Fastna i tankar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fastna i tankar

Inläggav Apollo » 2017-09-13 21:51:27

Kan det vara så för er andra att ni fastnar i en specifik tanke? Till exempel ifall ni ångrar att ni hade gjort något annorlunda än hur ni gjorde och hur det i så fall hade kunnat bli. Eller att fastna i tankar om en annan person, vad de gör/tänker/känner just nu osv.
Jag kan definitivt göra det och har ingen aning om hur jag ska hantera det. Blir ju väldigt jobbigt ganska snabbt att all ens energi läggs på samma tanke.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Fastna i tankar

Inläggav Batte » 2017-09-13 22:23:00

Apollo skrev:Kan det vara så för er andra att ni fastnar i en specifik tanke? Till exempel ifall ni ångrar att ni hade gjort något annorlunda än hur ni gjorde och hur det i så fall hade kunnat bli.
Ja, hvis jeg tror jeg kan ha gjort noe feil slik at det kan være naturlig for andre kan tro jeg tenker eller handler slemt. Det fører ofte til at jeg får "panikk" og deler (for) mye informasjon, i frykt for at jeg har sagt noe feil eller skapt en misforståelse.

Apollo skrev:Eller att fastna i tankar om en annan person, vad de gör/tänker/känner just nu osv.
Nja. Jeg tenker vanligvis ikke på mennesker når jeg ikke ser eller snakker med dem.

Det finnes et par unntak og da er det snakk om mennesker jeg blir glad av å tenke på. Selv da tenker jeg ikke på hva de tenker/gjør i øyeblikket, med mindre jeg kommuniserer med dem. Jeg reflekterer eventuelt over ting de har sagt eller gjort, alt jeg beundrer ved dem, hva de føler/hvordan de har det og på hvilke bra ting de fortjener osv. Jeg kan også bli redd eller lei meg og tenke på ulike "skrekkscenarioer" dersom jeg ikke vet at alt går bra. Mest empati og beundring og jeg legger helt klart mye energi i det.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fastna i tankar

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-14 1:40:21

Händer mig ibland. Brukar bli deprimerad när jag tänker igenom något dåligt som hänt. Fastnar lätt i att inte kunna släppa det och gå vidare.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Fastna i tankar

Inläggav Toblerone » 2017-09-14 8:57:04

Jo, det händer ibland. Det borde finnas något sätt, någon strategi för att kunna släppa en sån tanke. Kanske att man försöker att tänka på något som talar emot det? Om man har hittat en bra sån grej, så kan man kanske upprepa den för sig själv så fort tanken kommer upp igen?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fastna i tankar

Inläggav Apollo » 2017-09-14 13:13:20

Dreamtrance skrev:Händer mig ibland. Brukar bli deprimerad när jag tänker igenom något dåligt som hänt. Fastnar lätt i att inte kunna släppa det och gå vidare.


Jag har såna perioder också där jag fastnar i någon dålig tanke och inte kan släppa det.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Fastna i tankar

Inläggav hattifnatt » 2017-09-14 14:14:33

Ja! Just nu har jag verkligen fastnat i en tanke - en god vän till mig ligger på sjukhus sedan drygt två veckor tillbaka. Jag har inte kunnat besöka henne ännu, eftersom hon varit för sjuk, och jag kan inte släppa det. Kanske beror det på att mina planer ändrades så abrupt, eftersom vi skulle ha åkt bort när hon blev sjuk istället? Helt plötsligt blev min planerade semestervecka inte av och jag kunde inte förmå mig att göra någonting alls under den tid vi skulle ha varit bortresta.

