Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Alien » 2017-09-23 13:35:35

Förr måste män bära långbyxor och kvinnor kjol/klänning, könskodad klädsel. Det var viktigt att visa vilket kön man hade. Och att bli behandlad som man/kvinna. En orsak till att kvinnor började bära byxor också, var att de ville slippa bli behandlade som traditionella kvinnor. En annan orsak var att de ville utöva sporter och cykla, då är byxor bekvämare.

Själv bär jag oftast långbyxor. Men på sommaren bär jag ibland kjol. Det känns svalare. Men problemet är just när jag cyklar. Kjolen blåser upp och det ser oanständigare ut än om jag hade korta shorts, som visar lika mycket.

Men en del män anser att kjol är bekvämare. Så de bär kjol. (Hittar inte artikeln på nätet så jag får skriva av.)

Jackie började med att bära kjol under semestern för fyra år sedan.
“- Som en harmlös sommarpappa sådär. Så att det nästan tas för en sarong, säger han och skrattar. --- Han bär en svart kjol från Lindex. En bra baskjol, säger han. Till den har han en grå T-shirt och en jeansjacka med nitar och leopardmönstrad krage. --- Jag har väl kjol en dag i veckan ungefär. Övriga dagar tajts eller haremsbyxor. Jag kommer aldrig att ta på mig jeans eller chinos igen, det är ju tortyr!” (UNT 2017-09-23 “Männen som väljer att dra på sig kjol”)

Ja, att hårda och åtsittande jeans inte är så bekväma förstår jag. Men vad är det för fel på chinos? Är tyget för hårt där också?

Totalt har han 3-4 kjolar, men de är egentligen hustruns.
“- Hon tycker att det är kul att jag lånar hennes kläder och bryter könsnormen. Men hon har knorrat lite och sagt att jag borde köpa mina egna kjolar, för jag töjer ju ut hennes.”

Det är ju inte bara för att det är snyggt och skönt som Jacke bär kjol. Det är också ett politiskt ställningstagande.

“Han är van vid att tänka på och tala om könsroller och alla de negativa konsekvenser som djupt rotade manlighetsnormer för med sig.
- Män som är fast i i hypermaskulina normer mår oftast skit, vilket tar sig uttryck i våld mot en själv och andra. Och de traditionellt könskodade kläderna låser oss mycket vid könsrollerna. Om att dra på sig en kjol kan vara en del av att förändra maskulinitetsnormer är det jättebra.”


En orsak att bära könskodade kläder kan vara att man vill att det ska synas vilket kön man tillhör, t ex när man raggar. Men Jacke är redan gift. Dessutom har han skägg, så det råder nog inga tvivel där.

Sedan så arbetar han inte heller på ett ställe med rigida klädkoder som kräver kostym och slips.

Ja, själv vill jag ju inte tvingas bära “kvinnligt könskodade kläder” utan välja vad som är bekvämast för mig. Så jag kan ju inte förmena män samma sak.

Men hur många män här på AF skulle våga bära kjol? Och vad anser ni andra, män som kvinnor, om kjolar på män?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Huggorm » 2017-09-23 13:50:25

Jag tror att de flesta män som bär kjol gör det för att de vill provocera och för att de vill att folk skall kolla på dom och ge dom uppmärksamhet.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Batte » 2017-09-23 14:35:26

Alien skrev:Och vad anser ni andra, män som kvinnor, om kjolar på män?
Jeg synes nok sorte/nøytrale skjørt kler maskulint utseende menn best. Tenker da på til menn med skjegg, bart osv. Men det kan sikkert være fint med andre typer også. Mulig jeg bare ikke klarer å se det for meg. :-)063

Jeg tenker at folk får ta på seg hva de vil. Jeg har sett et par maskuline personer med nøytrale skjørt. Jeg stopper ikke opp og stirrer. Tenker ikke noe negativt om det. Legger likevel merke til det, siden det er uvanlig.

Det er sikkert tøffe mennesker som våger å vise noe de står for. :-)Happy Hva de vil formidle kan sikkert variere, men de vil nok ofte fronte/formidle noe. De tar et uvanlig valg og må regne med at det blir lagt merke til.

På nittitallet var det vel i en periode en trend med skjørt for menn? Eller husker jeg feil?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Batte » 2017-09-23 14:52:01

Det finnes også noe som heter "Oxford bags" så jeg plutselig.

Det er ikke skjørt, men det ligner. :wink: Google det for bilder, eller se bildet øverst i artikkelen fra Atlas Obscura: http://www.atlasobscura.com/articles/oxford-bags-pants?utm_source=facebook.com&utm_medium=atlas-page
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Alien » 2017-09-23 16:57:03

Mer från papperstidningen. Ännu en man som klär sig i kjol. Men han känns utflippad sedan länge, grönfärgat hår i tio år. Och förnamnet är Solstickan, något han måste ha tagit själv. Men han har också skägg.

