Dåligt visuospatialt minne

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav Gafsan » 2011-01-23 15:28:05

Hej,

jag har nyligen genomgått en ADHD-utredning som visade att jag inte har ADHD, utan ska vidareutredas med ny inriktning mot AS. Testerna som gjordes visade att jag har hög, om än något ojämn, IQ. Men däremot visade det sig att jag hade rejält dåligt visuospatialt minne.

Testet som visade detta (RCFT) gick ut på att rita av en komplicerad bild, först rakt av och sedan ur minnet, och det var alltså att rita av ur minnet som jag var väldigt dålig på.

Nu undrar jag om någon vet vad det innebär? Är det en indikation på AS, eller är jag bara knasig i största allmänhet? :wink:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inläggav Alien » 2011-01-23 15:44:58

Detta var jag urusel på minns jag. Eftersom bilden inte föreställde något som jag kände igen var det svårt att rita av den när jag såg den och helt omöjligt ur minnet.

Så mitt visuospatiala minne var dåligt, och jag har AS-diagnos. Men inte enbart pga detta, det var ju fler tester.

Ojämn begåvningsnivå är f ö typiskt för aspergare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav trémula » 2011-01-23 17:50:29

Jag hade exeptionellt hög visouspatial förmåga. Det är nog rättså olika. Kanske antingen eller på den punkten också. Det verkar vara så i många fall med asperger. Ojämn begåvning ja.
Jag var extremt usel på semantiskt flöde har jag för mig det hette (rabbla så många djur man kan på en viss bokstav och sånt).
Tror jag är överempatisk också och läser in för mycket av folks signaler snarare än för lite.
Jag har AS-diagnos.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Re: Dåligt visuospatialt minne

Inläggav Zombie » 2011-01-23 17:56:09

Gafsan skrev:Testet som visade detta (RCFT) gick ut på att rita av en komplicerad bild, först rakt av och sedan ur minnet, och det var alltså att rita av ur minnet som jag var väldigt dålig på.

Nu undrar jag om någon vet vad det innebär? Är det en indikation på AS, eller är jag bara knasig i största allmänhet? :wink:

Den uppgiften testar väl [WikiSve]arbetsminne[/WikiSve]t, antar jag. Dåligt sådant kan tyda på AD(H)D, men är inte något villkor för det och måste tolkas tillsammans med en massa andra saker.

Eller en litet mer långfristig del av minnet, om det skulle gå ett tag mellan att man såg bilden och fick rita av den.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav trémula » 2011-01-23 17:59:29

Kanske har lite o göra med om man tänker mest i bilder eller i ord.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav mutuldus » 2011-01-23 18:04:02

Vet egentligen inte vad "visuospatialt" minne betyder men på beskrivningen låter det typ som "korttids" minne..?
Har uselt korttidsminne i alla fall! Förlägger saker överallt, glömmer ofta sånt som jag måste komma ihåg, är dålig på att minnas namn.. :?
mutuldus
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2008-03-06
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2011-01-23 18:09:16

Visuospatialt = visuellt + spatialt = som avser ens syn- (latin visio, engelska vision) och rumstolkningsförmåga (latin spatium 'rum', engelska space).

Missade trådrubriken, annars hade jag bakat in den aspekten i mitt inlägg ovan.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav koi » 2011-01-23 19:22:28

Jag har ADHD-diagnos, inte AS (än i alla fall). Men jag hade också sjukt hög visouspatial förmåga. Det har som jag fattat att göra med hur man minns/tänker. Jag tänker så gott som uteslutande i bilder. Däremot har jag mycket stora svårigheter att lära mig någonting genom att lyssna eller formulera mig när jag pratar.
koi
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Cathy » 2011-01-29 0:46:40

Jag har Asperger, och min utredning visade även att jag har nedsatt visuospatial inlärningsförmåga. Det bevisar något jag själv alltid vetat - att jag har extremt dåligt lokalsinne! Det är jättesvårt för mig att orientera mig. Jag minns aldrig hur omgivningar ser ut.
Cathy
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Haninge