Jag har fortfarande svårt att koncentrera mig på jobb och annat. Förmodligen en blandning av att mina planer rubbades och det faktum att jag är genuint orolig och inte vet vad jag ska göra av den känslan. Mer än att söka så mycket fakta jag kan om sjukdomen i fråga, det är lugnande.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Fastna i tankar

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-14 23:21:04

Thinking errors in asperger mind.
https://youtu.be/635HvPE1OyA
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Fastna i tankar

Inläggav december16 » 2017-10-23 15:28:46

Jag kan också fastna i tankar! Jag blev av med ett specialintresse på ett mkt hårt sätt (dvs kunde inte fortsätta med det trots bibehållet intresse). Det tar än idag upp mkt tid och suger musten ur mig när saknaden kommer. Trots att jag har två andra specialintresse idag, som förvisso ger mkt glädje, så saknar jag det förra specialintresset något alldeles enormt.

Drömmer periodvis vissa nätter att jag fortfarande har möjlighet att utöva intresset. Men sen vaknar jag på morgonen och inser att jag sovit och att allt bara var en dröm. Det känns tråkigt att fastna i den tanken. I jämförelse med det intresset som jag inte längre kan utöva så känns mina nuvarande intressen inte alls värda särskilt mkt. Så det är en destruktiv tanke att fastna i.

Så ja, jag kan absolut fastna i tankar! :(
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 15:36:12

december16 skrev:Jag kan också fastna i tankar! Jag blev av med ett specialintresse på ett mkt hårt sätt (dvs kunde inte fortsätta med det trots bibehållet intresse). Det tar än idag upp mkt tid och suger musten ur mig när saknaden kommer. Trots att jag har två andra specialintresse idag, som förvisso ger mkt glädje, så saknar jag det förra specialintresset något alldeles enormt.

Drömmer periodvis vissa nätter att jag fortfarande har möjlighet att utöva intresset. Men sen vaknar jag på morgonen och inser att jag sovit och att allt bara var en dröm. Det känns tråkigt att fastna i den tanken. I jämförelse med det intresset som jag inte längre kan utöva så känns mina nuvarande intressen inte alls värda särskilt mkt. Så det är en destruktiv tanke att fastna i.

Så ja, jag kan absolut fastna i tankar! :(


Hur lyckades du bli av med specialintresset?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav december16 » 2017-10-23 15:39:35

ingetbranamn skrev:
Hur lyckades du bli av med specialintresset?


Mina möjligheter att utöva intresset reducerades till noll :x icon
december16
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2016-12-17

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 16:01:34

december16 skrev:
ingetbranamn skrev:
Hur lyckades du bli av med specialintresset?


Mina möjligheter att utöva intresset reducerades till noll :x icon


Vad hände? Det kan vara till hjälp för mig.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 16:03:27

Apollo, menar du förresten om nån här brukar grubbla? Vilket är ren idioti, iaf. när det handlar om det förflutna.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav Batte » 2017-10-23 16:33:47

ingetbranamn skrev:Apollo, menar du förresten om nån här brukar grubbla?
Å sitte fast i tanker kan bety "grubbla". "Noe som har hendt" kan være "det förflutna". Det virker som du har forstått dette.


ingetbranamn skrev:Vilket är ren idioti, iaf. när det handlar om det förflutna.
Jaha, det var uventet informasjon. Hvordan har det seg?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 16:52:26

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Apollo, menar du förresten om nån här brukar grubbla?
Å sitte fast i tanker kan bety "grubbla". "Noe som har hendt" kan være "det förflutna". Det virker som du har forstått dette.


ingetbranamn skrev:Vilket är ren idioti, iaf. när det handlar om det förflutna.
Jaha, det var uventet informasjon. Hvordan har det seg?


Vad menar du med hur kommer det sig?
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav Batte » 2017-10-23 17:08:22

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:Apollo, menar du förresten om nån här brukar grubbla?
Å sitte fast i tanker kan bety "grubbla". "Noe som har hendt" kan være "det förflutna". Det virker som du har forstått dette.


ingetbranamn skrev:Vilket är ren idioti, iaf. när det handlar om det förflutna.
Jaha, det var uventet informasjon. Hvordan har det seg?


