahlia skrev:
ufo skrev:Men telefonförsäljarna får man vara otrevlig mot.
Inte skall man känna sig dum/otrevlig bara för att man svarar (Far åt helvete) o lägga på luren.

Jag uppskattar att ibland få någon att avreagera min inre ilska på.


Men får man verkligen det? Det här är människor som bara gör sitt jobb och som dessutom får uselt betalt för det. Jag tror inte att någon växer upp och tänker "Ja! Telefonförsäljare vill jag bli!". Det är snarare ett jobb man tar när man inget val har. Och då har jag inte hjärta att dessutom vara otrevlig mot personen.

Ja det får man.
Mitt hem är min borg. Att ringa på min telefon innebär också att personen är inne i mitt hem. Och där gäller mina regler inte försäljarens.
Så blir jag förolämpad av en försäljare i mitt eget vardagsrum så får vederbörande klart för sig vilken f**** h*n är.
Samma sak händer om en försäljare på stan tar tag i mig för att pracka på mig saker. oftast är det telenor/vodafone som skall sälja telefoner.

De kan stå och göra sitt jobb fine with me. Men blir de närgångna så har jag ALL RÄTT I VÄRLDEN att fräsa mot dem precis vad jag känner för.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 16:01:12, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in