Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 14:48:39

manne skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
efter att ha sätt Requiem for a Dream -så skulle jag aldrig våga på mig amfetamin piller. :-)056


"sett". Och vad har den där fåniga filmen med centralstimulerande medicinerna att göra? Ingenting! Läs på lite fakta istället för att "tro" saker.


jag skulle aldrig röra adhdh droger.
tycker att ssri fungerar som uppiggande. :-)049


Det är inte meningen att det ska vara uppiggande utan det ska hjälpa med koncentrationen och annat (kunna utestänga ljud och sånt). Om du inte har ADHD, så är det ju ganska meningslöst att du diskuterar det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-19 14:52:41

Toblerone skrev:
manne skrev:
Toblerone skrev:
"sett". Och vad har den där fåniga filmen med centralstimulerande medicinerna att göra? Ingenting! Läs på lite fakta istället för att "tro" saker.


jag skulle aldrig röra adhdh droger.
tycker att ssri fungerar som uppiggande. :-)049


Det är inte meningen att det ska vara uppiggande utan det ska hjälpa med koncentrationen och annat (kunna utestänga ljud och sånt). Om du inte har ADHD, så är det ju ganska meningslöst att du diskuterar det.


Har Adhd men jag skulle aldrig köra på med amfetamin piller. :-)056
Men alla är olika. :wink:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 14:57:58

manne skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
jag skulle aldrig röra adhdh droger.
tycker att ssri fungerar som uppiggande. :-)049


Det är inte meningen att det ska vara uppiggande utan det ska hjälpa med koncentrationen och annat (kunna utestänga ljud och sånt). Om du inte har ADHD, så är det ju ganska meningslöst att du diskuterar det.


Har Adhd men jag skulle aldrig köra på med amfetamin piller. :-)056
Men alla är olika. :wink:


Jag begriper mig bara inte på människor som inte tar reda på fakta utan bara skriker att något är farligt. Vet du att det mesta av anti-psykiatri-snack och framför allt anti-ADHD och anti-centralstimulerande kommer ifrån Scientologerna?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-19 15:59:32

Toblerone skrev:


Scientolog är jag inte. :-)056
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Wine » 2017-09-19 16:06:54

Börja inte igen med snacket om scientologerna.

Sluta upp med att associera människor som framför befogad kritik och synpunkter mot läkemedelsindustrin, forskningen kring vissa läkemedel och psykiatriska diagnoser eller psykiatrin med scientologerna, känns lite torftigt att bl.a. du genom att dra upp scientologerna i olika diskussioner försöker att misstänkliggöra på detta sätt.

Läkare själva och övrig personal inom psykiatrin hymlar ju inte om att ADHD-läkemedel är knark för att tala klarspråk och att dessa läkemedel också går att missbruka, även polisen och sociala myndigheter är ju väl medvetna om detta.

Vi har ju diskuterat detta en hel del tidigare bl.a. i tråden Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Förvånar mig faktiskt att du har så dålig koll på den typ av läkemedel du själv använder Toblerone.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-19 16:16:51

Helt galet att börja babbla om en helt annan problematik och försöka sälja in SSRI. Hör inte hemma i det här ämnet. Här talar vi om ADD/ADHD och de mediciner framtagna för det tillståndet!

Känns som ett hån att någon sitter och säger att alla patientgrupper urskiljningslöst ska ta SSRI när jag själv fan är hjärnskadad på ngt sätt av dem.

Manne, ingen tvingar dig ta ADHD-medicin, och SSRI kan ha skadat din hjärna utan att du vet om det.

SSRI ska hjälpa mot depression, känner man sig uppiggad har man troligen bipolära drag och då är SSRI inte lämpligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-19 16:21:20

kiddie skrev:Helt galet att börja babbla om en helt annan problematik och försöka sälja in SSRI. Hör inte hemma i det här ämnet. Här talar vi om ADD/ADHD och de mediciner framtagna för det tillståndet!

Känns som ett hån att någon sitter och säger att alla patientgrupper urskiljningslöst ska ta SSRI när jag själv fan är hjärnskadad på ngt sätt av dem.

Manne, ingen tvingar dig ta ADHD-medicin, och SSRI kan ha skadat din hjärna utan att du vet om det.


SSRI tycker jag att jag blivit konstig av men man får lita på psykiatrikerna för de har tio års utbildning gällande dessa medicinerna. :wink:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-19 16:25:26

kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-19 16:26:18

manne skrev:SSRI tycker jag att jag blivit konstig av men man får lita på psykiatrikerna för de har tio års utbildning gällande dessa medicinerna. :wink:


De kan bara skriva ut rätt medicin om du slutar vara "duktig patient" och faktiskt talar om vad du får för biverkningar. Läkarna behöver feedback för att kunna arbeta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-19 16:27:22

manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


Vet inte, man kan bli aggressiv av det mesta. Jag är mer aggressiv omedicinerad än med Ritalin. Blir väldigt soft av Ritalinet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-19 16:31:59

kiddie skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


Vet inte, man kan bli aggressiv av det mesta. Jag är mer aggressiv omedicinerad än med Ritalin. Blir väldigt soft av Ritalinet.


