Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka är vi här?

Inläggav kainstrom » 2017-07-25 11:28:40

En man här 22 år
Singel och har hundar
Jag har asperger sen 2012
Och jag bor i Stockholm
kainstrom
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2017-07-21

Vilka är vi här?

Inläggav Sleuth123 » 2017-08-13 17:30:25

Hej,

28 årig kille med ADD och asperger. Har svårt med ångest och depression.

Gillar Fotboll, film, serier, tv spel. Tränar ganska mycket också.

Kan ha svårt för det sociala som att föra samtal, vad jag ska säga, vad jag ska göra. (social ångest också). Jag har svårt för att förklara vad jag känner osv, kan bli missförstådd.
Jag tycker dock att jag kan vara empatisk och vara en bra kompis mot dom jag är trygg med.
Många med asperger verkar ha problem med plötslig kroppskontakt o sånt men jag upplever inte det.
Men kan också bero på vem det är.
Har inget emot kramar och sånt men kan kännas väldigt ångestfyllt med att vara mer intim med andra även fast jag vill och har lust.

Har mycket rutiner och så, att göra saker som är ovant är ofta ångestfyllt. Repeterande beteende/tankemönster tror jag. Nya saker jobbigt helt enkelt.

Det var lite om mig, skicka PM om ni vill, :-)Hug
Sleuth123
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-08-13

Vilka är vi här?

Inläggav Batte » 2017-08-16 11:55:37

Sleuth123 skrev:Hej,
Hei og velkommen. For et sjarmerende innlegg! :-)Happy

Hvis du søker venner eller partner, kan du også forsøke med innlegg i kontakttråden:
http://www.aspergerforum.se/kontakttraden-del-2-t19186.html
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Vilka är vi här?

Inläggav Sleuth123 » 2017-08-16 21:09:30

Batte skrev:
Sleuth123 skrev:Hej,
Hei og velkommen. For et sjarmerende innlegg! :-)Happy

Hvis du søker venner eller partner, kan du også forsøke med innlegg i kontakttråden:
http://www.aspergerforum.se/kontakttraden-del-2-t19186.html


Tack så hemskt mycket! Ska kika in där :-)Happy
Sleuth123
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-08-13

Vilka är vi här?

Inläggav ängslig » 2017-08-24 17:59:54

Hej!

Tjej 31 år
Fick diagnoserna autism och adhd våren 2016
Har även tvångssyndrom, depression och ångest.
Har hundar och bor på landet i Norrland :-)Happy
ängslig
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2017-08-24

Vilka är vi här?

Inläggav Interim » 2017-08-28 18:17:03

    Hej!

    Jag är en 25-årig man boende i Stockholms län.

    Har AS, ADHD (sen 2011) och uppenbarligen en melankolisk depression (troligtvis sen 2004)

    Snabblista över intressen är musik, litteratur, konst, filosofi, säkert mycket mer som jag inte minns i skrivande stund.

    Några sysselsättningar är att jaga efter favoritmusiken på vinyl eller kassett, promenader med inslag av fågelskådning; spela datorspel (ambivalens - beroende) och träning (tvångsinfall - måsten).

    Med tiden så har dock allt ovanstående yttrat sig allt faddare i mitt liv. Nu spenderas dagarna egentligen bara av att hålla kroppen vid liv, alltså "basunderhållet", och att sova.
Interim
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2017-06-18
Ort: Någonstans i Sörmland

Vilka är vi här?

Inläggav unmaster » 2017-09-13 8:28:05

Hej. 39 år, man (alltid lika obekväm med att kalla mig det). Bor i Stockholm, men kommer från Skåne och har tidigare bott i Umeå och Örebro. Sambo sedan en tid tillbaka. Tre katter.

Jag har inte fått någon Asperger-diagnos (än), men blivit remitterad och väntar nu på utredning. Har nyligen blivit sjukskriven för utmattningssyndrom för andra gången på 5 år. Jag är disputerad men har alltid vantrivts med de höga (men informella) kraven på social interaktion samt det snabba tempot inom universitets- och högskolevärlden. Plus att undervisning är en fullkomligt vansinnig ansträngning (även om det intresserar mig - lärare inom högre utbildning behöver bli så mycket bättre, särskilt inom humaniora och samhällsvetenskap, framför allt gällande att undervisa på ett sätt som är i enlighet med högskolepedagogisk forskning).

