Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Msmacke » 2017-09-10 0:48:38

Hur pass enkelt/svårt är det?
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Richard » 2017-09-10 16:56:45

Beror ju på vad du har problem med. Utveckla gärna om du vill.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Msmacke » 2017-09-10 18:52:31

Richard skrev:Beror ju på vad du har problem med. Utveckla gärna om du vill.


Det är mycket jag har problem med. Men det är det sociala såklart, har depression också så att träffa folk tar emot mycket. Har även svårt att förstå instruktioner, samt problem med finmotoriken m.m.
Msmacke
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2016-09-07

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Zirre » 2017-09-11 8:30:02

Det är svårt ja. Man får oftast avslag från dem.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav tahlia » 2017-09-11 15:59:24

Msmacke skrev:Hur pass enkelt/svårt är det?
Det du ska bevisa för att få permanent sjukersättning är att din arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt gällande alla former av jobb på arbetsmarknaden.
Finns det således möjligheten att du klarar någon form av jobb (att du inte har utbildning för det jobbet och/eller att du inte klarar av studierna som krävs för det jobbet tas det ingen hänsyn till) så får du avslag.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Furienna » 2017-09-18 23:34:15

Men den som har t ex Aspergers brukar ha rätt till permanent sjukersättning. Så jag tycker att trådstartaren borde få göra en utredning.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav slackern » 2017-09-19 5:26:07

Furienna skrev:Men den som har t ex Aspergers brukar ha rätt till permanent sjukersättning. Så jag tycker att trådstartaren borde få göra en utredning.


Nej inte enbart pga AS utan det brukar finnas med "samsjuklighet" som t.ex depression och ångest problematik.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Liljan » 2017-09-19 9:20:13

Furienna skrev:Men den som har t ex Aspergers brukar ha rätt till permanent sjukersättning. Så jag tycker att trådstartaren borde få göra en utredning.

Ingen diagnos berättigar per automatik till sjukersättning, det måste stå bortom allt tvivel att man aldrig kommer kunna jobba, inte ens på anpassade jobb.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Furienna » 2017-09-19 9:45:56

slackern skrev:
Furienna skrev:Men den som har t ex Aspergers brukar ha rätt till permanent sjukersättning. Så jag tycker att trådstartaren borde få göra en utredning.


Nej inte enbart pga AS utan det brukar finnas med "samsjuklighet" som t.ex depression och ångest problematik.

Jag skrev "t ex Aspergers". Alltså menade jag förstås att det även finns andra funktionshinder och sjukdomar, som kan ge en svårigheter att ha ett vanligt jobb.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Furienna » 2017-09-19 10:03:37

Liljan skrev:
Furienna skrev:Men den som har t ex Aspergers brukar ha rätt till permanent sjukersättning. Så jag tycker att trådstartaren borde få göra en utredning.

Ingen diagnos berättigar per automatik till sjukersättning, det måste stå bortom allt tvivel att man aldrig kommer kunna jobba, inte ens på anpassade jobb.

Jag har i alla fall haft sjukersättning sedan jag var nitton år. Vad byggde man det på då? Jo, just på att jag har AS. Sedan har i och för sig andra sjukdomar och krämpor (psoriasis, diabetes, ryggvärk, nackvärk, skenande dygnsrytm) också dykt upp. Men man gjorde alltså en bedömning redan när jag var nitton år, att man inte kunde begära att jag skulle kunna ha ett vanligt jobb p.g.a. min AS.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav slackern » 2017-09-19 10:23:28

Furienna skrev:
Liljan skrev:
Furienna skrev:Men den som har t ex Aspergers brukar ha rätt till permanent sjukersättning. Så jag tycker att trådstartaren borde få göra en utredning.

Ingen diagnos berättigar per automatik till sjukersättning, det måste stå bortom allt tvivel att man aldrig kommer kunna jobba, inte ens på anpassade jobb.

Jag har i alla fall haft sjukersättning sedan jag var nitton år. Vad byggde man det på då? Jo, just på att jag har AS. Sedan har i och för sig andra sjukdomar och krämpor (psoriasis, diabetes, ryggvärk, nackvärk, skenande dygnsrytm) också dykt upp. Men man gjorde alltså en bedömning redan när jag var nitton år, att man inte kunde begära att jag skulle kunna ha ett vanligt jobb p.g.a. min AS.


Det är allmänt känt att i Norrland så gav dom folk sjukersättning som en marknadspolitisk åtgärd, pga "snyltandet" där uppe så skärpte den förra borgerliga regeringen reglerna kring sjukersättning rätt rejält.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav Furienna » 2017-09-19 10:33:43

slackern skrev:
Furienna skrev:
Liljan skrev:Ingen diagnos berättigar per automatik till sjukersättning, det måste stå bortom allt tvivel att man aldrig kommer kunna jobba, inte ens på anpassade jobb.

Jag har i alla fall haft sjukersättning sedan jag var nitton år. Vad byggde man det på då? Jo, just på att jag har AS. Sedan har i och för sig andra sjukdomar och krämpor (psoriasis, diabetes, ryggvärk, nackvärk, skenande dygnsrytm) också dykt upp. Men man gjorde alltså en bedömning redan när jag var nitton år, att man inte kunde begära att jag skulle kunna ha ett vanligt jobb p.g.a. min AS.


Det är allmänt känt att i Norrland så gav dom folk sjukersättning som en marknadspolitisk åtgärd, pga "snyltandet" där uppe så skärpte den förra borgerliga regeringen reglerna kring sjukersättning rätt rejält.

Är det allmänt känt? Varför känner jag då inte till det? Det är i och för det sant att jag fick min första sjukersättning under en socialdemokratisk regering, men det var inte tal om att jag skulle tappa den under den borgerliga regeringen heller.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Att få permanent sjukersättning från Försäkringskassan

Inläggav slackern » 2017-09-19 11:06:58

Furienna skrev:
slackern skrev:
Furienna skrev:Jag har i alla fall haft sjukersättning sedan jag var nitton år. Vad byggde man det på då? Jo, just på att jag har AS. Sedan har i och för sig andra sjukdomar och krämpor (psoriasis, diabetes, ryggvärk, nackvärk, skenande dygnsrytm) också dykt upp. Men man gjorde alltså en bedömning redan när jag var nitton år, att man inte kunde begära att jag skulle kunna ha ett vanligt jobb p.g.a. min AS.


Det är allmänt känt att i Norrland så gav dom folk sjukersättning som en marknadspolitisk åtgärd, pga "snyltandet" där uppe så skärpte den förra borgerliga regeringen reglerna kring sjukersättning rätt rejält.

Är det allmänt känt? Varför känner jag då inte till det? Det är i och för det sant att jag fick min första sjukersättning under en socialdemokratisk regering, men det var inte tal om att jag skulle tappa den under den borgerliga regeringen heller.


Här står det om att få in arbetslösa i sjukförsäkringen.

https://books.google.se/books?id=KWg2Sr ... et&f=false

Här om Norrland.

Arbetslöshet och ohälsa följs åt
Fem av de tio "friskaste" kommunerna finns i Stockholms-området medan de högsta ohälsotalen finns i glesbygds-kommuner där också arbetslösheten är hög.

andra änden med de högsta ohälsotalen finns glesbygdskommuner, inte sällan i Norrland, där arbetslösheten också är hög (se vidstående grafik.)

https://www.svd.se/ohalsotalen-sjunker- ... a-staderna
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in