Vad kan LSS hjälpa med?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav dd105 » 2017-09-04 18:01:53

Ska ansöka om hjälp från LSS, för att min lägenhet är för högljudd. Har hört att dom kan hjälpa med någon slags ljudisolering. Förmodligen kommer dom inte kunna göra något, då min lägenhet är så dåligt byggd.

Kan dom hjälpa med att hitta en annan lägenhet? Vad för hjälp har ni fått från dom? Vad kan dom göra (liksom vilka möjligheter har jag genom dom)?
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav Alien » 2017-09-05 0:24:29

En tidigare tråd om just LSS: fragor-om-lss-t12214.html

Och två trådar om just bostadsanpassning:
boendeanpassning-ljudproblem-t7762.html
sarskild-anpassad-bostad-enligt-lss-t9147.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav dd105 » 2017-09-05 0:47:08

Alien skrev:En tidigare tråd om just LSS: fragor-om-lss-t12214.html

Och två trådar om just bostadsanpassning:
boendeanpassning-ljudproblem-t7762.html
sarskild-anpassad-bostad-enligt-lss-t9147.html


Tack, hitta fler länkar genom dina länkar. Kollar genom dom imorgon.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav dd105 » 2017-09-05 14:17:54

Jag har läst lite, och dom enda jag kan kontakta är LSS angående att få hjälp?

Min psykolog ringde mig precis (för att hon skulle ringa mig när hon hade mer info), och sa att LSS inte kan hjälpa mig med "ljudisolering". Dom skulle inte hjälpa mig om vi skicka in en ansökan bara om detta. Sen sa hon att jag ska kontakta dom själv och prata via telefon.

Alltså ringer jag LSS, samt också läser vad mer för hjälp dom kan ge mig. Sen då? Finns det något mer jag kan göra? Så som det låter kommer jag inte få hjälp alls..

Har ni några tips?
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav Flinta » 2017-09-05 21:16:21

Hej! Boka ett möte med en LS-handläggare och ta med någon som "känner" dig dit, som fyller i, utvecklar dina behov och funderingar med sina ord efter eller i samband med att du gör/gjort det med dina, kanske? Skriv ner frågor i förväg.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav dd105 » 2017-09-05 22:25:21

Flinta skrev:Hej! Boka ett möte med en LS-handläggare och ta med någon som "känner" dig dit, som fyller i, utvecklar dina behov och funderingar med sina ord efter eller i samband med att du gör/gjort det med dina, kanske? Skriv ner frågor i förväg.


Min psykolog sa att jag ska fundera över vad dom kan hjälpa mig med, och sedan prata med henne när jag träffar henne, och fylla i det tillsammans ifall vi ska göra det.

Har hittat "Särskild anpassad bostad" - En särskild anpassad bostad är ett boende utan personal. Det kan du få enligt LSS-lagen.

Kan fråga om jag kan få det då. Vet inte om det är någon kö, eller hur långt tid det kan ta tills man kan få en, eller om jag får den hjälpen ens?

Så imorgon ringer jag LSS, och sedan pratar med psykologen när jag träffar henne nästa vecka. Det blir då planen än så länge, om ni inte kommer med något nytt? Jag hoppas jag får någonstans där jag kan sova på en normal tid. Har haft för många sömnlösa nätter här, och mått så himla dåligt. Som bäst sover jag vid 1 på natten.

Ibland sover jag över hos morsan, men jag kan inte cykla till henne så ofta.

Jag hade tanken om jag kunde säga till hyresvärden om min diagnos för att få en ny lägenhet, men tror inte det skulle hjälpa heller.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav Alien » 2017-09-06 1:45:36

Ja, jag undrar vad detta betyder i praktiken:

9 Bostad med särskild service för vuxna och annan särskilt anpassad bostad

Det finns tre olika boendeformer för vuxna där du kan få stöd:

Gruppbostad, som kan erbjudas om du har så stora behov av tillsyn och omvårdnad att det är nödvändigt att personal finns till hands dygnet runt. En gruppbostad består av ett mindre antal lägenheter som är samlade kring gemensamma utrymmen. Då finns det en fast personalgrupp.
Servicebostad, som består av ett antal lägenheter som har tillgång till gemensam service och en fast personalgrupp. Lägenheterna är i regel anpassade efter dina behov. Du kan få det stöd du behöver dygnet runt i den egna lägenheten.
Annan särskilt anpassad bostad, som innebär att du beviljas en egen lägenhet som är anpassad till dina behov. Ingen fast personalgrupp ingår.
https://www.1177.se/Regler-och-rattighe ... section-10

Alltså de två första har jag ju läst om att de finns. Men finns "annan särskilt anpassad bostad" i praktiken? Det verkar vara en lag som kommunen inte behöver följa.