vet inte men tycker bara att amfetamin verka läskigt att ta ju. :o :?:
går det inte att missbruka detta. :? :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-19 16:39:27

kiddie skrev:
manne skrev:SSRI tycker jag att jag blivit konstig av men man får lita på psykiatrikerna för de har tio års utbildning gällande dessa medicinerna. :wink:


De kan bara skriva ut rätt medicin om du slutar vara "duktig patient" och faktiskt talar om vad du får för biverkningar. Läkarna behöver feedback för att kunna arbeta.


fluxetine fungerade på mig men inte cipramil. :oops: :cry:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav kiddie » 2017-09-19 16:43:08

Det betyder inte att det är rätt medicin för alla andra.

Har testat den och för mig var den skit. Det beror på att alla har olika hjärnor och olika uppsättnigar av enzymer i kroppen.

Man kan missbruka amfetamin och äver Ritalin, om det passar med ens kroppskemi. Själv blir jag bara sjuk om de tycker jag ska försöka ta högre dos. Man blir inte fysiskt beroende av dessa mediciner, slutar man tar det inte länge förrän man är som man var innan.

SSRI kan dock vara fysiskt vanebildande och det kan vara nästintill omöjligt att sluta med dem med väldigt jobbiga utsättningssymptom som kan vara i månader. Många som börjar med SSRI tar dem resten av livet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 18:27:40

Wine skrev:Börja inte igen med snacket om scientologerna.

Sluta upp med att associera människor som framför befogad kritik och synpunkter mot läkemedelsindustrin, forskningen kring vissa läkemedel och psykiatriska diagnoser eller psykiatrin med scientologerna, känns lite torftigt att bl.a. du genom att dra upp scientologerna i olika diskussioner försöker att misstänkliggöra på detta sätt.

Läkare själva och övrig personal inom psykiatrin hymlar ju inte om att ADHD-läkemedel är knark för att tala klarspråk och att dessa läkemedel också går att missbruka, även polisen och sociala myndigheter är ju väl medvetna om detta.

Vi har ju diskuterat detta en hel del tidigare bl.a. i tråden Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Förvånar mig faktiskt att du har så dålig koll på den typ av läkemedel du själv använder Toblerone.


Ja, ja, jag vet att jag hade fel där. Jag utgick ifrån att man skulle ta bort narkotikamärkningen i.o.m. att man inte ska kunna missbruka dessa mediciner numera, det är ju därför man har skapat dem här nya preparaten. För mig personligen spelar det ju ingen roll om de är narkotikaklassade eller inte. För mig är det förstås viktigare att man inte längre behöver licens.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 18:29:05

manne skrev:
Toblerone skrev:


Scientolog är jag inte. :-)056


Det menar jag inte heller. Men de ljuger av en anledning förstås, och de vill oss inte väl.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 18:31:36

manne skrev:
kiddie skrev:
manne skrev:
kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


Vet inte, man kan bli aggressiv av det mesta. Jag är mer aggressiv omedicinerad än med Ritalin. Blir väldigt soft av Ritalinet.


vet inte men tycker bara att amfetamin verka läskigt att ta ju. :o :?:
går det inte att missbruka detta. :? :?:


Det finns massor med mediciner som går att missbruka, men om man just inte missbrukar dem utan använder dem som man ska, så kan det ändå vara bra mediciner. Har du nån gång blivit opererad? De medicinerna som man får då är förstås också narkotikaklassade och går att missbruka. Skulle du då köra utan, eller?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 18:34:33

manne skrev:
kiddie skrev:
manne skrev:SSRI tycker jag att jag blivit konstig av men man får lita på psykiatrikerna för de har tio års utbildning gällande dessa medicinerna. :wink:


De kan bara skriva ut rätt medicin om du slutar vara "duktig patient" och faktiskt talar om vad du får för biverkningar. Läkarna behöver feedback för att kunna arbeta.


fluxetine fungerade på mig men inte cipramil. :oops: :cry:


Du får förstås göra som du vill, jag försöker inte övertala dig. Snarare tycker jag att det är väldigt synt om föräldrar blir avskräckta och inte vågar ge sina barn centralstimulerande mediciner. Utan klarar de flesta inte skolan och får inget bra liv som vuxna. Och det är väldigt synt. Folk ska ta reda på fakta innan de tar såna beslut.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-19 18:37:49

manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


De allra flesta blir MINDRE aggressiva av det. Du får komma ihåg att folk med ADHD i regel har motsatt reaktion på medicinen. Dvs. de blir lugnare istället för piggare, mindre aggressiva istället för mer aggressiva. Och det är för att man ger rätt dos för att hjärnan ska fungera så normalt som möjligt. Folk som inte har ADHD och missbrukar sån medicin får ju en ojämvikt, de får ju för mycket "fart" på hjärnan.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-20 9:07:33