Vad menar du med hur kommer det sig?
På hvilken måte er det idioti å tenke?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 17:17:20

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Batte skrev: Å sitte fast i tanker kan bety "grubbla". "Noe som har hendt" kan være "det förflutna". Det virker som du har forstått dette.


Jaha, det var uventet informasjon. Hvordan har det seg?


Vad menar du med hur kommer det sig?
På hvilken måte er det idioti å tenke?


På vilket sätt gynnar det en att älta gammalt groll? Historien går ju inte att ändra.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav StefanJC » 2017-10-23 17:25:08

Om man kan lära sig något av historien så är det genialt
att tänka på den. Om man är obildbar så är det idiotiskt.
(Idiot=obildbar)
StefanJC
Inaktiv
 
Inlägg: 442
Anslöt: 2015-03-21
Ort: Fråga!

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 17:28:35

StefanJC skrev:Om man kan lära sig något av historien så är det genialt
att tänka på den. Om man är obildbar så är det idiotiskt.
(Idiot=obildbar)


Ja men att älta betyder att gång på gång stampa när det inte finns mer att säga och det är bara dumt.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav Batte » 2017-10-23 18:01:00

ingetbranamn skrev:
StefanJC skrev:Om man kan lära sig något av historien så är det genialt
att tänka på den. Om man är obildbar så är det idiotiskt.
(Idiot=obildbar)


Ja men att älta betyder att gång på gång stampa när det inte finns mer att säga och det är bara dumt.
Hvis du tenker tilbake på din egen erfaring med dette, vil du si at du har erfaring med å stampe? Har du i så fall noen lærdom og dele med oss om temaet?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 18:03:15

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
StefanJC skrev:Om man kan lära sig något av historien så är det genialt
att tänka på den. Om man är obildbar så är det idiotiskt.
(Idiot=obildbar)


Ja men att älta betyder att gång på gång stampa när det inte finns mer att säga och det är bara dumt.
Hvis du tenker tilbake på din egen erfaring med dette, vil du si at du har erfaring med å stampe? Har du i så fall noen lærdom og dele med oss om temaet?


Jag menar om man gång på gång ska prata om saken just för att det var något dåligt som hände.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav Dreamtrance » 2017-10-23 18:05:50

Tror ju inte någon mår bra av att älta gammal skit. Men det är ju ett vanligt kännetecken vid asperger. Om det vore så enkelt att man bara kunde släppa det och gå vidare skulle ju alla göra det.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Fastna i tankar

Inläggav Batte » 2017-10-23 18:06:52

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Ja men att älta betyder att gång på gång stampa när det inte finns mer att säga och det är bara dumt.
Hvis du tenker tilbake på din egen erfaring med dette, vil du si at du har erfaring med å stampe? Har du i så fall noen lærdom og dele med oss om temaet?


Jag menar om man gång på gång ska prata om saken just för att det var något dåligt som hände.
Hva er din erfaring med dette? Det kan være til hjelp for meg! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Fastna i tankar

Inläggav ingetbranamn » 2017-10-23 18:10:49

Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Batte skrev: Hvis du tenker tilbake på din egen erfaring med dette, vil du si at du har erfaring med å stampe? Har du i så fall noen lærdom og dele med oss om temaet?


Jag menar om man gång på gång ska prata om saken just för att det var något dåligt som hände.
Hva er din erfaring med dette? Det kan være til hjelp for meg! :-)Happy


Vart mobbad i skolan för mer än 10 år sen, i 6 år höll jag på att snacka om en av idioterna.
ingetbranamn
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2013-10-12

Fastna i tankar

Inläggav Batte » 2017-10-23 18:13:21

ingetbranamn skrev:
Batte skrev:
ingetbranamn skrev:
Jag menar om man gång på gång ska prata om saken just för att det var något dåligt som hände.
Hva er din erfaring med dette? Det kan være til hjelp for meg! :-)Happy


Vart mobbad i skolan för mer än 10 år sen, i 6 år höll jag på att snacka om en av idioterna.
For å bearbeide det traumatiske?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in