Du kanske kan "hota" med att du behöver plats på en gruppbostad annars. Ljudisolerande åtgärder borde väl finnas, typ ljudisolerande plattor? Tjocka mattor och gardiner kan man ju skaffa själv, men annat kan vara dyrt. (Se t ex http://gyproc.se/ljudisolera-rum-i-l%C3%A4genhet)

Jag kan jämföra med hur det är när en lägenhet behöver anpassas till en åldring. Då kommer de från kommunen och river ut badkar och installerar dusch, tar bort trösklar, bygger ramp till uteplatsen etc. Det är bara att ansöka om bidrag för bostadsanpassning. Och varför är de så snälla? Jo, för att de vill att de äldre ska bo kvar i sina bostäder, och inte söka plats på äldreboende (platserna räcker inte till). Tänk om alla aspergare som är ljudöverkänsliga skulle begära plats för gruppboende för att de inte klarar av att bo i sin vanliga lägenhet längre! (Iofs vet jag inte hur ljudnivån kan vara i gruppboende.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav dd105 » 2017-09-07 11:10:10

Ringde nyss LSS, och dom sa att jag skulle ringa miljökontoret, men dom har jag redan pratat med, och dom sa att jag ska fråga hyresvärden om ljudisolering, och dom tror jag knappast kommer hjälpa.

Jag fråga om hur det är med att få en bostad genom dom(LSS), och hon fråga ifall jag har en personlig assistans, och jag sa nej. Sen gick hon vidare med att säga att jag ska ringa miljökontoret.

Nu har jag vart på "medborgarkontoret"(eller vad den hette), ringt miljökontoret, ringt min hyresvärd flera gånger, och ringt LSS. Ska ringa hyresvärden en gång till.

Tror att LSS kan hjälpa med ljudisolering ifall man har en bostad från dom. (Hon fråga ifall jag hade en bostad från dom när jag fråga om ljudisolering)

Hur "hotar" jag om plats på en gruppbostad?
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav Alien » 2017-09-07 13:00:56

Du skulle kunna påpeka att du enligt lagen har rätt till detta:
Annan särskilt anpassad bostad, som innebär att du beviljas en egen lägenhet som är anpassad till dina behov.


Och fråga på vilket sätt de kan hjälpa dig, eftersom det ju är din rättighet enligt lagen.

dd105 skrev:dom sa att jag ska fråga hyresvärden om ljudisolering, och dom tror jag knappast kommer hjälpa.

Nej, det är väl snarare så att man kanske måste ha hyresvärdens tillåtelse. Eller att man får betala både att lägga in ljudisolerande plattor, och att ta bort dem när man flyttar.

Du skulle också kunna säga att kommunen ju hjälper till med bostadsanpassning när man blir gammal (visserligen enligt någon annan lag), så varför hjälper de inte till för autister som behöver anpassning. Att vara extra ljuskänslig är ett handikapp, precis som att ha svårt att röra sig.

Du är säkert för självständig och högfungerande för att egentligen behöva och ha rätt till gruppbostad. Det enda du kan "hota" med är att du mår så dåligt av den höga ljudnivån att du behöver en ny bostad, t ex en gruppbostad el en servicebostad. Och att du inte längre klarar av att städa och tvätta etc pga du blir så stressad.

Finns det något Personligt Ombud där du bor? I så fall skulle du kunna anlita en sådan för att hjälpa till att "tjata" på kommunen: http://www.personligtombud.se/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav vofff » 2017-11-01 19:03:39

Enda lösning är ha på dig öron proppar eller lurar. Det gör jag varje dag.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Vad kan LSS hjälpa med?

Inläggav Flinta » 2017-11-01 23:23:46

När jag frågade en handläggare om vad "Annan särskilt anpassad bostad" är så fick jag till svar att det handlar om ramper och anpassningar man kan behöva som fysisk funktionsnedsatt. Men jag tvivlar på om det stämmer.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in