Toblerone skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


De allra flesta blir MINDRE aggressiva av det. Du får komma ihåg att folk med ADHD i regel har motsatt reaktion på medicinen. Dvs. de blir lugnare istället för piggare, mindre aggressiva istället för mer aggressiva. Och det är för att man ger rätt dos för att hjärnan ska fungera så normalt som möjligt. Folk som inte har ADHD och missbrukar sån medicin får ju en ojämvikt, de får ju för mycket "fart" på hjärnan.


tycker inte att man skall ge mediciner till barn de borde ha flytt 18 år först och sedan så borde det vara frivilligt.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-20 9:11:13

Toblerone skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:
De kan bara skriva ut rätt medicin om du slutar vara "duktig patient" och faktiskt talar om vad du får för biverkningar. Läkarna behöver feedback för att kunna arbeta.


fluxetine fungerade på mig men inte cipramil. :oops: :cry:


Du får förstås göra som du vill, jag försöker inte övertala dig. Snarare tycker jag att det är väldigt synt om föräldrar blir avskräckta och inte vågar ge sina barn centralstimulerande mediciner. Utan klarar de flesta inte skolan och får inget bra liv som vuxna. Och det är väldigt synt. Folk ska ta reda på fakta innan de tar såna beslut.


ssri är inte narkotikaklassad.

Concerta®
Läkemedlet är narkotikaklassatMiljöinformationReceptstatusFörmånsstatus Janssen
Depottablett 18 mg
(kapselformad, gul, med svart tryck, alza 18, på ena sidan, Ø 5,3 mm längd 12 mm)

tablettbild
Delbarhetsinformation
narkotikaindikation Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.
http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20021101000311
finns en del biverkningar på denna.
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-20 9:14:48

Toblerone skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


De allra flesta blir MINDRE aggressiva av det. Du får komma ihåg att folk med ADHD i regel har motsatt reaktion på medicinen. Dvs. de blir lugnare istället för piggare, mindre aggressiva istället för mer aggressiva. Och det är för att man ger rätt dos för att hjärnan ska fungera så normalt som möjligt. Folk som inte har ADHD och missbrukar sån medicin får ju en ojämvikt, de får ju för mycket "fart" på hjärnan.


MEn tänk om man tar mycket av dessa de går väl att överdosera dem. :?:

Requiem for a Dream - diet pills
https://www.youtube.com/watch?v=s_3BXG3texY&t=78s
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-20 9:17:32

Toblerone skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


De allra flesta blir MINDRE aggressiva av det. Du får komma ihåg att folk med ADHD i regel har motsatt reaktion på medicinen. Dvs. de blir lugnare istället för piggare, mindre aggressiva istället för mer aggressiva. Och det är för att man ger rätt dos för att hjärnan ska fungera så normalt som möjligt. Folk som inte har ADHD och missbrukar sån medicin får ju en ojämvikt, de får ju för mycket "fart" på hjärnan.


jag har en adhd diagnos okcså men ritalina vill jag icke ha. :-)056
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav manne » 2017-09-20 9:25:28

Toblerone skrev:
manne skrev:
kiddie skrev:ADD/ADHD


kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


De allra flesta blir MINDRE aggressiva av det. Du får komma ihåg att folk med ADHD i regel har motsatt reaktion på medicinen. Dvs. de blir lugnare istället för piggare, mindre aggressiva istället för mer aggressiva. Och det är för att man ger rätt dos för att hjärnan ska fungera så normalt som möjligt. Folk som inte har ADHD och missbrukar sån medicin får ju en ojämvikt, de får ju för mycket "fart" på hjärnan.


Men varför ge piller till barn förr. :o :?:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Hur tycker du att diverse ADHD mediciner fungerar för dig?

Inläggav Toblerone » 2017-09-20 9:59:29

manne skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:
kan man bli aggressive av ADD/ADHD mediciner. :? :?:


De allra flesta blir MINDRE aggressiva av det. Du får komma ihåg att folk med ADHD i regel har motsatt reaktion på medicinen. Dvs. de blir lugnare istället för piggare, mindre aggressiva istället för mer aggressiva. Och det är för att man ger rätt dos för att hjärnan ska fungera så normalt som möjligt. Folk som inte har ADHD och missbrukar sån medicin får ju en ojämvikt, de får ju för mycket "fart" på hjärnan.


Men varför ge piller till barn förr. :o :?:


För att de får en bättre livskvalitet, kanske lättare få vänner istället för att avskräcka jämnåriga med sin impulsivitet, har större chans att klara skolan och få ett ganska normalt liv. De misslyckas inte lika mycket i livet. Och då är det mycket mindre risk att de blir kriminella eller missbrukare. Det finns undersökningar som visar att det är så! T.o.m. med vuxna som redan är kriminella och i fängelse kan ofta ändra sitt liv om de får medicin (förutsatt att de har ADHD och att medicinen funkar bra på dem). Det finns några projekt som pågår med fångar.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in