Minne

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Minne

Inläggav mutuldus » 2017-09-07 8:56:18

Både jag och alla andra jag träffar tycker inte att jag uppfyller kraven för AS och det mesta som står i utredningen stämmer inte längre. Men en sak stämmer fortfarande.. minnet. Eller snarare brist på minne. (Har extremt bra minne för vissa saker dock, men det hjälper mig inte i vardag eller jobb).
Hur har ni andra det med Minne?

Jag har så hemskt dåligt minne och det har alltid påverkat min vardag, men den brukar jag ändå lyckats att få ihop, med diverse anteckningar osv.
Nu studerar jag på högskolan till ett nytt yrke och vi har praktik varje termin. (Att studera är ett helvete). På praktiken, som är mer min grej än skolbänken, så har jag dock börjat få stora problem.. kraven blir såklart högre och högre, och jag börjar känna att min maxkapacitet ät nådd på vissa punkter samt att den är under minimikravet. Det handlar till allra största del om mitt dåliga minne. Folk säger att jag får väl lära mig hantera det, med anteckningar osv. Jag försöker ju! Hela tiden!! Men det blir liksom inte bättre..
Kan det vara så att jag faktiskt är för "dålig" för detta yrke?
mutuldus
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2008-03-06
Ort: Stockholm

Minne

Inläggav Dreamtrance » 2017-09-08 0:07:01

Svårt att svara på när man inte känner dig. Sen kan det vara så att du har lyckats maskera din asperger. Stressen kan bero på att du tvingas försöka sluta vara "aspig". Vet en tjej med asperger som pluggade på högskola. Sista terminen ansåg hon, jag och de flesta att hon inte hade asperger. När hon gått färdigt brakade hon ihop och föll in i en djup depression. Det berodde på att hon upptäckte att hon inte förstod hur man skulle bete sig på en arbetsplats. Hennes asperger fanns fortfarande, hon hade helt enkelt försökt tränga undan den. Sen kan dåligt minne och sånt bero på annat. ADHD t:ex.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Minne

Inläggav Sleuth123 » 2017-09-08 9:55:21

Dreamtrance skrev:Svårt att svara på när man inte känner dig. Sen kan det vara så att du har lyckats maskera din asperger. Stressen kan bero på att du tvingas försöka sluta vara "aspig". Vet en tjej med asperger som pluggade på högskola. Sista terminen ansåg hon, jag och de flesta att hon inte hade asperger. När hon gått färdigt brakade hon ihop och föll in i en djup depression. Det berodde på att hon upptäckte att hon inte förstod hur man skulle bete sig på en arbetsplats. Hennes asperger fanns fortfarande, hon hade helt enkelt försökt tränga undan den. Sen kan dåligt minne och sånt bero på annat. ADHD t:ex.


Detta tycker jag låter väldigt klokt, kan nog appliceras på mig själv också till viss del.
Man vet om sina "brister" och lär sig med tiden, vilket får en att agera på annorlunda sätt i situationer.
Sleuth123
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-08-13

Minne

Inläggav Bazooka » 2017-09-09 10:01:31

Som sagt mutuldus, det beror på. I relation till det som du läser vad mer exakt gör att ditt minne blir ett problem? Jag har själv väldigt selektivt minne. Folk blir galna på mig för att jag berättar för dem vad jag berättat för dem 1000 gånger tidigare(säger de), men jag har en rätt hög examen från högskola, och jag kunde minnas tillräckligt för att klara tentor. Har du testat mindmapping? Men som sagt, det beror på i fallet din undervisning mer exakt vad du har svårt att minnas.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Minne

Inläggav Richard » 2017-09-11 15:10:41

2 saker har påverkat mitt minne till det sämre;
ECT-behandlingar och konstant medicinering med benzo.

Korttidsminnet är värst, långtidsminnet är inte så farligt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Minne

Inläggav antonius » 2017-09-11 16:40:36

Richard skrev:2 saker har påverkat mitt minne till det sämre;
ECT-behandlingar och konstant medicinering med benzo.


Kommer det att bli beständigt, kommer det aldrig tillbaka efter ECT, vad säger läkarna? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Minne

Inläggav Richard » 2017-09-11 17:17:02

antonius skrev:
Richard skrev:2 saker har påverkat mitt minne till det sämre;
ECT-behandlingar och konstant medicinering med benzo.


Kommer det att bli beständigt, kommer det aldrig tillbaka efter ECT, vad säger läkarna? :-)063

Det är nog bestående. Sist jag fick ECT var 2005. Sen vad som beror på det, benzon eller något annat, det vet jag inte. Har aldrig tagit upp det med läkarna.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Minne

Inläggav Apollo » 2017-09-13 15:57:16

Kan känna igen det där med sämre minne. Jag kan ofta glömma bort vad jag har gjort dagen innan, och arbetsminnet kan vara dåligt ibland också, vilket inte är superbra när jag försöker plugga. Vet inte ifall det är vanligt eller vad det beror på.
Apollo
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-05

Minne

Inläggav Skegget » 2017-09-13 19:53:14

Ha med ett litet anteckningsblock som passar i ficken. Gör snabb anteckning och kolla på blocket när du behöver minnas vad du ska göra.
Skegget
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2017-09-13

Minne

Inläggav Flinta » 2017-09-13 20:59:17

Att fotografera händelser/platser och att spela in viktiga möten med mobilen fungerar för vissa.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Minne

Inläggav Flinta » 2017-09-13 21:06:06

mutuldus, Vilken hjälp får du av samordnaren för studenter med funktionshinder på din högskola? Har du beskrivit dina minnesproblem mer ingående? Behövs en minnesutredning på papper för att du ska bli tagen på allvar, månne?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in