Han har kollat på kjolar sen han var tio år. Han tyckte de såg fina och bekväma ut. Men först för ett år sedan tog han steget.

“- Vi har ju ett helt annat åsiktsklimat idag än för 15 år sedan och folk börjar allt mer acceptera de som inte följer normerna.
---
Han gillar långa, enkla kjolar och hemma i garderoben ligger 12-13 kjolar till i liknande stil.“
Ja, än så länge känns det inte som män skulle våga sig på blommiga volangkjolar el korta snäva pennkjolar.
“- Fickor brukar jag sy till, för det är bra att ha.” (Ja, det är en brist med kjolar, det är därför kvinnor tvingas ha handväska.)

“- Jag har aldrig förstått varför man ska dela upp kläder. Men så har jag också umgåtts mycket i kretsar som är icke-normativa, och jag har aldrig sett mig själv som någon stereotypisk machoperson precis.--- Jag tror att det kommer att bli vanligare att killar har kjol. Det viktigaste är att människor kan ha på sig de plagg de vill och bli accepterade för det. Jag känner mig som jag i kjol.”

Solstickan dansar också lindyhop i kjol. Dock tycks han inte dansa med andra män utan med kvinnor. Men inte så konstigt, brukar inte fler kvinnor vara intresserade av dans?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav listigspindel » 2017-09-23 17:37:48

Jag gillar det här inlägget, det är roligt.
Personligen gillar jag inte saker "för fritt" - i fysisk mening, d.v.s. nåt som håller "paketet" på plats - kanske är det psykiskt, i vilket fall som helst har jag aldrig gillat att sova naken - å andra sidan sade artikeln inte vilken form av underkläder, om några, mannen i fråga hade på sig under sina öppna säsonger.

å tredje sidan, i värmen kan ventilation vara bra.
Så dansa på var och en - kör på vad som känns bra, om det inte är något alldeles för avslöjande. :-)Happy
listigspindel
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-02-12

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Huggorm » 2017-09-23 17:53:44

Det bekräftar min tes, det där är precis den sortens man som jag föreställer mig bär kjol.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav kiddie » 2017-09-23 18:14:44

Bor en kille här som alltid brukade ha kilt på sommaren. Han var förövrigt inte feminin eller utmanande alls. Den såg bra ut på honom, inte konstig.

Busschaufförerna här bär fortfarande kjol på sommaren. De har fortfarande inte fått igenom shorts i sin uniform och de kommer troligen inte få det heller. Så kjolandet kommer fortsätta. Där handlar det om bekvämlighet, byxorna är tydligen hemska att köra buss i på somrarna. De får inte förbjuda männen att ha kjol eftersom den ingår i uniformen. Så fort någon började vågade andra följa med. Och nu känns det helt vanligt att de har kjol.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Alien » 2017-09-23 23:14:42

Huggorm skrev:Jag tror att de flesta män som bär kjol gör det för att de vill provocera och för att de vill att folk skall kolla på dom och ge dom uppmärksamhet.

Det kan ju stämma för en del och för andra att de iaf tål uppmärksamheten utan att bli rädda och blyga.

Men tror du att de första kvinnorna som bar långbyxor också gjorde det för att provocera och få uppmärksamhet? Du kan inte tänka dig att de gjorde det för att de ville ha större frihet och bekvämlighet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Alien » 2017-09-23 23:18:14

Batte skrev:Det finnes også noe som heter "Oxford bags" så jeg plutselig.

Det er ikke skjørt, men det ligner. :wink: Google det for bilder, eller se bildet øverst i artikkelen fra Atlas Obscura: http://www.atlasobscura.com/articles/oxford-bags-pants?utm_source=facebook.com&utm_medium=atlas-page

Kul info, läste artikeln.

Byxorna på översta bilden var verkligen inte snygga, såg ut som om varje ben fått en vid kjol. Men däremot byxorna i den andra bilden (med de två beundrarinnorna) var helt ok. Även i detta fall gällde det bekvämlighet, för roende studenter i Oxford, som sedan blev ett mode.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Huggorm » 2017-09-23 23:27:53

Alien skrev:
Huggorm skrev:Jag tror att de flesta män som bär kjol gör det för att de vill provocera och för att de vill att folk skall kolla på dom och ge dom uppmärksamhet.

Det kan ju stämma för en del och för andra att de iaf tål uppmärksamheten utan att bli rädda och blyga.

