Koncentriska cirklar (för antavla)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Koncentriska cirklar (för antavla)

Inläggav Trollmor » 2017-09-08 20:57:49

Jag har fått en tanke i huvudet, och blir inte av med den. Kanske det kan hjälpa att få svar på frågan om hur man gör för att räkna på detta specialfall av koncentriska cirklar:

Jag tänker på min antavla. Jag har två föräldrar, som i sin tur har vardera två osv, som var och en ska ha sitt namn i en ruta. Om jag ritar upp det som en tabell, blir det snabbt väldgt små rutor att skriva namn i. Bättre går det om jag gör tavlan rund, med mig själv helt egocentriskt i mitten. Mina föräldrars namn "omfamnar" mitt, och deras föräldrars hamnar i ytterligare en cirkel utanför. Men hur blir det om jag skulle få veta mina anor långt tillbaka i tiden? Hur mycket plats skulle varje namn få?

Och efter ett antal generationer eller cirklar lär väl utrymmet för varje namn bli ganska smalt, och hela idén med en cirkelformad antavla kanske inte funkar alls.

Eller gör den det? :-)063

Och hur uttrycker man problemet, där jag är ute efter hur mycket "höjden" måste öka för varje cirkel - eller vad det ska heta ...

Tack för att ni finns, kära kompisar i cyberrymden, och hoppas att några av er får en trevlig stund med lagom huvudbry!

Moderator: Kompletterade rubriken.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav Huggorm » 2017-09-08 21:15:53

Vänta till du kommer tillbaka ett antal generationer och vissa av dina anor går ihop, de gifte sig med någon de var släkt med 5-10 generationer tillbaka. Då blir det en konstig cirkel/släktträd :D För om vi går tillbaka till vikingatiden så blir det omkring 30 generationer och eftersom antalet personer dubblas för varje generation blir det två miljoner personer. Så många fanns inte i hela skandinavien på den tiden så det måste ha blivit mängder med korsgifte.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Koncentriska cirklar

Inläggav Alien » 2017-09-09 4:15:44

Om du går in på t ex Familysearch, så har de fyra varianter av familjeträd/antavla. En kallas "fan chart" och det är den jag föredrar. Där är jag helt egocentriskt i centrum och förfäderna i just koncentriska cirklar. Den ska man då kunna skriva ut. Men det får bara plats fyra generationer utöver mig själv.

Man skulle kunna göra flera antavlor med olika förfäder som utgångspunkt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Koncentriska cirklar

Inläggav Trollmor » 2017-09-09 13:20:30

@ Husggorm: Jag ämnar i förekommande fall upprepa de namn som förekommer mer än en gång i min antavla.

@ Alien: Jag hittade hemsidan, men hittade inte det jag sökte på den. Kanske man måste vara inloggad, och jag brukar tänka mig för innan jag reggar mig på en ny sida. Läser villkor och sånt först. Jag fick en mängd associationer när jag tittade på den hemsidan! :-)006

TACK båda två! :-)Happy

Jag var just nu mest ute efter det geometriska/matematiska problemet, som skulle kunna leda fram till en aning om hur stor plats mina anor skulle ta på en vägg, och hur stor plats varje namn skulle få i sin "ruta". (Heter det ruta även om två av sidorna är böjda, och de övriga två icke parallella?)

Samt om ifall jag måste räkna med att tavlan kan bli som en veckad kjol i kanterna ...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav nescio » 2017-09-09 13:42:04

När cirkeln blir stor ökar ju omkretsen bara lite för varje steg.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Koncentriska cirklar

Inläggav Alien » 2017-09-09 14:12:26

Jag har kört ut ett släktträd från Family Search. Det ser ut som en solfjäder (det heter ju "fan chart") och visar mina släktled 6 led bakåt. Men det finns många tomma rutor. Det är bara fullständigt till fjärde led.

Family Search drivs visserligen av mormonerna, men det bekymrar mig inte. Inga mormoner har dykt upp för att frälsa mig. Det har flera fördelar:

- Det är gratis, hur stort släktträd jag än fyller i
- De efterfrågar källor (alla uppger visserligen inte det men de som gör det är ju mer tillförlitliga)
- Det finns ofta duplicates, dvs andra som fyllt i personen. Då "mergar" jag, dvs tar till mig det som är nytt och verkar trovärdigt och raderar det andra som personen skrivit. Teoretiskt borde jag kunna råka på släktingar som emigrerat till Amerika, men det har inte hänt än.
- När jag för in en person kommer det ofta "hints" i form av officiella födelseregister som jag kan kontrollera och lägga till som källa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Koncentriska cirklar

Inläggav Dagobert » 2017-09-09 14:35:06

Jag vet inget om antavlor men föreställer mig att du skriver längs omkretsen.

Om man skriver namnen radiellt när det blir trångt så får fler plats på ett varv och omkretsen ökar mer till nästa steg.

