Laga mat - era bästa recept

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Laga mat

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-03 23:37:05

Nej jag gillar inte att laga mat och tycker det är jättetråkigt med grönsaksodling men däremot läser jag gärna kokböcker och gör långa planeringar om vilken mat jag ska laga och tycker det är roligt... :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Laga mat

Inläggav barracuber » 2012-09-03 23:56:59

Bjäbbmonstret skrev:Nej jag gillar inte att laga mat och tycker det är jättetråkigt med grönsaksodling men däremot läser jag gärna kokböcker och gör långa planeringar om vilken mat jag ska laga och tycker det är roligt... :roll:


Eh...du planerar och läser mycket kokböcker men du gillar inte att laga mat? Men du är intresserad av mat?

Förr var jag väldigt receptbunden men numera vågar jag improvisera lite ibland. Jag är som Bror Duktig, jag prioterar nyttigheten och hälsoaspekten framför att allting ska vara perfekt i varenda detalj. Men självklart vill jag att maten ska smaka gott.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Laga mat

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-04 0:20:31

barracuber skrev:Eh...du planerar och läser mycket kokböcker men du gillar inte att laga mat? Men du är intresserad av mat?


Nej jag är intresserad av måltidsplanering men blir lätt uttråkad av själva matlagningen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Laga mat

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-04 0:27:29

Jag har ett stort intresse för mat! Från produktion till avfall och näringsläran. Dessvärre har jag talang för enstaka rätter, främst grytor, woker, gratänger. Så, hemma hos oss är det oftast sambon som lagar maten (hon är mer kräsen också... var något "fel" med min senaste wok. Tydligen går inte en kryddblandning baserat på kanel och gurka att mixa). ;D

När du håller på med storkok, se till att bereda grönt och frys in - det mesta gröna smakar ju bäst "färskt", men lök, rotfrukter dylikt fungerar gott såpass. Att slippa hacka rotsaker och bara slänga ihop en gryta gör ju alltid något - underlättar att hålla motivationen uppe för prova på nytt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Laga mat

Inläggav radix » 2012-09-04 9:23:04

Parvlon skrev:
radix skrev:nuförtiden används mest sån där syntetisk löpe visst.
Verkar snarare vara tvärtom. http://okottslig.blogspot.se/2011/10/fa ... eller.html

De länkade en lista på vegetariska ostar i din artikel (tack för den), här, rätt många utan också, men det finns mycket ost.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Laga mat

Inläggav Adara » 2012-09-08 17:21:35

Jag är väldigt intresserad av att både laga och odla mat. Bor tyvärr så att jag inte har möjlighet att odla så mycket.
Sitter på en massa kokböcker men använder de sällan.
Adara
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-09-06
Ort: Nyköping

Re: Laga mat

Inläggav Miche » 2012-09-08 20:32:42

Window farming kan kanske vara något!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Laga mat

Inläggav Door176 » 2012-09-08 20:42:51

Bjäbbmonstret skrev:Nej jag gillar inte att laga mat och tycker det är jättetråkigt med grönsaksodling men däremot läser jag gärna kokböcker och gör långa planeringar om vilken mat jag ska laga och tycker det är roligt... :roll:


Jag älskar att titta på matlagnings program, och channels på youtube, men jag hatar att laga mat. Jag skulle gärna leva på bananer och yoghurt om det gick.
Dock gillar jag att baka, men det är svårt, för jag äter upp det jag bakar och går upp i vikt... mindre bra. :)
Door176
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-09-05
Ort: Färingsö utanför Stockholm

Laga mat

Inläggav Lonya » 2012-09-24 11:24:44

Har allti haft svårt för att komma igång med matlagning, vet ALDRIG VAD jag ska äta, som att maten inte känns "safe". Fattar inte vad detta kommer från. I mina drömmar har jag en kokerska, och en butler som grejar allt sånt till mig :) Eftersom att in-handla maten också är ett skrämmande moment, rent av ångest förknippat, så avstår jag för det mesta. MEN ... Jag är GRYMT duktig på att laga mat, det säger dom som äter varje fall, och när jag VÄL vet vad som skall lagas, och allt är inhandlat och uppradat ... Går det kanon.

Momenten finns liksom i huvudet innan jag ens börjat, så det kan bli rätt stressigt att hänga med "taktpinnen" eftersom att hjärnan spinner på i ett j-a tempo. Drrrruuum duuubba duuum!

Borde bli en dirigent, ååååh shit va KUL, styra och ställa ... med en pinne i handen, hahaha!
Lonya
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-10-12

Era godaste recept

Inläggav TheWonderer92 » 2017-09-16 0:35:32

Vet ej om det finns en liknande tråd redan. Jag fick lite inspiration från tråden om den äckligaste skolmaten, fast tvärtom nu :D

Så, hur lagar ni riktigt god mat? Era bästa recept?

Jag har olika favoriter men den som jag är riktigt förtjust i nu är utsökt i sin enkelhet.

Förrätt:
Vitlöksbröd (ICA:s recept)

Huvudrätt:
Stekt kyckling med balsamicosås och väldigt tunna stekta saltade potatisskivor (nästan som chips). Till det en god sallad med olivolja, lite vitvinsvinäger och salladskrydda.

Balsamicosås två personer:
2 msk Balsamvinäger
2 msk olivolja
Socker/honung efter smak
Några basilikablad

Man blandar samtliga ingredienser i en kastrull och låter det dra på lägsta värmen i ca 5 minuter. Omrörning under tiden. Sen kan man sila bort basilikan om man vill. Om man vill ha tjockare konsistens är det bara att blanda i maizena.

Det här är otroligt gott kan jag lova.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Era godaste recept

Inläggav slackern » 2017-09-16 1:21:37

Det där lät väldigt gott och enkelt det ska jag försöka att komma ihåg att tillaga.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Era godaste recept

Inläggav TheWonderer92 » 2017-09-17 21:14:24

slackern skrev:Det där lät väldigt gott och enkelt det ska jag försöka att komma ihåg att tillaga.


Det tycker jag du ska göra :) Man kan ta i lite mindre balsamvinäger i såsen om man inte är jätteförtjust i vinäger.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Era godaste recept

Inläggav kiddie » 2017-09-18 16:23:14

Sockerfri äppelpannkaka:

Gör så mycket pannkakssmet som passar till er långpanna. (Min är lagom med 8 dl mjölk, 4 dl mjöl, 3 ägg och en gnutta salt.) Smält ca 25 g smör/margarin i varm ugn (225 C), ta ut, häll i smet. Lägg på ganska tunna klyftor av 2-4 äpplen (beroende på storlek), de ska ha skalet kvar. Ta på rikligt med kanel. Grädda 20-25 minuter.

Ätes mycket gärna med en klick vispad grädde. Hipsters kan ha på lite grekisk eller turkisk yogurt. Går naturligvis att ha lite vaniljglass på med (finns sockerfri).

Detta är en skitbra rätt som man kan bjuda på om det kommer komma folk och man inte har bullar eller fikabröd. Brukar uppskattas. Är minst lika gott som fikabröd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in