Men tror du att de första kvinnorna som bar långbyxor också gjorde det för att provocera och få uppmärksamhet? Du kan inte tänka dig att de gjorde det för att de ville ha större frihet och bekvämlighet?
Det var ett annat läge när kvinnor började gå i byxor. Det berodde sannolikt i de flesta fall på att det var mest praktiskt. Men det skulle inte förvåna mig om vissa kvinnor även gjorde det bara för att de ville bryta mot könsnormerna. Vissa vill bryta mot regler och provocera utan annan anledning än det.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav kiddie » 2017-09-24 0:48:46

Klart att kvinnorna till en början bar byxor just för att de kunde. På samma sätt blev ju cigaretten en symbol för kvinnans frihet. Det gick att ta för sig och det gick att visa sin frihet. Sedan att röster kunde höjas mot kvinnor i byxor inpå 80-talet, främst från de födda på tidigt 1900-tal bevisar ju att det inte var helt okomplicerat. Sedan kom väl friheten och bekvämligheten att gå hand i hand.

Vad jag förstår tyckte romarna att det var omanligt med byxor, men de fanns tydligen hos de gamla grekerna. Fast så sprang de väl omkring nakna med under sina idrotter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav nallen » 2017-09-25 18:08:38

Huggorm skrev:Jag tror att de flesta män som bär kjol gör det för att de vill provocera och för att de vill att folk skall kolla på dom och ge dom uppmärksamhet.

Bristande självbevarelsedrift kanske.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav antonius » 2017-09-25 18:49:14

Egentligen borde alla män ha sarong sommartid för att lufta staken så mycket som möjligt och göra barnalstrande så magnifikt som det går emedan spermier inte mår bra vid för hög temp, tabun är till för att krossas, se bara på befolkningen i Nilendeltat de går alltid i luftiga särkar, det möjliggör dessutom att snabbt komma till skott... :shock:
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Toblerone » 2017-09-25 19:04:03

Min erfarenhet är att många män passar på när det kan passa. Har sett ganska många på fetischfester och överhuvudtaget tema-fester. De har i regel "krigarkjol" på sig - de ser faktiskt inte ett dugg kvinnliga ut. Och det är helt vanliga eller snarare ganska maskulina män. Inte fjolliga alls.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav antonius » 2017-09-25 19:25:11

Finns även för hantverkare, men jag tror inte att jag sett någon, man ska ha en god portion pondus och mod för att bära en, i alla fall hos de trångsynta människorna där jag bor... :roll:

BK85661370_1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Dagobert » 2017-09-25 23:25:46

skaggigaDamen.jpg

Med tanke på de kjollängder som gällde (typ fotsid, hellång) och flera underkjolar var det nog inte konstigt att kvinnor ville ha byxor. Tror inte att många män hade föredragit dem framför byxor heller. Tycker det hela är historielöst och öppna dörrar. Kjolen på bilden i förra inlägget är bara shorts utan söm i mitten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Toblerone » 2017-09-25 23:35:11

antonius skrev:Finns även för hantverkare, men jag tror inte att jag sett någon, man ska ha en god portion pondus och mod för att bära en, i alla fall hos de trångsynta människorna där jag bor... :roll:

BK85661370_1.png


Japp, något i den stilen är krigarkjolarna också. Och jag tycker att de inte ser feminina ut. Sånt passar män. Helt okej.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Bali » 2017-09-26 16:33:14

Jag tycker att det är helt okej att män bär kjol... om nu min åsikt skulle betyda något, liksom. För det är ju männen själva som (självklart) måste få bestämma vad de vill ha på sig.

Kjol på män är dessutom lika snyggt som på kvinnor:

c0390272df4da44f7e251b6dfffb245d--men-in-kilts-long-skirts.jpg


8138f797d3f2c58ab9d53f891e31e7cd--skirts-for-men-a-skirt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav slackern » 2017-09-26 16:56:18

Bali skrev:Jag tycker att det är helt okej att män bär kjol... om nu min åsikt skulle betyda något, liksom. För det är ju männen själva som (självklart) måste få bestämma vad de vill ha på sig.

Kjol på män är dessutom lika snyggt som på kvinnor:

c0390272df4da44f7e251b6dfffb245d--men-in-kilts-long-skirts.jpg


8138f797d3f2c58ab9d53f891e31e7cd--skirts-for-men-a-skirt.jpg


Översta bilden skulle jag vilja påstå är en kilt. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Bali » 2017-09-26 17:38:59

slackern skrev:Översta bilden skulle jag vilja påstå är en kilt.

Nja, snarare skotskrutig kjol. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav slackern » 2017-09-26 18:34:50

Bali skrev:
slackern skrev:Översta bilden skulle jag vilja påstå är en kilt.

Nja, snarare skotskrutig kjol. :wink:


Du har rätt, men han valde nog det mönstret mer för att det smälter in bättre.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav Huggorm » 2017-09-26 18:53:13

Nästa steg blir väl en tajt latexkjol och stilettklackar...
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Män som bär kjol (nej, inte skottar i kilt)

Inläggav kiddie » 2017-09-26 19:03:37

Skor med hög klack borde inte ens vara tillåtet. Andra kläder kan väl se hur dumma ut som helst, spela roll, men man går faktiskt på fötterna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in