Färre generationer får plats på en vägg, men fler personer i varje. Vet inte om det är någon fördel. Och du kanske redan gör så.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Koncentriska cirklar

Inläggav nescio » 2017-09-09 15:31:52

Alien skrev:Jag har kört ut ett släktträd från Family Search.
Jag provade att registrera mig själv där. Men mitt "träd" innehåller bara mig. Jag hade hoppats att de redan skulle ha någon information där. Om man måste skriva in alla sina släktingar själv är det väl ingen poäng med det?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Koncentriska cirklar

Inläggav Huggorm » 2017-09-09 15:40:08

nescio skrev:
Alien skrev:Jag har kört ut ett släktträd från Family Search.
Jag provade att registrera mig själv där. Men mitt "träd" innehåller bara mig. Jag hade hoppats att de redan skulle ha någon information där. Om man måste skriva in alla sina släktingar själv är det väl ingen poäng med det?
Du måste några generationer bak, folk brukar ofta undvika att skriva ut uppgifter om ännu levande människor. Helst skall du tillbaka före de stora barnkullarna under mitten av 1800-talet för att det inte skall vara för utspritt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Koncentriska cirklar

Inläggav Alien » 2017-09-09 15:44:30

Ja, det är klart att man måste föra in sina släktingar själv. Fördelen är att man har sitt släkttråd på internet, att det inte försvinner när ens egen dator pajar.

Har man tur kan man få dubletter (possible duplicates), dvs att någon annan fört in en gemensam ana. Då kan man få t ex anans maka/make, alla barn och vidare släktingar på köpet.

De släktingar som lever syns inte för andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46093
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Koncentriska cirklar

Inläggav Trollmor » 2017-09-10 10:18:56

Aha, mormonerna, det var bra. Deras religion innehåller något om att rädda avlidna släktingars själar, vilket gör att jag tror att de faktiskt gör vad de kan för att det ska bli RÄTT. Då ska jag leta efter deras villkor, och regga mig. Beträffande mina avlidna släktingar, så har jag hittat flera felaktigheter på Nätet, men inte kunnat berätta för den som lagt ut informationen.

Nescio och Dagobert kom närmast min just nu aktuella fråga om hur den tillgängliga ytan för varje namn förhåller sig till antalet generationer = cirklar.

Jag tänker mig "solfjädern" helt uppslagen så att de båda "skaften" nuddar varandra. Då blir det en cirkel. Själva idén är inte ny, det är inte jag själv som har hittat på den, men den förefaller mig elegant, om jag vill ha min antavla på väggen. Utskriven för hand eller från dator.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav Batte » 2017-09-10 10:57:35

Man får kjøpt slike anetavler. Søk på anetavle sirkel, anetavle halvsirkel eller anesirkel. Sirklene man får kjøpt har vel plass til opp til 10 generasjoner. Der er det bare plass til navn, fødselsdato og dødsdato. Annen informasjon må du skrive på personskjemaer som du setter i en perm/kartotek dersom du skal bruke papir.

Hvis de lager anesirkel selv må antall generasjoner stå i forhold til arkets størrelse og hvilken informasjon du vil føre inn. Du kan f.eks se på de ulike formatene i salg og ta utgangspunkt i målene de har. I sirkelen for 10. generasjon må det være plass til 512(?) aner fordelt på 360°.

Hos bokhandlere og lignende kan du få tak i ark du kan fylle ut og sette i perm. Du finner nok helt sikkert mer info enn det du får inn på en anesirkel, men det er sikkert mulig å finne et ok gratis og printbart system på nettet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Koncentriska cirklar

Inläggav Trollmor » 2017-09-10 11:03:40

Jaså minsann, Batte har info även om släktforskning. Ska kolla, när jag har tid nästa gång. Takk! (Stavas det väl på ditt vilda och vackra språk?) ;)

Nyss fick jag fram mormonernas villkor, och där står: "We reserve the right to change this Agreement at any time, so please check for changes to this Agreement each time you use this site"

Each time, eh? Det där får jag tänka på en extra gång. Så fort som internet ändras numera, kan detta mycket väl bli allvar en dag. Varje gång, jag tror inte jag klarar att logga in så ofta då ... :shock:
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav Batte » 2017-09-10 11:10:52

Haha. Ja, jeg plukker opp litt her og litt der. :lol: Takk! Ja, det skrives slik.

Ja, det er kjedelig med slike tekster.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Koncentriska cirklar

Inläggav Trollmor » 2017-09-11 13:42:15

Och mina ursprungliga tankar om hur man uttrycker dessa koncentriska cirklar mera matematiskt ... Jag får intrycket att det bästa i så fall blir som en veckad kjol ... :-)063
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav nallen » 2017-09-11 19:11:01

Vad är det du försöker räkna ut egentligen?