Så, ett intresse är naturligtvis vetenskap. Men jag vet inte om jag klarar av det som yrke. Mitt andra stora intresse är musik. Som bäst mår jag nog när jag får sitta med mina instrument (synthar och gitarrer, främst) och skapa/spela in musik i min lilla hemstudio.
unmaster
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-13
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Affons17 » 2017-09-17 9:11:14

Tjej 40 år
Sthlm
Diagnostiserad Aspberger
Sambo
0 barn
0 djur (just nu)
Arbetar 100% och läser juristprogrammet här i Sthlm parallellt
Kan inte höger och vänster ovh har stans sämsta lokalsinne
Säger alltid vad jag tycker och tänker rakt ut :roll:
Många svaga punkter som jag jobbar på
Affons17
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-09-17

Vilka är vi här?

Inläggav mariolt » 2017-09-21 21:35:40

Man 26 år
Sambo
två barn och två bonus + hund
Adhd + AS. Omedicinerad än så länge
bor i södra sverige
pappaledig utan arbete
Svårigheter med diagnosen är att få man kan prata med om sina problem.
mitt liv har varit som en stege där det bara blir värre och värre vad jag än gör :-)051
mariolt
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-09-21

Vilka är vi här?

Inläggav Silva86 » 2017-10-24 22:08:29

Hej alla! Jag är 31 år, kvinna, bor i Värmland. Har diagnosen Asperger sedan 2013. Har en son och en katt, är singel och trivs med det :-) Mina intressen är att skriva, brodera och Star Wars. Läser till vårdadministratör och är klar till sommaren 2018.

Tack för ordet! :-)
Silva86
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2017-01-18
Ort: Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav scoobydooo » 2017-11-18 19:19:00

Kille på 35 år, ingen AS diagnos men känner att jag har mer gemensamt med aspergare och enstöringar kanske, lägg till mig som vän om ni vill, bor i stockholm
scoobydooo
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2017-11-18
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Fäskan » 2017-11-25 20:20:04

Kille på 29 år, fick diagnoserna autismspektrum tillstånd och adhd hösten 2016. Adhd va ganska väntat och lättare att acceptera AST har varit svårare att ta in men ser tydligt idag att mycket av min problematik kommer från de. medicinerar för adhd och funkar sådär. har sedan tidigare OCD och återkommande depressioner med mycket ångest.

Jag är ensamstående förälder till en fantastisk liten kille som ger så mycket glädje i mitt liv! jag fungerar bäst med fasta rutiner och plötsliga förändringar är jobbiga. jag trivs med sällskap men inte i för stora grupper.

helt ny här på forumet eller forum över lag är ofta inne och läser med inte vågat bli medlem av rädsla för att skriva fel/konstiga saker. ser fram emot mycket spännande läsning i diskussionstrådarna :-)Happy
Fäskan
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2017-11-25
Ort: Småland

Vilka är vi här?

Inläggav Ricke » 2017-12-10 21:21:58

Tjej i 20-årsåldern. Slår vad om att jag irriterade någon nu när jag inte specificerade, men i egenskap av att själv vara besatt av datum- och siffror vet jag hur viktigt det är träna på att släppa på kontrollen ibland. Ålder är dessutom bara en siffra, eller hur?

Har AS och särskild begåvning.

Har många, varierande intressen. Allt från musikaler till genetik och molekylärbiologi, egentligen. :-)Happy

Haft problem på den sociala fronten i varierande grad hela livet. Förmågan att kunna tolka kroppsspråk går ju att lära sig och nu i vuxen ålder har jag väl lärt mig det mesta, men grundproblemet med s.k "mind-blindness" kvarstår. Jag vet aldrig hur andra känner inför någonting. Visste inte säkert om mina närmsta vänner, människor jag känt hela livet, verkligen tyckte om mig förrän de uttryckligen sade det tidigare i år. Så ja, den biten känns rätt tuff :-)004

Blir ofta behandlad som medicinsk handbok, vandrande lexikon och allmän kunskapsbank till följd av mitt minne och förmodligen även den s.k "särskilda begåvningen" (känner mig verkligen inte mer intelligent än andra på något sätt, men skulle väl inte få den "diagnosen" helt utan anledning heller, antar jag), vilket i kombination med de sociala svårigheterna gjort att jag fått ett ganska begränsat socialt nätverk. Skulle så gärna vilja lära känna nya människor och få fler vänner för livet, men det är tyvärr lättare sagt än gjort.

Känner jag mig bekväm med någon kan jag pladdra på i timmar och ta fram alla mina sidor - även de nördiga och barnsliga. Gör jag inte det är jag den där obekväma, udda människan som sitter tyst och förbereder mig i evigheter för att försöka bidra till konversationen på något sätt, vilket oftast resulterar i att jag slutligen vräker ur mig något olämpligt när jag väl får mål i mun, hehe.
Ricke
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2017-11-26

Vilka är vi här?

