Det autistiska ansiktet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det autistiska ansiktet

Inläggav DIProgan » 2017-09-15 12:39:22

Autistic boys and girls found to have “hypermasculinised” faces – supporting the Extreme Male Brain theory

the researchers deployed their 3D facial mapping algorithm to score the facial features of 54 caucasian autistic boys, 20 caucasian autistic girls and age-matched neurotypical caucasian boys and girls. This showed that the autistic boys and girls had more masculine than usual faces – to use the researchers’ jargon, their faces were hypermasculinised.

Moreover, when the researchers compared the autistic children and control children’s faces on the six facial features (mostly related to the positioning of the nose and upper lip) that most strongly distinguished neurotypcial boys’ faces from girls’ faces, the autistic kids of both sexes were found to have a more masculine score than controls on five of these features.

Finally, among the autistic boys and girls, the more masculinised their faces, the more social and communication difficulties they tended to have, as scored in their diagnostic test for autism.
https://digest.bps.org.uk/2017/09/14/au ... in-theory/
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Det autistiska ansiktet

Inläggav Appollo30 » 2017-09-16 2:31:48

Och hur anser vederbörande att denna information kan användas i praktiken i det dagliga livet?
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Det autistiska ansiktet

Inläggav Liljan » 2017-09-16 4:09:47

Jag håller med Appollo, dessutom är 74 personer knappast ett statistiskt underlag, de har inte ens fått ihop en vettig grupp då så många fler är pojkar och alla verkar vara barn och vita. Oseriös forskning med andra ord, undra vem som finansierade den.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Det autistiska ansiktet

Inläggav Huggorm » 2017-09-16 7:19:19

Skall man tolka det som att ni två är missnöjda med undersökningens resultat?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Det autistiska ansiktet

Inläggav Alien » 2017-09-16 13:04:48

Appollo30 skrev:Och hur anser vederbörande att denna information kan användas i praktiken i det dagliga livet?

Forskning behöver inte leda till praktiska resultat. Det räcker med att få mer kunskap.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det autistiska ansiktet

Inläggav Appollo30 » 2017-09-16 20:05:04

Alien skrev:
Appollo30 skrev:Och hur anser vederbörande att denna information kan användas i praktiken i det dagliga livet?

Forskning behöver inte leda till praktiska resultat. Det räcker med att få mer kunskap.

Jag ställer mig i så fall frågan kunskap om vad i just detta fall? Varför har denna typ av forskning bedrivits tror du? För att man bättre ska förstå autism genom att se dess effekter på utseendet? Det är frågor som jag ställer mig rent hypotetiskt. För jag ifrågasätter nämligen den typen av forsknings reella bidrag till ökad kunskap om autism och nödvändighet.
Appollo30
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2017-02-07

Det autistiska ansiktet

Inläggav Liljan » 2017-09-17 17:30:50

Huggorm skrev:Skall man tolka det som att ni två är missnöjda med undersökningens resultat?

Tror du det behöver du läsa mitt inlägg igen, jag påpekar att det inte är en seriös studie för urvalet är skevt och det är för få för att vara statistiskt säkerställt. En seriös studie ska gå till på ett visst sätt. Sedan ifrågasätter jag syftet med studien, inte resultatet. Varför har man gjort studien och hur ska resultatet användas? På vilket sätt hjälper man autistiska personer med den här studien?
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Det autistiska ansiktet

Inläggav Alien » 2017-09-17 18:51:52

Appollo30 skrev:
Alien skrev:
Appollo30 skrev:Och hur anser vederbörande att denna information kan användas i praktiken i det dagliga livet?

Forskning behöver inte leda till praktiska resultat. Det räcker med att få mer kunskap.

Jag ställer mig i så fall frågan kunskap om vad i just detta fall? Varför har denna typ av forskning bedrivits tror du? För att man bättre ska förstå autism genom att se dess effekter på utseendet? Det är frågor som jag ställer mig rent hypotetiskt. För jag ifrågasätter nämligen den typen av forsknings reella bidrag till ökad kunskap om autism och nödvändighet.


Det behöver inte finnas någon annan orsak än att forskarna har en hypotes som ska bevisas el motbevisas. I detta fall hyptotesen om den supermanliga hjärnan. Om autister har en sådan, beror det på testosteron som också skulle kunna påverka utseendet.

According to the Extreme Male Brain theory of autism, there are certain cognitive and behavioural characteristics that manifest more often in men than women, on average, such as a bias for systematic rather than empathic thinking. Autism can be seen as as extreme version of that typical male profile, the theory proposes, possibly caused by prenatal exposure to higher than usual amounts of testosterone in the womb.
https://digest.bps.org.uk/2017/09/14/au ... in-theory/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det autistiska ansiktet

Inläggav DIProgan » 2017-09-18 16:53:14

Hur man använder informationen? Att diagnostisera autister i ung ålder är guld värt för att ge det stöd som behövs.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Det autistiska ansiktet

Inläggav Liljan » 2017-09-19 17:01:48

DIProgan skrev:Hur man använder informationen? Att diagnostisera autister i ung ålder är guld värt för att ge det stöd som behövs.

Det finns det redan metoder för idag, det här hjälper inte ett dugg för jag skulle gissa på att alla autister inte ser ut på ett visst sätt och att alla som ser ut så inte är autister.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Det autistiska ansiktet

Inläggav Huggorm » 2017-09-19 19:11:57

Liljan skrev:
DIProgan skrev:Hur man använder informationen? Att diagnostisera autister i ung ålder är guld värt för att ge det stöd som behövs.

Det finns det redan metoder för idag, det här hjälper inte ett dugg för jag skulle gissa på att alla autister inte ser ut på ett visst sätt och att alla som ser ut så inte är autister.
Ja, du gissar men nu tas det fram fakta i frågan så får vi se vad som gäller. Det kanske finns olika sorters autism och en sort medför detta speciella utseende? Det behövs mer forskning på området.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Aspergare och vården



Logga in