Lägger du till dubbla ursprungsdiametern för varje generation och samtidigt dubblar antalet sektorer så kommer alla områden att ha samma yta. D.v.s. om du gör din cirkel 10 cm i diameter, föräldrarnas cirkel 30 cm, far- och morföräldrarnas 50 cm et c.
Ditt område i mitten är cirkelrunt och dina föräldrars båda sektorer får en smula obekväm form, men sen borde det fungera bra.
Med denna metod får du bara plats med anförvanter i rakt nedstigande led, inga syskon någonstans.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Koncentriska cirklar

Inläggav Trollmor » 2017-09-11 19:49:16

Nej, just det, inga syskon i den modellen. Låt mig nu se, om jag har förstått formeln rätt:

Jag i mitten: 10 cm diameter
MaPa utanför: 10 cm höga ytor/rutor
Mormor, Farfar m fl: 10 cm höga ytor/rutor

Det jag försökte räkna ut var hur långa de raka strecken skulle bli, jämfört med radien på den mittersta, "egocentriska" cirkeln, om ytan skulle vara lika i varje "ruta".

Har jag fattat rätt, att alla mina anor, inklusive föräldrarna, får (mer eller mindre svängda) rutor som samtliga är lika höga som diametern på min "egocentriska" cirkel? (Om målet är att alla namn ska få lika stor yta att skrivas på.)

Tack, nallen, för att du delar med dig av dina kunskaper!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav Batte » 2017-09-11 20:28:51

Skal du lage en selv da?

Hvis du lager dette som en anesirkel blir ingen av overflatene inne i anesirkelen firkantet. Du vil selv få plassen i midten, i en sirkel. Denne lager du så stor at du får plass til Ditt navn, og fødselsdato med skriftstørrelsen du vil bruke. Du får en sirkel men øvrig familie/aner hvert sitt område hvor to kanter er rette streker og to buede streker.

Hvis du søker på anesirkel, vil du se et bilder av hvordan det ser ut.

Hvis du lager det selv må du først vurdere hvor stor sirkelen i midten skal være. For hver tidligere generasjon legger du til en ny sirkel utenfor generasjonen etter. Økningen i radius for hver nye sirkel er lengden av den rette streken i den "plassen" en ane får. Det ser sikkert penest ut om du øker radiusen med samme antall cm for hver ny sirkel. Hvor mange cm du bør velge er avhengig av hvor stort du vil skrive, hvor mange generasjoner du vil ha med og papiret du har til rådighet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Koncentriska cirklar

Inläggav Trollmor » 2017-09-12 18:50:07

Göra själv, tja, kanske. Jag vet inte än, vill veta först hur stor den kan tänkas bli. Nallen gav mig ju en formel för hur långa de raka sträckorna behöver vara för att det ska bli lika stor yta för varje namn. Det är tydligen lika med diametern på min egen cirkel i mitten.

Jag sökte på Fan Chart enligt förslag från Alien, och fick fram bilder, men de var så pixlade att jag nästan inte kunde se ATT det stod namn i dem.

Men det gör inget. Jag har fått svar på min fråga, och ska försöka lista ut om jag tycker det är värt besväret att försöka sätta upp den på väggen.

Tack, allihop! Nu slipper jag fundera över hur det blir, rent geometriskt!
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar

Inläggav xty3457 » 2017-09-12 20:49:08

Som fd student i datavetenskap..
Så vet jag att det fanns något med binärträd
som hade höjden log2 någonting noder.
Hur som helst så finns det olika typer av träd/binärträd.

Du kan förmodligen hitta en del info på nätet om du googlar begreppet binärträd,
binarytrees, etc...

/Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Koncentriska cirklar

Inläggav Dagobert » 2017-09-12 22:42:51

Trollmor skrev:Nallen gav mig ju en formel för hur långa de raka sträckorna behöver vara för att det ska bli lika stor yta för varje namn. Det är tydligen lika med diametern på min egen cirkel i mitten.

Jag vill inte gärna säga emot nallen i mattefrågor, men tror att jag måste protestera här. Vad jag kan förstå så fördubblas antalet namn för varje generation. Då minskar ytan efter hand.

Du får 78,5 cm2.
Dina 2 föräldrar 314 cm2 var.
Dina 4 mor- och farföräldrar 314 var.
Deras 8 föräldrar 236 var.
Deras 16 föräldrar 157 var.
Sen 98.
Sen 59.

Eller har jag missat något?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Koncentriska cirklar (för antavla)

Inläggav Trollmor » 2017-09-13 10:52:01

Se där, nu får jag chansen att lärt mig något nytt igen! :D :D Måste logga ut nu, hinner inte kolla på binärträd idag, men kanske, kanske, någon mer här inne är intresserad av själva principen!

Såvitt jag förstår hör detta hemma i ämnet geometri.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Koncentriska cirklar (för antavla)

Inläggav nescio » 2017-09-13 14:14:32

Radien ska öka med roten ur 2 för varje generation om alla personer ska få samma yta.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Koncentriska cirklar (för antavla)

Inläggav Dagobert » 2017-09-13 23:57:16

nescio skrev:Radien ska öka med roten ur 2 för varje generation om alla personer ska få samma yta.

Hur menar du?
Om innercirkeln är radie 5 (78,5 cm2) och roten ur 2 är 1,414 så blir nästa cirkels yta 157 cm2. Det ger 78,5 till var förälder.
Men det är ju 3 som ska dela på cirkelytan, inte 2, dvs 52,3 cm2 per man.
Nästa steg blir 314 cm2 delat med 7, inte 4 = 44,8 cm2 per man.

Eller missförstod jag?
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in