Inläggav Richard » 2017-12-27 19:08:40

Update, om nån undrar...

Man på 37 år. Bor i Ängelholm, Skåne.
Fick Asperger-diagnosen när jag var 25 år, samtidigt som jag hittade detta forum.

Jag har mer problem med det psykiska än Asperger, har anlag för psykoser, depression och ångest o medicinerar mot detta. Har gått hos psykiatrin sen jag var 16 år. Har aldrig gått hos BUP, eftersom jag fick komma in på vuxenpsykiatrin trots åldern.

Får som sagt psykoser ibland, oftast inte så långa. Har haft en schizofrenidiagnos, men den står inte i den journal jag kan läsa. Har just nu lite jobbigt, eftersom jag håller på att byta psykosmedicin.

Blivit behandlad med ECT (el-chocker) mot de värsta depressionerna, det har hjälpt, o medicinerar nu med höga doser antidepressiv medicin, o jag är nöjd så länge jag inte har självmordstankar eller självskadebeteende.

Ångesten är helt borta med hjälp av medicin, men såklart finns det nackdelar med detta. Medicinen är kraftigt beroendeframkallande o tar jag inte den får jag svår abstinens efter 2-3 dagar. Men jag har aldrig behövt öka dosen på 17 år, vilket annars är vanligt.

Sömnproblem medicinerar jag också för (eller mot?), trots att jag är konstant trött.

Jag har en god man (eller dam), som sköter min ekonomi, det klarar jag inte själv, sist slutade det med SMS-lån på höga summor. Har en ätstörning som jag inte kan bli av med och har haft ett narkotikamissbruk, men dricker fortfarande lite för mycket alkohol.

Jag går på daglig verksamhet 10 timmar i veckan, för tillfället har jag dragit ner på det (p.g.a. medicinjusteringen mot psykos).

Intressen är medicin, särskilt psykiatri. Läser o skriver mycket om det här o var. Tycker också om film, men främst är det datorn som jag har intresserat mig för. Är just nu inte o försöker lära mig så mycket som möjligt av olika former av Linux. Kodar dock inte själv.

Bor i en hyrestvåa med mina 2 katter, Milou och Zero. Har en flickvän, men vi bor inte ihop. Spelar bowling med kompisar från min dagliga verksamhet, o vi har bildat ett lag som vi åker runt i Skåne o tävlar. Annars inte så mycket motion, försöker cykla en del i.a.f.

Naturligtvis är det fel på alla blodprov jag lämnar, näringsbrist o högt kolesterol, som jag också för medicin för. Lär bli fler snart, ska lämna ett multiprov snart. Högt blodtryck o allt det där också.

Lär inte bli så gammal...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilka är vi här?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-14 22:16:17

Hej!
Man 30 år.
Fick mina diagnoser ADD och Asperger torsdagen den 4:e januari klockan 14:30.
Känns som ett datum jag inte kommer glömma i första taget.

ADD och Asperger tycks i min mening, gå emot varandra men efter att jag läst på lite mer så verkar det vara ganska vanligt att ha dessa dubbeldiagnoser.

Jag tycker faktiskt att det känns oerhört skönt att få reda på detta.
Så som jag funderat genom åren varför jag varit annorlunda.
Som en blogg som jag läser beskriver bra :
Jag är inte dum i huvudet, jag har asperger syndrom.


Livet är som ett helvete men jag har i alla fall ett jobb. Jobbar med IT och det kommer jag förhoppningsvis göra resten av livet. Ett jobb som ändå hör till mitt specialintresse.
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav Halfviti » 2018-01-15 16:09:25

Sparrissoppa skrev:ADD och Asperger tycks i min mening, gå emot varandra men efter att jag läst på lite mer så verkar det vara ganska vanligt att ha dessa dubbeldiagnoser.


Ja, eller hur!? Kontraproduktivt så in i bängen. Fick också diagnoser nyligen (eller i höstas) - Asperger och Add...
Halfviti
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2017-10-01
Ort: Söderut

Vilka är vi här?