Inläggav Ave » 2011-02-01 17:12:41

Från wikipedia på ämnet autism:
"medför nedsättningar inom helhetsförståelse/detaljseende"

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Autism

Så det skulle ju kunna antyda något om AS antar jag. Något jag tycker är intressant är att jag fortfarande kommer ihåg nästan samma som jag kom ihåg efter att ha ritat bilden utan referens. Om det nu är samma test men det låter så. Han frågade även när jag var klar hur mitt lokalsinne var, jag har också extremt dåligt men jag brukar lyckas hamna rätt... till slut xD Han berättade även att mitt detaljseende var det som visade sig vara lite kasst på det testet.
Ave
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-10-03

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav xty3457 » 2015-10-13 15:02:32

Intressant fråga som jag tagit upp i andra trådar.
Testar mycket dåligt på visuospatiala delar likt en del andra här i tråden, men jag undervisar ändå i elektronik och dataämnen. Kan rita av en form ur minnet som t.ex. en båt, ett lok, eller ett enkelt kretskort. Dock hade jag mycket svårt för att rita av figurerna i testet. Har även svårt att hitta på nya platser och inget jättebra lokalsinne.

Har asperger och ADD. Misstänker att min uppmärksamhet och arbetsminne i vissa avseenden blir bättre när jag tar min medicin (medikinet.) Har även upptäckt att min koordination i vissa fall verkar förbättras när jag tar min medicin.

Presterar absolut inte i nivå med mina kurskamrater inom elektronik och liknande ämnen, men väl bättre än någon från gatan eller någon utan tekniskt intresse, t.ex. min mamma...

Jag för inte ihop varför jag presterar bättre i verkligheten än i testen, utan det är något som jag tänkt mycket på..
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav xty3457 » 2017-08-27 18:01:33

Två år senare har jag kommit så långt,
som att detta eventuellt kan förklaras av att jag har en mycket
udda avvikelse i hjärnans syncentrum,
bland annat har aktiverings-
avvikelser i den del av syncentra som benämns extrastriate v4 uppmäts.

Försöker få igång forskning kring detta.
Hittade andra på LinkedIn som
är intresserade av att försöka forska i samma sak.

Om ni andra är intresserade av detta får ni gärna hör av er.
/Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav Pinghis Khan » 2017-08-27 18:13:10

Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav Dreamtrance » 2017-08-27 19:46:13

Har dåligt visuellt minne. Min auditiva förmåga är däremot extremt välutvecklad. Känner igen människor på ljudet från deras gångstil.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav xty3457 » 2017-08-27 20:10:49

Som liten kände jag faktiskt också igen människor på gångstil.
Har dock väldigt svårt att koppla ihop ansikten och namn.
Skulle också säga att jag till viss del också känner igen människor med andra
sinnen såsom röstlägen eller liknande.
Det är dock ett stort handikapp att ha svårt att koppla ihop ansikten och namn i ett socialt yrke.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav xty3457 » 2017-08-27 20:55:39

Ska utforska de länkar ni nämnner.
Hälsningar Rikard
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Dåligt visuospatialt minne

Inläggav Dreamtrance » 2017-08-29 23:52:29

Fick göra visuella och auditiva tester när jag utreddes för autism och adhd. Skulle lägga färgade klossar så att de bildade samma mönster som på en bild. Gick bra på de testerna när bilden fanns framför mig. Då satte jag rekord i att lägga bitarna rätt. Men när jag fick se bilderna och de sen togs bort gick det betydligt sämre. I auditiva testerna klarade jag de mest komplicerade uppgifterna lekande lätt. Fick göra IQ tester och lite andra tester också. Och bedömningen blev väldigt hög IQ. Dåligt visuellt minne, under normal. Hög auditiv förmåga, mycket högt över normal.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in