Inläggav Sparrissoppa » 2018-01-15 22:30:42

Ja, alltså jag gillar när det är ordning och reda men jag kan inte hålla det på den nivån i hemmet. Det blir ganska snabbt kaos. Saker överallt. I mina skåp är det dock bra ordning. Det samma gäller mina bokhyllor. Prydligt sorterat, sorteringen med mina böcker byter jag ibland. Gillar att sortera. Ibland kör jag uteslutande på författare i alfabetisk ordning. Ibland kör jag efter böckernas utformning, ibland efter kategori och ibland efter de böcker jag tycker bäst om.
Samma sak med mina hockeybilder !
Sparrissoppa
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2017-05-08
Ort: Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav xty3457 » 2018-02-06 1:43:54

Har diagnoserna Asperger och ADHD-C.
Man blir 36år 2018..
Har ganska många olika intressen det varierar.

Hade ett arbete som resurslärare i matematik och dataämnen,
men det försvann när pengarna försvann.
På sistone har några specialintressen varit att läsa om diagnoser
och att se på dokumentärer om militära teman.

Hade gärna gjort grundläggande militär utbildning nu när jag är arbetssökande,
varför inte inom nogåt område där det finns stabstjänster exvis underrättelsenaalyser, signalering, övervakning, krypto eller som sambandssoldat.

Tyvärr så är det svårt att komma in i försvarsmakten med diagnoser.

Annars har jag andra intressen av mer vanlig karaktär och
intensitet som skidåkning, både slalom och på längden, havskajakpaddling, skytte m.fl.

Hälsningar
Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vilka är vi här?

Inläggav natzor » 2018-02-14 17:28:25

Hej! Kvinna 29 år och bor i Östergötland. Fick min adhd diagnos 2015 och i somras blev jag diagnostiserad med asperger också. Många frågetecken ströks. Jag har alltid känt mig annorlunda och udda som barn. Haft fruktansvärt höga krav på mig själv. Alltid haft problem med mat och mycket fokus kring vikt och utseende. Många år av mitt liv spendera jag med att testa olika droger för att ens orka med mig själv.

Idag äter jag medicin och är stabil. Jag är jag men ändå inte den jag varit. Jag har rensat bort dåliga vänner. Spenderar mer tid med vad jag vill göra och tycker är kul. Aldrig direkt haft problem att umgås med mig själv. Jag tycker det är underbart!

Ville bara skriva av mig lite.
//Natzor
natzor
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-11-23

Vilka är vi här?

Inläggav MsTibbs » 2018-03-14 19:45:40

Jag är kvinna, 33år.
Halvnorsk.
Bor i Karlstad, Värmland.
Har inga djur men gillar hundar mycket.

Jobbar 50% som skribent, illustratör och ordförande på Kooperativet Mediagruppen Karlstad.

Sitter sen många år som ledamot i Attention Karlstad/Värmland.
Gillar Liberalerna, med undantag för deras nya perversa logga...

Jag har diagnoser Asperger, ADHD blandad typ och schizoaffektiv sjukdom bipolär typ.
Massor av mediciner.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav Fabela » 2018-03-26 19:29:01

Eftersom jag varit borta i flera år kanske det är artigt att bara slänga in en rad här igen, tänkte jag.

Som i min tidigare presentation är jag fortfarande människa - surprise, surprise - och tjah, det är väl egentligen inte så mycket annat heller som ändrats så värst dramatiskt.
AS är kvar, ADD är kvar, sömnstörning är kvar...

Bestämde mig nu för att försöka hänga här lite då och då, när andan faller på.
Har inte ork att vara social egentligen, men lite andra tankar än ens egna måste man få sig till livs ibland, det är nog bara att acceptera.
Och då kanske det är värdefullt att investera en del av energin på kontakt med "de sina".
Tänker jag.

Så vi hörs väl då, helt enkelt :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vilka är vi här?

Inläggav elle » 2018-03-26 19:36:04

MsTibbs skrev:Halvnorsk

Spännande, Ms Tibbs.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilka är vi här?

Inläggav MsTibbs » 2018-03-26 19:45:45

elle skrev:
MsTibbs skrev:Halvnorsk

Spännande, Ms Tibbs.


Hytta är viktig
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Vilka är vi här?

Inläggav viran » 2018-04-01 19:13:45

Kvinna, 27 år. Lever med sambo och katter.

Har åkt vårdkarusell från och till sedan tonåren och bara aldrig mått bra och känt mig som att jag aldrig haft något sammanhang. Att jag skulle kunna ha en npf-diagnos kom psykolog på först för tre år år sedan, men har pga flytt inte gjort mer ännu. Ska dock förhoppningsvis utredas under året.

Älskar historia, djur, parfym. Syr och hantverkar gärna, både historiskt och modernt.
viran
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2018-04-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in